Kirkko keskellänne taas :) Hyvää huomenta, äidit ja isätkin!
Palasin lomiltani.
Mitä kuuluu? Saa kertoa/kysyä minulta mitä vaan. Olen paikalla hieman pätkittäin 16 asti.
Kiitän vielä pari viikkoa sitten olleesta gallupistani joka koski kirkosta eroamista. Valtaosa vastauksista oli todella ajatuksia herättäviä.
Mikäs mielessä tänään?
terveisin KirkkoSisko
diakoni Meiju
Tikkurilan seurakunta
Vantaan seurakunnat
Kommentit (42)
Mielestäni siis enemmistöön kuuluminen ei oikeuta käytänteisiin, joiden vuoksi joudutaan syrjimään vähemmistöjä. Etenkään, kun kyse on lapsista!
En vaadi omalle lapselleni mitään (kalliita) erityisoikeuksia, vaan nimenomaan niistä luopumista. Kun uskonnolliset tilaisuudet ja oman uskonnon opetus järjestetään vapaa-ajalla (samoin kuin harrastukset), ei tarvitse järjestää korvaavaa toimintaa tai vaihtoehtoista opetusta toisin uskoville.
Vaikutat oikein ihanalta ihmiseltä! Vaikka itse olen ateisti, kunnioitan suuresti muiden uskontoja ja oikeutta uskontoon. Suuri toiveeni kuitenkin olisi, että lapsia ei sotkettaisi aikuisten taisteluun siitä, mihin pitäisi uskoa tai olla uskomatta.
Mietipä asiaa omien lastesi kohdalle. Jos vapaa-ajattelijat pitäisivät säännöllisesti ateistisia päivänavauksia lapsesi koulussa, haluaisitko, että lapsesi osallistuisi niihin? Miltä lapsestasi tuntuisi, jos hän olisi ainut, joka ei saisi osallistua? Jos valtaosa lapsista opiskelisi ateismia/islamin uskoa, haluaisitko lapsesi osallistuvan enemmistön tunneille? Miltä lapsestasi tuntuisi olla luokan ainut, jonka on pakko lähteä toiseen kouluun opiskelemaan uskontoa?
Toivoisin, että koulussa järjestettäisiin vain sellaisia tilaisuuksia tai oppitunteja, jotka sopisivat kaikille lapsille. Lapsia ei pidä koulussa tai päiväkodissa jakaa eri ryhmiin uskontojen tai ideologioiden vuoksi. Oman uskonnon opetus ja uskonnon harjoittaminen kuuluvat vapaa-ajalle. Koulussa pitää opettaa vain yleissivistävää tietoutta uskonnoista. Ev.lutit voivat vierailla kouluilla, jos myös muiden uskontojen, aatteiden ja vaikkapa puolueiden edustajat hyväksytään.
Tuohon koulujen uskonnonopetukseen en ehkä ole kaikkein pätevin vastaamaan, kun en ole teologi enkä opettajakaan, mutta selvää on, että kuten kirjoitit, on hyvä saada yleissivistävää tietoutta paitsi eri uskonnoista, myöskin syvempää tietoutta siitä uskonnosta (ja kulttuurista, hyvin paljonhan kirkko on historiansa varrella vaikuttanut kulttuurisiin käytänteisiin) johon kuitenkin valtaosa suomalaisista kuuluu. Jokainen suomalainen tietää suunnilleen mikä kirkko on. Mutta valitettavasti siitä "tiedetään" ikävä kyllä iltalehtien skandaaluilööppiasioita, vaikka suurin osa kirkon työstä on hiljaista, medialta näkymätöntä ihmisten tukemista ja auttamista.
Palatakseni uskonnonopetukseen, mielestäni se ei ole mitään "tuputtamista" lainkaan, vaikkakin enemmän yllämainituista syistä puhutaan ev.lut kirkosta kuin vaikkapa hinduista. Opetuksessa opetetaan tietoa liturgiasta mutta myös kirkon käytännön työstä. '
Itse en ihan vilpittömästi näe sitä minään aivopesuna tai käännytyksenä, vaan oppiaineena.
Toki toivon, että kirkko koettaisiin hyvänä, niin lapset kuin aikuisetkin: hyvää tekevänä rakkauden, hyväksynnän ja toivon sylinä. Semmoisessa kirkossa itse ainakin haluan työskennellä, ja sen eteen omalta osaltani pyrinkin.
