Onko helpompi saada aineenopen töitä..
..jos on valmistunut opettajalinjalta kuin että olisi valmistunut opetettavan aineen maisteriksi ja sitten samalla tehnyt vähän lisäopintoja ja hakenut opettajan pätevyyden ja vastaavuustodistuksen?
Halutaanko kouluihin ensisijaisesti opeksi valmistuneita vai onko sillä mitään väliä?
Kommentit (13)
sinulla ei taida olla käsitystä asiasta. Luokanopettajat suuntautuvat alakouluun. Kasvatustieteen maisterit eivät ole varsinaisesti opettajia.Aineenopettajat yläkouluun ja lukioon. Ammattillisten aineiden opettajat ym. vielä erikseen. Eli vaihtoehtoja löytyy. Opettajista mielestäni ylitarjontaa, töitä ei ole kaikille. Eivätkä kaikki tosin halua toimia opettajina jostain syystä..
Ihmisiä on niin eri tilanteissä, että esim. minun ei todella tarvitse tehdä kuin 6 op. lisäopintoja, koska pedagogiset on sivuaineena maisterin tutkintooni. Jos siis otan paperit opelinjalta suoraan niin ei tarvii lisäopintoja mutta tilanteeni on sellainen että 6op:n lisäopinnoilla ottaisin maisterin paperit ja opettajan pätevyyden siihen päälle.
Avittakaahan minua nyt pliis =)
maisteri opiskelee kyllä vuoden täysipäiväisesti, jotta saa opettajan pedagogiset tehtyä ja sitä kautta aineenopen pätevyyden. En kutsuisi sitä enää "vähän lisäopintoja". Olen tehnyt opettajan pedagogiset erillisinä ja itseasiassa tuntuu, että siitä on vain etua: sitä todella haluaa tehdä sitä työtä jos valmistumisen jälkeen vielä opiskelee lisävuoden. Moni opiskelija tekee opettajan pedagogiset ns. varoiksi opintojen aikana.
... ja minulla ON todella käsitys asiasta.
ap.
jos ymmärsin oikein - siis jättäisitkö maisterin paperit ottamatta? Periaatteessa ilman sitä, että on ne maisterin paperit ja opettajan pedagoginen pätevyys et voi tulla koskaan virkaan valituksi, sijaisuuksia vain.
Aika outoa, jos ne eivät jo sisälly pedag. opintoihin.
Aika outoa, jos ne eivät jo sisälly jo opettajan pedag. opintoihin. Mikä on opettajalinja? Olenko jossain vaiheessa pudonnut kyydistä.. Aineenopettajalla on tietty määrä pakollisia opettajan pedagogisia opintoja, et voi olla pätevänä aineenopettajana, jos niitä ei ole täysin suoritettu.
Mutta siis.. Kirjaan tiedekunnalle menevään todistuspyyntölomakkeeseen että haluan valmistua joko a) maisteri laitoksemme aineenopelinjalta b) maisteriksi "ei aineenopelinjalta" vaan laitoksemme toiselta linjalta.
Poinnti on siis että minulla on varaa valita saanko paperit joissa lukee "valmistunut aineenopettajaksi" tai paperit joissa lukee"valmistunut maisteriksi, opettajan pätevyydellä".
Huh, selkiskö =)
Ja kysymys oli, että ottaako kunnat helpommin opettajan jolla on "open paperit" vai "maisterin paperit open pätevyydellä".
jos sinulla on pedagoginen pätevyys.
Päätä itse, miten haluat itsesi tuoda esille, tai kysy kunnista. He saattavat tosin olla yhtä hämillään.
sillä ei ole yhtään mitään merkitystä, kun kerran pätevyys on. Sitten merkitystä on vain sillä kuka sä olet ja kuinka haastattelussa käyttäydyt.
Mietin vaan sitä että jos rehtorilla on 10 hakemusta, niin kattooko se ensisijaisesti ne jotka on valmistunu opettajiksi suoraan, olettaen että heillä on "parempi opetausta" tms kun on suoraan valmistunut, eikä mitään kiertotietä. Monet rehtori kun eivät välttämättä ole perillä näistä tutkinnonuudistuksista sun muista..
jos sinulla on pedagoginen pätevyys.
No siellä "kunnissa" esitän asian ehkä hieman erilailla ja täsmällisemmin kuin täällä vauvapalstalla iltamyöhään... ;)
Mutta kiitos vinkistä, taidan kysästä jostain opetusvirastolta tms.
Päätä itse, miten haluat itsesi tuoda esille, tai kysy kunnista. He saattavat tosin olla yhtä hämillään.
maisteri opiskelee kyllä vuoden täysipäiväisesti, jotta saa opettajan pedagogiset tehtyä ja sitä kautta aineenopen pätevyyden. En kutsuisi sitä enää "vähän lisäopintoja".
Olen tehnyt opettajan pedagogiset erillisinä ja itseasiassa tuntuu, että siitä on vain etua: sitä todella haluaa tehdä sitä työtä jos valmistumisen jälkeen vielä opiskelee lisävuoden. Moni opiskelija tekee opettajan pedagogiset ns. varoiksi opintojen aikana.