Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia R-kirjain harjoituksia?

09.03.2008 |

ennen käyntiä hänellä. Joten ihan ilman opastusta me ainakin harjoittelemme r:ää d:n avulla. Taitaa olla niin, että riippuu vähän missä päin Suomea asuu, niin ohjeistukset ovat erilaisia. Meillä ainakin on mukava terapeutti. Tyttö ei puhunut 2,5v kuin muutaman hassun sanan. Terapeutti opetti meille tukiviittomat, ja tyttö puhuin sitten jo 3 vuotiaana. Itse olen sitä mieltä, että myöhäinen puhumaan oppiminen aiheuttaa kielen laiskuutta. Joten nuo d harjoitukset ovat hyvää jumppaa kielelle.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mini-05:


Minusta on hienoa, ettei teille vielä annettu ohjeita " ettette opeta väärin" -perusteella. Itse hieman kauhistuneena lueskelen välillä tällaisia ketjuja, joissa annetaan ohjeita vaikka r-kirjaimen opettamiseen d:n kautta. On tosi helppoa opettaa asia väärin ja TEHDÄ VIELÄ SUUREMPI ONGELMA kuin mitä r-kirjaimen puuttuminen on.

Kaksi vanhempaa lasta on käynyt puheterapiassa opettelemassa r-kirjaimen ja vanhempi (nyt jo eläkkeellä oleva) puheterapeutti ainakin on opettanut r:n d:n kautta. Esikoinen oppi yhtenä päivänä sanottuaan koko päivän aa-den, aa-den, aa-den....

Mikä ongelma tässä voi olla?

Vierailija
2/18 |
26.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun r ei tullut.

No siihen löytyi hyvin yksinkertainen selitys->

liian kireä kielijänne.

Nyt aika varattu operaatioon ja sen jälkeen uudestaan puheterapeutille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä iässä yleensä R-kirjain opitaan, meidän kohta 4v kaksostytöt eivät kuitenkaan R:ää vielä sano. Enkä ole huolissani kunhan nyt ajattelin kysellä miten sitä harjoitellaan vai tuleeko se sieltä itekseen? Kotihoidossa ovat.

Vierailija
4/18 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin 4-vuotisneuvolasta ohjeet. Laiskahkosti on harjoiteltu, mutta D:n on tyttö kuitenkin oppinut sanomaan ja R tulee myös välillä oikein.



Ohjeissa oli kielijumppaa ja toistoharjoituksia tyyliin Den-den-dee, don-don-doo, dun-dun-duu sekä harjoituksia, joissa R korvataan D:llä esim pudkka, kadkki, kidkko.



Jos R ei tule oikein 5-vuotisneuvolaan mennessä niin sitten harkitaan puheterapiaa.

Vierailija
5/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri mitään harjoiteltu, ensimmäisen kerran sanoi ärrän, kun yhtäkkiä alkoi huutamaan " huraa, huraa" ! Muistan aina sen raakkumisen, ihan kuin varis :)

Vierailija
6/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ohjeista! Täytyypä kokeilla :) Mielelläni luen lisää kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

R:n tuloa odotellaan esikouluikään saakka. Meillä on viisivuotiaan tytön kanssa R/D-kansio, josta harjoitellaan iltaisin. Tytön täti on puheterapeutti ja suhtautuu aika rauhallisesti siihen ettei R vielä tule. Joillakin se vaatii kuulemma jopa puolentoista vuoden harjoittelua. Ja sitä kotityötä :-) meillä on kansio sohvapöydällä jatkuvasti, jotta muistaisimme me vanhemmat R:ää tytöllä harjoituttaa. Me molemmat vanhemmat olemme oppineet puheterapian kautta R:n, kuten myös tuo mainittu täti. Taitaapa olla sukuvika :-)

Vierailija
8/18 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia harjoituksia teille annettiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansiossamme esim. noppapelejä (monisteita), joissa ruuduissa on R:llisiä sanoja. Aina kun oma noppa pysähtyy tiettyyn ruutuun, äännetään se sana korvaten R D:llä. Harjoituksia, jossa tehdään käynnistysääniä eri vehkeille (dndndndnd dindindindin jne.) tarinoita, arvoituksia, joissa R-sanoja. Niitä toistellaan ja korvataan taas se R d:llä. Ensin opetellaan tunnistamaan se R, missä kohdassa sanaa se on, sitten korvaamaan D:llä, sitten " surina-R:llä" , mehiläisensurinalla. Harjoitukset ovat aika samantyyppisiä, kertaus ja toisto kaiken a ja o. Ohessa kaikkea lapsen mielenkiintoa ylläpitävää, kuten noita pelejä, värityskuvia jne. Tärkeää, että tehtävien teko on hauskaa, ettei siitä tule lapselle pakkopullaa.

Vierailija
10/18 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöt täyttää toukokuussa kolme ja toinen tyttö oppi pari kuukautta sitten viikonlopun aikana sekä r että s-kirjaimen. Toinen lällyttää vielä ihan vauvakieltä. Toi d-kirjain vinkki oli tosi hyvä.

