Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puheterapeutti vastailee kysymyksiinne hetken

Vierailija
13.08.2013 |

koska on mukavaa tuntea itsensä tarpeelliseksi ;)

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v ei osaa sanoa J-kirjainta (juna=nuna, ja=da). Muuten ääntää kaikki oikein, myös r:n ja s:n. Voiko vielä seurata vai pitäisikö mennä jonnekin puheterapeutille?

Vierailija
2/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko puheterapiasta koskaan hyötyä S- tai R-vikaisille lapsille?

 

Monet siellä käy, mutta ei ole tullut sitä tapausta vastaan, joka olisi oppinut nuo puheterapian avulla sanomaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:08"]

Onko puheterapiasta koskaan hyötyä S- tai R-vikaisille lapsille?

 

Monet siellä käy, mutta ei ole tullut sitä tapausta vastaan, joka olisi oppinut nuo puheterapian avulla sanomaan...

[/quote]

 

En ole ap, mutta minä opin r-ääntämisen puheterapeutin avulla ekalla luokalla! Ei tarvittu montaa käyntiä, kun jotenkin vaan niiden harjoitusten avulla hiffasin sen.

Vierailija
4/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun liian epäselvästi, ihmiset joutuvat usein kysymään uudestaan että mitä sanoitkaan. Mitä tälle voisi tehdä, sillä teen tätä huomaamattani? Jos siis erikseen keskityn niin hetken aikaa menee hyvin, mutta normaali puheeni on epäselvää ja on vaikea olla keskittynyt omaan puheeseen koko ajan jos pitää samalla olla keskittynyt johonkin muuhunkin.

Vierailija
5/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:08"]

Onko puheterapiasta koskaan hyötyä S- tai R-vikaisille lapsille?

 

Monet siellä käy, mutta ei ole tullut sitä tapausta vastaan, joka olisi oppinut nuo puheterapian avulla sanomaan...

[/quote]

 

Minulla oli s-vika. Olin kai 8-vuotias, kun aloin käydä puheterapeutilla. Mielestäni vika parantui.

 

Vierailija
6/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muut äänteet tulevat oikein, ei mielestäni tarvitse käydä puheterapetilla. Voitte koittaa kotona etsiä j:tä i:n avulla, koettakaa toistaa nopeasti esim. ii-aa ii-ee, j tulee helposti tuohon väliin ihan sattumalta. Jos j korvautuu lapsen omassa puheessa t:llä tai jollain muulla, missä kielen kärki nousee ylähampaiden taakse, kannattaa painaa kielen kärkeä vaikka lusikalla alaspäin. Kun lapsi nyt koettaa nostaa kielen kärkeä siinä onnistumatta, nousee kielen selkä/takaosa automaattisesti. Samoin voit koettaa painaa kieltä alapuolelta kohti suun kattoa, kun lapsi sanoo pitkän i:n

 

-ap

 

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:07"]

5v ei osaa sanoa J-kirjainta (juna=nuna, ja=da). Muuten ääntää kaikki oikein, myös r:n ja s:n. Voiko vielä seurata vai pitäisikö mennä jonnekin puheterapeutille?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olisi tehtävissä? 8-vuotias sanoo r-kirjaimen hitusen ranskalaisittain, ja ääneen lukiessa ärrän ääntäminen hieman hidastaa hommaa, ei muuta haittaa.

 

Sanonut ärrän noin jo 1-vuotiaasta asti, ja muistaakseni 3-vuotiaana kyselin kunnalta puheterapeutin palveluita. 7-vuotiaana pääsi vihdoin puheterapiaan, mutta kotiharjoittelusta huolimatta tuntuu, ettei siitä ollut mitään iloa. Oliskohan joitain muita keinoja koitettavissa?

Vierailija
8/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos motoriset valmiudet on kohdillaan, niin useimmiten on apua. Usein lapsi oppii tuottamaan puheterapiassa sen puuttuvan äänteen ja siinä strukturoidussa harjoittelutilanteessa sanomaan sen sanoihin ja lauseisiin, mutta se omaan spontaanipuheeseen vakiintuminen vie monella aika paljon aikaa. Ehkäpäö sen takia ulkopuolisen on vaikea kuulla että onko se lapsi nyt muka oppinut mitään. Varsinkin 5-6 -vuotiaiden, jotka eivät  vielä hahmota täysin mitä kirjaimia sanoissa on, voi olla vaikea siinä puhevirrassa heti suoraan sujauttaa se uusi äänne mukaan.

