Tiesitkö, että julkisissa tiloissa saa kuvata?
Kommentit (17)
Halusin ottaa yhdestä konditoriasta tiskiltä kuvan, jossa oli kaikkia ihania Suomileivonnaisia tarjolla. Olimme ostaneet jo herkut ja syöneet omamme. Virittelin kameraa ja myyjä tiskin takaa kiireesti tuli kieltämään kuvauksen! Kuvassa olisi olleet vain se tiski tuotteineen, ei ihmisiä. Joku tuotesuoja kuulemma esti kuvauksen, LOL.
En sitten saanut muistoksi kuvaa....
eli kannattaa ensin selvittää, mikä tila on julkinen, mikä yksityinen.
Tosin kaikki kahvilat tai ravintolat ei ole julkisia tiloja.
Kauppakeskus sellaiseksi usein lasketaan ja tori. Jos kuvan kohde ei halua kuvaansa julkaistavan, et sitä kyllä saisi julkaista.
Sellainen iso aukio, jossa paljon muitakin ruokapaikkoja, joilla yhteinen istumapaikka-alue.
En nyt mieltänyt kovin yksityiseksi...
Kauppakeskus sellaiseksi usein lasketaan ja tori. Jos kuvan kohde ei halua kuvaansa julkaistavan, et sitä kyllä saisi julkaista.
Kuvattava voi haastaa sut oikeuteen jos kuvassa on jotain loukkaavaa tai haitallista, mutta muuten julkaisu on luvallista. Copyrightlaissa se sanotaan. Ihmisellä ei ole yksinoikeutta omaan persoonaansa kuvissa.
Sellainen iso aukio, jossa paljon muitakin ruokapaikkoja, joilla yhteinen istumapaikka-alue.
En nyt mieltänyt kovin yksityiseksi...
yksityisen omistama silti.
Milloin sitten saa kuvata tuon ap.n ajatuksen mukaan?
"Tiesitkö, että julkisissa tiloissa saa kuvata?
Share on facebook Share on blogger Share on google Share on print More Sharing Services
0
Ja kuvat saa Julkaista."
Se voi olla
Sellainen iso aukio, jossa paljon muitakin ruokapaikkoja, joilla yhteinen istumapaikka-alue.
En nyt mieltänyt kovin yksityiseksi...
yksityisen omistama silti.
kun joku mies oli kännykällä aikonut kuvata tai kuvannut jotain outoa naista ja nainen nosti metelin, että häntä ei kuvata.kaksi vartijaa siinä selvitteli tilannetta. En tiedä miten päättyi.
Kauppakeskus sellaiseksi usein lasketaan ja tori. Jos kuvan kohde ei halua kuvaansa julkaistavan, et sitä kyllä saisi julkaista.
Kuvattava voi haastaa sut oikeuteen jos kuvassa on jotain loukkaavaa tai haitallista, mutta muuten julkaisu on luvallista. Copyrightlaissa se sanotaan. Ihmisellä ei ole yksinoikeutta omaan persoonaansa kuvissa.
tämä on yleisnäkymä. Lähikuvassa ei saa olla yksittäisiä tunnistettavia ihmisiä.
Mutta suuri osa ihmisistä ei törmää tähän ilmiöön ikinä - ennenkuin törmää.
Googlatkaapa Pasi Viheraho ja katsokaa hänen Youtubevidoitaan -selviää jotain missä saa kuvata ja ei.
(Enkä siis ota tällä yhtään puoleen tai toiseen kantaa onko Pasin toiminta fiksua/rakentavaa tms)
Kauppakeskuksissa ja kaupoissa ei saa yleensä kuvata mitään. Esim. Jumbossa on kuvauksen kieltävä kyltti heti ulko-ovilla.
Kauppakeskus kun on julkinen paikka, johon kaikilla on vapaa pääsy. Tästä johtuen kauppakeskuksella ei lain mukaan ole oikeutta rajoittaa kansalaisten perusoikeuksia, joihin kuvaaminenkin kuuluu.
Jumbon yksittäiset kaupat sitävastoin voivat valita itse asiakkaansa. Porttikieltoon on oltava kuitenkin hyvä syy ja kuvaaminen tuskin riittää porttikiellon perusteeksi.
Kauppakeskus kun on julkinen paikka, johon kaikilla on vapaa pääsy. Tästä johtuen kauppakeskuksella ei lain mukaan ole oikeutta rajoittaa kansalaisten perusoikeuksia, joihin kuvaaminenkin kuuluu.
Jumbon yksittäiset kaupat sitävastoin voivat valita itse asiakkaansa. Porttikieltoon on oltava kuitenkin hyvä syy ja kuvaaminen tuskin riittää porttikiellon perusteeksi.
tai vaatekaupassa?
kuvaan ei saa rajata henkilöä, vaan kuvan tulee olla yleisnäkymä, esim. liikenteestä. Esim. naisesta ruokakaupassa tai lapsesta puiston keinussa ei saa julkaista kuvaa.