Iskä höpötti niitä perinteisiä ärrä- runoja (ärrän kierrän orren ympäri, rantalan rouvan resuset ronttoset rappusten.......) mutta en tiedä auttoiko se sitä toista oppimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5-vuotias ei osaa vielä sanoa R-kirjainta ja neuvolassa kertoivat, että vasta 6-vuotiaana saa lähetteen puheterapiaan (näin Helsingissä). Kysyin sitten, että voisiko puheterapeutti antaa meille jotain harjoitustehtäviä, jotta voimme kotona harjoitella, niin vastaus oli, ettei hän niitä halua antaa, ettemme opeta lasta väärin. Minusta tämä on vähän hassu juttu. Kaupunki ei tarjoa mahdollisuutta puheterpiaan, muttemme myöskään saa ohjeita, joilla harjoitella sitä itse. Joten nyt kaikki harjoitusvinkit kehiin, mieluusti minä harjoittelisin pojan kanssa jo nyt tätä asiaa!



Ja onko kenelläkään tietoa yksityisistä puheterapeuteista??

Vierailija
12/18 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta niiden tekeminen kotona ilman mitään (puheterapeutin) antamaa ohjausta saattaa tosiaankin olla hankalaa. Mutta yrittänyttä ei laiteta! www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo_old/puheope.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa " puheope" kohdassa. Toivottavasti toimii!

Vierailija
14/18 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

d-äänteenkautta, vaan nr-, tr-, lr-äänneyhtymien kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hienoa, ettei teille vielä annettu ohjeita " ettette opeta väärin" -perusteella. Itse hieman kauhistuneena lueskelen välillä tällaisia ketjuja, joissa annetaan ohjeita vaikka r-kirjaimen opettamiseen d:n kautta. On tosi helppoa opettaa asia väärin ja TEHDÄ VIELÄ SUUREMPI ONGELMA kuin mitä r-kirjaimen puuttuminen on.



Itse olen luokanopettaja / erityisopettaja ja tiedän tasan tarkkaan, miten r opetetaan puuttuvana / väärin sanottuna. Oma poikani täyttää kohta 3 v eikä vielä sano r-kirjainta. Eipä tulisi mieleenikään mennä vielä siihen kiinnittämään huomiota. Katsotaan 5 v neuvolan jälkeen jos vielä puuttuu.



Siis malttia teille vanhemmat. Jos puheterapeutti tai muu ammattilainen antaa teille ohjeet, hän myös käy ne teidän kanssanne lävitse. Mutta ei kannata omin päin rynnätä etsimään netistä ohjeita ja alkaa opettamaan puuttuvaa kirjainta, ihan oikeasti. Olen nähnyt työssäni aika karmeita tapauksia, missä lapselle saatu tällä konstilla suht paljon puheongelmia aikaiseksi.



t: Ope

Vierailija
16/18 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niihin kaikkiin samanlaiset harjoitteluohjeet?



Meidän poika sanoo r:n l:nä, niin kuin monet lapset, ja tuota vikaa harvoin aikuisilla tapaa. Sittenhän on erilaisia sorahtavia ja muita r:iä, joita välillä kuulee myös aikuisilla.



Uteliaisuudesta kyselen, sillä en ole vielä kolmivuotiaalla r:n puuttumisesta tippaakaan huolissani.

Vierailija
17/18 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niitä todellakaan korjata samalla lailla. Kaikkein helpoin korjattava on puuttuva r eli yleensä r korvautuu l-kirjaimella. Eräälle tällaiselle oppilaalleni riitti yksi kerta puheopetusta. Sen jälkeen hän sanoi täydellisen r-kirjaimen ja tuumasi " että kukaan ei ollut aiemmin kertonut minulle, miten r sanotaan." Niinpä :)

Vierailija
18/18 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän eskarilainen on parhaillaan R-koulussa. Tämä pienryhmä kokoontuu kahden puheterapeutin kanssa yhteensä 6 kertaa ja tekevät harjoituksia yhdessä. Sieltä sitten tulee tehtäviä, joiden avulla harjoituksia pitää jatkaa kotona.



Omin päin r-äännettä ei kannata mennä harjoittelemaan, koska puheterapeutti antaa sen opastuksen mitä oman lapsen kanssa harjoitellessa pitää tehdä. Meillä esim. tytön ongelma on se, että jo D-äänne ääntyy väärässä paikassa ja tuota ei puheessa kuule vaan ammattilainen sen sitten huomaa. Ensin pitää etsiä oikea paikka ja sitten voidaan alkaa harjoitella ensin D-äännettä ja sitten vasta sitä R:ää.



Harjoituksen kannalta on oleellista että toistokertoja on useita ja jo muutaman minuutin harjoitus riittää, kunhan se tehdään oikein ja keskittyen. Tehokkaampaa on harjoitella päivittäin vaikkapa 5 minuuttia kuin kerran viikossa 30 min.