Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5 v keskittyminen

28.09.2009 |

Perheessämme on kaksi poikaa, 6 ja 5 vuotiaat. kuusivuotiaan kanssa on ollut paljon kehitykseen liittyviä "ongelmia" puheterapiaa jne... nyt kun ne on "voitettu" niin olen alkanut huolestua nuoremmasta pojasta. Hän on kanssani kotona kaksi päivää viikossa. Ja noina päivinä olen huomannut miten vaikea häntä on saada kuuntelemaan, tottelemaan ja keskittymään mihinkään. Hän pn taitava piirtäjä palapelientekijä jne keskittyy kyllä leikkeihin... mutta ei kuuntele, ei kuule. Kuulotutkimuksissa ei ole ollut mitään hälyyttävää.

Esimerkiksi pukeminen; saatan sanoa jopa kymmenen kertaa että nyt pukemaan, laitan vaatteet valmiiksi esille ja sanon että tässä on sinun vaatteet, pue. silti hän alkaa tekemään jotain ihan muuta, esim. rakentaa legoja. sama toistuu hampaiden pesussa, syömisessä kaikessa!

Syöminen onkin yksi ongelma lisää.. Ruokailutottumuksemme on pysyneet jotakuinkin samoina koko ajan, aamupala puoli kahdeksan, päiväruoka puolelta päivin, välipala (jää usein pois) päivällinen viiden kuuden aikaan, iltapala kahdeksalta jonka jälkeen suoraan iltatoimet, ja nukkumaan. Hän ei syö, ei malta. kokoajan on kiire leikkiin tietokoneelle pelaamaan tai tv:tä katsomaan.. usein istuu viimeisenä pöydässä ja syö jo kylmettynyttä ruokaansa minun vahtiessa häntä vierestä...

tarha aamuina aamupalan syöminen on hankalaa, oli se aamupala mitä tahansa ei kelpaa, "ei ole nälkä" sanoo...

Päiväkodissa keskustelin ja sanoivat että sieläkin rauhoittuminen ja keskittyminen ovat ongelmia, ei aina mutta usein. Aloin huolestua kun pk ope kysyi minulta että millaisia keinoja minulla on tähän.. en tiedä sanoin.. :(

harkitsen kuvien ottamista avuksi, jotta pukeminen syöminen ja muu sujuisi paremmin. PK:ssa sanoivat että lapsi on huomionkipeä, mistä tämä voi johtua? en tiedä mitä teen väärin, enkö huomioi? miten huomioin enemmän?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden viikon ajaksi. Katsokaa, onko sillä vaikutuksia.

Vierailija
2/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko sulla mielipide tuosta että on huomionkipeä? mitä sellaiselle voisi tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti vain.



On hitautta, jolle ei oikein voi mitään, esim. syömisessä. Jos hidastelee tai tuntuu että ei tottele, niin koeta palkkiojärjestelmää. Eli kun vaikka aamu/syöminen on mennyt hyvin, niin yksi tarra tauluun ja vaikka 10 tarraa = joku kiva juttu mistä lapsi pitää, saa itse valita, esim. uimahalliin ym. Siinä tulee sitä huomiotakin.



Onko neuvolassa puututtu? Voitko soittaa sinne tai jos päiväkodissa on joku erityislastentarhanope? Tai varata kunnon kasvatuskeskusteluajan open kanssa?

Vierailija
4/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuntui että vanhempi lapsi oli paljon nätimmin osallistui yhteisiin kotitöihin enemmän.. tein sellaisen taulun jossa laskettiin peliaikaa, joko 5 + tai 5 - minuuttia.

viisivuotias jaksoi paripäivää, kun huomasi että peli aikaa oli jotain tunnin miinuksella, pisti ihan ranttaliksi eikä järjestelmä toiminut enää.. täytyy keksiä jotain parempaa palkintoa.



ap

Vierailija
5/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 5-vuotiaiden ryhmä pph:lla tämä on viime viikkoina ihmetellyt moneen kertaan miten tuo sakki on niin vilkasta, koko ajan pitäisi viuhtoa jonnekin ja on vaikea keskittyä olemaan paikoilleen. Ihan samaa olen itsekin ihmetellyt! Olisikohan sittenkin kuitenkin jonkinlainen vaihe lapsilla? Meillä ei katsota telkkaria tai pelata juurikaan.

Vierailija
6/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi mukaan tuli väkivaltaa ja järjestöntä harkitsematonta sähläystä.



Äiti kielsi kaikki väkivaltapelit ja dvd:t. Meni jonkun aikaa, kun lapsi itse sanoi äidille, että hän nukkuu paljon rauhallisemmin ja on itsellä paljon rauhallisempi olo, kun ei enää pelaa ja katso niitä väkivaltadvd:tä. Ja lapsi siis oli pelannut sellaisia pelejä, joita sai sen ikäsuosituksen mukaan pelata. Tämä poika oli tosin 10-vuotias.



Minä kanssa suosittelisin jättämään pelit ja dvd:t vähäksi aikaa. Ja harjoittelisi tuota keskittymistä vaikka lautapelien avulla tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei mitään miinuspisteitä, pelkkää plussaa vaan. eli vahvista hyvää vaan, älä niin paljon kiinnitä huomiota huonompaan käytökseen.

Ja palkkioksi joku kiva juttu (ei peliaikaa). Ja sen lisäksi huomiota erilaisten mukavien tekemisten parissa, esim. lautapelit, pyöräily, ulkoleikit jne.

kun tuntui että vanhempi lapsi oli paljon nätimmin osallistui yhteisiin kotitöihin enemmän.. tein sellaisen taulun jossa laskettiin peliaikaa, joko 5 + tai 5 - minuuttia.

viisivuotias jaksoi paripäivää, kun huomasi että peli aikaa oli jotain tunnin miinuksella, pisti ihan ranttaliksi eikä järjestelmä toiminut enää.. täytyy keksiä jotain parempaa palkintoa.

ap

Vierailija
8/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole minäkään ammattilainen, mutta itse poistaisin lapsilta kokonaan tietokoneen käytön (tuon ikäiset eivät sitä mihinkään tarvitse) ja tv:täkin saisi katsoa hyvin vähän, esim. vain Pikku Kakkosen mutta ei mitään DVD:itä yms.



Kun on tarpeen pukea/syödä tms. niin huolehdi siitä, että muita häiriötekijöitä on vähän. Eli ei tv:tä päällä tms. Ja kun tietokonetta ei saa käyttää, ei ole kiire tietokoneelle.



Huolehdi myös siitä, että ruokapöydästä poistumisen jälkeen ei tule enää ruokaa. Jos lapsi lähtee kesken ruokailun, ota lautanen pois. Kovin montaa kertaa hänen ei tarvitse jäädä ilman ruokaa, jotta huomaa pointin. Toki selität myös joka kerta, että pöydässä istutaan niin kauan kuin ruokaillaan.



Ole täsmällinen rajojen kanssa. Joka päivä tismalleen samat säännöt ja niistä ei lipsuta. Ja hyvin alkeellisista asioista lähtien eli lapsi ei saa inttämällä mitään tänään eikä huomenna jne.



Lisäksi ehdottaisin myös jotain taulukkoa, johon voisi kerätä vaikka vain "hymynaamoja" (itse piirtämiäsi ;) kun kotona sujuu hyvin ja kun päiväkodissa sujuu hyvin. Ja kun tietty määrä (esim. 15-20 kpl) on kerätty, lupaat pienen palkinnon.



Älä myöskään anna lapselle vaihtoehtoja. Eli hän ei suinkaan valitse mitä syö aamupalaksi, vaan sinä olet tehnyt asiasta päätöksen jossa myös pysyt, maistuu se ruoka sitten tai ei. Jos lapselle on liikaa vaihtoehtoja pitkin päivää eri asioissa, se tuo epävarmuutta lapsen oloon, koska hän joutuu tekemään päätöksiä jotka vanhemman pitäis tehdä.



Pukemisessa et kehoita kymmentä kertaa vaan parin kehoituksen jälkeen menet lapsen viereen ja odotat vaikka sitten että hän on ohjeittesi mukaan saanut vaatteet päällensä. Ja kun kerran pukeminen ei sujunut itsenäisesti, sitä hymynaamaa ei tällä kertaa taulukkoon tule.



Muista myös kehut! Eli kiitä lasta aina kun siihen on aihetta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei mitään miinuspisteitä, pelkkää plussaa vaan. eli vahvista hyvää vaan, älä niin paljon kiinnitä huomiota huonompaan käytökseen. Ja palkkioksi joku kiva juttu (ei peliaikaa). Ja sen lisäksi huomiota erilaisten mukavien tekemisten parissa, esim. lautapelit, pyöräily, ulkoleikit jne.

on vaan niin musertavaa kuulla toisen suusta että lapsi hakee huomiota, sehän tarkoittaa että en ole osannut olla sellainen äiti mitä lapseni tarvitsee.. voitte kuvitella että googlasin aamupäivän kaiken adhd:sta tic:iin.. Huuh.. soitin myös perheneuvolaan, saadaan aika jossain vaiheessa syksyä psykologille.

Onko kukaan alkanut käyttää kuvia tällaisen ylivilkkaansuperpallolapsen kanssa? siis selliasen lapsen kanssa jolla varsinaisesti ei ole diagnosoitu mitään "vikaa". kuvia osaan käyttää kun oli tuo yksi puhetrapia tapauskin..

-ap

Vierailija
10/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini joka on erityslastentarhan ope sanoo usein että kuvista hyötyy kaikki lapset! Kokeile ihmeessä.



Meillä tökki pahasti nukkumaanmeno jossain vaiheessa ja siihen kuultiin psykologin ohje: laita herätyskello soimaan kun on aika ryhtyä pesulle ja sit heti nukkumaan. Lapsimenikin siihen lankaan eli ei ollut tarvetta vastustaa äitiä ollenkaan kun se olikin kello joka käski i-pesulle ja nukkumaan. Toimikohan sama esim.pukemisen kanssa?



Kunmeidän 5 v vitkuttelee pukemisen kanssa, hän jää kyydistä pois. Se onnistuu kun isä on kotona. Kerran pari hän on ollut ilman vaatteita kun äiti ja auto lähti kauppaan. Sen jälkeen pukeminen onnistus nopsasti monta viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta päiväkodissa käytetään, ihan tavallisessa 3-5 v ryhmässä, tyyliin mikä vaate ensin puetaan, miten päiväjärjestys on. Onko teillä sellaista päiväkodissa? Meillä lapset on kotiinkin napanneet siitä sen järjestyksen kirjaimellisesti eli jos itse puen sukat housujen jälkeen, kun päiväkodissa on toisinpäin, 2 naputtaa siitä :-).

Jos toinen lapsi on saanut vanhemmilta paljon huomiota "huonolla käytöksellä" (lapsen silmissä se 6-v terapiat ym. on ehkä olleet palkkiota "temppuilusta"). Joten aika tyypillistä että kun tulee tilaa, hän käy myös "temppuilemaan".

- tuo ei miinuspisteitä-tyyppi

siis ei mitään miinuspisteitä, pelkkää plussaa vaan. eli vahvista hyvää vaan, älä niin paljon kiinnitä huomiota huonompaan käytökseen. Ja palkkioksi joku kiva juttu (ei peliaikaa). Ja sen lisäksi huomiota erilaisten mukavien tekemisten parissa, esim. lautapelit, pyöräily, ulkoleikit jne.

on vaan niin musertavaa kuulla toisen suusta että lapsi hakee huomiota, sehän tarkoittaa että en ole osannut olla sellainen äiti mitä lapseni tarvitsee.. voitte kuvitella että googlasin aamupäivän kaiken adhd:sta tic:iin.. Huuh.. soitin myös perheneuvolaan, saadaan aika jossain vaiheessa syksyä psykologille.

Onko kukaan alkanut käyttää kuvia tällaisen ylivilkkaansuperpallolapsen kanssa? siis selliasen lapsen kanssa jolla varsinaisesti ei ole diagnosoitu mitään "vikaa". kuvia osaan käyttää kun oli tuo yksi puhetrapia tapauskin..

-ap

Vierailija
12/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei syö, ei malta. kokoajan on kiire leikkiin tietokoneelle pelaamaan tai tv:tä katsomaan.. usein istuu viimeisenä pöydässä ja syö jo kylmettynyttä ruokaansa minun vahtiessa häntä vierestä...

Teillä on selvästi rajat hukassa koko perheeltä. Ei lapsella voi olla kiire tv:tä katsomaan tai tietokoneelle, jollei niitä ole lupa käyttää. Miksi lapsi sitten pääsee kesken ruokailun tekemään jotain muuta???

Tee selväksi, että nyt on tietokoneen käyttö lapsilta totaalisesti kiellettyä. Kyllä, se on vanhemmille ikävää kun ei voikaa laittaa lapsia tietokoneen "vahdittaviksi" ja joutuu itse pelaamaan ja leikkimään lasten kanssa.

Samoin tv pysyy kiinni, kunnes MOLEMMAT lapset ovat syöneet.

Minusta annatte lapsen pompottaa teitä ja kun lapsi saa tämän tästä jotain periksi, hänelle tulee levoton olo.

Lapset tarvitsevat SAMANLAISET RAJAT JOKA PÄIVÄ. Samat rutiinit joka päivä. Nyt teillä ei ole kirjoittamasi perusteella juuri mitään rajoja.

Pystyt todellakin itse klaaraamaan tilanteen sopimalla isän kanssa selvistä pelisäännöistä joita molemmat noudattavat. Aikaa asioiden muuttumiseen menee varmasti kuukausia, jos teillä on ollut noin löysät säännöt. Varaudu siis siihen, että lapset kapinoivat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
28.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaavaisuus ongelma?? Add, adhd lapset kyllä kiinnostuvat keskittymään, jos tekeminen mielenkiintoista. Heidän vaikea kunnella tai kuulla opikein.

Oletteko tätä vaihtoehtoa miettineet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi