osittainen hoitovapaa, neuvoja?
mulla on jo valmiiksi 80% työsopimus, siis oli jo ennen lapsen syntymää.
Onko näin kuten työnantaja sanoo, että eivät täytä osittaisen hoitovapaan papereita kelalle, koska mun lyhyempi työaika ei ole lapsenhoidon vuoksi.
VinkkejÄ! Se 100e olis mukava lisä budjettiin osa-aikaisella!
Kommentit (10)
kelan sivulta:
Kenelle osittaista hoitorahaa?
Osittaisen [B]hoitorahan edellytyksenä[/B] on, että [B]lyhennät työaikaasi[/B] lapsen hoidon vuoksi niin, että työskentelet keskimäärin enintään 30 tuntia viikossa.
Et ole oikeutettu Kelan tukeen jos olet jo valmiiksi osa-aikainen. Tietysti monet työnantajat ovat "reiluja" ja suostuvat vähän venyttämään totuutta ja voivat sen paperin kirjoittaa. Voisihan ajatella että sinä VOISIT nyt siirtyä tekmään kokoaikaista työtä mutta etpä siirrykään - lapsenhoidon takia! Ja silloin olet oikeutettu tukeen.
Eli työnantajasi on nyt vähän nipo, mutta toisaalta ymmärtäähän senkin etteivät halua suoraan valehdella Kelalle!
Yksi mahdollisuus on, että lyhennät työaikaasi vielä HIUKAN lisää - lapsenhoidon vuoksi. Sen jälkeen työnantajan pitääkin se todistus jo kirjoittaa, eikä Kelaa kiinnosta mikä oli työaikasi ennen tätä uutta työaikaa. Heitä kiinnosta vain, että saat tehdä töitä korkeintaan 30 tuntia viikossa.
Jos teet 80% aikaa niin sehän taitaa joka tapauksessa mennä yli tuon 30 tunnin joten et sikälikään olisi oikeutettu osittaiseen hoitorahaan.
onnistuisko siis niin, että lyhentäisin työajan vaikka 79%:iin ja sitten saisin tuen? Jos siis työnantaja tuohon suostuisi.
ap
sun täytyy lyhentää työaikaa entisestään toisen työpäivän verran, eli nykyisestä nelipäiväisestä työviikosta kolmipäiväiseen. Eli se 1 tunnin lyhennystä ei vielä katsottais merkittäväks työajanlyhennykseksi...
sun täytyy lyhentää työaikaa entisestään toisen työpäivän verran, eli nykyisestä nelipäiväisestä työviikosta kolmipäiväiseen. Eli se 1 tunnin lyhennystä ei vielä katsottais merkittäväks työajanlyhennykseksi...
Kelaa kiinnostaa vaan se työaika max 30 h / vko ja että on työnantajan nimi paperissa
onnistuisko siis niin, että lyhentäisin työajan vaikka 79%:iin ja sitten saisin tuen? Jos siis työnantaja tuohon suostuisi.
ap
"Jos viikoittainen työaikasi on jo ennestään enintään 30 tuntia viikossa, mutta muusta syystä kuin lapsen hoidon vuoksi, et voi saada osittaista hoitorahaa, ennen kuin lyhennät työaikaasi lapsen hoidon vuoksi normaalista työajastasi."
Eli varmaankin se tuntikin viikossa riittää lyhennykseksi. Minkä ikäinen lapsi?
Kelaa kiinnostaa vaan se työaika max 30 h / vko ja että on työnantajan nimi paperissa
ei riitä että jatkaa samalla työajalla.Muuten työnantakin valehtelee, jos täyttää paperit väärin.
sun täytyy lyhentää työaikaa entisestään toisen työpäivän verran, eli nykyisestä nelipäiväisestä työviikosta kolmipäiväiseen. Eli se 1 tunnin lyhennystä ei vielä katsottais merkittäväks työajanlyhennykseksi...
Kelaa kiinnostaa vaan se työaika max 30 h / vko ja että on työnantajan nimi paperissa
jotka vielä saattavat mennä lisäprosentin mukaan, näin ainakin mulle väitti kelan virkailija.
Täytyy lyhetää täydestä työajasta max 30h/viikkoon. Muutenhan se tulis kaikille osa-aikaisille, joilla alle 3-vuotias tai eka/tokaluokkalainen lapsi.