Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko vaan jättää postipaketin hakematta?

Vierailija
23.02.2014 |

Auttakaahan mua... Ostin L&B kutsuilta vaatteita ja nyt minulla ei olisikaan varaa lunastaa niitä. Voiko sen paketin jättää van hakematta vai pitääkö minun hakea se ja avata ja merkata joku syy palautukseen ja sitten lähettää se takaisin. Vai voinko mennä Ärrälle ja sanoa, että pistäkää paketti samantien takaisin...

 

Neuvokaahan nyt mua kokeneemmat. Tää oli mun eka kerta, kun ostin jotain tällaisilta kotikutsuilta...

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättää hakematta, mutta peruutushan sinun pitää joka tapauksessa tehdä.

Vierailija
2/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukaise palautusohjeet ko. putiikin sivuilta ja päätä sitten. Kuinka kauan pakettia pidetään ärrällä? Voithan olla vaikka viikon parin lomalla kun lappu tulee, luulisi, ettei sellaisesta mitään sanktioita voi tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi voit, mutta uuden lain astuttua voimaan ensi kesänä, et enää voi.

Vierailija
4/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paketin lunastamatta jättäminen katsotaan palautusoikeuden käyttämiseksi, eli periaatteessa ei tarvitse tehdä mitään. Fiksu henkilö toki laittaa meiliä toimittajan asiakaspalveluun ja ilmoittaa palauttavansa ostoksen, käy ärrällä ja sanoo, että laittakaa palautuksena takaisin.

Vierailija
5/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu, teen niinkuin 5 ehdottaa, kiitos :)

Vierailija
6/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, voiko jotkut firmat periä ne postikulut sitten jälkikäteen laskulla, jos ei hae pakettia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein toimii niin, että jos et oikeasti palauta, vaan jätät vain hakematta, saat merkinnän asiakasrekisteriin eikä seuraava tilaus onnistu ilman yhteydenottoa asiakaspalveluun.

Vierailija
8/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 09:37"]

Paketin lunastamatta jättäminen katsotaan palautusoikeuden käyttämiseksi, eli periaatteessa ei tarvitse tehdä mitään. Fiksu henkilö toki laittaa meiliä toimittajan asiakaspalveluun ja ilmoittaa palauttavansa ostoksen, käy ärrällä ja sanoo, että laittakaa palautuksena takaisin.

[/quote]

Paketti palautuu automaattisesti kahden viikon jälkeen. Jos siis haluat tehdä palautuksen, sinun pitää ensin ottaa paketti ulos ja laittaa se palautuksena menemään, palautus ei siis tapahdu niin, että huikkaat ärrälle että "sen pakettini saa palauttaa", siellä ei aleta tekemään palautusta puolestasi vaan paketti palautuu sitten automaattisesti jos sitä ei ole noudettu. (Toivottavasti kävi ilmi, että nämä ovat kaksi eri asiaa, paketin palauttaminen ja palautuminen.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi on nyt kyllä vähän väärässä asian suhteen, Myös passiivinen palautus (=paketin noutamatta jättäminen) on palautusoikeuden käyttämistä.

 

Kuluttajasuojalain mukaan pakettia ei tarvitse noutaa käyttääkseen palautusoikeutta. Postikuluja palautuksesta ei myöskään saa periä asiakkaalta, palautuksen on oltava maksuton. Lain silmissä sekä ysin käyttämät "itsekeksityt" termit palauttamine ja palautumien ovat täysin samanarvoiset.

Vierailija
10/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi on nyt kyllä vähän väärässä asian suhteen, Myös passiivinen palautus (=paketin noutamatta jättäminen) on palautusoikeuden käyttämistä.

 

Kuluttajasuojalain mukaan pakettia ei tarvitse noutaa käyttääkseen palautusoikeutta. Postikuluja palautuksesta ei myöskään saa periä asiakkaalta, palautuksen on oltava maksuton. Lain silmissä sekä ysin käyttämät "itsekeksityt" termit palauttamine ja palautumien ovat täysin samanarvoiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:02"]

Ysi on nyt kyllä vähän väärässä asian suhteen, Myös passiivinen palautus (=paketin noutamatta jättäminen) on palautusoikeuden käyttämistä.

 

Kuluttajasuojalain mukaan pakettia ei tarvitse noutaa käyttääkseen palautusoikeutta. Postikuluja palautuksesta ei myöskään saa periä asiakkaalta, palautuksen on oltava maksuton. Lain silmissä sekä ysin käyttämät "itsekeksityt" termit palauttamine ja palautumien ovat täysin samanarvoiset.

[/quote]

Enhän minä niin väittänyt, tonttu. :)

 

Pointti oli se, että ap:lla on kaksi vaihtoehtoa:

1. Ei tee mitään, koska paketti palautuu automaattisesti. Tämäkin on palauttamista. Tosin esimerkiksi Ellos ei esim. anna sinun tilata sieltä enää, jos teet monta kertaa näin.

2. Käy hakemassa paketin ja palauttaa sen saman tien (usein tällöin pitää avata paketti ja laittaa uusi osoitelappu päälle). Tästä saa tietysti kaikki kuitit että on palauttanut paketin ja siis on tehnyt palautuksen.

Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ei ole sitä vaihtoehtoa, että pyytää ärrän työntekijää palauttamaan paketin, vaihtoehdot ovat joko nuo 1 tai 2. Otin kantaa tuohon aiempaan neuvoon.

 

 

Vierailija
12/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:02"]

Ysi on nyt kyllä vähän väärässä asian suhteen, Myös passiivinen palautus (=paketin noutamatta jättäminen) on palautusoikeuden käyttämistä.

 

Kuluttajasuojalain mukaan pakettia ei tarvitse noutaa käyttääkseen palautusoikeutta. Postikuluja palautuksesta ei myöskään saa periä asiakkaalta, palautuksen on oltava maksuton. Lain silmissä sekä ysin käyttämät "itsekeksityt" termit palauttamine ja palautumien ovat täysin samanarvoiset.

[/quote]

Enhän minä niin väittänyt, tonttu. :)

 

Pointti oli se, että ap:lla on kaksi vaihtoehtoa:

1. Ei tee mitään, koska paketti palautuu automaattisesti. Tämäkin on palauttamista. Tosin esimerkiksi Ellos ei esim. anna sinun tilata sieltä enää, jos teet monta kertaa näin.

2. Käy hakemassa paketin ja palauttaa sen saman tien (usein tällöin pitää avata paketti ja laittaa uusi osoitelappu päälle). Tästä saa tietysti kaikki kuitit että on palauttanut paketin ja siis on tehnyt palautuksen.

Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ei ole sitä vaihtoehtoa, että pyytää ärrän työntekijää palauttamaan paketin, vaihtoehdot ovat joko nuo 1 tai 2. Otin kantaa tuohon aiempaan neuvoon.

 

 

[/quote]

"Jos siis haluat tehdä palautuksen, sinun pitää ensin ottaa paketti ulos ja laittaa se palautuksena menemään, palautus ei siis tapahdu niin, että huikkaat ärrälle että "sen pakettini saa palauttaa", siellä ei aleta tekemään palautusta puolestasi vaan paketti palautuu sitten automaattisesti jos sitä ei ole noudettu"

 

Ei pakettia tarvitse "ottaa ulos" kuten väitit. Palautus tapahtuu juurikin niin, että ilmoitat siellä ärrällä, että saa laittaa palautukseen.

 

Sinulta puuttuu vaihtoehto 3. joka siis on juurikin se, että ilmoittaa paketin noutopisteessa että palauttaa paketin joka on täysin kuluttajasuojalain mukainen vaihtoehto. Jos itse ei osaa, niin ei kannata neuvoa muita...

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, ei sitä tarvitse erikseen ilmoittaa, koska paketti palautuu joka tapauksessa tietyn ajan kuluttua. Jos ap haluaa tehdä turhan reissun ärrälle niin silloin tuo on suositeltava vaihtoehto.

Vierailija
14/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas yrittäjä maksaa asiakkaiden tyhmyyden takia postikulut. Toivottavasti perii sinulta viisinkertaiset postikulut. Ei ihme että postimyynnistä katoaa ilmainen palautus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis 13 ollut töissä postissa/ärrällä, kun asian noin hyvin "tiedät"?

Vierailija
16/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, mutta kuten viitonen kirjoitti, fiksu ihminen toimii niin.

 

On usein eri asioita toimia pykälien rajoissa, ja toimia fiksusti.

 

Vierailija
17/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, mutta kuten viitonen kirjoitti, fiksu ihminen toimii niin.

 

On usein eri asioita toimia pykälien rajoissa, ja toimia fiksusti.

 

Vierailija
18/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:19"]

Ja taas yrittäjä maksaa asiakkaiden tyhmyyden takia postikulut. Toivottavasti perii sinulta viisinkertaiset postikulut. Ei ihme että postimyynnistä katoaa ilmainen palautus.

[/quote]

Joutuuhan yrittäjä maksamaan ne postikulut joka tapauksessa, jos asiakas on niin "tyhmä" ettei ole osannut tilata oikeaa kokoa.

 

Ja taitaa tuossa muutoksessa käydä niin, että isot postimyyntifirmat kykenevät edelleen tarjoamaan ilmaista palautusoikeutta, kun taas pienempien firmojen yrittäjät miettivät, myöntääkö sitä vai ei.

Vierailija
19/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:19"]

Oletko siis 13 ollut töissä postissa/ärrällä, kun asian noin hyvin "tiedät"?

[/quote]

 

En, mutta nettikauppaa on tullut pyöritettyä muutama vuosi. Ei sitä kenenkään tarvitse murehtia, että palautuksen menee liikkeen katteesta, on ne jo huomioitu niissä hinnoissa.

 

Minulla ilmoittamattomat palutukset menee mustalle listalle mutta ilmoitetut palautukset ei.

 

13

 

Vierailija
20/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:19"]

Ja taas yrittäjä maksaa asiakkaiden tyhmyyden takia postikulut. Toivottavasti perii sinulta viisinkertaiset postikulut. Ei ihme että postimyynnistä katoaa ilmainen palautus.

[/quote]

Joutuuhan yrittäjä maksamaan ne postikulut joka tapauksessa, jos asiakas on niin "tyhmä" ettei ole osannut tilata oikeaa kokoa.

 

Ja taitaa tuossa muutoksessa käydä niin, että isot postimyyntifirmat kykenevät edelleen tarjoamaan ilmaista palautusoikeutta, kun taas pienempien firmojen yrittäjät miettivät, myöntääkö sitä vai ei.

[/quote]

 

Nettikaupoissa tätä odotetaan kuin kuuta nousevaa :D

 

Lakimuutos mahdollistaa kilpailuedun tarjoamalla maksuttomat palautukset, osa firmoista joutuu sen nyt tarjoamaan, mutta kesän jälkeen mm. meidän firma tulee käyttämään sitä myyntivalttina.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan