Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, että julkisissa tiloissa saa kuvata?

Vierailija
17.08.2012 |

Ja kuvat saa Julkaista.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvaan ei saa rajata henkilöä, vaan kuvan tulee olla yleisnäkymä, esim. liikenteestä. Esim. naisesta ruokakaupassa tai lapsesta puiston keinussa ei saa julkaista kuvaa.

Vierailija
2/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perusjuttu, miten niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Halusin ottaa yhdestä konditoriasta tiskiltä kuvan, jossa oli kaikkia ihania Suomileivonnaisia tarjolla. Olimme ostaneet jo herkut ja syöneet omamme. Virittelin kameraa ja myyjä tiskin takaa kiireesti tuli kieltämään kuvauksen! Kuvassa olisi olleet vain se tiski tuotteineen, ei ihmisiä. Joku tuotesuoja kuulemma esti kuvauksen, LOL.



En sitten saanut muistoksi kuvaa....

Vierailija
4/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kannattaa ensin selvittää, mikä tila on julkinen, mikä yksityinen.

Vierailija
5/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin kaikki kahvilat tai ravintolat ei ole julkisia tiloja.

Vierailija
6/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskus sellaiseksi usein lasketaan ja tori. Jos kuvan kohde ei halua kuvaansa julkaistavan, et sitä kyllä saisi julkaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen iso aukio, jossa paljon muitakin ruokapaikkoja, joilla yhteinen istumapaikka-alue.



En nyt mieltänyt kovin yksityiseksi...

Vierailija
8/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskus sellaiseksi usein lasketaan ja tori. Jos kuvan kohde ei halua kuvaansa julkaistavan, et sitä kyllä saisi julkaista.


Kuvattava voi haastaa sut oikeuteen jos kuvassa on jotain loukkaavaa tai haitallista, mutta muuten julkaisu on luvallista. Copyrightlaissa se sanotaan. Ihmisellä ei ole yksinoikeutta omaan persoonaansa kuvissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen iso aukio, jossa paljon muitakin ruokapaikkoja, joilla yhteinen istumapaikka-alue.

En nyt mieltänyt kovin yksityiseksi...


yksityisen omistama silti.

Vierailija
10/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin sitten saa kuvata tuon ap.n ajatuksen mukaan?

"Tiesitkö, että julkisissa tiloissa saa kuvata?

Share on facebook Share on blogger Share on google Share on print More Sharing Services

0

Ja kuvat saa Julkaista."

Se voi olla

Sellainen iso aukio, jossa paljon muitakin ruokapaikkoja, joilla yhteinen istumapaikka-alue.

En nyt mieltänyt kovin yksityiseksi...


yksityisen omistama silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun joku mies oli kännykällä aikonut kuvata tai kuvannut jotain outoa naista ja nainen nosti metelin, että häntä ei kuvata.kaksi vartijaa siinä selvitteli tilannetta. En tiedä miten päättyi.

Vierailija
12/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskus sellaiseksi usein lasketaan ja tori. Jos kuvan kohde ei halua kuvaansa julkaistavan, et sitä kyllä saisi julkaista.


Kuvattava voi haastaa sut oikeuteen jos kuvassa on jotain loukkaavaa tai haitallista, mutta muuten julkaisu on luvallista. Copyrightlaissa se sanotaan. Ihmisellä ei ole yksinoikeutta omaan persoonaansa kuvissa.


tämä on yleisnäkymä. Lähikuvassa ei saa olla yksittäisiä tunnistettavia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta suuri osa ihmisistä ei törmää tähän ilmiöön ikinä - ennenkuin törmää.

Vierailija
14/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlatkaapa Pasi Viheraho ja katsokaa hänen Youtubevidoitaan -selviää jotain missä saa kuvata ja ei.

(Enkä siis ota tällä yhtään puoleen tai toiseen kantaa onko Pasin toiminta fiksua/rakentavaa tms)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskuksissa ja kaupoissa ei saa yleensä kuvata mitään. Esim. Jumbossa on kuvauksen kieltävä kyltti heti ulko-ovilla.

Vierailija
16/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskus kun on julkinen paikka, johon kaikilla on vapaa pääsy. Tästä johtuen kauppakeskuksella ei lain mukaan ole oikeutta rajoittaa kansalaisten perusoikeuksia, joihin kuvaaminenkin kuuluu.



Jumbon yksittäiset kaupat sitävastoin voivat valita itse asiakkaansa. Porttikieltoon on oltava kuitenkin hyvä syy ja kuvaaminen tuskin riittää porttikiellon perusteeksi.

Vierailija
17/17 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppakeskus kun on julkinen paikka, johon kaikilla on vapaa pääsy. Tästä johtuen kauppakeskuksella ei lain mukaan ole oikeutta rajoittaa kansalaisten perusoikeuksia, joihin kuvaaminenkin kuuluu.

Jumbon yksittäiset kaupat sitävastoin voivat valita itse asiakkaansa. Porttikieltoon on oltava kuitenkin hyvä syy ja kuvaaminen tuskin riittää porttikiellon perusteeksi.

tai vaatekaupassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi