Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelisiko joku kanssani tutkimuskysymyksestä ja -metodista?

Vierailija
19.04.2013 |

Voisiiko joku tai jotkut ystävällisesti keskustella kanssani tutkimuskysymyksen muotoilemisesta ja siihen liittyen oikean tutkimusmetodin valinnasta. Toimia ikään kuin virtuaali-mentorina minulle. (sinä joka kirjoitat ilman ääkkösiä jo autoitkin minua eteenpäin, siitä kiitos)

Osana tutkimusta tarkastellaan myös sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia tutkimustyössä, eniten juuri ohjaukseen liittyen. Esille on jo tähän mennessä tullut monia asioita, erityisesti sen hankaluuteen liittyen.

Anonymiteetin suojista on tullut tutkijaa vähättelevää kommentointia ja jopa nälvimistä, jollaista tuskin kukaan kasvotusten ilmaisisi. Myös virheellistä ja harhaanjohtavaa kommentointia, mutta sekin voi olla anonymiteetin suojista tapahtuvaa ilkeyttä. Mutta nämä tekijät vain nyt aluksi.

 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kyllä harhaista tuo ap:n meno ja "tutkimus". Teetkö siis kandia vai gradua?

Vierailija
2/52 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:44"]

Niin, ja eikö se nyt tosiaan riitä, että jos tarkastelee maailmaa ennen nykyisen kaltaista järjestelmää ottamatta kantaa siihen oliko se parempi vai huonompi, olipa tieteenala yhteiskuntatieteiden sisällä mikä sitten onkaan (en ainakaan tässä vaiheessa tahdo tarkentaa). Aineistoa voin avata tietenkin enemmän ja juuri siihen tutkimuskysymyksen muotoiluun apua haen ja sitä myöten oikeanlaisen metodin valintaan. ap

 

[/quote]

Se, mitä halusin sanoa, oli nimenomaan se, että jos tutkii aihetta noin, ei välttämättä ole täysin vapaa siitä, etteikö tulisi väittäneeksi jotain jonkun aikakauden paremmuudesta tai huonommuudesta ja siihen kannattaisi suhtautua tietoisesti. Eli riippuen siitä, kuinka kysymyksen asettelee, ei välttämättä voi välttyä arvosidonnaisuudelta.

(olinkohan) 12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:49"]

Ei, en tarkoittanut nätvehtiä kenenkään someilua, vaan tarkoitin, että kukaan ei täällä jaksa pitkään ja kunnolla paneutua toisen tutkimuksen mentorointiin. Mentorointi edellyttäisi melkoista vaivannäköä, ja epäilen, että kukaan ei viitsi sinun vuoksesi - tuntemattoman - sellaiseen ryhtyä. Tällainen hajaideointi ei ole mentorointia.

Joten sen vuoksi etsisin sille somepanokselle jotain vähän "helpompaa" funktiota tutkimuksessasi.

JOTTA ylipäätään voisi miettiä kysymystä, pitäisi kyllä tietää, mistä oppiaineesta on kyse. Vähän kainostelet nyt typerässä kohdassa.

-21, ytm pääaineenaan tiedotusoppi-

[/quote]

Olen samaa mieltä. Tätä asiaa ei voi nettikeskustelussa käsitellä kovin syvällisesti. Parhaat kommentit ap mielestäni saisi sellaiselta, jolla olisi todella ymmärrys hänen tutkimusaiheestaan. Ideointia täältä voi kyllä saada mutta voiko saada todella sellaista tietoa, joka ohjaa työtä..se on kysymysmerkki.

Vierailija
4/52 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on erikoinen tapaus. Joku tekee tänne näitä aloituksia liittyen tutkimuksen tekemiseen. Hän tuntuu olevan aivan pihalla siitä, mistä tutkimuksen tekemisessä yleensä on kysymys, ei suostu menemän yliopistolleen saamaan aiheta opetusta ja ohjausta, ei suostu kertomaan missä opiskelee ja äityy helposti aika negatiiviseksi jos ei saa juuri sellaista palautetta kuin haluaa. En tiedä mistä on kyse, vaikka minulla on joitakin epäilyksiä. (Olisi hirveän mielenkiintoista jos ap valottaisi tilannettaan vähän tarkemmin). Se lienee kuitenkin selvä, että mistään oikeasta, järkevästä, yliopistollisesta tutkimuksentekemisestä tässä ei ole kysymys. Tutkimusta ei vaan kertakaikkiaan tehdä näin.  

Vierailija
5/52 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 18:38"]

Voisiko tuossa vertailla, millaisia elämänvaikeuksia kyseisessä päiväkirjassa on pohdittu, ja pohtia saman sisältöisiä kysymyksiä somessa, jolloin voisi (voisikohan?) verrata, millä tavoin pohdinnan media vaikuttaa vaihtoehtoisten johtopäätösten määrään ja laatuun? 