 

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:08"]

Onko puheterapiasta koskaan hyötyä S- tai R-vikaisille lapsille?

 

Monet siellä käy, mutta ei ole tullut sitä tapausta vastaan, joka olisi oppinut nuo puheterapian avulla sanomaan...

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko työssäsi havainnut, että määrärahat vaikuttaisivat diagnooseihin? Olin lapsena ensin puheterapiassa r-vian takia. Jossain vaiheessa ala-asteella minulla diagnosoitiin "viiden äänteen vika", eli kaikki ne äänteet ääntyivät vaillinaisesti, joissa olisi pitänyt nostaa kieli kitalakeen asti (ainakin l-vika tuli mukaan diagnoosiin). Mutta neljännen luokan jälkeen koko terapia loppui kuin seinään. Olen miettinyt, olisiko kyse ollut siitä että terapia sai ensin lisää määrärahoja ja sitten niitä lamassa leikattiin rajusti (kävin ala-asteeni siis 1992-1997).

Vierailija
10/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitoksia :) 2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tärkeää tietää, miksi puheesi kuulostaa epäselvältä. Johtuuko se siitä että puhut liian nopeasti, liian hiljaisella äänellä vai puuroutuvatko sanat, "nielaisetko" sanojen loput tms. Vaikka oman puheen kuunteleminen onkin kamalaa, kannattaa nauhoittaa vaikka kun luet jotain tekstiä ja yrittää selvittää että miksi se muiden mielestä on epäselvää. Jos kyseessä on siis opittu tapa (esim. juuri tuo kiireellä puhuminen),  ei siinä oikein muuta keinoa ole, kuin tietoisesti harjoitella puhumaan "paremmin". Kannattaa valita ensin alkuun joku tuttu tilanne tuttujen ihmisten kanssa, missä alat kiinnittää puheeseesi huomiota, esim. kotona vaikkapa aina saunassa. Niin, että ei ole niin väliä jos aluksi puhut vähän puuta heinää siksi, että keskityt niin kovasti siihen, miltä puheesi kuulostaa. Lähde tästä sitten pikkuhiljaa laajentamaan näitä tilanteita. Jos kyseessä taas on esim. ääniongelma tai puheestasi puuttuu äänteitä, voi lääkäristä/puheterapeutista olla apua.

 

-ap

 

 

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:11"]

Puhun liian epäselvästi, ihmiset joutuvat usein kysymään uudestaan että mitä sanoitkaan. Mitä tälle voisi tehdä, sillä teen tätä huomaamattani? Jos siis erikseen keskityn niin hetken aikaa menee hyvin, mutta normaali puheeni on epäselvää ja on vaikea olla keskittynyt omaan puheeseen koko ajan jos pitää samalla olla keskittynyt johonkin muuhunkin.

[/quote]

Vierailija
12/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, minä ymmärrän ranskalaisen /r/:n niin, että se tuotetaan kielen selkäosalla kurkussa. Kurkkaapa lapsen suuhun ja katso miten hän sen /r/:n ääntää, tuleeko kielen kärjestä vai kurkusta. Kielenkärkitäryä lähdetään etsimään d-pomputtelujen avulla, ne varmaan on teille tuttuja jos olette kotiharjoitteita tehneet.

 

-ap

 

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:19"]

Mitä olisi tehtävissä? 8-vuotias sanoo r-kirjaimen hitusen ranskalaisittain, ja ääneen lukiessa ärrän ääntäminen hieman hidastaa hommaa, ei muuta haittaa.

 

Sanonut ärrän noin jo 1-vuotiaasta asti, ja muistaakseni 3-vuotiaana kyselin kunnalta puheterapeutin palveluita. 7-vuotiaana pääsi vihdoin puheterapiaan, mutta kotiharjoittelusta huolimatta tuntuu, ettei siitä ollut mitään iloa. Oliskohan joitain muita keinoja koitettavissa?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen pääkaupunkiseudulla, missä puheterapeuttitilanne on tosi hyvä melkein kaikkialle muualle suomeen verrattuna. Tämä on siis todella aluekohtaista. Nuo äännevirheet yleisesti ovat sellaisia, mistä ensimmäisenä karsitaan, jos resursseja ei ole. Minulla on kollegoja kunnissa joissa on linjattu, että yksittäisen äännevirheen taki (esim pelkkä /s/, /r/, /l/ jne.) ei pääse ollenkaan puheterapeutille, edes kertakäynnille. Eräässä toisessa kunnassa taas on päätetty, että kouluikäisille ei tarjota enää puheterapiaa, ellei hänellä ole erikoissairaanhoidosta suositusta asiasta. Eli siis kyllä, kunnat tekevät linjauksia siitä, kenelle palveluja tarjotaan. Ihan pelkästää mistää kroonisesta rahapulasta tämä ei johdu, vaan siitä, että tieto ja taito esim. autistien, kehitysvammaisten ja kielihäiriöisten lasten kuntoutuksesta on lisääntynyt paljon ja terapeutteja ei ole joka paikkaan tarpeeksi. Parempien diagnosointikeinojen myötä kuntoutustarve on lisääntynyt ja joudutaan priorisoimaan että ketkä jäävät ulkopuolelle, jos kaikille ei voida tarjota palveluita. Muutamia kymmeniä vuosia sitten äännevirheitä kuntoutettiin paljon, koska monen muun asiakasryhmän kuntoutuksesta tiedettiin aika vähän. 

 

-ap

 

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:21"]

Oletko työssäsi havainnut, että määrärahat vaikuttaisivat diagnooseihin? Olin lapsena ensin puheterapiassa r-vian takia. Jossain vaiheessa ala-asteella minulla diagnosoitiin "viiden äänteen vika", eli kaikki ne äänteet ääntyivät vaillinaisesti, joissa olisi pitänyt nostaa kieli kitalakeen asti (ainakin l-vika tuli mukaan diagnoosiin). Mutta neljännen luokan jälkeen koko terapia loppui kuin seinään. Olen miettinyt, olisiko kyse ollut siitä että terapia sai ensin lisää määrärahoja ja sitten niitä lamassa leikattiin rajusti (kävin ala-asteeni siis 1992-1997).

[/quote]

Vierailija
14/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten 3,5 vuotiaat lapset yleensä puhuvat?

 

Onko normaalia tämän ikäisellä tulla tiettyjä taivutusvirheitä?

mm. Leipän päälle, kun pitäisi sanoa leivän päälle. Puheesta myös puuttuu vielä kirjaimet R ja L. 

Puheesta saa mielestäni hyvin selvää, joskus saattaa jäädä miettimään jotain sanaa ja jää hetkeksi "änkyttämään" jotain välisanaa, kuten sanaa "ja". 

 

Kuulostaako normaalilta?

 

Lapsi on aloittamassa kerhon hyvin pian, joten toivon että puheenkehitys vielä paranee sen myötä. Ei ole ollut muualla hoidossa vielä. :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:08"]

Onko puheterapiasta koskaan hyötyä S- tai R-vikaisille lapsille?

[/quote]

Kun minä olin 1-luokalla, niin meidän koulussa kävi joku puheterapeutti. Hän testasi, että äännämmekö me oikein sanoja. Minä en osannut muka sanoa oikein jotain S-kirjaimella alkavaa sanaa. Sanoi, että minun pitäisi sanoa S-kirjain niin, että kieleni kärki olisi yläetuhampaita vasten. Siis ihan oikeestiko? En minä vaan pidä ikinä kieltäni yläetuhampaita vasten S-kirjainta sanoessa... No, sitten se puheterapeutti kuoli. Sen pituinen se tarina!

Vierailija
16/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ymmärtää puhetta hyvin ja puhuu monisanaisia lauseita, en huolestuisi. Astevaihtelut, kuuten juuri tuo että leivässä p muuttuu vksi, ovat vaikeita ja viimeisimpiä kielioppirakenteita, joita lapsi oppii. Lapsesi on kuitenkin hyvin omaksunut säännön, jonka mukaan tuotakin sanaa taivuttaa, useimmiten kun tuolla säännöllä taivutusmuoto on ihan oikea. Taivutusvirheiden pitäisi jäädä pois 5v mennessä. Ja noita äänteitä voitte hyvin odotella samaan ikään asti.

