Autotietäjät apua please!
Pitäisi saada tilava ja halpa (1000 e - max 1500 e) nelivetoinen auto pk-seudulta pikaisesti. En näistä paljon ymmärrä, mutta olisiko tästä mihinkään. Millainen Subaru on merkkinä?http://www.nettiauto.com/subaru/legacy/6844348
Kommentit (12)
Käytetyt autot on yksilöitä. Tuon hintainen auto voi olla ihan luotettava ja toimiva tai sitten aivan paska ja jatkuvasti rikki, merkistä riippumatta.
No noilla kriteereillä et kyllä löydä mitään järkevää, ts. varaudu isoihin huoltokustanuksiin. Muutenkin tuon hintaluokan autoissa täytyy työkalut pysyä itsellä kädessä että niissä on mitään järkeä.
Tonnin nelivetoinen on kyllä täys pommi, eli et voi tietää kestääkö päivän vai kaksi vai peräti vuoden. Jos nelivedosta hajoaa jotain, niin sen korjaaminen melkoisella varmuudella maksaa enemmän mitä olet maksanut autosta. Uudessa autossa nelivetomallin on noin 5000€ kalliimpi.
Subaru sinänsä on nelivedon osalta hyvässä maineessa ja muutenkin pidetään vähävikaisena autona.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:08"]
Kysy milloin jakohihna on vaihdettu. Subaruissa on bokserikone ja jakohihnan vaihto maksaa yhtä paljon kuin koko auto.
[/quote]
Luultavasti halpa hinta perustuu juuri siihen että jakohihna olisi pitänyt vaihtaa vuosi sitten.
Tuossa hintaluokassa ja noilla spekseillä takuuvarma pommi.
Kiitos paljon vinkeistä mitä kysyä varsinkin jakohihna asiasta. Tiedostan kyllä sen, että tässä hintaluokassa on aina jossain määrin pommeja, mutta mieluummin löytäisi vähemmän pommin kuin enemmän pommin. Ehkäpä tuossa olisi tinkivaraakin vielä. Täytyy katsella jos saisi jonkun tutun enemmän autoista tietävän mukaan ennenkuin sopii katsomista / koeajoa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:08"]
Kysy milloin jakohihna on vaihdettu. Subaruissa on bokserikone ja jakohihnan vaihto maksaa yhtä paljon kuin koko auto.
[/quote]
Luultavasti halpa hinta perustuu juuri siihen että jakohihna olisi pitänyt vaihtaa vuosi sitten.
[/quote]
Saanko udella, että minkä takia tuo jakohihnan vaihto olisi niin kallis?
"Tästä neliveto talveksi."
Suomeksi: Leimaa helmikuuhun asti ja sit helvetin iso remontti, jos meinaa saada katsastuksesta läpi
Miksi pitää olla neliveto?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:23"]
Saanko udella, että minkä takia tuo jakohihnan vaihto olisi niin kallis?
[/quote]
Lyhesti sanottuna moottori on kaksi kertaa monimutkaisempi kuin ns. tavallinen rivimoottori.
Pitkästi sanottuna bokserissa on kaksi erillistä kantta, jotka ovat vastakkaisilla puolilla moottoria. Kummallakin kannella on omat nokka-akselinsa, joten tavaraa on tuplamäärä rivimoottoriin verrattuna ja lisäksi jakohihna on todella pitkä ja siinä on repullinen kiristys- ja ohjausrullia. Joissain malleissa hihnan vaihto vaatii moottorin irroittamista.
Subaruissa on kalliit varaosat. Pitänyt itsellekin joskus ostaa, mutta tämä on stopannut halut.
Tiedän, kun ollaan "sisäpiirissä", muuten hyvä auto.
Nelivedolla ei tee mitään kaupunkiolosuhteissa, toisin sanoen jos ainoat matkat on 7 km cittariin ja 20 km anoppilaan.
Mutta jos sitä matkaa tosiaan kertyy satoja kilometrejä viikossa tai yksi matka on useita kymmeniä kilometrejä (minulla työmatka 250 km) niin silloin neliveto on hyvä talviolosuhteissa. Kesällä taas jatkuva neliveto on turhan "jäykkä".
Subarun omistaneena: hyvä auto ajaa, neliveto ON luksus mutta mikään "pienivikainen" auto se ei ole. Huollot maksaa maltaita ja jossain vaiheessa tullaan siihen pisteeseen, että toi meni eilen rikki, tää osa pamahti tänään ja ensi viikolla muutama muu osa.
Lisäksi bensakone + neliveto = toivottavasti sinulla on rahaa. Ja paljon.
Kysy milloin jakohihna on vaihdettu. Subaruissa on bokserikone ja jakohihnan vaihto maksaa yhtä paljon kuin koko auto.