Vinkkejä lapsen koulunkäyntiin
Meillä on tokaluokkalainen poika. Hän on todella hidas tekemään tehtäviä koulussa. Opettaja on koko syksyn sanonut että jos jää tekemättä, ei tarvi tehdä kotona tehtäviä. Vain ne mitä hän antaa erikseen läksyksi Viimevuonna opettaja(eri ope) käski tehdä myös kesken jäänet tehtävät kotona loppuun. Poika yritti tunnilla silloin. Nyt poika ei tee tunnilla tehtäviä paljoakaan, ja opettaja sitten laittoi viestiä ettei poika tee mitään. Pikkuhiljaa tilanne on luisunut tuohon koulussa. Olen kannustanut poikaa tekemään, ja yrittänyt myös jämäkästi sanoa pojalle asiasta. Nyt teemme iltaisin tehtäviä, poika on tolkuttoman väsynyt, mikä hankaloittaa tilannetta. Nyt tarvisin kalliisti vinkkejä miten saada töistä ja kotoa käsin poika toimimaan myös siellä koulussa.
Meillä siis myös kolmasluokkalainen lapsi jolla ei koskaan ole moisia ongelmia ollut. Olen ihan ymmälläni.
Kommentit (8)
On selvitettävä onko kyseessä oppimisvaikeus tai onko asian taustalla joku psykologinen juttu. Jos lapsi on siis fyysisesti väsynyt on myös poissuljettava ettei ole mitään sairautta tai vaivaa joka aiheuttaa väsymyksen. Tai onko pojan elämässä liikaa esim. pelaamista, valvomista, tai jotain psyykkistä stressiä (kiusaaminen).
Poika nukkuu yössä kymmenestä kahteentoista tuntia. Kyllä hän pelaa tietokoneellakin, mutta mielestäni ihan kohtuullisesti. Hän kävi jokin aika sitten erityisopettajan luona, ja hän teki testejä, mutta niiden perusteella ei oppimisessa pitäisi olla mitään vaikeuksia. Ei myöskään sen perusteella miten on esim. kokeissa pärjännyt. Olen itse yrittänyt kysellä onko pojalla kavereita koulussa ja onko joku käyttäytynyt inhottavasti häntä kohtaan tai kiusannut. Mutta mitään sellaista hän ei (eikä myöskään siskonsa) ole minulle kertonut.
Pojan ymmärryksessä tai oppimiskyvyssä ei ole mitään vikaa, mutta hänelle oli vain jotenkin hankalaa ruveta hommiin. Oppitunti saattoi kulua haaveillessa.
Meillä ongelma ratkesi sillä, että sovimme opettajan kanssa, että poika joutuu tekemään kotona myös ne tehtävät, jotka tunnille jäävät tekemättä. Poika hoksasi nopeasti, että kannattaa tehdä tunnilla tehtäviä mahdollisimman paljon, jotta kotiin jäisi vähemmän tehtävää.
Tämä menettely ei tietenkään toimi silloin, jos tehtävien tekemisessä on oikeasti vaikeuksia.
Minä kyllä rajoittaisin tietokoneella peluun minimiin, jos poika on iltaisin väsynyt eikä meinaa jaksaa tehdä tehtäviä. Ainakin panisin sellaisen säännön, että tietokoneella saa pelata vasta sitten, kun koulutehtävät on tehty. Jos poika on yleisesti tolkuttoman väsynyt, myös lääkärikäynti voi olla paikallaan. Taustallahan voi olla esim. alhainen hemoglobiini.
Onko ollut muutenkin hitautta?
Mulla on saman ikäinen haaveilija poika. Osaa kyllä asiat hyvin ja pärjää koulussa, kokeista tulee hyviä nuemroita, joten se ei ole ongelma. Mutta on hidas. Samaa hitautta on ollut jo päiväkodissa pukemisessa ja kaikissa siirtymisissä, kun pitäisi syödä, tai tehdä mitä vaan sellaista, jota hän itse ei pidä tärkeänä. Osaa kyllä siis keskittyä ja on ripeäkin, jos itse katsoo sen tarpeelliseksi :)
Meilläkin siis hänellä läksyjä aika paljon, koska tekee tunnilla hitaasti, on tarkka kaikesta ja tekee tosi huolellisesti. Niillä, jotka tekee tunnilla nopeasti tehtävät, jää kotiin vähemmän. Kotona tehdään sitten loput - mikä ei sinänsä ongelma, koska osaa kyllä, aikaa menee vaan siihen ryhtymiseen ja haaveiluun ja muuhun vastaavaan.
Jos oppiminen on hänelle vaikeaa, niin puhuisin asiasta opettajalle. Jos on vaan muuten hidas, niin se on luonteenpiirre, joka on vaan hyväksyttävä.
meillä auttaa myös se, että läksyt tehdään heti koulun jälkeen eikä jätetä illaksi, jolloin on jo niin väsynyt, ettei hommasta tule mitään.
Tämä on tietysti vaikeaa, jos poika on iltapäivisin teillä yksin kotona ja ei sanomisesta huolimatta tee läksyjä. Voisiko joku palkinto motivoida? Saisi jotain kivaa, jos läksyt on tehty, kun isi tai äiti tulee kotiin.
mutta välillä ne vaan venyy tosi pitkään kun on niin hidasta. Pojalle on kyllä siirtymätilanteet vaikeita, mutta esim. tiistaina hänellä oli mennyt puolet tunnista niin ettei ollut saanut kuin kynän teroitettua. Hyväksyn kyllä hitaan luonteenpiirteen(oma siskoni oli tenavana hidas, oli pakko tottua), mutta keinoja tarvii kuitenkin kun sen kanssa on elettävä.
Paljon kiitoksia asiallisista vastauksista. :)
Ap
joka on tehtävä aina joko koulussa tai kotona. Sen ei ole pakko olla koko aukeama, mutta jotain kuitenkin.