Alakoululaisen koealue, onko se riippuvainen opettajasta?
Miksi koealuetta ei voi pilkkoa, miksi annetaan esim. 38 sivua luettavaa, lisäksi vihko ja tehtäväkirja. Eihän 4lk osaa vielä etisä keskeisintä asiaa jota kannattaa lukea.
Kommentit (6)
Onhan tuota luettavaa ollut mutta hyvin on selvinnyt
keskeisten asioiden etsimistä? Lukiossako...?
38 sivua luettavaa on varsin kohtuullinen määrä, eihän tuon lukemiseen mene kovin pitkään, ellei ole hidas lukija. Joka tapauksessa asiat on opetettu jo aikaisemmin ja kokeeseen on tarkoitus vain kerrata. Eikä sitäkään tarvitse jättää viimeiseen iltaan.
Minusta neljäsluokkalaisen on oikein sopivaa harjoitella laajempia kokonaisuuksia, yläkoulussahan kokeisiin lukeminen pitäisi olla jo hyvin hallussa. Toki koealueen laajuus riippuu opettajasta ja koulun käytännöistä, toiset pilkkovat pienempiin osiin kuin toiset.
Miksi koealuetta ei voi pilkkoa, miksi annetaan esim. 38 sivua luettavaa, lisäksi vihko ja tehtäväkirja. Eihän 4lk osaa vielä etisä keskeisintä asiaa jota kannattaa lukea.
Kerran taisi olla jopa 70 sivuakin, mutta se oli sitten kuudennella. Neljännen luokan kirjoissa on paljon kuvia ja aika vähän tekstiä sivulla.
Nyt minulla on ensimmäistä kertaa opetettavana lauma seiskaluokkalaisia, jotka eivät kykene löytämään oleellista 40 sivun koealueesta ja jotka tunnustavat lukevansa koealueen kerran läpi edellisenä iltana. Numerot tietysti kaikki nelosia, vitosia ja kutosia, yksi kasi. Näillä on ollut kiltti mutta aika ajattelematon ope, joka on pitänyt 20 sivun kokeita vielä kuudesluokkalaisille. Oppilaat pyytävät vielä tunnin alussa, että voitaisiinko ensin kerrata mutta eivät kuitenkaan kykene itse kertaamaan yhtään mitään, eivät edes vihkoa lue vaan selaavat hysteerisenä koealuetta lukematta mitään.
Kyllä on kohtuullista aloittaa se opettelu mahdollisimman ajoissa, koska minulla yläkoulun opena ei ymmärrystä loputtomiin riitä.
ja kyllä koealueen voisi pilkkoa. Ongelma on siinä, että pilkkomisen vaikutus oppilaisiin ei ole yksiselitteisen positiivinen: toisille on hyvä kun kokeita on usein pienistä alueista. Toisia taas ne stressaavat liikaa kun koko ajan pitää lukea ja paahtaa. Toiset taas eivät ota ymmärtääkseen tiheään pidettyjen kokeiden merkitystä, eivätkä siksi lue ollenkaan.
Toisaalta ei tuo alue nyt vielän iin pitkä ole, että siitä tarvitsisi mitään olennaista etsiä - hyvin maksuttavissa koko juttu. Tehtäväkirja ja vihkohan käytännössä toistavat tekstitkirjan tiedot tässä vaiheessa, joten ne eivät LISÄÄ materiaalia, vaan vain tuovat sen saman esiin eri muodoissa..
yleensä kokeeseen tulee yksi kokonaisuu, joka on opettajan (ja usein myös oppikirjan tekijöiden) mielestä sopiva yhteen kokeeseen. Yksi taito, jota voidaan kotona harjoitella on kokeeseen lukeminen eli se mitä niistä 40 sivusta pitää oikeasti lukea. Niissä alakoulun kirjoissa ei tosiaan ole 40 sivua tiukkaa tekstiä.
Miettikää siis yhdessä kotona mitkä asiat ovat tärkeimpiä ja mitkä vähemmän tärkeitä.
Onhan ne asiat opiskeltu jo tunnillakin. Koealuetta kannattaa pilkkoa useammalle päivälle.