Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ala-arvoista tiedottamista yläasteen alkuun!

Vierailija
20.08.2014 |

Esikoisen yläaste alkoi pari viikkoa sitten. Emme ole saaneet luokanvalvojalta mitään viestiä, ei koko koulusta mitään viestiä, ei yhdeltäkään opettajalta mitään viestiä. Ensimmäinen vanhempainilta on vasta syyskuussa. 

Minulla olisi ollut jo asiaa monelle opettajalle, koska lapsen piti käydä hammaslääkärissä. Jos olisi Wilma-tunnukset, olisin voinut helposti hoitaa asian sen kautta. Sähköpostiosoitteita ei ole tiedossa ja koulun kansliaan en vain mitenkään voi virka-aikana soittaa oman työni takia. Tai siis juuri ja juuri jossain välissä voin soittaa (kuten nyt voisin soittaa), mutta soittopyyntöä en voi jättää, kun en välttämättä taas voi vastata puhelimeen enää sen jälkeen.

Nyt kuulin lapselta, että ovat lähdössä syyskuun lopussa jollekin kahden yön retkelle. Mitä? Minne? Miksi? Olisi tosi kiva saada jotain infoa tästä meille vanhemmille, eikä saada jotain puolittaisia lauseita lapselta, joka ei itsekään tiedä mikä se juttu nyt sitten olikaan.

Olenko nyt vain tottunut ala-asteopettajien säännölliseen viestittelyyn, vai onko vain koulussa vikaa? Wilma-tunnukset saadaan koulusihteerin mukaan (laitoin sähköpostia) vasta siellä vanhempainillassa syyskuussa, kun koulua on käyty jo yli kuukausi.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella olleet tunnukset eivät ole enää voimassa, koska siirtyi kunnan koulusta yksityiskouluun ja järjestelmä on eri. 

Laitoin koululle viestiä asiasta. 

Tuntuu ihan hölmöltä jotenkin. Lapsi on käynyt koulussa, mutta minulla ei ole mitään käsitystä siitä, onko se ylipäätään ollut siellä, lintsannut kaikki tunnit, onko ollut jotain tärkeää, jota lapsi ei ole muistanut sanoa? 

Koulun nettisivuilla on tieto, että opettajille voi lähettää viestiä mallia etunimi.sukunimi, mutta tuossakin koulussa on esimerkiksi kaksi täsmälleen samannimistä opettajaa (tyyliä Johanna Korhonen - yleinen etunimi ja yleinen sukunimi).

ap

Vierailija
2/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oppilas voi nykyaikana enää kysyä opettajaltaan näitä asioita? Yhteystietoja yms?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita lappu lapsen mukaan luokanvalvojalle. 

Vierailija
4/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:44"]

Eikö oppilas voi nykyaikana enää kysyä opettajaltaan näitä asioita? Yhteystietoja yms?

[/quote]

Oli kysynyt ja luokanvalvoja oli sanonut, että Wilma-tunnukset saadaan syyskuun vanhempainillassa. Ja että koulun kansliaan voi soittaa, jos on jotain asiaa. Tarkistin tämän asian koulusihteeriltä.

ap

Vierailija
5/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen oppilaansa/lapsensa on ilmeisesti mykkä,, kuuro ja kirjoitustaidoton. Lisäksi holltaja ei osaa käyttää puhelinta, sähköpostia ei uskalla kirjoittaa kahdelle samanimiselle yht'aikaa, se jota viesti ei koske, ei arvatenkaan osaa sitä skipata.

Terveisin entinen nuori, jonka vanhemmat ensimmäisen kerran ilmestyivät koululle yo juhliin, hyvin tuli koulut käytyä. Mutta minulla onkin kuulo, näkö ja ymmärrys tallella.

Vierailija
6/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu. Tämä keskustelu sai minut pohtimaan omaa yläastettani kymmenen vuotta sitten. Ei meillä silloin ollut mitään wilmaa tai muutakaan järjestelmää. Oli ihan normaalia, että vanhemmat eivät tienneet lastensa koulumenestyksestä muuten kuin kokeiden ja todistusten perusteella.. Ei meillä vanhemmat edes tienneet kaikkien aineiden opettajien nimiä tms. On se maailma muuttunut. Joo ei liittynyt aiheeseen :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih, minuakin naurattaa. Yläkoululainen ei voi itse kysyä, viedä lappua, tai hankkia tietoa. Kyllä tuon ikäisellä on jo vastuu itse tuoda tietoa kotiin, ei siinä mitään wilmatunnuksia tarvita. Siis hammaslääkäri??? Meinasitko muistuttaa opettajaa laittamaan yläkoululaisen. Hammaslääkäriin? Kai se lapsi voi itse sanoa, että aorry minulla on nyt hammaslääkäri?

Vierailija
8/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kymmenen vuotta sitten yläkoulun käyneenä huomaa kyllä maailman muuttuneen. Meidän koulusta ainakaan laitettu viestin viestiä tai pidetty edes vanhempainiltoja:) rehtori soitti kotiin pari kertaa kolmen vuoden aikana, kun olin tehnyt tyhmyyksiä. Muutoin tiedotus kotiin kokeiden ja todistusten muodossa. Ja silloin kaikki piti tätä normikäytäntönä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kymmenen vuotta sitten olisi sanottu lapselle, ett huomenna koulussa otat selvää siitä retkesstä jotta osaat kertoa siitä äidille. Nyt hermostutaan opettajille..

Vierailija
10/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:59"]

Hih, minuakin naurattaa. Yläkoululainen ei voi itse kysyä, viedä lappua, tai hankkia tietoa. Kyllä tuon ikäisellä on jo vastuu itse tuoda tietoa kotiin, ei siinä mitään wilmatunnuksia tarvita. Siis hammaslääkäri??? Meinasitko muistuttaa opettajaa laittamaan yläkoululaisen. Hammaslääkäriin? Kai se lapsi voi itse sanoa, että aorry minulla on nyt hammaslääkäri?

[/quote]

No ei tietenkään opettajan pidä muistuttaa mistään. Mutta vanhemman tehtävä on ilmoittaa lapsen poissaolosta opettajalle, kun oppilas lähtee kesken koulupäivän hammaslääkäriin. Itsekin lähdin hammaslääkäreihin kesken koulupäivän ties kuinka monta kertaa oikeasti ja "oikeasti", eikä vanhemmilla ollut mitään käsitystä koulupäiväni kulusta yläasteella. Mutta nyt aika on eri. En todellakaan ala kirjoittaa mitään lippulappuja neljälle opettajalle erikseen, joita lapsi sitten kiikuttaa ympäri koulua etsien näitä opettajia jonkun hammaslääkärin takia.

Minulla ei ole myöskään mitään käsitystä siitä, onko lapsi oikeasti ollut koulussa ja onko mitään läksyjä tehty. Kiva sitten kuukauden päästä avata se Wilma, joka on jo kirkuvan punainen kaikista läksyt tekemättä -merkinnöistä. 

Maailma muuttuu. Turha on opettajien penätä mitään lasten läksyjen seurantaa tai asioiden hoitamista, jos meillä ei ole mitään käsitystä mistään. Moni 12-13v osaa hoitaa asiat itsenäisesti, mutta todella moni ei. Kuten juuri tämä joku retki, jossa ollaan myös yötä ja myös viikonloppua. Ihan kiva olisi tietää, onko tämä joku vapaaehtoinen retki, meneekö lapset keskenään jonkun mökille mukamas jollekin koulun retkelle vai onko tämä joku pakollinen kasvienkeruumatka, johon toivotaan lapsen kummeja ja mummeja mukaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siirsit lapsesi yksityiskouluun?

Vierailija
12/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin lapseni siirtyi yläasteelle ja hänellä oli tällä viikolla hammaslääkäri. Lapsi ilmoitti tunnin alussa, että joutuu lähtemään kesken tunnin hammaslääkäriin ja se riitti. En aio kirjoittaa Wilmaan mitään, enkä laittaa mitään lupalappusia mukaan.

Luotan lapseeni, että käy sitä koulua, siitä lähdetään. Poissaoloja voi tarkistaa sitten Wilmasta, mutta pääsääntöisesti meidän perheellä on olettamus, että lapset käyvät koulua ja vanhemmat töissä. Läksyt ovat lapsen ja opettajan välinen asia, vanhemmat voivat tukea ja auttaa, mutta lasten täytyy jo yläasteella ottaa vastuuta omista läksyistä. Ikävää jos ap uskoo, että lapsi tässä vaiheessa lukukautta on heittänyt koulunkäynnin ihan lekkeriksi, eikä tehnyt läksyjä, voipi tulla rankka loppuvuosi. Tällä lähtökohdalla voikin olla hyvä olla huolissaan siitä tulevasta retkestä. Silti uskon ap, että lapsesti saa koulusta tiedotteen tulevasta retkestä, kunhan nyt olivat ensin alustavasti keskustelleet siitä luokassa. Älä hätäile, kaikki ei kuulu sinulle nyt ja heti, ajallaan kyllä.

 

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 17:20"]

 

No ei tietenkään opettajan pidä muistuttaa mistään. Mutta vanhemman tehtävä on ilmoittaa lapsen poissaolosta opettajalle, kun oppilas lähtee kesken koulupäivän hammaslääkäriin. Itsekin lähdin hammaslääkäreihin kesken koulupäivän ties kuinka monta kertaa oikeasti ja "oikeasti", eikä vanhemmilla ollut mitään käsitystä koulupäiväni kulusta yläasteella. Mutta nyt aika on eri. En todellakaan ala kirjoittaa mitään lippulappuja neljälle opettajalle erikseen, joita lapsi sitten kiikuttaa ympäri koulua etsien näitä opettajia jonkun hammaslääkärin takia.

Minulla ei ole myöskään mitään käsitystä siitä, onko lapsi oikeasti ollut koulussa ja onko mitään läksyjä tehty. Kiva sitten kuukauden päästä avata se Wilma, joka on jo kirkuvan punainen kaikista läksyt tekemättä -merkinnöistä. 

Maailma muuttuu. Turha on opettajien penätä mitään lasten läksyjen seurantaa tai asioiden hoitamista, jos meillä ei ole mitään käsitystä mistään. Moni 12-13v osaa hoitaa asiat itsenäisesti, mutta todella moni ei. Kuten juuri tämä joku retki, jossa ollaan myös yötä ja myös viikonloppua. Ihan kiva olisi tietää, onko tämä joku vapaaehtoinen retki, meneekö lapset keskenään jonkun mökille mukamas jollekin koulun retkelle vai onko tämä joku pakollinen kasvienkeruumatka, johon toivotaan lapsen kummeja ja mummeja mukaan.

ap

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Meillä Helmi-tunnukset siirtyivät alakoulusta samoina yläkoulun puolelle. Sitä ennen ne postitettiin elokuussa.

Pääsetkö koulun kotisivuille? Siellä kerrotaan sähköpostiosoitteet. Koulusihteerikin ne toki tietää. Minä soittaisin koulusihteerille ja antaisin palautetta siitä, ettei tunnuksia saa kuin vasta vanhempainillassa.

Vierailija
14/14 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Eikö vanhat alakoulun tunnukset ole käytössä?  Ainakin Tampereella lapset jatkavat alakoulun helmitunnuksilla.  Sitä kautta ainakin minä olen laittanut lyhyesti viestiä luokkani vanhemmille.  

Tällaistahan tämä nykyisin tuppaa olemaan.  Ollaan niin liian totuttu noihin sähköisiin reissuvihkoihin, ettei oikein enää tule mieleenkään lähettää paperipostia kotiin (vaikka olisi joskus tarpeen).

T. luokanvalvoja