Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sukulainen kuolee yllättäen, saako sairaslomaa ja kuinka pitkään yleensä?

Vierailija
21.03.2010 |

on itketty koko viikonloppu.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta työehtosopimuksen mukaan työnantajan ei ole pakko antaa sitä palkallisena.



Mieheni sai viikon kun hänen isänsä kuoli.

Vierailija
2/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa pitemmän sairasloman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta työehtosopimuksen mukaan työnantajan ei ole pakko antaa sitä palkallisena.

Vierailija
4/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan iän, sukupuolen ja sukulaisuhteen perusteella saa sairauslomaa. Miespuolisesta pikkuserkusta ei saa enää kuin päivän.

Vierailija
5/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"äkkillisen perhesyyn takia" pitäisi kyllä saada työnantajalta PALKATONTA vapaata pari päivää, yleensä työnantajat ymmärtää kyllä kuolemantapauksen perusteltuna syynä.

Vierailija
6/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsista tai puolisosta saa yleensä palkallista saikkua mutta muista sukulaisista yleensä palkattomana, jos sitäkään. Riippuu sopparista. Äitini sai vanhempiensa kuolemista palkallista saikkua kuolinpäivän ja hautauspäivän..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuitenkin jaksoit tänne av:lle tulla asiasta kyselemään.. Ihan tosi.

Vierailija
8/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuviikon sain saikkua (palkallista).

Kyllä se seuraava viikko vähän hankalaa oli, raskaana ollessa vielä lisäksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuitenkin jaksoit tänne av:lle tulla asiasta kyselemään.. Ihan tosi.

En ole koskaan kokenut mitään näin hirveätä, enkä toivo edes sinun sellaista kokevan.

ap.

Vierailija
10/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin tarkoitus on arvioida työkykyäsi, ei syitä mitkä sen mahdolliseen menettämiseen on johtaneet. Eli jos diagnoosikoodi sairauslomalapussa oikeuttaa sairauslomaan, saat palkkaa. Z-alkuiset koodit, esim. työuupumus on sellaisia, että palkkaa ei ole pakko maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siskoni oli sairaslomalla 4 kk. ihan palkkaa sai siltä ajalta. Tsemppiä sinulle ap.

Vierailija
12/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos sukulainen kuolee yllättäen, saako sairaslomaa ja kuinka pitkään yleensä?"



Sukulaisen kuoleman perusteella ei voi kirjoittaa sairaslomaa. Mutta seurausten perusteella voi. Eli jos potilas on siinä kunnossa, ettei kykene työhön (ahdistunut, masentunut, itkuinen jne...).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hautajaispäivän.

Vierailija
14/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yllättäen sairauskohtaukseen, nuori mies. Sitten menin töihin vaikka pomo sanoikin että voin hakea lisää sairaslomaa jos tarvitsen. Oli perjantai ja onneksi oli viikonloppu edessä, vaikka se menikin itkiessä ja shokista toipuessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin on "poissaolo pakottavasta perhesyystä". Tähän ei tarvita lääkärintodistusta eikä kyseessä ole sairausloma. Vapaa perustuu työsopimuslakiin ja sen ajalta ei tarvise maksaa palkkaa - moni työnantaja kuitenkin maksaa.



Työsopimuslain 7 §:

"Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.



Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta."



Sitten on sairausloma. Työsopimuslain 11 §:



"Työntekijällä, joka on sairauden tai tapaturman vuoksi estynyt tekemästä työtään, on oikeus sairausajan palkkaan."



Saadakseen palkallista sairauslomaa pitää siis olla niin sairas, ettei pysty tekemään työtään. Lääkärin harkintaan jää, onko esim. sokissa oleva sureva ihminen sairas vai ei.



Kolmas vaihtoehto on palkaton vapaa, jota voi pyytää työnantajalta.

Vierailija
16/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilapäinen poissaolo on yleensä 1 pv palkallisena riippumatta siitä kuka lähisukulainen on kyseessä. Serkkujen vuoksi ei saa vapaata.

Vierailija
17/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se enemmin on TES ja ensisijaisesti työnantajakohtainen kysymys! Ihmisen koulutustaustalla ei ole hevonkarvanvirkaa asiassa.

Vierailija
18/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman lapsen kuoleman takia.

Vierailija
19/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"äkkillisen perhesyyn takia" pitäisi kyllä saada työnantajalta PALKATONTA vapaata pari päivää, yleensä työnantajat ymmärtää kyllä kuolemantapauksen perusteltuna syynä.

Eli sitä sairaslomaa ei ole lääkärinkään pakko antaa jos sellaiseksi tilanteen katsoo. Se tosin sitten riippuu lääkäristä. Mieheni ei saanut lapsemme kuoltua sairaslomaa enempää kuin sen mitä työnantaja anto.

Tokihan varmaan sitten töistä voidaan informoida että olis sairasloman paikka jos tuntuu ettei hommat suju.

Vierailija
20/25 |
21.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 §

«Poissaolo» pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.



Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme