Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Mitä tarkoittaa kehitysikä?
22.08.2010 |
Törmäsin tänään toisella keskustelupalstalla "kehitysikä"-käsitteeseen, enkä ole koskaan sitä aiemmin kuullut. Mitähän tuo suomeksi tarkoittaa ja miten määritellään? Toisella palstalla puhuttiin 5kk lapsesta, jonka kehitysikä 3kk - onko siis olemassa jotkut standardit, mitä minkäkin ikäisen tulee osata vai onko kyseessä fyysiseen kasvuun liittyvät asiat...?
Kommentit (3)
Ymmärtääkseni sitä käytetään kun puhutaan reilusti ennenaikaisena syntyneestä keskosesta. Siis jos vaikka on syntynyt 2kk etuajassa ja oikea ikä on 5kk niin kehitysikä on 3kk. Eli kehitysikä lasketaan siitä milloin olisi ollut laskettu aika.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Asia selvä! Tarkemmin ajatellen, olisi kai pitänyt tajuta itsekin...
Alue: Aihe vapaa
Ennenaikaisesti syntyneiden kehittymistä vauvoina ja pikkuisina ei verrata kalenteri-ikään vaan kehitysikään eli siihen ikään, jonka ikäinen lapsi olisi, jos olisi syntynyt lasketussa ajassa. Eli puolen vuoden kalenteri-iässä kehitysikä on 4 kk, jos lapsi syntyi 2 kk ennen la:ta.