Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko vaan jättää postipaketin hakematta?

Vierailija
23.02.2014 |

Auttakaahan mua... Ostin L&B kutsuilta vaatteita ja nyt minulla ei olisikaan varaa lunastaa niitä. Voiko sen paketin jättää van hakematta vai pitääkö minun hakea se ja avata ja merkata joku syy palautukseen ja sitten lähettää se takaisin. Vai voinko mennä Ärrälle ja sanoa, että pistäkää paketti samantien takaisin...

Neuvokaahan nyt mua kokeneemmat. Tää oli mun eka kerta, kun ostin jotain tällaisilta kotikutsuilta...

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 09:50"]

En tiedä, voiko jotkut firmat periä ne postikulut sitten jälkikäteen laskulla, jos ei hae pakettia?

[/quote]Ei ainakaan suomalaiset firmat voi periä palautuksesta mitään.

Vierailija
22/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 09:54"]

Usein toimii niin, että jos et oikeasti palauta, vaan jätät vain hakematta, saat merkinnän asiakasrekisteriin eikä seuraava tilaus onnistu ilman yhteydenottoa asiakaspalveluun.

[/quote]Hyvä juttu, toivottavasti poistavat myös puhelinmyyntilistoilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:19"]

Oletko siis 13 ollut töissä postissa/ärrällä, kun asian noin hyvin "tiedät"?

[/quote]

En, mutta nettikauppaa on tullut pyöritettyä muutama vuosi. Ei sitä kenenkään tarvitse murehtia, että palautuksen menee liikkeen katteesta, on ne jo huomioitu niissä hinnoissa.

Minulla ilmoittamattomat palutukset menee mustalle listalle mutta ilmoitetut palautukset ei.

13

[/quote]

Eihän se ole ilmoitettu palautus että asiakas antaa paketin palautua. Eikä siitäkään seuraa ilmoitettu palautus, että käy huikkaamassa että haluaa palauttaa paketin. Ärrän täti ei ala availemaan pakettiasi eikä liimailemaan sitä palautuslappua paketin päälle vaan asiakkaan on tehtävä se itse.

Vierailija
24/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:02"]

Ysi on nyt kyllä vähän väärässä asian suhteen, Myös passiivinen palautus (=paketin noutamatta jättäminen) on palautusoikeuden käyttämistä.

Kuluttajasuojalain mukaan pakettia ei tarvitse noutaa käyttääkseen palautusoikeutta. Postikuluja palautuksesta ei myöskään saa periä asiakkaalta, palautuksen on oltava maksuton. Lain silmissä sekä ysin käyttämät "itsekeksityt" termit palauttamine ja palautumien ovat täysin samanarvoiset.

[/quote]

Enhän minä niin väittänyt, tonttu. :)

Pointti oli se, että ap:lla on kaksi vaihtoehtoa:

1. Ei tee mitään, koska paketti palautuu automaattisesti. Tämäkin on palauttamista. Tosin esimerkiksi Ellos ei esim. anna sinun tilata sieltä enää, jos teet monta kertaa näin.

2. Käy hakemassa paketin ja palauttaa sen saman tien (usein tällöin pitää avata paketti ja laittaa uusi osoitelappu päälle). Tästä saa tietysti kaikki kuitit että on palauttanut paketin ja siis on tehnyt palautuksen.

Jälkimmäisessä vaihtoehdossa ei ole sitä vaihtoehtoa, että pyytää ärrän työntekijää palauttamaan paketin, vaihtoehdot ovat joko nuo 1 tai 2. Otin kantaa tuohon aiempaan neuvoon.

[/quote]Pilkunnussintaa. Tietysti ap. voi mennä ärrälle ja haetuttaa pakettinsa tiskille ja sanoa että se lähtee asiakaspalautuksena takaisin. Ei sitä pakettia tarvi avata tai käyttää kotona.

Vierailija
25/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:34"]

[/quote]

En, mutta nettikauppaa on tullut pyöritettyä muutama vuosi. Ei sitä kenenkään tarvitse murehtia, että palautuksen menee liikkeen katteesta, on ne jo huomioitu niissä hinnoissa.

Minulla ilmoittamattomat palutukset menee mustalle listalle mutta ilmoitetut palautukset ei.

13

[/quote]

Eihän se ole ilmoitettu palautus että asiakas antaa paketin palautua. Eikä siitäkään seuraa ilmoitettu palautus, että käy huikkaamassa että haluaa palauttaa paketin. Ärrän täti ei ala availemaan pakettiasi eikä liimailemaan sitä palautuslappua paketin päälle vaan asiakkaan on tehtävä se itse.

[/quote]

Joo, taisi olla vähän vajaa vastaus, siis tarkoitan ilmoitetulla palautuksella juuri sitä vitosen kommenttia siitä asiakaspalvelumeilistä, jossa yksinkertaisesti ilmoittaa palauttavansa tuotteen.

Mitenköhän kuvittelit sen ärrän tädin tekevän sitten kahden viikon jälkeen kun on tullut palautuksen aika? Ihan samoilla ärrän tädin toimenpiteillä se palautus hoituu on se paketti maannut ärrällä päivän tai kaksi viikkoa :D

Vierailija
26/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas yrittäjä maksaa asiakkaiden tyhmyyden takia postikulut. Toivottavasti perii sinulta viisinkertaiset postikulut. Ei ihme että postimyynnistä katoaa ilmainen palautus.

[/quote]Ilmaisen palautuksen poistuessa katoaa myös suomalaiset postimyyntifirmat. Palautusoikeus on ollut ainoa syy tilata mitää suomalaisesta postimyyntifirmasta.

Nyt tilanne on kuitenkin se että palautuksesta ei saa periä kuluja ja jos paketin jättää noutamatta sen on samalla peruutus.

Mahtaakohan postimyyntiyrityksetkään maksaa palautuksen kuluja? Ainakin silloin kun olen itse yrittänyt lähettää pakettia eikä sitä noudettu, niin palautui minulle ilman mitään lisäkuluja.

Vierailija
27/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ystävät R-kioskeilla on tosi rajalliset säilytystilat paketeille. Moni harkitsee sen takia postipalveluiden lopettamista. Eli tehkää haku ja palautus mahdollisimman nopeasti. Muuten postiverkko pienenee entisestään.

Vierailija
28/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:34"]

[/quote]

13

[/quote]

[/quote]Paketin päälle voi kirjoittaa tussilla että asiakaspalautus ja ärrällä on varmaan myös sellaisia tarroja joilla asia hoituu. Ei pakettia tarvi avata, eikä tarvi täyttää mitään kuponkeja. Palautunut paketti on samalla peruutus.

Vierailija
29/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25, kuinka hyvä itsetunto pitää olla, että jaksaa jankuttaa tästä asiasta? Olen käsitellyt postin tiskillä palautuvia paketteja niihin todella ihan aikuisten oikeasti tarvitsee täyttää tai liimata päälle palautuslappu. Tässä yhteydessä saa myös palautuksesta kuitin ja paketti on palautettu muodollisesti. Palautus ei koskaan mene niin, että asiakas pelkästään jättäisi haetun paketin sanoen että "tämä nyt menee palautukseen", jotain edellämainitusta pitää tehdä. Ja on myös fiksua ottaa se kuitti palautuksesta.

Sen voi tehdä ihan saman tien, kun on hakenut paketin siinä aivan paikan päällä. Mutta jankuttaminenhan on kivaa..?

12

Vierailija
30/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:43"]

25, kuinka hyvä itsetunto pitää olla, että jaksaa jankuttaa tästä asiasta? Olen käsitellyt postin tiskillä palautuvia paketteja niihin todella ihan aikuisten oikeasti tarvitsee täyttää tai liimata päälle palautuslappu. Tässä yhteydessä saa myös palautuksesta kuitin ja paketti on palautettu muodollisesti. Palautus ei koskaan mene niin, että asiakas pelkästään jättäisi haetun paketin sanoen että "tämä nyt menee palautukseen", jotain edellämainitusta pitää tehdä. Ja on myös fiksua ottaa se kuitti palautuksesta.

Sen voi tehdä ihan saman tien, kun on hakenut paketin siinä aivan paikan päällä. Mutta jankuttaminenhan on kivaa..?

12

[/quote]Minä olen kyllä palauttanut pakettaja ihan niin että olen vain kirjoittanut niihin että asiakaspalautus ja pudottantu postin pakettilaatikkoon.

Vierailija
31/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:40"]

Hyvät ystävät R-kioskeilla on tosi rajalliset säilytystilat paketeille. Moni harkitsee sen takia postipalveluiden lopettamista. Eli tehkää haku ja palautus mahdollisimman nopeasti. Muuten postiverkko pienenee entisestään.

[/quote]No se ei ole kyllä millään muotoa taviskuluttajan ongelma. Hankkikoon selaiset tilat että toiminta sujuu tai luopukoon toiminnasta.

Vierailija
32/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12

[/quote]

Ei tässä ole jankuttamisesta kyse, suurin syyhän siihen, että pakettia ei "oteta ulos" (oma termisi) on se, että tilaus on postiennakko. Sitä ei tarvitse maksaa kun tekee asiakaspalautuksen.

Vierailija
33/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12

[/quote]Edelleenkään pakettia ei tarvi avata eikä tarivi laittaa uusia osoitelappuja, koska se lähettäjä lukee jo siinä paketissa. Mutta helpoimmalla siis pääsee kun ei nouda lainkaan pakettiaan, jolloin se palautuu automaattisesti ja tilaus peruuntu näin.

Vierailija
34/38 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:47"]

12

[/quote]Minä olen kyllä palauttanut pakettaja ihan niin että olen vain kirjoittanut niihin että asiakaspalautus ja pudottantu postin pakettilaatikkoon.

[/quote]

Toivottavasti ne sitten ovat tosiaan olleet sellaisille firmoille, joilla on palautussopimus? Kun ei se "asiakaspalautus" ole mikään itsestäänselvyys, joka hoituu aina ilmaiseksi, kun paketin päälle tuhertaa asiakaspalautus.

Vierailija
35/38 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 10:23"]

Ja taas yrittäjä maksaa asiakkaiden tyhmyyden takia postikulut. Toivottavasti perii sinulta viisinkertaiset postikulut. Ei ihme että postimyynnistä katoaa ilmainen palautus.

Joutuuhan yrittäjä maksamaan ne postikulut joka tapauksessa, jos asiakas on niin "tyhmä" ettei ole osannut tilata oikeaa kokoa.

Ja taitaa tuossa muutoksessa käydä niin, että isot postimyyntifirmat kykenevät edelleen tarjoamaan ilmaista palautusoikeutta, kun taas pienempien firmojen yrittäjät miettivät, myöntääkö sitä vai ei.

Nettikaupoissa tätä odotetaan kuin kuuta nousevaa :D

Lakimuutos mahdollistaa kilpailuedun tarjoamalla maksuttomat palautukset, osa firmoista joutuu sen nyt tarjoamaan, mutta kesän jälkeen mm. meidän firma tulee käyttämään sitä myyntivalttina.

Vierailija
36/38 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalautus ja noutamaton paketti ei ole sama asia eikä ne lähde samanlaisilla tarroilla takaisin. Asiakaspalautukseen asiakas hankkii itse palautustiedot, noutamaton paketti lähtee takaisin hakuajan päätyttyä noutamattomaksi merkittynä. Verkkokaupoissa on eroja kuinka näihin palautuksiin ja palautumisiin (!) suhtautuvat. Ei ole mitään yhteistä linjaa. Lukekaa verkkosivuilta.

Vierailija
37/38 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta ajauduin tänne asian tiimoilta, kun satuin tekemään tilauksen, jonka halusinkin perua. Asiakaspalveluun laitoin heti saman päivän aikana kiireesti viestiä, että haluaisin perua tilauksen. Sieltä kuitattiin että tilaus peruttu, mutta seuraavana päivänä olikin tilaus lähtenyt matkaan. Laitoin aspaan heti viestiä, mutta sieltä vastattiin että paketin voi vain jättää noutamatta ja asia on sillä selvä. Kyse on eräästä kosmetiikkafirmasta. En nyt tiedä onko tuo kauhean ympäristöystävällistä toimintaa, mutta tämmönen tapaus. 

Vierailija
38/38 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset