Mikä käytännöllisin: 2 autotallia / autotalli + -katos / kaksi autokatosta?
Käytössä nyt yksi auto, mutta voi olla että toinenkin joskus hankitaan. Kannattaako rakentaa talli vai katos vai jonkinnäköinen katos-talli-yhdistelmä?
Kommentit (19)
Useimmat eivät jonkin ajan kuluttua viitsi autoa olla aina talliin ajamassa, ja kummasti sinne talliin alkaa kertyä varastoon kaikkea roinaa. Autokatos suojaa riittävästi, etteivät ikkunat jäädy, ja samalla auto pysyy paremmassa kunnossa, kun kosteus ei talvella kondensoidu joka paikkaan auton sulaessa, ja jäädy taas kun auto otetaan ulkoilemaan.
ja pihassa seisoo 3 autoa, joista mitään ei ole ajettu talliin tai katokseen. Talli on täynnä epämääräistä sälää polttopuista suksiin ja talvirenkaisiin, katoksessa taas on polkupyöriä sateen suojassa. joskus ajan oman autoni katoksen etuosaan niin että pyörille jää vielä tilaa toisessa päässä.
Meillä on ollut myös kahden auton talli, jolloin se talli oli yhtä täynnä epämääräistä sälää ja autot sekä polkupyörät seisoivat pihalla sateessa. Joskus talliosa siivottiin, muttei kukaan viitsinyt silti sinne viedä autoaan, kun olisi pitänyt availla ja sulkea ovia ja oli muutakin tekemistä ja kovin vähän aikaa.
Jos tarkoitus olisi oikeasti pitää katoksessa autoja, veikkaan, että paras ratkaisu olisi kahden auton katos. Ja pyörät sekaan. jos taas varastotilaa tarvitaan muullekin kuin sille autolle, on talli myös paikallaan.
Renkaat meillä vaihdatetaan lähikorjaamolla. Omia sormia ei tarvitse kohmettaa...
niin kannattaa rakentaa mahdollisimman iso lämmin autotalli. Varasto- ja askartelutilaa ei ole koskaan liikaa. Auton pesumahdollisuuskin olisi hyvä tallin sisällä, eli lattiakaivo. Hyvä autotalli lisää myös talon arvoa. Meillä on autokatos, ja miestä harmittaa se joka päivä.
kuten meillä on tehty ja on kätevä. :) Meillä ei myöskään talliin kerätä epämääräistä sälää ja ilmanvaihto on hyvin järjestetty, joten sulavedet yms. eivät jää talliin muhimaan. Omien kokemusten perusteella suosittelen kakkosen tavoin joko kahden auton tallia, tilavaa sellaista, tai sitten talli/katos-yhdistelmää.
johon autot myös aina ajetaan. Siinä on tilaa myös pyörätelineelle ja pyörille.
Katoksessa esim. välttyy ikkunoiden raaputukselta hyvin pitkälti, vain pahimmilla pakkasilla joutuu skrapaamaan, eikä se silloinkaan ole sellaista teräsjäätä. Tallin plussa olisi tietenkin se lämpö, mutta kaveriperheillä on käynyt juuri kuten edellä - se talli täytyyy kaikesta sälästä eikä autoa tule sinne ajetuksi.
Meillä 2 auton katos ja tilava yhden auton talli. Autot pääosin katoksessa. Toimiva kokonaisuus.
Tosiaan autotalli täyttyy kuitenkin kaikesta roinasta ja katokseen on helppo ajaa ja lumityöt kuitenkin helpot.
Niin isoa yhden auton tallia ei olekaan missä onnistuu renkaiden vaihto helposti.
johon mahtuu yks auto. Kun muutettiin taloon, rakennettiin kahden auton autokatos jossa on kylmävarasto. Kaikista kätevin meille.Jos talvella tarttee puuhailla jotain auton kanssa, kivempi on lämpimässä tallissa kuin kylmässä autokatoksessa.
tietenkin myös halkovarasto ja pyörävarasto. Ei ne roinat sinne talliin itsestään kävele.
Niin isoa yhden auton tallia ei olekaan missä onnistuu renkaiden vaihto helposti.
On kätevä.
Tosin meillä autotalli on isohko, koska mies tykkää harrastaa noita autoja. (talli 90 neliöö)
on autotalli + katos/varasto. Meillä on nyt 8x8m rakennus jossa talliosa on 4x8m ja katoksessa 2,5m syvä kylmävarasto. On toiminut tosi hienosti varsinkin kun tilat on tarpeeksi leveät (yleensä tehdään n. 3 leveitä talleja eikä niissä mahdu avaamaan auton ovia.
Mies tosin hankki jenkkiauton lelukseen ja nyt tietty olisi tuplatallille tilausta kun pitää mahtua työskentelemään auton ympärillä kunnolla.
Tämä on paras ratkaisu. Autotalli, jonka yhteydessä varasto. Tallin tulee olla riittävän leveä noin 3,5 - 4 metriä on hyvä ja riittävän pitkä eli vähintään 2 metriä autoa pitempi. Lisäksi riittävän iso varasto. Katos niin iso, että siihen mahtuu pyörät ja tarvittaessa polttopuita. meillä koko rakennelmalla pinta-alaa n. 60 neliötä ja ihan ok. Tosi polttopuilla on autotallin takana oma katos.
Ihana kun talvella ajaa vain lämpimän auton tallista ja ovet tietysti kauko-ohjauksella niin ei tarvitse nousta autosta kun tulee kotiin. Vielä kun autokatoksesta olisi kulkuyhteys sisälle niin ei tarvitsisi vesisateesta ja pihan kolauksesta välittää.
Ja kyllä, siellä on kaksi autoa, 4 henkisen perheen polkupyörät, mopo, monet renkaat ja muuta sälää ja hyvin mahtuu. Auton motivoi talliin ajamaan se, kun talli on samassa rakennuksessa asunnon kanssa ja sieltä on myös kuluyhteys asuntoon. Suosittelen todella.
JOs ette tarvitse askartelu/työ/harrastustilaa, niin kahden auton katos voisi olla hyvä. Tai jos toisella autolla ajetaan vähemmän, niin katos+talli.
On ihan umpityhmää jäähdyttää talvella pihalla (ajossa, työpaikan parkissa/kaupan pihalla tms) reilu 1000 kg metallia ja ajaa se lämpimään talliin yöksi, siis lämmittää se 1000 kg uudelleen jäähdytettäväksi seuraavana aamuna... Hyvä sisätilan lämmitin ajaa saman asian, perse ei jäädy eikä lasi huurru.
Katos (tai kylmä talli) on hyvä, koska ei tarvitse raapata ikkunoita eikä puhdistaa lunta.
Omasta tallista duunin parkkihalliin tai kauppakeskuksen parkkihalliin... Harvemmin ulkona seisotetaan.
Haha. Musta tuntuu et meillä taitaa olla teidän mittapuulla helvetin iso autotalli. Lämmin talli 8 autolle (meikäläisen autot (työauto, normiauto, kesäauto), kotona asuvien lapsien autot(2), sekä yksi vieraspaikka, ja yksi paikoista on moottoripyörille/lasten mopoille, ja yksi mopojen rassailuun yms.), yksi katospaikka, sekä varasto. Ja kyllä, ajetaan autot talliin aina. Tosin sähköllä toimivat nosto-ovet voidaan avata kaukosäätimestä jo vähän ennen pihaan tuloa, jolloin kätevästi kun on pihassa niin voi vaan ajaa suoraan sisään talliin.
Itse rakentaisin joko kahden auton tallin tai sitten talli-katos yhdistelmän. Mielestäni on syytä olla ainakin yksi autotalli, mielellään lämmin sellainen, jossa on kiva vaihtaa renkaat yms. Ikävää on vaihtaa talvirenkaita ulkosalla sormet kohmeessa.