Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka paljon auton pito maksaa? vakuutukset, bensat ym ylläpito

Vierailija
26.12.2006 |

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

N 15t € /v

Vierailija
2/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensa

Huolto kerran vuodessa

Katsastus

Uudet talvi- ja kesärenkaat 3-4v välein, pyyhkijänsulat, polttimot

vakuutus: liikenne pakollinen, kasko vapaaehtoinen

Lasinpesuneste, pesuaineet, vaha (tai automaattipesu), imurointi

vero/käyttömaksu vai mikä sen nimi on

tuulilasinkin joutuu yleensä kertaalleen vaihtamaan auton eliniän aikana, hiekka kuluttaa ja kiveniskemiä tulee

 

 

Sitten vain google käteen ja hintoja etsimään. Ja tässä listassa ei ole mukana mitään rikkoutumisisa ja muita korjauksia, puhumattakaan ostohinnasta.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen etsimässä autoa pääasiassa maantieajoon. Etsi tietoisesti sen verran pikkuista autoa, jonka keskikulutus on alle 6 litraa satasella, mielellään vähemmän.Olen laskenut muutamalle myytävänä olevalle autolle, että tuo 400, max. 500 suunnilleen olisi kulut lyhennyksineen, lyhennystä . Vähän on säästöjä, mutta rahoitusta pitää ottaa.Vakuutusmaksunhan pystyy laskemaan sentintarkasti, jos etsii vain jonkun tietyn auton ja nakkaa rekisterinumeron ohjelmaan. 

En aio ottaa mitään liian halpaa autoa, koska pääasiassa ajan pitkiä matkoja viikonloppuisin ja ainakin kaveri sai huoltaa tonnin autoaan vähän väliä. Mulla menee tuo 400 joka tapauksessa junalippuihinkin, eikä mulla matkat käy kuin aniharvoin yksiin tarjouslippujen kanssa. Mulla siis tilanne, että työmatka on pitkä, joten saan kyllä jotain verovähennyksiäkin, siinä mielessä tilanteeni on ehkä erilainen. Mulla haussa on n. 10.000 euron pikkuauto. Reilua paria sataa kuussa olen ajatellut lyhentää. Kerran vuodessa huolto ei mulla kyllä tule riittämään, sillä ajoa tulee olemaan yli 30.000 vuodessa. Käytetylle se on liian pitkä huoltoväli. 

Vierailija
4/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa tää oli taas vanha ketju ja polttoaineen hinnat taitaa olla ihan eri tasolla kui 2006 mutta yritän kyllä tuolla max viidellä sadalla selvitä. 

Vierailija
5/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä miten pitkäksi aikaa ja millaisen auton hankkii. Ihan ns. liikkuviä pelejä saa muutamalla satasella, ja noilla ajelee helposti muutaman vuoden ilman isompia remontteja. Joten kulut esim: 500€ auton ostohinta, pakollinen liikennevakuutus (en tiedä paljonko nykyään on) ja katsastuskulut (ehkä 60€ vuosi jos menee kerralla läpi?) ja "pikkukuluja" päälle esim. uudet renkaat, tuulilasinpyyhkijät, uusi lamppu palaneen tilalle jne.

Vierailija
6/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta ostin elämäni ensimmäisen auton. Ostohinta oli 600 euroa. Pakollinen liikennevakuutus 650 euroa vuodessa, pienenee seuraavina vuosina. Ajoneuvovero 85 euroa vuodessa. Katsastusmaksu 70 euroa vuodessa. Huoltoon ja osiin on nyt mennyt 80 euroa, tulossa on varmaan satasen remontti ennen ensi talvea. Bensaan minulla menee noin 70 euroa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa lukee "auton pito" eli oletan että siinä tarkoitetaan käyttökustannuksia, ei auton oston kuluja (eli jos ostaa osamaksulla niin sen kuukausieränhän saa pitkälti itse päättää).

Itselläni viime vuonna meni perus perhefarkku Toyota Avensiksen kuluina seuraavasti

Bensa 1485 (kilometrejä suht vähän, eli noin 12000, bensakone)

Määräaikais- + muu huolto 378

Ajoneuvovero 207

Vakuutus 1425

Pyöristin sentit tasaeuroon ylöspäin. Eli yhteensä meni 3495 euroa. Lisäksi tulee sitten ne kuukausierät, joita meni 7380 euroa (mutta tuo osuus on siis pitkälti itse päätettävissä).

