Taskuparkkeeraus -ohjeet ja vinkit jakoon.
Olen aina asunut ja autoillut sillä tavoin, että mun ei ole tarvinnut taskuparkeerata. Autokoulussa sen opin, mutta en vain ole sitä tarvinut. Nyt muutetaan tilapäisesti paikkaan, jossa joudutaan parkkeeraamaan katujen varsille ja tekemään taskuparkkeeraus.
Antakaan mahdollisimman selkeitä ohjeita ja neuvoja.
Tämän tiedän:
auto toisen auton rinnalle ja heti käännetään kaikki, sitten kaikki toiseen suuntaan ja se on siinä.
Mutta missä vaiheessa alan kääntämään toiseen suuntaan että en kolhi vanteita jalkakäytävän reunaan tai jää liian kauaksi jalkakäytävästä?
Jotenkin toi jalkakäytävän reunan etäisyys on tosi vaikea.
Kahden auton väliin parkkiruutuun peruutan ok.
Kommentit (9)
mä taidan tehdä näin:
ajan siihen etummaisen auton rinnalle noin metri jää varmaan väliä? Aloitan peruuttamisen ja kun takapenkkiläisten ikkunasta näen naapuriauton, käännän jyrkästi ja peruuttelen vielä hetken. Kun oman auton etuosa on lähellä vieressä olevan takaosaa, alan kääntämään vastasuuntaan, mutta en niin jurkästi. Lopulta suoristan auton siihen tien viereen.
mä taidan tehdä näin: ajan siihen etummaisen auton rinnalle noin metri jää varmaan väliä? Aloitan peruuttamisen ja kun takapenkkiläisten ikkunasta näen naapuriauton, käännän jyrkästi ja peruuttelen vielä hetken. Kun oman auton etuosa on lähellä vieressä olevan takaosaa, alan kääntämään vastasuuntaan, mutta en niin jurkästi. Lopulta suoristan auton siihen tien viereen.
että peilistä näyttää kuin autosi olisi puoliksi jalkakäytävällä.
Etäisyys takimmaiseen autoon, silloin kun peilistä näyttää, että olet toisen auton konepellin päällä on ok etäisyys.
Kannattaa käydä kurkkimassa välillä ettei osu, kyllä sen etäisyyden sitten oppii.
Tohon ei voi antaa pätevää vastausta, koska muuttujia on paljon.
- eturenkaiden kääntökulma (kääntösäde)
- Etu- ja taka-akselin etäisyys
- auton etäisyys kadun reunasta
Itse yleensä alan kääntämään toiseen suuntaan, kun kadun varteen pysäköity auto on puolessa välissä omaani.
PS. vinkki: ennen peruutusta suuntaa oikea sivupeili näyttämään alas, jotta näet takarenkaan ja kiveyksen.
PS. vinkki: ennen peruutusta suuntaa oikea sivupeili näyttämään alas, jotta näet takarenkaan ja kiveyksen.
Aloittelijalle joka päivä jotain uutta, aivan nerokasta, kiitos!
Peruutuskamera on muuten oiva apu tässä.
Ison maasturimme parkkeeraan pieneen koloon päätä kääntämättä senttien tarkkuudella mikä sivustakatselijoita joskus ihmetyttää.
Luulevat että joku hullu parkkeeraa tuurilla kun ei pää käänny... eivät vaan tajua että peileistä ja näytöltä näkee kaiken tarpeellisen.
Noo, ekassa autossa ei ollut sähköpeilejä niin piti opetella varmistaa kääntämällä lopuksi päätä. Tapa sitten jäi. Nykysessä autossa sähköset peilit mutta peruutan niillä vaan aluksi, minusta on raskasta alkaa käännellä peiliä eestaas kun samassa ajassa olis jo taskussa päätä kääntämällä.
Mutta mä ajan reippaasti edessä olevan auton viereen, vilkku päälle ja peruuttelen kunnes olen noin toisen auton kuskin paikan kohdalla, alan kääntään tiukasti. Kun rotvallia ei näe kääntö toiseen suuntaan ja auton suoristus hyvään kohtaan.
kuin peilien säätämisestä saatu hyöty, kun oppii.
Eli harjoittelemaan vaan, hyviä vinkkejä sait!
http://www.yhteishyva.fi/menot_matkailu/liikenteessa/taskuparkkivideo/f…
Mä luin ohjeet autokoulun kirjasta, koskaan sitä ei harjoiteltu mutta inssissä sen puhtaasti suoritin ihan kirjan perusteella! Ei ole vaikeaa kun tekniikan tietää :)