[/quote]Kiitos paljon sinulle, tuostahan minä sainkin jo yhden tutkimuskysymyksen. :) ap

Vierailija
6/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina voin keskustella. Aiheesi kiinnostaa. Milloin aloitetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka heti. ap

Vierailija
8/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielakin kaipaan tarkennusta aiheeseen. Ja mika on tutkittava aineisto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineistona on kirjallinen dokumentti, jossa henkilö kirjoittaa omasta elämästään ja myös sen hetkisestä yhteiskunnasta, jossa elää. Voisi sanoa päiväkirjaksi. Lähinnä tutkimuskysymyksen muotoilussa kaipaisin apua, kun en löydä oikeanlaisia sanoja kysymykseen. Hän eli siis aikana ennen nykyisen kaltaisia yhteiskunnan tarjoamia palveluja ja tahtoisin tuoda esille kuinka hän pärjäsi/selviytyi/tuli toimeen silloin ilman nykyistä yhteiskuntajärjestelmää. ap

 

Vierailija
10/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näkökulmasta tutkit? Ja mille oppiaineelle/laitokselle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille laitokselle tutkimusta teet? Tutkimus perustuu siis vain tuon yhden henkilön päiväkirjaan? Miltä ajalta kirjoitukset ovat? Elikö hän kaupungissa vai maalla? Missä sosioekonomisessa ryhmässä?

Vierailija
12/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin autan mielelläni, olen väitellyt yhteiskuntatieteistä 2011. Kerro alkuun:

-mikä hanke kyseessä: gradu, väikkäri, post doc-proggis vai joku muu

-mikä tieteenala (kuulostaa sospolitiikan tai poliittisen historian gradulta)

-aikataulu

-aikaisempi tutkimuskokemuksesi

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten liität yksilön pärjäämisestä tehtävään tutkimukseen sosiaalisessa mediassa tehtävän tutkimuksen mentoroinnin tutkimuksen???

Vierailija
14/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milla kielella ja kirjaimistolla paivakirja on kirjoitettu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntatiede, aikataulu tuntematon ja oppiarvo se mikä lopputuloksesta myönnetään.

9, se lienee oma ongelmansa, mutta ongelmat on tehty ratkaistavaksi, joten ei syytä huoleen. Luovuutta riittää.


Niin, tuo yksi päiväkirja. Se on siis todella laaja, kirjoitettu isolle paperinivaskalle, siis isompi koko kuin A4 ja käsinkirjoitettu. Reilut 100 sivua. Kirjoittaja köyhistä oloista, mutta hankki niin sanotusti leipänsä maailmalta, kävi jopa Amerikassa siirtolaisaikaan. ap

 

Vierailija
16/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 15:51"]

Hän eli siis aikana ennen nykyisen kaltaisia yhteiskunnan tarjoamia palveluja ja tahtoisin tuoda esille kuinka hän pärjäsi/selviytyi/tuli toimeen silloin ilman nykyistä yhteiskuntajärjestelmää. ap

 

[/quote]

Eli arvoasetelma on se, että "nykyisin on kaikki paremmin".:)

Jokainen sukupolvihan kirjoittaa aina historian uudelleen siitä näkökulmasta, jossa itse elää. Kuoppa on siis se, että tarkastelunäkökulmaksi valikoituu nykymaailman arvot. Ennen kuitenkin myös arvot olivat erilaisia, hyvä elämä nähtiin eri tavoin.

Onko hedelmällistä suhteuttaa mennyt aika nykyaikaan? Entä jos tekee niin, kertooko se enemmän siitä, mitä tutkija haluaa sanoa nykyajasta (esimerkiksi asiat ovat paremmin tai huonommin) vai mitä se oikeastaan kertoo menneestä ajasta?

Meillä suositeltiin tätä lähdekirjallisuudeksi, kun pohdinnassa oli se, kuinka historiaa kirjoitetaan nykypäivänä. En ole itse katsonut sitä, mutta uskon, että löydät hyödyllisiä näkökulmia:

Kalela, Jorma 2000: Historiantutkimus ja historia. Helsinki: Gaudeamus.
---- 2001: Tutkijan vapaus historiantutkimuksessa. Karjalainen, Sakari, Launis, Veikko, Pelkonen, Risto ja Pietarinen, Juha (toim.) Tutkijan eettiset valinnat s. 177-189. Helsinki: Gaudeamus.

Vierailija
17/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 16:06"]

Yhteiskuntatiede, aikataulu tuntematon ja oppiarvo se mikä lopputuloksesta myönnetään.

[/quote] 

 

En tajua. Siis teet tutkimuksen ja katsot sitten, saatko siitä kandin, maisterin vai tohtorin paperit??? Jotain hämärää. Ja tosiaan tuo "internet-mentoroinnin" yhdistäminen historiallisen tekstin tutkimukseen kuulostaa kyllä huolestuttavalta viritelmältä. Oletko keskustellut ohjaajasi kanssa suunnitelmistasi?

Vierailija
18/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan tassa keskustellaan,

                                                         \        /

 

                                                             .

Vierailija
19/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukava huomata, että tältä palstalta löytyy ihmisiä, jotka ovat valmiita jakamaan omaa tietotaitoaan toisille. Aikoinaan, joitain vuosia sitten, ennen kuin hesarin keskustelupalsta uudistettiin myös siellä oli lämminhenkinen yhteisö, jossa tietoa jaettiin ja sai oppia kokeneemmilta. Nyt se palsta on kuivunut kasaan. ap

Vierailija
20/52 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, Jorma Kalelan tekstejä olenkin jo lukenut. Täytenee tarkistaa olenko juuri tuohon perehtynyt. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän