Mitä luulette? Jos uskonnon pois koulusta yms. haluavat
saavat tahtonsa läpi niin tyytyvätkö he siihen? Vai alkaako sitten painostus uskovia vanhempia kohtaan ettei lapsia saa kasvattaa uskonnollisesti?
Kommentit (33)
Olennaista on oppia ymmärtämään uskonnollisuutta ilmiönä ja sen lisäksi erilaisia uskonnon ilmenemismuotoja. Tätä tapahtuu myös uskonnonopetuksessa.
Nykyisessä uskonnon opetuksessa on varmasti paljon hyvää! Systeemi ei kuitenkaan voi toimia näin, että lapsia jaetaan eri ryhmiin vanhempien elämänkatsomusten mukaan! Uuteen kaikille yhteiseen katsomusaineeseen voisi kerätä yhteen sekä nykyisen uskonnon että elämänkatsomustiedon vahvuuksia.
Etkä opeta lapsiasi suhtautumaan toisiin ihmisiin näin yksioikoisesti: uskonnollinen vakaumus = aivopesua harjoittava vanhempi?
Saatte kuule ihan vapaasti opettaa lapsenne uskomaan satuihinne kunhan se ei tapahdu koulussa... Muistakaa aloittaa aivopesu jo lapsena ennenkun he kykenevät itsenäiseen ajatteluun -voisivat vaikka kyseenalaistaa soopanne.
Minulla on hyvin vahva ennakkoasenne. Johtuu suvussa olevista kiihkouskovaisista. Niiden harjoittama aivopesu pienestä pitäen tuntuu pahalta. Heillähän uskotaan jumalaan tai itketään ja uskotaan...
Hyi saatana!
Mutta miksi opettaa vain yhtä uskontoa lapsille? Kun voi opettaa elämänkatsomustietoa jossa käydään uskontoja läpi tasavertaisesti.
Millä tavalla tuo tasavertaisuus määritellään? Onhan tieto kristinuskon perusasioista lähes täysin kristityssä maassa yleissivistyksen kannalta välttämätöntä.
mutta todellisuudessa kristitty tarkoittaa tässä yhteydessä nimenomaan perinteitä, tapoja ja puolipakanallista, omiin käsityksiin ja väärinkäsityksiin pohjautuvaa tapakristillisyyttä ja "buffetpöytäuskoa" eli poimitaan vain ne kivat jutut, jotka itselle sopii. Kirkossa käy muutoin kuin häissä ja hautajaisissa (ja ehkä Kauneimmissa Joululauluissa) varmaan alle 10% väestöstä. 2/3 kirkkoon kuuluvista ei usko kristinuskon perusajatuksiin, niinkuin kirkko niistä opettaa, vaan jotenkin "omalla tavallaan".
Mutta miksi opettaa vain yhtä uskontoa lapsille? Kun voi opettaa elämänkatsomustietoa jossa käydään uskontoja läpi tasavertaisesti.
Millä tavalla tuo tasavertaisuus määritellään? Onhan tieto kristinuskon perusasioista lähes täysin kristityssä maassa yleissivistyksen kannalta välttämätöntä.
En ole alkuperäinen kirjoittaja. Itse ajattelisin, että tasavertaisuudella tarkoitettaisiin sitä, että kaikkiin uskontoihin suhtauduttaisiin puolueettomasti. Koulun ei pitäisi opettaa mitään uskontoa totuutena niin kuin nyt tehdään.
Luonnollisesti kristinuskoa pitäisi jatkossakin käsitellä enemmän kuin muita uskontoja, koska kristinuskon vaikutus Suomessa on ollut (ja on yhä) suuri.
Tärkeintä olisi saada kaikki lapset samaan ryhmään opiskelemaan yhdessä tärkeitä asioita!
Toivoisin jotain uskontotiedettä, mihin kaikki voisi osallistua ja jossa kerrottaisiin eri uskonnoista ja olisi muutenkin enemmän eettistä kasvatusta.
Ja syy on yksinkertaisesti se, että itse työskentelen koulussa, jossa on noin 20% oppilaista maahanmuuttajia ja uskontoja on monia erilaisia. Oppilaita on koko ajan muilta tunneilta pois, koska on oman kielen tunti, oman uskonnon tunti tai s2 tunti. Tuntuu, että on tosi hankala suunnitella opetusta, kun aina pitäisi muistaa ketkä oppilaita on milläkin tunnilla pois ja miten heille taas opettaa sen asian ja missä välissä.