 

-ap

 

 

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:43"]

Miten 3,5 vuotiaat lapset yleensä puhuvat?

 

Onko normaalia tämän ikäisellä tulla tiettyjä taivutusvirheitä?

mm. Leipän päälle, kun pitäisi sanoa leivän päälle. Puheesta myös puuttuu vielä kirjaimet R ja L. 

Puheesta saa mielestäni hyvin selvää, joskus saattaa jäädä miettimään jotain sanaa ja jää hetkeksi "änkyttämään" jotain välisanaa, kuten sanaa "ja". 

 

Kuulostaako normaalilta?

 

Lapsi on aloittamassa kerhon hyvin pian, joten toivon että puheenkehitys vielä paranee sen myötä. Ei ole ollut muualla hoidossa vielä. :) 

[/quote]

Vierailija
17/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:58"]

Jos lapsi ymmärtää puhetta hyvin ja puhuu monisanaisia lauseita, en huolestuisi. Astevaihtelut, kuuten juuri tuo että leivässä p muuttuu vksi, ovat vaikeita ja viimeisimpiä kielioppirakenteita, joita lapsi oppii. Lapsesi on kuitenkin hyvin omaksunut säännön, jonka mukaan tuotakin sanaa taivuttaa, useimmiten kun tuolla säännöllä taivutusmuoto on ihan oikea. Taivutusvirheiden pitäisi jäädä pois 5v mennessä. Ja noita äänteitä voitte hyvin odotella samaan ikään asti.

 

-ap

 

 

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 18:43"]

Miten 3,5 vuotiaat lapset yleensä puhuvat?

 

Onko normaalia tämän ikäisellä tulla tiettyjä taivutusvirheitä?

mm. Leipän päälle, kun pitäisi sanoa leivän päälle. Puheesta myös puuttuu vielä kirjaimet R ja L. 

Puheesta saa mielestäni hyvin selvää, joskus saattaa jäädä miettimään jotain sanaa ja jää hetkeksi "änkyttämään" jotain välisanaa, kuten sanaa "ja". 

 

Kuulostaako normaalilta?

 

Lapsi on aloittamassa kerhon hyvin pian, joten toivon että puheenkehitys vielä paranee sen myötä. Ei ole ollut muualla hoidossa vielä. :) 

[/quote]

[/quote]

 

Kiitos!

 

Näin arvelinkin. :) Tosiaan monisanaisia lauseita kyllä osaa puhua ja puhetta ymmärtää oikein hyvin. 

 

 

Vierailija
18/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-v tyttöni ei osaa ärrää. minkä ikäisenä suosittelet puheterapeutille menoa? Tai millon yleensäkään semmoista suositellaan? Nyt kesällä se huomasi, että voi sanoa englantilaisen ärrän, ja sitä se nyt käyttää. :)

Vierailija
19/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöystävälläni on L-vika. Mutta osaa sanoa pilli täydellisesti ja silloin l on l. Mutta jos l-kirjaimen jälkeen on joku muu kirjain niin l ei kuulosta terävältä... mikä tähän on syynä? voiko siitä oppia vielä pois? tyttö on 23v

Vierailija
20/37 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva ikä aloittaa harjoittelu on yleensä 5-6 v, silloin kun lapsella alkaa olla omaa kiinnostusta ja motivaatiota asiaan. Jos teidän kunnassa /r/:n takia pääsee puheterapeutille niin käykää ihmeessä. Tuon täryttömän englantilaisen /r/:n avulla täry voi tosin löytyä helpostikin. Koittakaapa laittaa /d/ tuon /r/:n eteen, joskos lähtisi tärähtämään. Ikään kuin drrrr.

 

-ap

 

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:08"]

5-v tyttöni ei osaa ärrää. minkä ikäisenä suosittelet puheterapeutille menoa? Tai millon yleensäkään semmoista suositellaan? Nyt kesällä se huomasi, että voi sanoa englantilaisen ärrän, ja sitä se nyt käyttää. :)

[/quote]