Tehkää mulle lukusuunnitelma: 3 viikkoa aikaa ja 140 sivua.
Kommentit (20)
Just noin. Toi 140 sivua menee kevyesti päivässä. Vai onko tämä joku kompakysymys?
Luet ensin kerran läpi. Sitten luet uudestaan läpi ja teet muistiinpanoja tärkeimmästä, kirjoittelet samalla muita mieleentulevia tärkeitä yhteyksiä tekstin osa-alueiden välillä. Sitten luet vaan niitä omia muistiinpanoja, tarvittaessa tarkistat kirjasta että miten se nyt menikään.
Riippuu tietenkin ihan siitä, mitä varten sitä luet. Onko se pääsykoekirja vai tavallinen tenttikirja? Onko se jotain ammattikirjallisuutta tms, onko edes suomenkielinen? Kyllä se mullakin päivässä menisi. Aikanaan suoritin yliopistossa saman lauantain tiedekuntatentissä 5 + 2 ov, kahdesta eri aineesta. Kirjallisuutta oli 2000 sivun verran, josta suuri osa englanninkielistä. Olin monen lapsen äiti, jolla ei paljoa lukuaikaa ollut. Jotenkin siitä vain selvisi, kun oli niin suuri motivaatio selvitä. Tsemppiä ;)
Lue 10 sivua päivässä, niin olet lukenut sen jutun kahdessa viikossa, Ja kolmannen viikon kertaat 30 sivua päivässä ja 2 viimeisintä päivää kertaat kokonaisuutta.
Tai sitten vaan luet 7 sivua päivässä, jos ei tartte kerrata.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 17:23"]
Riippuu tietenkin ihan siitä, mitä varten sitä luet. Onko se pääsykoekirja vai tavallinen tenttikirja? Onko se jotain ammattikirjallisuutta tms, onko edes suomenkielinen? Kyllä se mullakin päivässä menisi. Aikanaan suoritin yliopistossa saman lauantain tiedekuntatentissä 5 + 2 ov, kahdesta eri aineesta. Kirjallisuutta oli 2000 sivun verran, josta suuri osa englanninkielistä. Olin monen lapsen äiti, jolla ei paljoa lukuaikaa ollut. Jotenkin siitä vain selvisi, kun oli niin suuri motivaatio selvitä. Tsemppiä ;)
[/quote] pääsykokeet
t.ap
Minä lukisin 10 sivua päivässä ja opettelisin ne hyvin, tekisin muistiinpanot. Kuten joku jo edellä totesi, aikaa kuluu kaksi viikkoa. Lopun ajan kertaisin.
T. Yliopistoon ekalla yrittämällä päässyt
Minä lukisin 10 sivua päivässä ja opettelisin ne hyvin, tekisin muistiinpanot. Kuten joku jo edellä totesi, aikaa kuluu kaksi viikkoa. Lopun ajan kertaisin.
T. Yliopistoon ekalla yrittämällä päässyt
oikeesti...140 sivua. miten tohon voi edes tarvita lukusuunnitelman? itsellä oli 4 kokonaista kirjaa pääsykokeisiin ja luin ne monta kertaa jokaisen ennen pääsykokeita...
Jos kyseessä on pääsykoe, niin silloin kaikki nippelitieto pitää osata. Tavallisessa tentissä riittää, että osaa päälinjat, pystyy soveltamaan ja kertomaan tekstistä olennaisen.
Koska kaikki nippelitkin pitää hallita, niin sanoisin samaa kuin aiemmat: lue se joka päivä, ajatuksella ja kunnolla, ja tee muistiinpanoja. Sinuna ottaisin myös selvää, minkä tyyppisiä kysymyksiä ko. pääsykokeessa on aiemmin ollut, ja pyrkisin lukiessa arvaamaan, mitä tästä kirjasta kysytään.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 17:23"]
Riippuu tietenkin ihan siitä, mitä varten sitä luet. Onko se pääsykoekirja vai tavallinen tenttikirja? Onko se jotain ammattikirjallisuutta tms, onko edes suomenkielinen? Kyllä se mullakin päivässä menisi. Aikanaan suoritin yliopistossa saman lauantain tiedekuntatentissä 5 + 2 ov, kahdesta eri aineesta. Kirjallisuutta oli 2000 sivun verran, josta suuri osa englanninkielistä. Olin monen lapsen äiti, jolla ei paljoa lukuaikaa ollut. Jotenkin siitä vain selvisi, kun oli niin suuri motivaatio selvitä. Tsemppiä ;)
[/quote] pääsykokeet
t.ap
[/quote]
Taktiikkani noissa on aina ollut, että ensin katson sisällysluettelon saadakseni käsityksen, mistä kirja koostuu. Sitten luen sen kirjan nopeasti läpi. Toisen kerran luen niin kuin joku jo ehdottikin, että teen samalla lyhyitä muistiinpanoja. Luen ne muistiinpanot, jonka jälkeen luen kirjan vielä kolmannen kerran.- Näin siis tein aikanaan, jos oli aikaa.Esimerkkikirjoituksessani en todellakaan ehtinyt sillä kertaa noin tehdä, mutta tentit menivät läpi. Enää en opiskele. En tajua, miksi joku peukutti minua alaspäin . En kirjoittanut sitä kehuakseni itseäni, vaan kertoakseni miten aikanaan oli pakko suorittaa (taloudellinen pakko siis, valmistua...).
Tsemppiä pääsykokeisiin, Ap ;) Minusta tuntuu, että läpäiset ne ja pääset haluamaasi opiskelupaikkaan ;)
11 sivua / päivä x 13 päivää ja 1 pv kertausta- ei huima urakka ei
Jos et itse siihen pysty, voit luovuttaa saman tien. Sivuja on vähän - aikaa paljon, mikä on ongelma?
Älä lue vaan tee muistiinpanoja. Ehdit hyvin.
Kannattaa ottaa selvää millaisia aiemmat kokeet ovat olleet. Joillakin aloilla kokeessa voi olla kysymys vaikka: Sivulla 123 oli taulukko koskien. pälä pälä, miten tulkitset pälä pälä. Eikä kokeessa kyseistä taulukkoa nää vaan pitää muistaa. Eli todella yksityiskohtaisesti pitää kaikki osata vaikka taulukoita olisi kirjassa yhteensa 30.
Luet tekstin kerran nopeahkosti läpi, sitten luet ajatuksella ja naputtelet samalla itsellesi lyhennelmän koneelle. Sitten kertaat muistiinpanojasi.
anteeks ootko tosissas? 140 sivua päivässä olis ollu eri asia. tai 14000 sivua kolmessa viikossa.
Opettele ulkoa 11 sivua päivässä. Ei kai siinä muuta voi?
Luet ne 140 s. Joka päivä