Kaikkea hyvää!
Ihanaa että olet uskaltautunut tulemaan tänne ihmisten keskelle omana itsenäsi! Kirkon pitäisikin löytää uusia toimintatapoja, vanhoja unohtamatta.
Terveisin nuorisotyönohjaaja samasta firmasta, muutaman sadan kilometrin päästä
Lehdestä luin lestadiolaisesta joka oli useita kertoja nainut 7vuotiasta, eikä se ollut raiskaus. Sai 4vuotta vankeutta. Sitten mietin pyhää suunantoa ja rukouksia oman firman menestymisen puolesta. Mietin sitä taivaan isän kaikkialle näkevää silmää. Sen mä tajuan ettei se voi Libyaan saakka nähdä, mutta edes tänne Suomeen. Miten saisimme valtion ja kirkon erilleen? Kirkko laskuttaisi veronsa itse ja avaisi asunnottomille tilansa ilman että pelkää kirkkohopeiden tai alttaritaulun vahingoittuvan..
Saunottaisi saunoissaan asunnottomia ja saunattomia. Isä Camilloja onko heitä vai onko vain Hursti? Suurin ongelma on että rukoillaanko homon puolesta vai.. Kuka suojelisi ihmistä uskonnoilta? Kuka sanoisi että joulupukki ja jeesus asuvat samassa paikassa. Kuka poistaisi yliopistojen tiedekunnista teologian tieteen alana.. Kuka opettaisi ottamaan vastuun ihan vaan itse itsestään? Miksi pitää siirtää jumalan tahdoksi ja olettaa että joku muu suojelee sinua kuin sinä..kuka lakkaisi lässyttämästä että kriisin hetkellä näin hiekassa vain yhdet jalanjäljet. Eikö vois sanoa että kun mulla oli vaikeeta soitin kaikille kavereille mihin aikaan vuorokautta vaan niin kauan kunnes väsyin aiheeseen......
Aiemmin puhui paljonkin tarhan kristillisistä tilaisuuksista ja saattoi kokea ne ahdistavina. Itse koin uskonnon opetuksen ensimmäisillä luokilla erittäin ahdistavana, kun kukaan ei muistanut kertoa, että jutut on vain tarinoita, joihin jotkut ihmiset haluavat uskoa. Tämän vuoksi en halua laittaa omia lapsiani kokemaan samaa.
Ekaluokkalaisen äiti
Aiemmin puhui paljonkin tarhan kristillisistä tilaisuuksista ja saattoi kokea ne ahdistavina. Itse koin uskonnon opetuksen ensimmäisillä luokilla erittäin ahdistavana, kun kukaan ei muistanut kertoa, että jutut on vain tarinoita, joihin jotkut ihmiset haluavat uskoa. Tämän vuoksi en halua laittaa omia lapsiani kokemaan samaa. Ekaluokkalaisen äiti
Jos äiti kertoo lapselle totuutena että "jutut on vain tarinoita". Näin siirrät omat mielipiteesi ja ahdistuksesi lapsellesi sen sijaan että antaisit hänele mahdollisuuden ajatella itse!!!
Kertoisit mieluummin että on olemassa Raamattu, jossa kerrotaan Jumalasta ja kristinuskosta. Ja esimerkiksi että Jeesus oli olemassa, mutta jokainen voi päättää uskooko hänen ihmetekoihinsa. Uskonnontunneilla ja päivänavauksissa kerrotaan näistä asioista ja että asioita voi miettiä ja kysymyksiä saa tehdä, mutta on jokaisen oma asia uskooko Jumalaan vai ei.
Ongelmana on kristinuskon erityisasema koulussa, joka ei ole enää nykyään perusteltu. Kristinusko on uskonto muiden uskontojen ja maailmankatsomusten joukossa. Ei sen parempi tai huonompi.
Uskonnonopetus on varmasti nykyään vähemmän tuputtamista kuin aikaisemmin. Silti siinä esitetään totena näkemys kristinuskon Jumalasta. Oppiaineen pitäisi olla puolueettomampi, jotta se sopisi kaikille.
Kirkko tekee paljon hyvää, mutta ensisijaisesti kirkko on uskonyhteisö. Siellä ei ole sijaa niille, jotka uskovat toisin. Pitää olla myös yhteisöjä, joihin mahtuvat kaikki ihmiset uskosta riippumatta. Koulun tulee olla tällainen kaikille sopiva yhteisö.
Palatakseni uskonnonopetukseen, mielestäni se ei ole mitään "tuputtamista" lainkaan, vaikkakin enemmän yllämainituista syistä puhutaan ev.lut kirkosta kuin vaikkapa hinduista. Opetuksessa opetetaan tietoa liturgiasta mutta myös kirkon käytännön työstä. '
Itse en ihan vilpittömästi näe sitä minään aivopesuna tai käännytyksenä, vaan oppiaineena.
että omat kokemukseni päiväkoti- ja koulumaailmasta ovat osoittaneet kirkon pyrkivän kaikin tavoin ajamaan omaa etuaan. Toivon meille kaikille lisää taitoa hyväksyä, ymmärtää ja kunnioittaa erilaisuutta!
Toki toivon, että kirkko koettaisiin hyvänä, niin lapset kuin aikuisetkin: hyvää tekevänä rakkauden, hyväksynnän ja toivon sylinä. Semmoisessa kirkossa itse ainakin haluan työskennellä, ja sen eteen omalta osaltani pyrinkin.
Kaikkea hyvää!
tässä mielestäni tilanteeseen sopivat virren sanat käyvät rukoukseksi myös:
Sen lisäksi jokainen voi hiljaisessa rukouksessa tuoda Taivallisen Isän eteen huolensa ja hätänsä ja pyytää varjelusta.
1.
Elämä on meri,
meri kauhistaa,
kun se vaahtopäinä
kiehuu, raivoaa.
Mistä turvan löytää
mieli levoton?
Kuka auttaa voisi,
yö kun synkkä on?
2.
Isä, sinuun katson
tuskan tulessa.
Sinä tahdot aina
kantaa minua.
Sinulle saa huutaa
henki rauhaton.
Löydän lohdutuksen,
yö kun läsnä on.
3.
Murheen musta laakso
silloin valkenee.
Askeleita ottaa
arka rohkenee.
Kanssasi en pelkää,
Isä, yötäkään.
Kanssasi voin käydä
tuskan pimeään.
4.
Siunaa elämääni,
siunaa työtäni.
Auta, että tunnen
läsnäolosi.
Anna lampun loistaa,
mieli tyynnytä.
Isä, öin ja päivin
pidät kädestä.
Siitäkään ei ole varmuutta, onko Jeesus ollut olemassa historiallisena henkilönä. Ilmeisesti on ollut useita tyyppejä, joista on muokattu tarinan Jeesus. Raamatussa on muutenkin useita paljon kristinuskoa vanhempia uskomuksia ja tarinoita, jotka on lainattu Raamattuun.
Kieltämättä kristinusko on mielenkiintoinen perehtymiskohde myös koululaisille. Pitäisi kuitenkin miettiä, onko tarkoituksenmukaista opettaa koulussa niin suuri määrä Raamatun tarinoita, kun muitakin tärkeitä asioita riittäisi.
Kertoisit mieluummin että on olemassa Raamattu, jossa kerrotaan Jumalasta ja kristinuskosta. Ja esimerkiksi että Jeesus oli olemassa, mutta jokainen voi päättää uskooko hänen ihmetekoihinsa. Uskonnontunneilla ja päivänavauksissa kerrotaan näistä asioista ja että asioita voi miettiä ja kysymyksiä saa tehdä, mutta on jokaisen oma asia uskooko Jumalaan vai ei.
miksi Hän antoi Japanin maanjäristyksen ja tsunamin tapahtua? Miksi Kaikkivaltias aiheuttaa kärsimystä (myös kristityille)?
on vaikea käsittää ja hyväksyä.
Jatkuvasti, joka päivä jonkun yksittäisen ihmisen elämässä tapahtuu "tsunami" joka rikkoo kaiken, esim. perheväkivallan muodossa.
Miksi pahaa ja pahuutta on.? Miksi luonnonkatastrofeja tapahtuu?
En varmasti osaa vastata tähän aukottomasti. Mutta ajattelen, että Jumala ei tahdo kenenkään kärsivän eikä aiheuta sellaista. Ei kärsimykseen ole yhtä tyhjentävää selitystä, vaan se on monien asioiden ja tapahtumaketjujken summa ja seuraus. Tämä maanpäällinen elämä on epätäydellistä, ja ihmisen vastuu esim. luomakunnasta ja toisista ihmisistä on suuri, emmekä ole sitä osanneet kantaa. Silti, hädässäkin Jumala on läsnä. Hän ei käännä katsettaan pois. Hänelle me saamme pahan olomme ja ahdistuksemme tuoda.
Voimia kaikille ja erityisesti niille, joiden omaisia on parhaillaan tsunamin alueella.
Palasin lomiltani.
Mitä kuuluu? Saa kertoa/kysyä minulta mitä vaan. Olen paikalla hieman pätkittäin 16 asti.Kiitän vielä pari viikkoa sitten olleesta gallupistani joka koski kirkosta eroamista. Valtaosa vastauksista oli todella ajatuksia herättäviä.
Mikäs mielessä tänään?
terveisin KirkkoSisko
diakoni Meiju
Tikkurilan seurakunta
Vantaan seurakunnat
on, mutta tämä Vauva-lehti ei ole virallisesti yhteistyökumppani, joten olen täällä ihan keskustelijana vaan mukana ja toimin ainakin toistaiseksi yksin.
On ihan oma ideani ja itse tämän siis aloitin.
Suurempi laajuus hengellinen elämä verkossa-hanketta on Suomi24 KirkkoKuulolla ja Helistin-sivustoilla ja Cityssä.
on, mutta tämä Vauva-lehti ei ole virallisesti yhteistyökumppani, joten olen täällä ihan keskustelijana vaan mukana ja toimin ainakin toistaiseksi yksin.
On ihan oma ideani ja itse tämän siis aloitin.Suurempi laajuus hengellinen elämä verkossa-hanketta on Suomi24 KirkkoKuulolla ja Helistin-sivustoilla ja Cityssä.
eli ihan työkseni teen tätä. On tarkoitus, että kirkon työntekijät jalkautuvat nettiiin keskustelemaan ihmisille tärkeistä aiheista eikä niin, että ihmisiä vaan odotetaan kirkon foorumeille.
Mutta en ole työntekijänä sen hankkeen palkkaamana, vaan ihan paikallisseurakunnasta käsin tätä teen, virkatehtävässäni.
Tämä vaan on paljon pienimuotoisempaa kuin nuo muut foorumit.
Tavallista arkea tiedossa tänään. Masennustestistä tuli juuri 34 pojoa. Ei sen kummempaa ;))
Vaikutat oikein ihanalta ihmiseltä! Vaikka itse olen ateisti, kunnioitan suuresti muiden uskontoja ja oikeutta uskontoon. Suuri toiveeni kuitenkin olisi, että lapsia ei sotkettaisi aikuisten taisteluun siitä, mihin pitäisi uskoa tai olla uskomatta.
Mietipä asiaa omien lastesi kohdalle. Jos vapaa-ajattelijat pitäisivät säännöllisesti ateistisia päivänavauksia lapsesi koulussa, haluaisitko, että lapsesi osallistuisi niihin? Miltä lapsestasi tuntuisi, jos hän olisi ainut, joka ei saisi osallistua? Jos valtaosa lapsista opiskelisi ateismia/islamin uskoa, haluaisitko lapsesi osallistuvan enemmistön tunneille? Miltä lapsestasi tuntuisi olla luokan ainut, jonka on pakko lähteä toiseen kouluun opiskelemaan uskontoa?
Toivoisin, että koulussa järjestettäisiin vain sellaisia tilaisuuksia tai oppitunteja, jotka sopisivat kaikille lapsille. Lapsia ei pidä koulussa tai päiväkodissa jakaa eri ryhmiin uskontojen tai ideologioiden vuoksi. Oman uskonnon opetus ja uskonnon harjoittaminen kuuluvat vapaa-ajalle. Koulussa pitää opettaa vain yleissivistävää tietoutta uskonnoista. Ev.lutit voivat vierailla kouluilla, jos myös muiden uskontojen, aatteiden ja vaikkapa puolueiden edustajat hyväksytään.