Minun puolestani jokainen saa kotonaa opettaa mitä uskontoa haluaa ja vanhemmat voisivat hoitaakin tuon uskonnollisen kasvatuksen kotonaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
maahanmuuttajiakin. He saisivat olla läsnä nykyistä useammilla oppitunneilla, ja näin kotoutuminenkin nopeutuisi.
Olen opettaja ja toivoisin, että uskonto poistuisi sellaisenaan kouluista Toivoisin jotain uskontotiedettä, mihin kaikki voisi osallistua ja jossa kerrottaisiin eri uskonnoista ja olisi muutenkin enemmän eettistä kasvatusta.
Ja syy on yksinkertaisesti se, että itse työskentelen koulussa, jossa on noin 20% oppilaista maahanmuuttajia ja uskontoja on monia erilaisia. Oppilaita on koko ajan muilta tunneilta pois, koska on oman kielen tunti, oman uskonnon tunti tai s2 tunti. Tuntuu, että on tosi hankala suunnitella opetusta, kun aina pitäisi muistaa ketkä oppilaita on milläkin tunnilla pois ja miten heille taas opettaa sen asian ja missä välissä.
Minun puolestani jokainen saa kotonaa opettaa mitä uskontoa haluaa ja vanhemmat voisivat hoitaakin tuon uskonnollisen kasvatuksen kotonaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
opetetaan lapselleni uskontoa. Olisin halunnut laittaa hänet ET-tunneile, mutta ei päässyt, koska kuuluu kirkkoon...
80 % luokasta ei saisi opiskella uskonto koska 20 % oppilaista on mamuja. Eikä opettaja jaksa muistaa missä opetuksessa mamut on. Entäs kun on ramadan, tai mamut on tukiopetuksessa, ehkä nekin pitäisi poistaa. En ole rasisiti mutta minusta on hyvää vauhtia tulossa sellainen.
Maahanmuuttajat tuskin itse vaativat erityiskohtelua koulussa saati uskonnon opetuksen poistamista! Rasismisi on siis siltä osin turhaa.
Yhteinen katsomusaine helpottaisi monen oppilaan ja opettajan elämää ja saattaisi oppilaat tasavertaiseen asemaan. Yhteiskunta säästäisi, kun lapsia ei kuljeteltaisi toisiin kouluihin opiskelemaan pienissä ryhmissä vanhempien uskontoa.
Seurakunnat voisivat järjestää tunnustuksellisen oman uskonnon opetuksen harrastustunteina koulun jälkeen, eikä kenenkään tarvitsisi menettää mitään.
80 % luokasta ei saisi opiskella uskonto koska 20 % oppilaista on mamuja. Eikä opettaja jaksa muistaa missä opetuksessa mamut on. Entäs kun on ramadan, tai mamut on tukiopetuksessa, ehkä nekin pitäisi poistaa. En ole rasisiti mutta minusta on hyvää vauhtia tulossa sellainen.
sekö sitä tasavertaisuutta lisäisi.
maahanmuuttajiakin. He saisivat olla läsnä nykyistä useammilla oppitunneilla, ja näin kotoutuminenkin nopeutuisi.
Muutenkin uskonnonopetus pitäisi olla kirkon harteilla, ei koulujen. Mun mielestä nykyinen pakkosysteemi panee opettajatkin hankalaan asemaan: kuinka moni uskontoa opettavista opettajista oikeasti haluaa opettaa sitä?
Ehdottomasti uskonnon tilalle ET!
Nykyinen oman uskonnon opetus on ongelmallinen siksi, että se asettaa lapset eriarvoiseen asemaan vanhempien vakaumuksen vuoksi. Kouluissa uskontoja tulee opettaa yleissivistävällä tasolla kaikille lapsille samassa ryhmässä.
Uskonnoista tulee kertoa, mutta koulujen ei tule ottaa kantaa esimerkiksi siihen, onko jumalia olemassa vai ei. Jumalan olemassaolo on uskonasia, ja tunnustuksellisen uskonnon opetus sekä uskonnon harjoittamisen opettaminen kuuluu kodeille ja seurakunnille.