LTO:t huomio! Kuinka te käytätte suunnitteluaikanne??
Vinkkejä n. 3-vuotiaiden toiminnan suunnitteluun kaipailisin.
Kommentit (12)
suunnittelisit ohjelmaa 3-vuotiaille?
Heitä vaikka joka kuulle joku teema ja teette jotain joka päivä siihen liittyen. Intiaaniteemassa piirrätte vaikka inkkareita, opettelette intiaanilauluja jne. Ja joulukuussa sitten joulujuttuja.
En kylläkään ole lto.
Ihan pelkällä inkkariteemalla ei varmaan kannata mennä:DD..onko ihmisten käsitys tästä työmme suunnittelusta ja sisällöistä tuon kaltaista?
Hyvät ajatukset sitten kirjaan ylös.
En kyllä ihan tajunnut mitä tarkoitit?
prioriteettilistassa kärkipäähän, kuten muutkin paperityöt..
Kotona sitten omalla ajalla suunnittelen. Ilman palkkaa.
siihen liittyen joka viikko jumpat, kädentaidot, laulut yms. Mutta jotenkin tuntuu, että sen lisäksi tarvitsis suunnitella jotakin extraa... Tuntuu, että suunnitteluaikaa on aika paljon, joten mietin millaista toimintaa/tehtäviä n. 3-vuotiaille keksisin suunnittelajallani. Jos jollakin on tiedossa hyviä nettisivuvinkkejä, niin olis kiva saada, kiitos!!
missä yritetään saada lto:t näyttämään ihan idiooteilta?
Missä ihmeessä nykypäivänä jää paljon suunnitteluaikaa??
Suunnitteletko sinä nettisivujen avulla? Yhdistyvätkö suunnitelmat johonkin suurempaan suunnitelmaan (ja monitasoiseen havainnointiin, kehityspsykaan ymsyms)? Vai etsitkö vaan jotakin kivaa tekemistä, mitä nyt sattuu löytymään ja mikä vaikuttaa hauskalta????
en minä. Kyseessä vuoropäiväkoti! T: Ap
Kotona suoritettu varsinainen suunnittelu on: valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman pohjalta tavoitteiden luomista ja kirjaamista, kasvatussuunnitelman luomista tältä pohjalta, kasvatussuunnitelman jatkuvaa tarkistamista, yksilöllisten kasvatustavoitteiden seuraamista (suhteutuvat aiemmin kirjattuhin dokumentteihin),työn kriittistä arviointia ja "kurssin" tarkistamista...reflektointia reflektointia
ja näytelmien kirjoittamista, (minulla) säveltämistä teeman pohjalta, muskareiden suunnittelua (muskareihin olen luonut vuoden kattavat tavoitteet, mihin yksittäiset muskarit nivoutuvat), erilaisten taidekirjojen lukua ja niistä inspiroitumista: niistä kuvataidepuoli, tanssi- ja liikuntakasvatuksen suunnittelu...
ja..taskulamppujen etsimistä, varjoteatterin rakentamista, kaiken näköisen musan läpikäymistä ja valitsemista, roolivaatteiden tekoa...ymsyms..
Mun lapsi kun oli päiväkodissa, niin joka viikko piirsi pelkkää suttua. Siis oikeasti. Kertaakaan ei ollut lapsella ollut mitään aihetta. Miten ihmeessä ryhmän lto:n mielikuvitus on niin huono, ettei yhdellekään viikolle keksinyt mitään aihetta. Eikö olis voinut tuoda vaikka hedelmiä näytille ja käskeä piirtää niitä? Tai vaikka ottaa esille koirakirjoja ja käskeä piirtää niitä? Mut ei, joka helkutin viikko piirsi kaikki 5-vuotiaat vaan ilman mitään ohjeita ja jotain suttua vaan.
Onneksi sitten alkoi eskari, jossa ohjelmaa oli 4 tuntia viikossa esimerkiksi 1 päivä oli pelkkä lelupäivä.
Itse olen koulutettu opettaja ja kyllä häveten katson sitä mitä minun lapseni ovat saaneet päiväkodissa ja ihan koulutettuja LTO:ta ovat olleet. Jos olisi tuollainen inkkariteema ollut, niin ehkä olisivat edes yhtenä viikkona tehneet jotain muuta kuin suttua vaan.
Ihan uskomatonta!! Miten tuollaisesta "työstä" kehtaa nostaa edes palkkaa? Häpeäisin silmät päästäni, mikäli hoitaisin ryhmäni tuolla tavoin. Sitäkin enemmän minun kävisi sääli lapsia:(..voi hyvin kuvitella, että kuvaamasi pk:n toiminnasta jäljelle jäänyttä aikaa ei käytetty kasvattajien ja lasten (dialogiseen) yhdessäoloon ja viihtymiseen vaan todnäk kasvattajat viihtyivät ihan keskenään..:((
T. Se, kuka suunnittelee iltakaudet omalla ajallaan..
Mun lapsi kun oli päiväkodissa, niin joka viikko piirsi pelkkää suttua. Siis oikeasti. Kertaakaan ei ollut lapsella ollut mitään aihetta. Miten ihmeessä ryhmän lto:n mielikuvitus on niin huono, ettei yhdellekään viikolle keksinyt mitään aihetta. Eikö olis voinut tuoda vaikka hedelmiä näytille ja käskeä piirtää niitä? Tai vaikka ottaa esille koirakirjoja ja käskeä piirtää niitä? Mut ei, joka helkutin viikko piirsi kaikki 5-vuotiaat vaan ilman mitään ohjeita ja jotain suttua vaan.
Onneksi sitten alkoi eskari, jossa ohjelmaa oli 4 tuntia viikossa esimerkiksi 1 päivä oli pelkkä lelupäivä.
Itse olen koulutettu opettaja ja kyllä häveten katson sitä mitä minun lapseni ovat saaneet päiväkodissa ja ihan koulutettuja LTO:ta ovat olleet. Jos olisi tuollainen inkkariteema ollut, niin ehkä olisivat edes yhtenä viikkona tehneet jotain muuta kuin suttua vaan.
siihen liittyen joka viikko jumpat, kädentaidot, laulut yms. Mutta jotenkin tuntuu, että sen lisäksi tarvitsis suunnitella jotakin extraa... Tuntuu, että suunnitteluaikaa on aika paljon, joten mietin millaista toimintaa/tehtäviä n. 3-vuotiaille keksisin suunnittelajallani. Jos jollakin on tiedossa hyviä nettisivuvinkkejä, niin olis kiva saada, kiitos!!
Jos kerran noin on asiat hukassa. Katsele ympärillesi, sieltä niitä tekemisvinkkejä löytyy. Kysy vaikka ryhmäsi lapsilta mistä he tykkäisivät tai katso millaisia leikkejä he leikkivät ja kehitätä toimintaa heitä kiinnostavista asioista.
Itselläni suunnitteluaika menee yksittäisten tuokioiden suunnitteluun ja valmisteluun, kirjastossakäynteihin, ammattikirjallisuuden lukemiseen, kasvatuskeskusteluihin jne
Suunnittelu valuu aina iltoihin, kun muuten en ehdi. En kylläkään aivan ymmärtänyt, että minkälaista vinkkiä kaipailisit?