Puhuuko pieni lapsesi itsestään " Minä" vai " XXX" (nimi) - muodossa?
Meillä toinen lapsi on sivuuttanut kokonaan nimellä itsestään puhumisen, alkoi puhua jo 7kk ikäisenä sanoja, ja aina on sanonut itsestään että minä.
Eka teki kuten oppikirjoissa sanotaan että " XXX" jonnekin 2-3-vuotiaaksi asti.
Kommentit (8)
mutta minä olen aina puhunut " minä" ja " sinä" , en puhu et " äiti tekee" ja " matti sitä"
myös se vaikuttaa lapseen miten hänelle puhuu..
Itse valitettavasti syyllistyn samaan löpertelyyn.
alusta asti, ei ole koskaan puhunut itsestään kolmannessa persoonassa. Lapsi alkoi puhua noin 1,5-vuotiaana.
Tulee ainakin useimmiten. Tosin minäkin " syyllistyn" samaan eli äiti tekee sitä, äiti tekee tätä. Pitänee alkaa skarpaamaan.
alusta alkaen " minä" .
(1,5v puhuivat kolmen sanan lauseita)
Sitten tämä puheterapiaan joutunut hitaampi herra puhui alusta saakka (2v) itsestään " minä" .
Toinen ei puhu vielä mitään (1.5-vuotias), mutta viisivuotias sanoo nykyään itsestään " minä" . Puhutteli itseään kyllä nimeltä pitkään, ainakin neljävuotiaaksi asti.
pojasta (7v) en oikeen muista miten se meni... mutta sellainen mielikuva on, ettei hänkään puhunut itsestään nimellään.