Vuokralle antajan sopimatonta käytöstä?
Sain tällaisen sähköpostin, kun esitin halukkuuteni asunnon vuoraamiseen.
"-oletko aiemmin asunut [] Espoossa
-onko aiempia vuokralla-asumiskokemuksia, mahdollisesti jonkun
vuokranantajan yhteystiedot referenssiksi
-onko sinulla ollut maksuvaikeuksia, miten olet niistä selvinnyt
-kuinka pitkäksi ajaksi haet nyt vuokra-asuntoa; koska muuttaisit
-miten rahoitat asumisen (vaikkei kohde ole kalleimpia, niin vuokraan
menee silti yli 7000 euroa vuodessa)
-asutko yksin, pidätkö lemmikkieläimiä, tupakoitko
-jotain hyviä puoliasi, miksi juuri sinulle kannattaisi vuokrata :)
-onko jotain muuta huomioitavaa vuokrauksesta sopimista varten"
Kommentit (16)
Aika utelias vuokranantaja kyllä.
Jos se nyt on kerran kysynyt, ja jos kerran olisin vastaamassa kysymyksiin, niin en jättäisi vastaamatta johonkin maksuvaikeusujuttuihin. Totta kai vuokranantaja tulkitsee silloin niin että maksuvaikeuksia on niin että niistä ei viitsi itse kertoa. Luottotiedot jne. on kait mahdollista saada selville muutakin kautta.
Itse sanoisin että maksuvaikeuksia ei ole jos niitä ei olisi, tai jos on ollut mutta että niistä on selvitty ja on itse varma että niitä ei tulevaisuudessa tulekaan. Kannattaa kuitenkin muistaa että sähköpostilla taitaa olla todistusarvo: jos valehtelee ja jää myöhemmin kiikkiin, on toisella osapuolella silloin mustaa valkoisella mistä on valehdeltu ja miten.
Kandee kyllä lopulta miettiä että haluaako uteliaan vuokraajan kämppään. Ihannetilanteessa vuokranantajan näkee sopimusta allekirjoitettaessa ja ehkä lopputarkastuksessa...
Siis ihan yksityiselle, joka sitten sitä vuokraisi, että ymmärrän meilin täysin ja vuokranantajan vinkkelistä en antaisi asuntoa sellaiselle joka ei noihin rehellisesti vastaa. Asunnosta on aina kuluja myös omistajalle ja kun taloyhtiön remppoja tulee aika ajoin niin ihannetilanteessa saa säännöllisistä vuokratuloista sen verran säästöön, että niillä maksaa sen esim putkirempan oman kämpän osuuden kerralla pois jne.
On niin paljon mätiä vuokralaisia, että on pakko karsia jyviä akanoista. Perintäprosessit on kalliita ja tylsiä, asunnon arvonlasku ilkivallan takia tai muun huolimattomuuden .. ihan arkipäivää nämä vuokranantajille kun lehteä lukee.
Pakkohan ei tietenkään sun ole noihin vastata. Punnitse sen mukaan, että haluatko oikeasti asunnon vai et. Itse tulkkaisin niin, että vastaamatta jättäminen = salattaa + epäluotettava.
Ei noihin pitäisi olla mitään ongelmaa vastata? Ihan asiallisia kysymyksiä, joihin itsekin vuokranantajana selvitän vastauksen ennen vuokralaisen valintaa.
Antamalla noihin kysymyksiin "hyvät" vastaukset, vahvistat ainoastaan omia mahdollisuuksiasi saada asunto vuokralle.
Oletko aiemmin asunut Espoossa = kyllä/ei (vuokranantaja selvittää tunnetko aluetta tai että muutatko maalta tms.)
Kuinka pitkäksi aikaa haet asuntoa (toistaiseksi / 2kk; vuokranantaja ei halua alkaa heti etsiä uutta vuokralaista)
Referenssit, totta ihmeessä on positiivista, jos pystyt antamaan edellisen vuokranantajan yhteystiedot, joka tarvittaessa kertoo uudelle vuorkanantajalle että pidit asunnon siistinä ja maksoit vuokran täsmällisesti.
Onko sinulla ollut maksuvaikeuksia? Kyllä/Ei. Vuokranantaja voi joka tapauksessa selvittää luottotietosi, ainakin fiksu vuokranantaja tekee niin ennen sopimuksen allekirjoittamista. Mikäli sinulla on ollut maksuvaikeuksia (eli julkisia maksuhäiriötä) kirjoita rehellisesti mistä ne ovat johtuneet ja miten olet hoitanut asian. Voit myös kirjoittaa että olet nykyisin säästänyt vararahastoa ettei ko. ongelmia enää syntyisi.
Koska muuttaisit; jos asunto on tyhjillään niin haluaa saada sen tuottamaan mahdollisimman pikaisesti eikä kolmen kuukauden päästä.
Miten rahoitat asumisen: Työssä käymällä, pappa betalar, sossu maksaa (arvaa minkä vuokranantaja valitsee...)
Asutko yksin (vai maksaako vuokraa kanssasi joku muukin), lemmikkieläimet, tupakoitko. Itse laitoin vuokrasopimukseen ehdon että asunnossa ei saa pitää lemmikkieläimiä eikä tupakoida. Täysin laillinen tuollainen ehto.
Miksi juuri sinulle kannattaisi vuokrata? Mallivastaus: Pidän asunnon siistinä ja hyvässä kunnossa, minusta ei aiheudu haittaa talon muille asukkaille (kun en juhli enkä soita musiikkia keskellä yötä tai rettelöi miehen kanssa). Maksan vuokran täsmällisesti sovittuna päivänä.
Onko muuta huomioitavaa vuokrauksessa sopimista varten? Olen valmis maksamaan vuokraennakkoa x euroa heti sopimuksen solmittuamme ja avaimet saatuani.
Mikä tässä on nyt niin ihmeellistä tai vaikeaa?
en saisi edellisen vuokranantaja yhteystietoja niin eipä tulisi sopimusta.
Miten muuten saisin tietää millainen ihminen on asuntoa vailla?
Kovaääniset bilettäjät ja musiikin soittajat painukoot muualle.
nuo kysymys on kaikki ihan asiallisia ja oikeutettujakin.
Itse kun vuokraan asuntoa niin kyllä haastattelen hakijat aika tarkkaan. Varmaan vaikutan uteliaalta akalta, mutta pakko olla tarkka kenelle vuokraa asunnon. Ja etenkin kun on ollut yksikin huono vuokralainen niin sitä muuttuu väkisin tarkemmaksi, koska huonosta vuokralaisesta on älyttömästi vaivaa ja stressiä, sekä rahan menetystä.
nuo kysymys on kaikki ihan asiallisia ja oikeutettujakin.
Itse kun vuokraan asuntoa niin kyllä haastattelen hakijat aika tarkkaan. Varmaan vaikutan uteliaalta akalta, mutta pakko olla tarkka kenelle vuokraa asunnon. Ja etenkin kun on ollut yksikin huono vuokralainen niin sitä muuttuu väkisin tarkemmaksi, koska huonosta vuokralaisesta on älyttömästi vaivaa ja stressiä, sekä rahan menetystä.
jos vuokralainen alkaa seurustelemaan,etkä pidä vuokralaisen kumppanista,joka lopulta muuttaa asuntoosi? Ihan uteliaisuudesta...
nuo kysymys on kaikki ihan asiallisia ja oikeutettujakin.
Itse kun vuokraan asuntoa niin kyllä haastattelen hakijat aika tarkkaan. Varmaan vaikutan uteliaalta akalta, mutta pakko olla tarkka kenelle vuokraa asunnon. Ja etenkin kun on ollut yksikin huono vuokralainen niin sitä muuttuu väkisin tarkemmaksi, koska huonosta vuokralaisesta on älyttömästi vaivaa ja stressiä, sekä rahan menetystä.
jos vuokralainen alkaa seurustelemaan,etkä pidä vuokralaisen kumppanista,joka lopulta muuttaa asuntoosi? Ihan uteliaisuudesta...
Jos vuokralainen on ok ja asuminen sujunut moitteetta niin ei minulla ole mitään syytä olla negatiivisella asenteella vuokralaisen kumppania kohtaan.
