Psykoloki paheksuu suomalaisvanhempia. toimivat kuin keski-Euroopan rupusakki
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194696204136/artikkeli/psykologi+pahek…
Mitä ajatuksia juttu sinussa herättää?
Kommentit (25)
Minä en pidä häntä uskottavana sen jälkeen kun luin tämän: Hän sanoo, ettei lapselta saisi koskaan kysyä,mitä tänään syötäisiin.
vähän väliä joku kyselee voiko jättää sen ja sen ikäisen yksin kotiin. Hoh hoijaa, kyllä vanhemmuus on kateissa :(.
en tosin siksi, että ajattelen aivolohkojen kypsymättömyyttä vaan sitä että perhe viettää aikaa yhdessä. Sitä ei kauaa sitäpaitsi ole enää edessä.
Meillä 16½v esikoinen ja 1½v päästä lähtee ulkomaille yliopostoon. Ja mielellään liikkuu edelleen vanhempiensa kanssa.
Tosin itse olen asunut 15 vuotiaasta asti yksin ja en koe siitä olleen itselleni mitään haittaa.
herättää mussa sen ajatuksen, että se on psykologi, ei psykoloki.
Minä en pidä häntä uskottavana sen jälkeen kun luin tämän: Hän sanoo, ettei lapselta saisi koskaan kysyä,mitä tänään syötäisiin.
ettei koskaan saa kysyä. Eiköhän pointti ollut siinä, että tämän tason päätökset ei ole lapsen tehtäviä ja siinä Tahkokallio on ihan oikeassa. Aikuinen kokkaa ja sitä syödään mitä pöydässä on tarjolla. Se on oikeasti lapsen kannalta paras ja turvallisuuden tunteen tuova systeemi. Ei se että mietitään että otanko nyt tätä ruokaa vai ei, jos ostan tätä niin syötkö Milla nyt sitten varmasti? Ai et, no mitä sitten keitettäisiin.
Tosin Suomessakin asia on muuttumassa. Selvästi huomaa, että meillä on 'hyviä' perheitä, missä lasten perään katsotaan, ja oman reissun ajaksi järjestetään isommallekin lapselle seuraksi joku luotettava aikuinen, tyyliin mummo. Mutta sitten on sitä rupusakkia, jotka jättävät lapsensa ihan huoletta viikonlopuksi.
Mutta tämä erityminen näkyy monenlaisissa tutkimuksissa, alkoholinkäytön, seksin aloittamisen ja monen muun jutun suhteen, meillä on hyvin hoidettu keskiluokkainen nuoriso, joka osaa odottaa noita 'aikuisten juttuja', ja sitten se toinen ääripää, joka käyttää aineita yhä nuorempina.
Mutta tämä erityminen näkyy monenlaisissa tutkimuksissa, alkoholinkäytön, seksin aloittamisen ja monen muun jutun suhteen, meillä on hyvin hoidettu keskiluokkainen nuoriso, joka osaa odottaa noita 'aikuisten juttuja', ja sitten se toinen ääripää, joka käyttää aineita yhä nuorempina.
Ei ne nuoret vanhemmilleen kaikkea kerro. Se "kiltti tyttö" tai "kunnon poika" voi ihan hyvin harrastaa seksiä vaikkapa kouluaikana, ihan ilman kasvatuksen vaikutusta asiaan. Samoin alkoholikokeilut tapahtuvat todella usein niin että vanhemmilla ei ole asiasta harmainta hajuakaan, vaikkapa niin että nuori on kaverinsa luona.
Ihan oikeasti se kasvatus ei vaikuta siihen milloin nuori aloittaa seksin harrastamisen tai päihteiden käytön. Eniten noihin asioihin vaikuttaa kaveripiiri. Uskokaa tai älkää.
Mutta tämä erityminen näkyy monenlaisissa tutkimuksissa, alkoholinkäytön, seksin aloittamisen ja monen muun jutun suhteen, meillä on hyvin hoidettu keskiluokkainen nuoriso, joka osaa odottaa noita 'aikuisten juttuja', ja sitten se toinen ääripää, joka käyttää aineita yhä nuorempina.
