Autoista tietävät, apua..?
Ohjaus ravistaa tietyissä nopeuksissa ja epäilen (muusta tietämättä), että vika on renkaiden tasapainotuksissa tai etupyörien auraus- tms kulmissa.
No nyt mietin, että kun renkaat on muutenkin aika finaalissa, ostaisin uudet jolloin tasapainottavat ja laittavat ne alle liikkeessä. Pitäiskö/kannattaisko kuitenkin katsoa ne kulmat samalla, vai voiko ne katsoa sittenkin kun renkaat jo alla, jos ongelma ei poistu niillä uusilla tasapainotetuilla renkailla, vai joutuvatko tekemään saman duunin (renkaiden irrotus ja takaisinlaitto) siinä vaiheessa uudestaan?
Kommentit (7)
ihan ensiksi huoltoasemalla ilmanpaineet renkaista! jos ilmanpaineet pielessä ravistaa helposti, ja olisi ainakin halvin vaihtoehto :)
ja minä väittäisin että kylläpäs vaikuttaa aurauskulmat ravistukseen.
Anyway, tiedättekö, saako ne kulmat mitattua/korjattua renkaat alla vai pitäälö ottaa pois?
Mutta kun vaihdat ne renkaat uusiin, niin osaavat kyllä sanoa jos ovat kuluneet epätasaisesti, joka voi aiheutua vääristä aurauskulmista. Kun viet auton aurauskulmien säätöön ,niin ei niitä renkaita oteta pois, mutta jos ottavat niin mitä välii, ne ottaa siellä huollossa ja laittaa kyllä takaisin. Et niitä pysty itse kuitenkaan säätämään.
Ravistaminen voi johtua myös siitä että renkaan rakenne on vaurioitunut.
Eli jos vaikka on täräyttänyt katukivetykseen reippaammasta vauhdista.
Meidän edesmenneelle autolle kävi näin, eli jotkut perus 17" aluvanteet oli alla, veli ajaa täräytti jostakin montusta sillä reippaamman puoleisesti ja vanteet meni "sokeaksi". Aluksi tätä ei oikeastaan edes huomannut, mutta renkaat kuluivat epätasaisesti ja pidemmän päälle kului myös käytännössä koko auton etuosa joka on tekemisissä renkaiden/ohjauksen kanssa. :/
ps. jos ajelee hyvin lumisilla teillä ja vanteisiin kertyy runsaasti lunta, kannattaa lumet harjata pois puolien välistä sillä esnin sulaessaan sinne ajon aikana ja lopulta jäätyessään parkissa ollessa isot lumi/jäämassat voi myös "vääntää" aluvannetta.
SOKEAKSI :D:D noniin minulla taas oikeinkirjoitus hallussa :D SOIKEAKSI!
auto ravisti kun kuraa ja paskaa keräänty vanteisiin niin paljon. Mutta yleensä vikä on aurauskulmissa tai soikeissa vanteissa :)
Ohjauskulmat eivät vaikuta ravistukseen yhtään. Renkaiden kulumiseen ja siihen, kulkeeko auto suoraan vai ei kyllä.
Ravistus voi johtua renkaiden epätasapainon lisäksi kuluneista eturipustuksen osista (etenkin Volvon tyyppivika).