Tietty jos kumppani aiheuttaa mekkalaa tai muuta häiriöitä asunnossa, niin tilanne on eri.
Mutta ei minun lähtökohtaisesti tarvitse olla vuokralaisten kaveri.
Ongelmittomien ja hyvien vuokralaisten kanssa kun ei ole oikeastaan paljon yhtään tekemisissä niin ei haittaa vaikka ei tykkäisikään niistä ihmisinä.
Tärkeintä on kuitenkin että vuokralainen/vuokralaiset maksaa vuokran ja asuu siivosti asunnossa, eikä häiritse naapurien tai muiden elämää. Muu ei minulle kuulu.
Olin viimeksi vuokralla joskus 80-luvun alussa. Tuntui perin omituisena vuokranantajan viesti, jossa suurinpiirtein kerjäläisenä ihmistä pidetään. Vuokralainen ikäänkuin olisi epäilyttävän synonyymi tälle herralle. No, menettipä vuokralaisen, joka olisi käyttänyt asuntoa vain satunnaisesti. Minä jatkan omakotitalossa kykkimistä kokoviikkotoimisesti :)
Sain tällaisen sähköpostin, kun esitin halukkuuteni asunnon vuoraamiseen.
"-oletko aiemmin asunut [] Espoossa
-onko aiempia vuokralla-asumiskokemuksia, mahdollisesti jonkun
vuokranantajan yhteystiedot referenssiksi
-onko sinulla ollut maksuvaikeuksia, miten olet niistä selvinnyt
-kuinka pitkäksi ajaksi haet nyt vuokra-asuntoa; koska muuttaisit
-miten rahoitat asumisen (vaikkei kohde ole kalleimpia, niin vuokraan
menee silti yli 7000 euroa vuodessa)
-asutko yksin, pidätkö lemmikkieläimiä, tupakoitko
-jotain hyviä puoliasi, miksi juuri sinulle kannattaisi vuokrata :)
-onko jotain muuta huomioitavaa vuokrauksesta sopimista varten"
Tuliko mieleesi, että sinun lisäkseni samasta asunnosta saattaa olla jopa useampi kymmenen ihmistä kiinnostunut? Tietysti vuokranantaja haluaa vuokrata asunnon henkilölle, josta hän saa parhaan mielikuvan. Referenssien kysyminen on vain ja ainoastaan järkevää. Eivät (yksityiset) vuokranantajat mitään hyväntekeväisyyttä harjoita. He haluavat omaisuudelleen parhaan mahdollisen tuoton. Siksi hyvä vuokralainen, joka ei hajota kämppää, joka ei tupakoi seiniä haiseviksi tai anna kissansa kusta nurkkiin, joka maksaa vuokran aina ajallaan, joka ehkä haluaa kunnostaa asuntoa ja joka asuu asunnossa mielellään useamman vuoden ja käyttäytyy siististi, on unelmien vuokralainen. Jos sinä olet sellainen, kerro se. Jos et ole, et tule saamaan kämppää.
Paitsi tuo ensimmäinen ei ole tapauksesani relevantti. Ilman muuta haluan tietää, onko koskaan asunut vuokralla (jos ei ole, niin joudun selittämään ihan perusasioita alkaen sähkösopimuksesta ja vesimaksusta) ja onko maksuvaikeuksia. Asunnon rahoituskin on hyvä kysä, jos ei asunnonhakija ole etukäteen kertonut työpaikkaansa (jonka muuten tarkistan).
Kaksio kaupungin keskustassa on asunto, jonon on tulijoita.
Sain tällaisen sähköpostin, kun esitin halukkuuteni asunnon vuoraamiseen. "-oletko aiemmin asunut [] Espoossa -onko aiempia vuokralla-asumiskokemuksia, mahdollisesti jonkun vuokranantajan yhteystiedot referenssiksi -onko sinulla ollut maksuvaikeuksia, miten olet niistä selvinnyt -kuinka pitkäksi ajaksi haet nyt vuokra-asuntoa; koska muuttaisit -miten rahoitat asumisen (vaikkei kohde ole kalleimpia, niin vuokraan menee silti yli 7000 euroa vuodessa) -asutko yksin, pidätkö lemmikkieläimiä, tupakoitko -jotain hyviä puoliasi, miksi juuri sinulle kannattaisi vuokrata :) -onko jotain muuta huomioitavaa vuokrauksesta sopimista varten"
Tuliko mieleesi, että sinun lisäkseni samasta asunnosta saattaa olla jopa useampi kymmenen ihmistä kiinnostunut? Tietysti vuokranantaja haluaa vuokrata asunnon henkilölle, josta hän saa parhaan mielikuvan. Referenssien kysyminen on vain ja ainoastaan järkevää. Eivät (yksityiset) vuokranantajat mitään hyväntekeväisyyttä harjoita. He haluavat omaisuudelleen parhaan mahdollisen tuoton. Siksi hyvä vuokralainen, joka ei hajota kämppää, joka ei tupakoi seiniä haiseviksi tai anna kissansa kusta nurkkiin, joka maksaa vuokran aina ajallaan, joka ehkä haluaa kunnostaa asuntoa ja joka asuu asunnossa mielellään useamman vuoden ja käyttäytyy siististi, on unelmien vuokralainen. Jos sinä olet sellainen, kerro se. Jos et ole, et tule saamaan kämppää.
en näe kysymyksissä mitään outoa, tottakai vuokranantaja haluaa parhaan mahdollisen vuokralaisen (ja luultavimmin valitsee sen vuokralaisen monen ehdokkaan joukosta).
Huonosta vuokralaisesta on vaikea päästä eroon, menee paljon rahaa ja aikaa - siksi hyvä vuokralainen on haluttu :)
Usko pois, ei sitä vuokranantajaa kiinnosta elämäsi muuten kuin siksi, että haluaa ongelmattoman vuokralaisen - nuo kysymykset ovat täysin normaaleja.
sillä kahdelta vuokralaiselta on ulosotossa vuokria ja todennäköisesti en tule niitä koskaan saamaan.
Kyselen onko työelämässä ja myös missä työskentelee. Tupakointi, lemmikit, ketkä asuntoon muuttaa eli perhetilanteen, samoin autotilanteen, koska autopaikka kuuluu vuokraan yms kyselen. Kysyn onko luottomerkintöjä, tarkistan luottotiedot sen jälkeen, kun olen päättänyt että tuon voisin ottaa.
Sen jälkeen kun olen asunnon vuokrannut, minusta ei kuulu mitään, ainoastaan joskus jos vuokra tms. maksu nousee, ilmoitan sen kirjallisesti.
Uteliasko, no en todellakaan!
Ja jos valehtelet luottotiedoistasi, muista että siitä jää kiinni. Jokainen vuokranantaja tarkistaa luottotiedot ennen vuokraamista.
Minä olen asuntosihteeri ja jokaiselta tarkastetaan luottotiedot ja pitää toimittaaa
viimeisin palkkakuitti ja viimeisimmät verotiedot ja toki katsomme myös muutakin. En laita maahanmuuttajia mielellään rivitalo-paritalo asueille kuten en mustalaisiakaan jne....
Minä olen asuntosihteeri ja jokaiselta tarkastetaan luottotiedot ja pitää toimittaaa
viimeisin palkkakuitti ja viimeisimmät verotiedot ja toki katsomme myös muutakin. En laita maahanmuuttajia mielellään rivitalo-paritalo asueille kuten en mustalaisiakaan jne....
Miksei maahanmuuttajat voi asua rivi tai paritalossa? Asuvathan he sellaisissa ja jopa omakotitaloissa jos ostavat oman? Olet todella ennakkoluuloinen ja rasisti...
saa päättää, kenelle antaa asuntonsa? musta nuo aikaisemman vuokranantajan yht.tiedot ja maksuvaikeudet ovat ainoa, joihin en vastaisi. esim. yksinasuminen, lemmikit ja tupakointi, totta kai hän haluaa tietää, keitä kaikkia asuntoon muuttaa, eikä siellä saa polttaa tai pitää lemmikkejä jos hän niin päättää.