Puheterapeutti vastailee kysymyksiinne hetken
koska on mukavaa tuntea itsensä tarpeelliseksi ;)
Kommentit (37)
Yleisesti ottaen aikuinen ihminen pystyy kyllä oppimaan puuttuvat äänteet pienellä harjoittelulla, eri asia on onko siihen tarvetta. Monia se tietty tapa tuottaa joku äänne ei itseä haittaa ja on jo niin iso osa persoonallisuutta, että sen korjaaminen tuntuu vähän hassulta. Vaikea sanoa, miksi tässä tapauksessa tytöllä /l/ onnistuu tietyissä yhteyksissä ja tietyissä ei, opittu tapahan se usein on. Harjoittelun voi aloittaa lallatteluilla. Koettaa peilin edessä toistella la-la-la, li-li-li jne. eri vokaaleilla ja katsoa, etä kieli varmasti nousee ylähampaiden taakse leveänä ja litteänä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:12"]
tyttöystävälläni on L-vika. Mutta osaa sanoa pilli täydellisesti ja silloin l on l. Mutta jos l-kirjaimen jälkeen on joku muu kirjain niin l ei kuulosta terävältä... mikä tähän on syynä? voiko siitä oppia vielä pois? tyttö on 23v
[/quote]
1v10kk ikäinen lapseni ei sano yhtään selkeää sanaa. Pelkkiä äänteitä, pääsääntöisesti pelkkiä vokaaleja. Pitäisikö huolestua?
Tärkeää tässä on se, onko kyse vaikeudesta tuottaa tietyt äänteet vai suuremmasta kielellisestä ongelmasta. ns äänteiden ja sanan rakenteen pulmasta. Sanot, että monet äänteet puuttuvat sanan alussa, tarkoitatko, että jossain muussa yhteydessä ne äänteet tulevat? Lapsella voi olla luettelemiesi äännevirheiden lisäksi vaikeus yhdistellä äänteitä eli tuottaa kahta konsonanttia samassa sanassa. Esim: lapsi sanoo ekko kun pitäisi sanoa mekko, mutta osaa sanoa /m/:n kuitenkin sanassa mummo, jossa ei ole muita konsonantteja. Tai lapsen voi olla vaikea hahmottaa, että sanassa "mekko" kuuluisi ääntyä myös se /m/. Voi viedä aika kauankin ennen kuin puhe lähtee selkiytymään, jos tällaisesta on kysymys. Vaatii pitkää ja intensiivistä treeniä. Tytön kanssa kannattaa käydä tarkastamassa tilanne 3-4 -vuotiaana, niin harjoittelu päästään aloittamaan ajoissa jos se on tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:25"]
Hei,
5-v poikani on käynyt kevään puheterapiassa, mutta puhe ei ole selkeytynyt.
Häneltä puuttuu monia kirjaimia (r,s,f,d,p.. ja monet kirjaimet sanojen alussa), sekä ääkköset tulee melkein aakkosina. Itse ymmärrän, mitä hän sanoo, mutta muilla aikuisilla on vaikeuksia. Puheterapia jatkuu, milloin voin odottaa, että siitä on apua arkipuheessa?
Entä sitten 2-v tyttöni? Hän puhuu samalla tavalla kuin poikani. Milloin häntä pitäisi viedä puheterapeutille. Tuntuu, että viivyttelin poikani kanssa liian pitkään, että vein hänet terapeutille..
[/quote]
Miten korjaan ässävikani? Minun s-kirjaimeni kuulostaa äshältä. En halua kuulostaa lapselliselta.
No ei varmaan vielä kannata huolestua, odotelkaa nyt tuonne 2,5 -vuoteen asti. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, että lapsi kuulee kunnolla. Reagoiko hän teidän kutsuihin jos ei näe teitä? Lapsen kanssa voi alkaa leikkiä jäljittelyleikkejä, esim. atoleikissä kokeilette millainen ääni lähtee tankkauksesta, kiihdytyksestä, jarrutuksesta jne., nukkekotileikissä voi kokeilla vaikka vessan vetämisen ääntä yms. Pääasia on kannustaa lapsi äänten jäljittelyyn, mitään sanoja niiden ei vielä tarvitse harjoitteluvaiheessa olla. Lisäksi ottakaa käyttöön huuhdahdukset (oho! jne), jotka ovat yleensä rakenteeltaan helppoja sanoja.
Jos oikein jaksatte panostaa, suosittelen tukiviittomien käyttöä puheen ohella. Liittäkää vaikkapa kymmeneen (sekin on jo paljon) arjessa toistuvaan sanaan viittomamerkki. Vaikka pari ruokasanaa, jotain leluja (auto, pallo), voitte keksiä jokaiselle perheenjäsenelle myös jonkun merkin. Kun näitä muutamaa viittomaa käyttää aktiivisesti, lapsikin oppii jäljittelemään niitä. Puhumattomalle lapselle viittomat ovat ensimmäinen askel vastavuoroiseen kommunikaatioon. Lapselle on aivan uusi maailma, kun hän pystyy ilmaisemaan jotain, mitä vanhemmat ymmärtävät sen ainaisen epämääräisen osoittamisen tai mikä pahempaa, pelkkänä kuuntelijana olemisen sijaan. Ymmärretyksi tuleminen lisää halua olla vuorovaikutuksessa ja omaksua kieltä.
http://papunet.net/tietoa/viittominen-vahvistaa-puhetta
http://www.viivi.fi/lastenviittomasanakirja/lastenviittomasanakirja_web_content.html
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 19:31"]
1v10kk ikäinen lapseni ei sano yhtään selkeää sanaa. Pelkkiä äänteitä, pääsääntöisesti pelkkiä vokaaleja. Pitäisikö huolestua?
[/quote]
Mihin aikuisen kannattaisi hakeutua äänenkäytön opetukseen? Ainoana ongelmana on "väsyminen" pitkän työpäivän lopulla. Jotain oma-apuehdotusta asiaan?
Minuakin kiinnostaisi, että miten oppisi lausumaan s:n oikein! Ärsyttää oma suhina-s. Ja toinen kysymys olisi, että onko puheterapeutti oikea ihminen auttamaan, jos ongelmana on äänen hiljaisuus ja "häviäminen" sillä tavalla, että mikään veden juominen tai yskäisy ei vain tuo ääntä takaisin. Välillä puhun kuitenkin ihan normaalilla äänellä.
Ääniongelmiin voit kysyä apua toki oman kunnan puheterapeutilta. Jos ääniongelmat (esim. käheys, kipu tai palan tunne kurkussa) jatkuu yli kaksi viikkoa, kannattaa mennä lääkäriin, koska ne siitä tuskin itsestään häviävät jos puhetapasi tai määräsi ei muutu radikaalisti. Monet yksityiset firmat, ns. logonomit tai puhetekniikkaa ja vokolgogiaa opiskelleet kouluttajat tarjoavat äänen käytön ohjausta. Jos olet työpaikassa, jossa puhutaan paljon, ehdota vaikka esimiehelle, että teille järjestettäisiin yhteinen koulutus. Yleisesti kannattaa muistaa äänihygieniset ohjeet: juo paljon vettä, etenkin jos ääni alkaa käheytyä tai sortua muista juoda vettä äläkä ryi. Lämmittele ääntäsi ja muista venytellä. Puhuminen on lihastyötä niin kuin mikä tahansa muukin ja tärkeää on suun ja kaulan alueen lihasten rentous. Itse henkilökohtaosesti olen sitä mieltä, että puhetyöläisen paras työväline olisi äänenvahvistin. Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään työpäivää tavallista puheääntä kovemmalla äänellä, niin kuin moni opettaja nyt tekee.
Vinkkejä ääniasioihin voit katsoa vaikka täältä:
http://elokuutio.wordpress.com/
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 21:13"]
Mihin aikuisen kannattaisi hakeutua äänenkäytön opetukseen? Ainoana ongelmana on "väsyminen" pitkän työpäivän lopulla. Jotain oma-apuehdotusta asiaan?
[/quote]
/S/:n oikea paikka on ylähampaiden takana. Monesti "sihahtava" /s/ tuotetaan niin, että kieli on hampaiden välissä. Peilistä katsoessa kielen ei pitäisi näkyä oikeapaikkaista /s/:n sihinää tehtäessä. Oikeaa ääntöpaikkaa voi hakea vaikka mehupillin avulla. Laita pilli poikittain suuhun ja nosta kieli rennosti pillin päälle ja sihistele. Pillin avulla kieli ohjautuu ylähampaiden taakse eikä pääse pilkistämään hampaiden välistä.
Ääniongelmien vuoksi kannattaa käydä lääkärissä, joka tarvittaessa ohjaa puheterapeutille. Äänen katomainen voi johtua esim. äänihuulten turvotuksesta: jos äänenkäyttötapa on jotenkin virheellinen ja äänihuulia kuormittava, voivat äänihuulet turvota rasituksesta, mikä johtaa siihen että äänihuulten välissä oleva äänirako ei sulkeudu tai sulkeutuu epätasaisesti, ja ääni katoaa tai kuulostaa käheältä pihinältä. Rentoa äänenkäyttötapaa voi harjoitella puheterapiassa kyllä. Tärkeää olisi toki tietää, että mitä siellä äänihuulitasolla oikeasti tapahtuu, siksi ehkä myös käynti foniatrilla tai korva-nenä-kurkkulääkärillä voisi olla hyödyksi, siellä päästäisiin pienen kameran kanssa kurkkaamaan äänihuulia. Mutta tk-lääkäri varmasti osaa ohjata oikeaan osoitteeseen!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 21:40"]Minuakin kiinnostaisi, että miten oppisi lausumaan s:n oikein! Ärsyttää oma suhina-s. Ja toinen kysymys olisi, että onko puheterapeutti oikea ihminen auttamaan, jos ongelmana on äänen hiljaisuus ja "häviäminen" sillä tavalla, että mikään veden juominen tai yskäisy ei vain tuo ääntä takaisin. Välillä puhun kuitenkin ihan normaalilla äänellä.[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 21:40"]
Ääniongelmiin voit kysyä apua toki oman kunnan puheterapeutilta. Jos ääniongelmat (esim. käheys, kipu tai palan tunne kurkussa) jatkuu yli kaksi viikkoa, kannattaa mennä lääkäriin, koska ne siitä tuskin itsestään häviävät jos puhetapasi tai määräsi ei muutu radikaalisti. Monet yksityiset firmat, ns. logonomit tai puhetekniikkaa ja vokolgogiaa opiskelleet kouluttajat tarjoavat äänen käytön ohjausta. Jos olet työpaikassa, jossa puhutaan paljon, ehdota vaikka esimiehelle, että teille järjestettäisiin yhteinen koulutus. Yleisesti kannattaa muistaa äänihygieniset ohjeet: juo paljon vettä, etenkin jos ääni alkaa käheytyä tai sortua muista juoda vettä äläkä ryi. Lämmittele ääntäsi ja muista venytellä. Puhuminen on lihastyötä niin kuin mikä tahansa muukin ja tärkeää on suun ja kaulan alueen lihasten rentous. Itse henkilökohtaosesti olen sitä mieltä, että puhetyöläisen paras työväline olisi äänenvahvistin. Kenenkään ei pitäisi joutua tekemään työpäivää tavallista puheääntä kovemmalla äänellä, niin kuin moni opettaja nyt tekee.
Vinkkejä ääniasioihin voit katsoa vaikka täältä:
http://elokuutio.wordpress.com/
[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 21:13"]
[/quote]
[/quote]
kiitos vastauksesta. Minulla ei ole kipua, palan tunnetta tai käheyttä. "Väsymysoire" tuntuu vain päivän päätteeksi ja illalla, seuraavana aamuna olo on ihan normaali. Puhun ihan normaalilla puheäänellä, mutta 8-10 h työpäivään mahtuu ilmeisesti joskus vain liikaa puhetta.
Olen itse yrittäjä ja se esimies, joten ajattelin auttaa itse itseäni. :) Olisin valmis maksamaan esim. muutamasta tapaamiskerrasta ihmiselle, joka minua auttaisi. Vielä pitäisi löytää tämä ihminen. :) esim. mainitsemasi logonomi ja vokologia yhdistettynä kotikaupunkini nimeen eivät googlaamalla tuota yhtään minua auttavaa osumaa. :(
Jos voisit vielä vastata niin ois ihana ; ( oon 13 ja en osaa ärrää....se hävettäää ku ruotsi on alkanu ja näin....oon kokeillu vaikka mitä mut kieli ei vaan mee siihen oikeelle kohalle mun kieli tulee ärrässä tohon etuhampaitten sivuuun muuten silleen oikeessa kohassa mutta sivulla ja se aina väkisinkin työntyy sinne sivuun...:(
Mitkä mahdollisuudet on oppia R yli kolmekymppisenä? Käytössä siis kurkku-R. Toiset saavat puheestani selvää ongelmitta, toiset taas itsepintaisesti kuulevat R:ni H:na, esim. sanon rauta niin kuulevat hauta.
Minulla olisi päinvastainen ongelma kuin edellisillä. Osaan siis sanoa suomalaisen täryärrän, mutta kurkkuärrä ei onnistu. Opiskelen tulkiksi, joten minun pitäisi oppia myös saksassa ja ranskassa käytettävä ärrä. Osaavatko suomalaiset puheterapeutit opettaa sitä, vai pitäisikö opintomatkalle lähteä ulkomaille?
Kiitokset ketjusta, aihe on todella kiinnostava!
Kannattaako minun aikuisänkyttäjänä kääntyä puheterapeutin vai psykologin puoleen? Kävin terapiassa joskus lapsena enkä jaksaisi mennä leikkimään, "ko ko ko khoira" leikkejä enää. Miten aikuisänkyttäjiä autetaan nykyään?
Hei,
5-v poikani on käynyt kevään puheterapiassa, mutta puhe ei ole selkeytynyt.
Häneltä puuttuu monia kirjaimia (r,s,f,d,p.. ja monet kirjaimet sanojen alussa), sekä ääkköset tulee melkein aakkosina. Itse ymmärrän, mitä hän sanoo, mutta muilla aikuisilla on vaikeuksia. Puheterapia jatkuu, milloin voin odottaa, että siitä on apua arkipuheessa?
Entä sitten 2-v tyttöni? Hän puhuu samalla tavalla kuin poikani. Milloin häntä pitäisi viedä puheterapeutille. Tuntuu, että viivyttelin poikani kanssa liian pitkään, että vein hänet terapeutille..