Mitä luulette? Jos uskonnon pois koulusta yms. haluavat
saavat tahtonsa läpi niin tyytyvätkö he siihen? Vai alkaako sitten painostus uskovia vanhempia kohtaan ettei lapsia saa kasvattaa uskonnollisesti?
Kommentit (33)
ole pakko osallistua, jos ei kuulu kirkkoon!
Mutta miksi opettaa vain yhtä uskontoa lapsille? Kun voi opettaa elämänkatsomustietoa jossa käydään uskontoja läpi tasavertaisesti.
Mitä se toiselle kuuluu, kasvattaako joku lastansa kotona uskoon vai ei?!? Kysehän on siitä, ettei se kuuluu kouluun nykyisella tavalla. Järki päähän, kiitos...
mutta uskonnonopetus ei kuulu kouluun, vaan omille vanhemmille ja omalle seurakunnalle. Lisäksi uskontoa on määrällisesti aivan suhteettoman paljon verrattuna tärkeämpiin aineisiin, kuten liikuntaan. Peruskouluikäisille pitäisi olla liikuntaa vähintään tunti päivässä.
saavat tahtonsa läpi niin tyytyvätkö he siihen? Vai alkaako sitten painostus uskovia vanhempia kohtaan ettei lapsia saa kasvattaa uskonnollisesti?
Saatte kuule ihan vapaasti opettaa lapsenne uskomaan satuihinne kunhan se ei tapahdu koulussa...
Muistakaa aloittaa aivopesu jo lapsena ennenkun he kykenevät itsenäiseen ajatteluun -voisivat vaikka kyseenalaistaa soopanne.
voit edelleenkin opettaa lapsellesi tunnustuksellista uskontoa joko itse tai kirkkosi pyhäkoulun tmv. kautta.
saavat tahtonsa läpi niin tyytyvätkö he siihen? Vai alkaako sitten painostus uskovia vanhempia kohtaan ettei lapsia saa kasvattaa uskonnollisesti?
maahanmuuttajiakin. He saisivat olla läsnä nykyistä useammilla oppitunneilla, ja näin kotoutuminenkin nopeutuisi.
Muutenkin uskonnonopetus pitäisi olla kirkon harteilla, ei koulujen. Mun mielestä nykyinen pakkosysteemi panee opettajatkin hankalaan asemaan: kuinka moni uskontoa opettavista opettajista oikeasti haluaa opettaa sitä? Ehdottomasti uskonnon tilalle ET!
taas haluaisi, että mamut olisivat läsnä nykyistä useammilla oppitunneilla.
tänään oli radiossa ohjelma jossa puhutiin siitä, että kun mamujen määrä koulussa lisääntyy vaihtavat alkuperäiset suomalaiset lapsensa toiseen kouluun.
Vainoaminen ei ole yltynyt koskaan samalle tasolle kuin aikoinaan noitavainot..
Maahanmuuttajat tuskin itse vaativat erityiskohtelua koulussa saati uskonnon opetuksen poistamista! Rasismisi on siis siltä osin turhaa. Yhteinen katsomusaine helpottaisi monen oppilaan ja opettajan elämää ja saattaisi oppilaat tasavertaiseen asemaan. Yhteiskunta säästäisi, kun lapsia ei kuljeteltaisi toisiin kouluihin opiskelemaan pienissä ryhmissä vanhempien uskontoa. Seurakunnat voisivat järjestää tunnustuksellisen oman uskonnon opetuksen harrastustunteina koulun jälkeen, eikä kenenkään tarvitsisi menettää mitään.
80 % luokasta ei saisi opiskella uskonto koska 20 % oppilaista on mamuja. Eikä opettaja jaksa muistaa missä opetuksessa mamut on. Entäs kun on ramadan, tai mamut on tukiopetuksessa, ehkä nekin pitäisi poistaa. En ole rasisiti mutta minusta on hyvää vauhtia tulossa sellainen.
kuka sitä erityiskohtelua vaatii tai uskonnon opetuksen poistamista. Ovatko maahanmuuttajat se syy vai seuraus. Kun lapseni koulusta lopetettiin joulun vietto, vaihdoin heidät toiseen kouluun. Ilokseni huomasin, että joulun lisäksi lapseni saavat nyt nauttia paremmasta ja laadukkaammasta opetuksesta. Opettajan aikakin riittää muuhun kun mamujen ongelmien selvittelemiseen.
Etkä opeta lapsiasi suhtautumaan toisiin ihmisiin näin yksioikoisesti: uskonnollinen vakaumus = aivopesua harjoittava vanhempi?
Saatte kuule ihan vapaasti opettaa lapsenne uskomaan satuihinne kunhan se ei tapahdu koulussa... Muistakaa aloittaa aivopesu jo lapsena ennenkun he kykenevät itsenäiseen ajatteluun -voisivat vaikka kyseenalaistaa soopanne.
uskonnollisuutta ilmiönä ja sen lisäksi erilaisia uskonnon ilmenemismuotoja. Tätä tapahtuu myös uskonnonopetuksessa.
Mutta miksi opettaa vain yhtä uskontoa lapsille? Kun voi opettaa elämänkatsomustietoa jossa käydään uskontoja läpi tasavertaisesti.
Eikö äidinkieltäkin voisi opettaa suomenkieliset vanhemmat itse? Mitä lisäarvoa tuo se, että äidinkieltä opettaa koulutettu opettaja. Onhan jokainen vanhempi käynyt itse koulua ja osaa puhua, lukea ja kirjoittaa suomea. Yhtä hyvin jokainen vanhempi osaa opettaa uskonnon oppimäärän sisällöt, eikö niin?
Eri uskonnoista ja maailmankatsomuksista täytyy opettaa mutta uskonnonopetus ei kuulu kouluun, vaan omille vanhemmille ja omalle seurakunnalle. Lisäksi uskontoa on määrällisesti aivan suhteettoman paljon verrattuna tärkeämpiin aineisiin, kuten liikuntaan. Peruskouluikäisille pitäisi olla liikuntaa vähintään tunti päivässä.
mitkä aineet kuuluvat tärkeisiin aineisiin ja mitkä ei, jos onnistut. Jokainen aine saa varmasti ääniä lisäämisen ja karsimisen puolesta.
Lisäksi uskontoa on määrällisesti aivan suhteettoman paljon verrattuna tärkeämpiin aineisiin, kuten liikuntaan. Peruskouluikäisille pitäisi olla liikuntaa vähintään tunti päivässä.
että lapset liikkuvat liian vähän? Minä olen ymmärtänyt, että osa lapsista liikkuu liian vähän siksi, että he pelaavat liikaa tietokonepelejä ja katsovat tv:tä.
Lisäksi uskontoa on määrällisesti aivan suhteettoman paljon verrattuna tärkeämpiin aineisiin, kuten liikuntaan. Peruskouluikäisille pitäisi olla liikuntaa vähintään tunti päivässä.
mutta uskonnonopetus ei kuulu kouluun, vaan omille vanhemmille ja omalle seurakunnalle. Lisäksi uskontoa on määrällisesti aivan suhteettoman paljon verrattuna tärkeämpiin aineisiin, kuten liikuntaan. Peruskouluikäisille pitäisi olla liikuntaa vähintään tunti päivässä.
no se nyt ainakin kuuluu niihin asioihin joiden opetus kuuluu vanhemmille ja kodille.
opettaa lapsilleen tunnustuksellista omaa uskontoa. Ei se ketään haittaa. Uskonnonvapaus on hieno juttu ja erilaisuus on rikkautta!
Kouluissa tulisi opettaa yleiseettistä oppiainetta, joka sopisi kaikille.
saavat tahtonsa läpi niin tyytyvätkö he siihen? Vai alkaako sitten painostus uskovia vanhempia kohtaan ettei lapsia saa kasvattaa uskonnollisesti?
kovin huolissanne siitä ettei uskontoa enää opetettaisi koulussa. Esim. USAssa ei opeteta ja se maahan on Eurooppaan verrattuna hyvinkin uskonnollinen.
Filosofi ja ateisti Dan Dennett haluaisi kaikkia suuria uskontoja opetettavan myös USAn kouluissa jotta pystytään ymmärtämään joidenkin ihmisten tarvetta uskoa kaikenmaailman höpöjuttuihin ja myös huomattaisiin ne suuret erot ja ristiriitaisuudet joita uskontojen välillä on. Näin tehdään vaikkapa Ruotsissa ja maa on hyvin sekulaarinen.
oppitunti viikossa. Elämänkatsomustieto käsittelee suurimmaksi osaksi yhteiskuntapolitiikkaa ja filosofiaa eikä mitenkään erityisesti vieraita uskontoja. Maissa,joissa ei ole uskonnonopetusta kouluissa, syntyy hämäriä lahkoja ja fundamentalismia, kun ihmisillä ei ole edes perustietoja uskonno(i)sta.
tulisi olla sellainen, että jokainen suomalainen saisi riittävästi tietoa uskonnoista. Uskontotietoutta voisi olla enemmän yläasteiässä, koska nuoret ovat kypsempiä ottamaan sitä vastaan.
Alakoululaisille riittäisi se, että puhuttaisiin hyvästä elämästä, onnellisuudesta, oikeudenmukaisuudesta, ihmisten erilaisuudesta, hyvästä käytöksestä, lapsen oikeuksista, ihmisoikeuksista ja yhteisistä säännöistä.
oppitunti viikossa. Elämänkatsomustieto käsittelee suurimmaksi osaksi yhteiskuntapolitiikkaa ja filosofiaa eikä mitenkään erityisesti vieraita uskontoja. Maissa,joissa ei ole uskonnonopetusta kouluissa, syntyy hämäriä lahkoja ja fundamentalismia, kun ihmisillä ei ole edes perustietoja uskonno(i)sta.
Eiköhän silloinkin jokainen kasvata omalla tavallaan, tuskin painostusta tulee sen enempää kuin nyt ateistiperheillekään.