Juristit; kysymys
Olen vuokrannut työtilan, jonka eteen ei ole päässyt, sillä eteen on kasattu lunta. Olen omasta kännykästä soittanut huoltoyhtiöön useita kertoja, joskus tuloksetta ja joskus on tultu auraamaan. Olen tämän vuoksi joutunut menemään takaisin kotiin useita kertoja, sillä en ole päässyt työtilaani.
Olin asiasta yhteydessä myös kiinteistön isännöitsijään, joka pahoitteli tilannetta ja sanoi ettei hänellä ole mitään ratkaisua tilanteeseen.
Laitoin sähköpostin hänelle, jossa kerroin että minulle on tullut kuluja keskimäärin 35 euron edestä ylimääräisiä bussimatkoja, kännykkämaksuja, yms. asian edestä, mielipahasta nyt puhumattakaan, että maksan tammikuun työtila vuokraa 35 eur. vähemmän. Laitoin siihen, että ilmoita jos tämä ei sovi.
Mitään vastausta ei tullut.
Tänään tuli karhukirje tuolle 35 eurolle ja maksumuistutus maksu 5 euroa päälle.
Miten toimin? Maksanko kiltisti, vai olisiko isännöitsijän kuulunut ilmoittaa, ettei ehdottamani vuokran alennus sovi?
Jos olet vuokrannut työtilan, voidaan edellyttää, että pääset sinne esteettä. Jos et pääse, sinun täytyy reklamoida asiasta vuokraisännälle. Voit vaatia vuokran alennusta ajalta, jolloin tila ei ole ollut käytettävissäsi. Yleensä tilavuokrasopimuksissa on pienelläkirjoitettuna tekstit poikkeustilanteille tai force majeure tilanteille. Tuskin kuitenkaan olet oikeutettu vähentämään kännykkä- tai bussikustannuksia tämän takia. Kuitenkin pitäisin menettelyäsi siinä määrin oikeana, että olet sähköpostitse reklamoinut jollain tavalla ja sitten jättänyt osan vuokrasta maksamatta. Nyt sinun tulee sopia asiasta vuokraisännän kanssa. Pidä tuo summa ikään kuin panttina, että neuvottelut etenevät. Sinuna olisin aktiivinen, enkä odottaisi vuokraisännän siirtoa.