Ei ne nuoret vanhemmilleen kaikkea kerro. Se "kiltti tyttö" tai "kunnon poika" voi ihan hyvin harrastaa seksiä vaikkapa kouluaikana, ihan ilman kasvatuksen vaikutusta asiaan. Samoin alkoholikokeilut tapahtuvat todella usein niin että vanhemmilla ei ole asiasta harmainta hajuakaan, vaikkapa niin että nuori on kaverinsa luona.Ihan oikeasti se kasvatus ei vaikuta siihen milloin nuori aloittaa seksin harrastamisen tai päihteiden käytön. Eniten noihin asioihin vaikuttaa kaveripiiri. Uskokaa tai älkää.
vaan monen tutkimuksen tulos, mihin lapset ovat nimettömästi vastanneet. Ja näitä on vuosikymmeniä seurattu. Ja oikeasti osalla porukasta nämä iät ovat huomattavasti nousseet, missä kokeilut ovat alkaneet, ja pienessä vähemmistössä laskeneet, esim 80-lukuun verrattuna.
varmaan 25-vuotiaskaan ei saisi jäädä ilman vanhemman valvontaa kun ei ole nuo aivolohkot täysin kehittyneet. =)
Mutta tämä erityminen näkyy monenlaisissa tutkimuksissa, alkoholinkäytön, seksin aloittamisen ja monen muun jutun suhteen, meillä on hyvin hoidettu keskiluokkainen nuoriso, joka osaa odottaa noita 'aikuisten juttuja', ja sitten se toinen ääripää, joka käyttää aineita yhä nuorempina.
Ei ne nuoret vanhemmilleen kaikkea kerro. Se "kiltti tyttö" tai "kunnon poika" voi ihan hyvin harrastaa seksiä vaikkapa kouluaikana, ihan ilman kasvatuksen vaikutusta asiaan. Samoin alkoholikokeilut tapahtuvat todella usein niin että vanhemmilla ei ole asiasta harmainta hajuakaan, vaikkapa niin että nuori on kaverinsa luona. Ihan oikeasti se kasvatus ei vaikuta siihen milloin nuori aloittaa seksin harrastamisen tai päihteiden käytön. Eniten noihin asioihin vaikuttaa kaveripiiri. Uskokaa tai älkää.
Kouluaikana ollaan koulussa ja siellä luokat ovat lukossa välitunnilla. Vessoja on vähän, ei niitä kaksi voi varata omaan käyttöönsä. Eli missä ihmeessä ne nuoret sadat siellä koulussa seksiä tämän tästä harrastavat?
Kaikki suomalaiset vanhemmat jättävät kullanmurut aina joka viikonloppu yksinään.
Ennnen vanhaan kun kaikki oli paremmin suuri osa tuon ikäisistä oli jo muuttaneet kotoa työn perässä ja saivat elättvää itsensä eikä siinä ollut vanhempia curlaamassa nurkissa. Eikä ollut mitään mökkejä sotkemassa nuorten kehitystä.
Mutta tämä erityminen näkyy monenlaisissa tutkimuksissa, alkoholinkäytön, seksin aloittamisen ja monen muun jutun suhteen, meillä on hyvin hoidettu keskiluokkainen nuoriso, joka osaa odottaa noita 'aikuisten juttuja', ja sitten se toinen ääripää, joka käyttää aineita yhä nuorempina.
Ei ne nuoret vanhemmilleen kaikkea kerro. Se "kiltti tyttö" tai "kunnon poika" voi ihan hyvin harrastaa seksiä vaikkapa kouluaikana, ihan ilman kasvatuksen vaikutusta asiaan. Samoin alkoholikokeilut tapahtuvat todella usein niin että vanhemmilla ei ole asiasta harmainta hajuakaan, vaikkapa niin että nuori on kaverinsa luona. Ihan oikeasti se kasvatus ei vaikuta siihen milloin nuori aloittaa seksin harrastamisen tai päihteiden käytön. Eniten noihin asioihin vaikuttaa kaveripiiri. Uskokaa tai älkää.
Kouluaikana ollaan koulussa ja siellä luokat ovat lukossa välitunnilla. Vessoja on vähän, ei niitä kaksi voi varata omaan käyttöönsä. Eli missä ihmeessä ne nuoret sadat siellä koulussa seksiä tämän tästä harrastavat?
Sitten kun alkaa ikää tulla, ei välttämättä olla siellä koulussa vaikka niin pitäisi tehdä. Jos esim. asuu koulun lähellä, voi hyvin piipahtaa kotonakin nussimassa. Ja meillä ainakin oli niin iso koulu, että kyllä sieltä aina olisi löytynyt joku soppi jos olisi todella halunnut.
Itse olen koulun jälkeen iltapäivällä "harjoitellut" alkoholinkäyttöä mm. kaverin luona kun ketään ei ollut kotona.
Olen "hyväosaisesta" perheestä jossa on "kasvatettu" hyvinkin aktiivisesti. Ja kaverit samanlaisista olosuhteista myös...
ei piipahda missään vanhempien tietämättä.
Toisekseen ajat ovat muuttuneet, tämä tulee näissä koululaistutkimuksissa hyvin esiin.
ja nimenomaan salaa. Se nyt on selvä. Mutta harvemmat jää sille tielle kuin niissä perheissä, joissa ei piitata ja avoimesti saa vetää viinaa, harrrastaa irtosuhteita, tupakoida jne.
Mutta tämä erityminen näkyy monenlaisissa tutkimuksissa, alkoholinkäytön, seksin aloittamisen ja monen muun jutun suhteen, meillä on hyvin hoidettu keskiluokkainen nuoriso, joka osaa odottaa noita 'aikuisten juttuja', ja sitten se toinen ääripää, joka käyttää aineita yhä nuorempina.
Ei ne nuoret vanhemmilleen kaikkea kerro. Se "kiltti tyttö" tai "kunnon poika" voi ihan hyvin harrastaa seksiä vaikkapa kouluaikana, ihan ilman kasvatuksen vaikutusta asiaan. Samoin alkoholikokeilut tapahtuvat todella usein niin että vanhemmilla ei ole asiasta harmainta hajuakaan, vaikkapa niin että nuori on kaverinsa luona. Ihan oikeasti se kasvatus ei vaikuta siihen milloin nuori aloittaa seksin harrastamisen tai päihteiden käytön. Eniten noihin asioihin vaikuttaa kaveripiiri. Uskokaa tai älkää.
Kouluaikana ollaan koulussa ja siellä luokat ovat lukossa välitunnilla. Vessoja on vähän, ei niitä kaksi voi varata omaan käyttöönsä. Eli missä ihmeessä ne nuoret sadat siellä koulussa seksiä tämän tästä harrastavat?Sitten kun alkaa ikää tulla, ei välttämättä olla siellä koulussa vaikka niin pitäisi tehdä. Jos esim. asuu koulun lähellä, voi hyvin piipahtaa kotonakin nussimassa. Ja meillä ainakin oli niin iso koulu, että kyllä sieltä aina olisi löytynyt joku soppi jos olisi todella halunnut.
Itse olen koulun jälkeen iltapäivällä "harjoitellut" alkoholinkäyttöä mm. kaverin luona kun ketään ei ollut kotona.
Olen "hyväosaisesta" perheestä jossa on "kasvatettu" hyvinkin aktiivisesti. Ja kaverit samanlaisista olosuhteista myös...
Omana aikanani porukka kävi pikapanoilla välitunneilla esim. urheiluväline varastoissa yms paikoissa. Myös hyppytunnit oli yleisiä seksin harrastamiseen. Kouluaikaa oli myös linja-auton odotusaika ja matkat ja noina aikoina myös tyypit harrastivat seksiä. Taisipa jotkut ihan runkata poikaystäviään välitunneilla niin että takki oli vain suojana. Parasta tässä on se, että ne jotka tuota harrastivat olivat niistä ns. hyvistä ja kovan kurin perheistä.
Luulen muuten ihan tosissani että vielä nykyäänkin koulusta välitunnin ajaksi karkaaminen onnistuu. Ruokatunti on aika pitkä, eikä varsinkaan isossa koulussa muutaman tyypin häviämistä huomaa.
Voi rakkaat. Tapoja löytyy kun tarve on suurin.
Koska saavat sillä lailla sitä läheisyyttä ja turvaa, mitä tarvitsisivat vanhemmiltaan. Toki nuori kiihottuukin nopeasti ja onhan seksi koukuttavaa, mutta motiivi aloittaa seurustelua on siinä itsenäisyydessä ja irtiolossa vanhemmista.
Itseään nuoresta saakka kantavat lapset kehittävät stressireaktioita ja huonoja tapoja, ihan kuten aikuisetkin. Harmi vain, että nuorena opitut tavat taidetaan vanhemmallakin iällä.
Minusta sillä miehellä on hyviä ja järkeviä kasvatusohjeita pääsäänsöisesti. Minustakin 16-18 nuori on ihan liian nuori vastaamaan itsestään kaikessa.
Lapset perheen mukana vaan joka paikkaan!
Itse en jaksanut lähteä vanhempien kanssa mökille ja olin sitten kotona usein yksin jo 10-vuotiaana. Seksielämän aloitin 19-vuotiaana enkä ole koskaan kärsinyt alkoholi- enkä huumeongelmista. Kumma mies tuo Tahkokallio. Ehkä hänen vanhempiensa olisi kannattanut jättää hänet yksin kotiin vähän nuorempana niin ei enää aikuisena hätäilisi tyhjänpäiväisiä.
Tänä päivänä esim. yhä harvemassa maalaiskunnassa on ammattikoulua, kaikissa ei lukiota. Mikähän tässä tilanteessa on psykologin ohje - jääkö 16-vuotias peruskoulun päättäjä kotiin kypsymään pariksi vuodeksi vai saako kouluun mennä, jos joutuu kotoaan muuttamaan?
Missä vaiheessa muutenkin voi oppia yksinään oloa?
mutta periaatteessa en pidä näistä maata kiertävistä yhden aatteen -kasvatusaposteleista.
Heiltä kun sitten taas puuttuu kyky suhtautua vanhempiin kuin itsenäisiin aikuisiin. Perheitäkin kun on monenlaisia.