Yhyy, mä oon paska ope.
En osaa pitää kuria enkä opettaa kiinnostavasti. Tänäänkin viimenen tunti meni ihan penkin alle ja nyt sitte murehdin koko illan ja pelkään huomista. Silloin menee varmaan vieläkin pahemmin.
Koulun karmein luokka (mulle) on opetusvuorossa ja sitte mun pitäisi pitää lukiolaisille yo-tentti, vaikken itsekään osaa niitä asioita (muodollinen pätevyys on muttei aineenhallintaa). Paskat!
Kommentit (38)
Tää on kolmas. Pääseekö tastä karmeasta olotilasta joskus eroon?
ap
Paha juttu minulle on se, kun tulin toisen opettajan tilalle kesken vuoden. Olen siis oppilaille se "väärä" opettaja. Sekä pätevyyden että osaamisen laita on tässä hommassa vähän niin ja näin.
Siinä hilkulla tämä on, että lyönkö hanskat tiskiin allekirjoituksella "en kykene tähän tehtävään".
Mutta meneehän tämä kevät vaikka aidanvitsaksena. Älä menetä yöuniasi koululaisten takia, kun en minäkään.
Muista se, että opettajan hommissakin pätee tämä: hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mieti, millä kaikilla mahdollisilla keinoilla voisit saada luokan pysymään edes paikallaan, mieluummin myös hiljaa. Ja toivon mukaan myös oppimaan vähän jotain. Lukiolaisten yo-tenttiin ehdit hyvin hankkia materiaalia ja opiskella itsekin jotain.
Työtä joutuu tekemään, mutta ajan ja iän karttumisen myötä se helpottaa.
Been there, done that.
Mä muistan kun katelliisena katselin itsevarman kollegani työskentelyä ja ajattelin, että mäkin haluaisin olla tuollainen eikä musta varmaan tule ikinä hyvää opettajaa.
Nyt muutama vuosi myöhemmin mä huomaan olevani taitava työssäni ja itsevarmuuttakin löytyy. Mulla auttoi se kun pääsin työyhteisöön, jossa kannustettiin valtavasti ja annettiin positiivista palautetta pienistäkin asioista.
Tsemppiä! Kyllä se ihan varmasti helpottaa! Suunnittele tunnin hyvin, se auttaa.
En osaa pitää kuria enkä opettaa kiinnostavasti. Tänäänkin viimenen tunti meni ihan penkin alle ja nyt sitte murehdin koko illan ja pelkään huomista. Silloin menee varmaan vieläkin pahemmin.
Koulun karmein luokka (mulle) on opetusvuorossa ja sitte mun pitäisi pitää lukiolaisille yo-tentti, vaikken itsekään osaa niitä asioita (muodollinen pätevyys on muttei aineenhallintaa). Paskat!
murhetta.-
En nyt halua tietenkään ap:ta masentaa, mutta vaikea tuosta tunteesta on päästä eroon. Kokemus toki auttaa, mutta itse ainakin olen sellainen, että mikään ei meinaa itselle kelvata, joten edelleen tunnen itseni huonoksi opeksi. 12 vuotta täynnä.
Ei ole yhtään kiva tunte itseänsä epäpäteväksi! Ne möykkääjät pyytelee että pääsisivät erityisopelle mun tunnilta että oppisivat jotain. Eikä niitä saa hiljaseksi millään. Enkä uskalla pyytää apua muilta opettajilta kun tuntuu että katsovat vaan kieroon ja arvostelevat.
Tunteja on ihan liikaa (28 viikkotuntia) enkä mä millään ehdi valmistella kaikkia tunteja, hyvin nyt varsinkaan. Ehkä vois auttaa vähän jos ei istuis AV:llä. Mutta ku mä en jaksa!
ap
Miten sä jaksat? Mitä ainetta opetat?
Mä huomasin just mokanneeni yhden lukiolaisen arvosanoissakin. Oon merkannu arvosanan eri aineelle kuin mitä hän suoritti. Nolottaa mennä sitäkin selvittelemään kansliaan. TAAS mokasin.
En nyt halua tietenkään ap:ta masentaa, mutta vaikea tuosta tunteesta on päästä eroon. Kokemus toki auttaa, mutta itse ainakin olen sellainen, että mikään ei meinaa itselle kelvata, joten edelleen tunnen itseni huonoksi opeksi. 12 vuotta täynnä.
t. ap
opiskelen opeksi ja tuolta minusta tuntui aina opetusharjottelussa, oikeita töitä en ole vielä tehnyt. Miksi koet, ettet hallitse opettamaasi ainetta? Vai onko kyse pelkästään omasta itseluottamuksestasi? Sillä vaan kysyn, että voinko itse tehdä asialle vielä jotain..
opiskelen opeksi ja tuolta minusta tuntui aina opetusharjottelussa, oikeita töitä en ole vielä tehnyt. Miksi koet, ettet hallitse opettamaasi ainetta? Vai onko kyse pelkästään omasta itseluottamuksestasi? Sillä vaan kysyn, että voinko itse tehdä asialle vielä jotain..
taisitkin vaan pitää siitä tentin, etkä itse opeta sitä ainetta, jota et koe hallitsevasi..
Tiedätkö miksi oppilaat kokevat, etteivät opi mitään?
opiskelen opeksi ja tuolta minusta tuntui aina opetusharjottelussa, oikeita töitä en ole vielä tehnyt. Miksi koet, ettet hallitse opettamaasi ainetta? Vai onko kyse pelkästään omasta itseluottamuksestasi? Sillä vaan kysyn, että voinko itse tehdä asialle vielä jotain..
taisitkin vaan pitää siitä tentin, etkä itse opeta sitä ainetta, jota et koe hallitsevasi..
Tiedätkö miksi oppilaat kokevat, etteivät opi mitään?
Opetan kyllä sitä ainetta, mutta en ole edes niitä kaikkia lukion kursseja itse opettanut. Enkä muutenkaan muista ikinä mitään faktoja...
Tiedän kyllä miksi oppilaat kokevat etteivät opi. he ihan konkreettisesti eivät opi (vitonen on heille hyvä numero) koska eivät pätkääkään kuuntele. Möykkäävät ja juttelevat keskenään koko tunnin. Mä lamaannun jotenkin heidän kanssaan. En uskalla alkaa pitämään kuria. Silloin kun olen yrittänyt, se ei ole onnistunut, vaan tilanne on vaan pahentunut. Mistähän sain kurinpitokoulutusta?
ap
vetää ryhmää alusta saakka. Häntä pystyyn.
niitä soveltavasti siellä luokassa. Mun luokassa oppilaat nousee seisomaan joka kerran kun astun ovesta sisään tunnin alussa.
niin tehdä nykyään, että sanoo, että tuntikäyttäytyminen vaikuttaa sen verran, että jos ne tyypit eivät ole kunnolla, niin saavat nelosen (jos kerran vitonen on heidän norminumeronsa)? Vai onko nelosella mitään vaikutusta, siis pitääkö kurssi sitten kerrata vai tapahtuuko mitään?
Mutta nää tuntuu vihaavan minua sitä enemmän mitä huonompia arvosanoja saavat...
Eihän lukiossa mitään kurinpito-ongelmia pitäisi olla. Jos on, oppilaan voi ajaa luokasta ulos, oppivelvollisuus on päättynyt ja myös oppilaan lapsenoikeus kiukutella.
Nuo oppilaathan nolaa itsensä, melkein aikuisia ihmisiä. Ota rehtoriin yhteyttä ja passittakaan jokainen häirikkö kotiin, koulussa käynti lukiossa ei ole velvollisuus.
Opetan siis kumpiakin.
Mutta kyllä ne lukiolaisetkin lärpättää keskenään. Kun niille sanoo siitä, hiljenevät viideksi sekunniksi. mutta kun alan itse puhua, hekin aloittavat taas...
ap
eräs koulutoimentarkastaja sanoi alaisilleen, että jos opettajan pitää ruveta pitämään kuria, on syytä vaihtaa alaa.
Ja miten oikeassa hän olikaan.
t. yläkoulun ope
Kauanko olet tehnyt tuota työtä?