Bensa ja diesel maksavat käytännössä ihan saman verran jos kilometrejä tulee enintään 18000/vuosi. Vaikka diesel on halvempaa, niin dieselautosta maksetaan käyttövoimaveroa joka tasaa polttoainekulut jokseenkin samaksi. Eli bensa/diesel on pitkälti makuasia, moottorithan käyttäytyvät vähän eri tavalla ja vaikuttavat auton ajo-ominaisuuksiin.

Vierailija
8/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 11:35"]

Vasta ostin elämäni ensimmäisen auton. Ostohinta oli 600 euroa. Pakollinen liikennevakuutus 650 euroa vuodessa, pienenee seuraavina vuosina. Ajoneuvovero 85 euroa vuodessa. Katsastusmaksu 70 euroa vuodessa. Huoltoon ja osiin on nyt mennyt 80 euroa, tulossa on varmaan satasen remontti ennen ensi talvea. Bensaan minulla menee noin 70 euroa kuukaudessa.

[/quote]

Pystyisin tämänhintaisen ja vähän kalliimmankin auton ostamaan käteisellä, mutta mietityttää turvallisuusseikat, huollon saatavuus ja kestävyys maantieajossa, kun kilometrejä kuitenkin tulee paljon. Pelkkänä kauppakassina ja satunnaisessa kotimaanmatkailussa jos olisi vain tarvetta, en epäröisi ostaa jotain 90-luvun Corollaa tai vastaavaa. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 11:35"]

Vasta ostin elämäni ensimmäisen auton. Ostohinta oli 600 euroa.  Ajoneuvovero 85 euroa vuodessa.

[/quote]

Nytpäs en olekaan ihan varma, että oliko tuo 85 euron ajoneuvovero koko vuodelle vai 1/2 erä.

Ja yhtään kalliimpaan ei ollut varaa enkä ole kyllä yhtään varma, että pystynkö tuotakaan kohta enää pitämään.

Vierailija
10/13 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vakuutus alle 1000 vuodessa, vanha ja luotettava auto. Mitäs autovero nykyään onkaan? Enpäs muista. Huoltoon menee vain vaihdettavien osien hinnat, korjataan auto yhdessä sedän kanssa. Bensaa menee kulutuksen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
26.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutusyhtiöstä jne.



Bensa on kallista, ne kustannukset riippuu siitä paljonko bensaa menee.



Huoltoon ja muuhun menee aina rahaa, sitten on vero ja kenties auton kk-maksu.

Vierailija
12/13 |
26.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht edullisen hintaluokan auton kustannukset ovat noin 400 euroa kuussa. Siinä on mukana auton hinnanalennus, huollot, verot, vakuutukset, renkaat, jonkin verran bensaa ja tuulilasinpesunestettä yms.



Nostan hattua, jos joku tuon summan alle pääsee pidemmällä aikajänteellä ja jos pääsee, niin luultavasti siinä tapauksessa ajoja on niin vähän, että ne kannattaisi hoitaa taksilla.



Jos pääomanlaskua ei oteta huomioon (mikä minusta on aika arveluttavaa, eihän kukaan voi 20 vuoden päästä ajaa samalla autolla), niin kuukausikustannukset ehkä jotain 260 euron luokkaa.



Lienee sanomattakin on selvää, että mitä kalliimpi auto, niin sitä suuremmat kulut, samoin mitä suurempi kulutus jne ja samoin merkki vaikuttaa vakuutuksiin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
26.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin siitä 2500e käsirahaa ja nyt lyhennän sitä noin 200e kuussa, summassa korot ja muut lyhennykset. Bensoihin menee noin 160 euroa kuussa ja vakuutuksia maksan 800 euron verran vuodessa (eka autoni, ei mitään alennuksia eikä bonuksia vakuutuksista).

Eli kyllä täälläkin autoilu vie noin 400e kuussa.

Mutta tietysti pääset halvemmallakin, jos ostat auton, joka on vanhempi ja jossa on pienempi moottori ja jos sinulla on vielä joitain bonuksia. Tämä on siis perheemme kakkosauto eli minun autoni, mies on oman autonsa jo maksanut ja hänellä vakuutuksetkin ovat tosi pieniä, alle 200e vuodessa, koska hän on aikanaan " perinyt" isältään bonuksia. Joten miehellä menee vain bensaan rahaa eli pääsee alle 200 eurolla kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä