Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MITEN opettaa lapselle keskittymistä, huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta, auttakaa!

Vierailija
04.05.2011 |

Poikani on tokaluokkalainen, ja nyt on tullut viime aikoina koulusta sellaista viestiä, että poika on tullut hitaammaksi, unohtelee asioita, ei oikein osaa keskittyä jne. Unohtelee läksykirjoja kouluun, unohtelee merkata mitä on tullut läksyksi...

Opettaja sanoi, että viime aikoina on tullut huomattava muutos. Ei oikein enää meinaa pysyä luokkatovereiden tahdissa.



Mun mielestä poika on aina ollut tällainen, hänellä asiat kestäääää. Pukeminen kestää, syöminen kestää, sääntöjen ja käskyjen totteleminen kestää. Ruokaa syödessäkin poika saattaa yhtäkkiä vaan pysähtyä ja vaan istua ruoka suussa eikä "muista" edes pureskella. Kaikki ylimääräinen, mikä veisi huomiota (televisio, kirjat, lehdet) on jo viety pois esim. ruokapöydän lähettyviltä, jotta huomio pysyisi itse asiassa, mutta sekään ei tahdo auttaa. Poika kai vaan vajoaa jonnekin omiin ajatuksiinsa. Sama juttu läksyjen teon kanssa, tekee jotain läksyä, yhtäkkiä vaan sitten pyöritteleekin kynää käsissään ja vaan tuijottelee ulos ikkunasta tai ympäri huonetta tai jotakin huoneessa olevaa, ja unohtaa keskittyä tehtävään.





Poika kyllä halutessaan osaa olla nopea ja tehdä asiat nopeasti. Esim. jos joku vieraampi sanoo asioista miten ne tulee tehdä, noudattaa kyllä paremmin. Tai läksytkin sujuu, jos on porkkanana joku "nyt jos ehdit tehdä läksyt 5 min. sisällä, ehdit vielä isoveljen mukaan uimahalliin". (mutta eihän näitä porkkanoitakaan voi joka asiasta keksiä aina ja loputtomiin) Ja jos tekeminen on jotain mielenkiintoista, osaa kyllä silloin keskittyä pitkäänkin.

Ja koulukin ennen sujunut ihan hyvin, kai johtunut siitä kun on ollut uutta ja opettajakin uusi ihminen, olisiko nyt tullut jo niin tutuksi että enää poikaa ei pieni jännityskään pidä skarppina?



Mutta siis MITEN käytännössä voin opettaa pojalle keskittymistä (siis myös niihin asioihin, jotka ei välttämättä ole kaikkein mielenkiintoisempia pojan omasta mielestä)? Pakkohan jotain on tehdä, ennenkuin todella jää koulutehtävissä toisista jälkeen...



Neuvoja?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on samanlainen tokaluokkalainen, tänään otti se tappelu jo niin paljon aivoon, että ei rajaa-

Vierailija
2/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkeellä kyllä tarkkaavaisuutta saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ajaa eteenpäin porkkanalla, kuten itsekin totesit. Onko tapahtunut jotakin mikä olisi vaikuttanut siihen, että on tapahtunut muutos? Lapsella kannattaa olla mahdollisimman selkeät säännöt ja arkirytmi. Kaikki ylimääräinen ärsyke pois iltaisin, aina samaan aikaan samat jutut, riittävästi aikaa keulilla jne. Kannattaa puhua koulun terveydenhoitajan kanssa ( tai kuraattori, psykologi) tarkkaavaisuushäiriön poissulkemiseksi tai toteamiseksi. Opettajankin mielipidettä asiaan kannattaa tiedustella. Tsemppiä teille :)

Vierailija
4/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on samanlainen tokaluokkalainen, tänään otti se tappelu jo niin paljon aivoon, että ei rajaa-

On aina ollut samanlainen, välillä unohtuu omiin ajatuksiinsa ja mikään ei etene. Halutessaan tekee kyllä sitten nopeasti ja huolellisesti. Mutta kun maailmassa on niin paljon mielenkiintoisempiakin asioita kuin esim. läksyt tai syöminen...

Vierailija
5/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajankäsite on tuossa iässä mitä nyt on, niin miten olisi munakellon käyttö? Että nyt tehdään läksyjä 10min ja munakello päälle?

Vierailija
6/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ajaa eteenpäin porkkanalla, kuten itsekin totesit. Onko tapahtunut jotakin mikä olisi vaikuttanut siihen, että on tapahtunut muutos? Lapsella kannattaa olla mahdollisimman selkeät säännöt ja arkirytmi. Kaikki ylimääräinen ärsyke pois iltaisin, aina samaan aikaan samat jutut, riittävästi aikaa keulilla jne. Kannattaa puhua koulun terveydenhoitajan kanssa ( tai kuraattori, psykologi) tarkkaavaisuushäiriön poissulkemiseksi tai toteamiseksi. Opettajankin mielipidettä asiaan kannattaa tiedustella. Tsemppiä teille :)

joka selittäisi muutoksen... itse vaan ajattelin, että voisi johtua siitä että koulu alkaa nyt tuntua niin tutulta? Tai en tiedä.. pojalta itseltään yritin kysyä mutta hän ei osannut sanoa mitään. Opettajakin oli pojan kanssa jutellut, muttei saanut myöskään mitään irti. Opettaja kyllä väläytti sellaista mahdollisuutta, että olisiko ns. kevätväsymystä näin lukukauden lopulla? (tosin se ei kuitenkaan selittäisi sitä, että onhan se poika minun mielestäni tuollainen "hidas" ollut aina, nyt se vaan on alkanut näkyä koulussakin)

Tuosta tarkkaavaisuushäiriöstä, voisiko sellainen muka olla, ettei aiemmin olisi huomattu? Kyllähän lapsia kuitenkin testataan ennen kouluunmenoa ja koulussakin. Ja missään ei ole tullut mitään moitetta. Tähän asti opettajakin antanut vaan myönteistä palautetta, että hyvin on poika koulussa pärjännyt.

Ja siis osaa kyllä keskittyä, jos asia motivoi häntä ja on kiinnostava, ei kai tarkkaavaisuushäiriössä näin ole, vai onko? (en tiedä asiasta juuri mitään)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ajankäsite on tuossa iässä mitä nyt on, niin miten olisi munakellon käyttö? Että nyt tehdään läksyjä 10min ja munakello päälle?

Poika vaipuu omiin ajatuksiinsa samalla lailla, ja sitten vasta havahtuu, kun munakello pärähtää soimaan...

ap

Vierailija
8/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka poikasi osaisi jo lukea niin silti lukeminen parantaa keskittymiskykyä ainakin pitkällä aikavälillä. Itse luen parhaimmillaan noin tunnista puoleentoista. Lapseni jaksavat kuunnella pidempäänkin, mutta minä en jaksa lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi haaveilee ja haahuilee niissä toimissa, mihin hänellä ei ole suurta motivaatiota. Tarkkaavaisuushäiriö ei ole sama kuin ADHD, eli ylivilkkaus ei liity aina tarkkaavaisuuden häiriöön. Kysele opettajalta, voisiko olla tuontyyppisestä pulmasta kyse (siis ilmeneekö koulussakin vastaavaa). Lapsia ei testata mitenkään tuollaisten asioiden kannalta, mutta toisaalta on totta, että tuntuisi loogiselta, että pulma olisi ilmennyt jo heti ekaluokalla.


Tuosta tarkkaavaisuushäiriöstä, voisiko sellainen muka olla, ettei aiemmin olisi huomattu? Kyllähän lapsia kuitenkin testataan ennen kouluunmenoa ja koulussakin. Ja missään ei ole tullut mitään moitetta. Tähän asti opettajakin antanut vaan myönteistä palautetta, että hyvin on poika koulussa pärjännyt.

Ja siis osaa kyllä keskittyä, jos asia motivoi häntä ja on kiinnostava, ei kai tarkkaavaisuushäiriössä näin ole, vai onko? (en tiedä asiasta juuri mitään)

ap

Vierailija
10/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka poikasi osaisi jo lukea niin silti lukeminen parantaa keskittymiskykyä ainakin pitkällä aikavälillä. Itse luen parhaimmillaan noin tunnista puoleentoista. Lapseni jaksavat kuunnella pidempäänkin, mutta minä en jaksa lukea.

Öö ei oikein ajatus pelannut, ilmaisin ajatukseni epäselvästi, mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitin, eli kannattaa lukea pojalle paljon. Sama pätee myös ylivilkkaisiin. Äläkä turhaan syyllisty noista päivärytmipuheista. Kirjoituksesi perusteella minun on vaikea uskoa, että teillä olisi ongelmia päivärytmissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu siitä, että on oikein tehdä työnsä hyvin, vaikka työ ei aina olisikaan herkkua. Koulunkäynti on lapsen työ. Kehu ahkeruudesta.

Vierailija
12/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se olla ihan tavallista kevätväsymystä ja väsymistä koulunkäyntiin. Odottelisin rauhassa syksyyn, loman jälkeiseen aikaan. Jospa hän vain on temperamentiltaan rauhallinen ja nyt vielä lisäksi on tullut väsymys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen tarkkaavaisuushäiriön nimike on ADD, laita vaikka googleen, niin voit miettiä moniko kriteeri täyttyy. Kyllä kummankin tyyppisistä tarkkaavaisuushäiriöistä kärsivät lapset pystyvät keskittymään paremmin, kun aihe tai käsittelytapa on mielenkiintoinen tai opetustilanne tarkemmin suunniteltu.



Toinen nimike, jolla asiasta puhutaan, on toiminnanohjauksen vaikeus. Näihin asioihin on melko työlästä vaikuttaa.



T: eräs erityisopettaja

Vierailija
14/15 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät keskity, jos eivät ole kiinostuneita. Itse ei voi vain valita, vaan on pakko keskittyä asioihin joista ei ole kiinostunut.

Kyllä lääke on paras keino tai sitten vaan pienluokalle, jos ei pärjää.

Työskentelen tällä hetkellä adhd, add lasten kanssa ja tiedän mistä puhun.

Voivat rustata matikkaa koko tunnin rauhassa, mutta taas jollain toisella tunnilla valuavat lattialle makaamaan.

Add lapset taas saattavat olla hitaita, kuin etanat. Tarvitsevat apua, että joku pönkittää heitä eteenpäin, että pysyvät kärryillä.

Monella ongelmat tulevat esille kolmannella luokalla, kun vaaditaan jo kunnon opiskelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa liikkua samalla voi tehdä hyvinkin keskittynyttä työtä.



Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan