Miten perhepäivähoitaja saa lapsilla ajan kulumaan?
Poikamme odotti kovasti tarhaan pääsyä, kun siellä on niin hirveästi sitä touhua, ulkoilua, askartelua, syömistä, nukkumista, retkiä jne, nyt pettyi sitten kovasti kun sanoin että nyt ei päästy tarhaan näin lyhyellä varoitusajalla, vaan mennään perhepäivähoitajalle ja selitin millainen se sitten on.
Huudot tuli siitä kun sanoin että sillä tädillä on vain kaksi muuta lasta pojan ja hänen siskonsa lisäksi.
Nyt mietin sitä, että jos on äitejä ja isejä jotka joutuvat pitämään lapsia hoidossa sen 6.30-17.30, aika tuntuu todella pitkältä.
Mitä perhepäivähoidossa tehdään että saadaan aika kulumaan?
Opettavatko hoitotädit lapsille samalla tavalla käytännön pikku asioita ja kohteliaisuuksia kuten tarhassa tehdään?
Entäs jos on lapsi joka opettelee potalla käyntiä, vähän pidemmällä siinä asiassa jo?
(meillä tyttö osaa pöntöllä käydä hyvin, mutta hänellä on ollut " menovaippa" joka on aiheuttanut sen että silloin kun vaippaa ei ole ja on housut, luulee tyttö että hänellä on vaippa ja pissaa housuunsa.)
Kommentit (13)
Siis askartelua, syömistä, juomista, nukkumista, retkiä - ihan kuin luettelit tuossa. Paremmin retkiä kuin tarhassa mielestäni.
Käyvät eri leikkipuistoissa lähellä ja vähän kauempanakin, käyvät kaupassa hakemassa askartelutarvikkeita lasten kanssa eli opettelevat samalla kauppakäyttäytymistä isommallakin porukalla (3 hoitolasta). Käyvät erilaisissa tapahtumissa mm. kirjaston satutunnilla, avoimessa päiväkerhossa, nukkuteatterissa tms. pienille päivällä järjestetyssä jutussa, ovat olleet mm. srk:n bussimatkalla koko päivän (kotieläinpuistossa yms), pulkkamäessä... vaikka mitä...
Vain 2 muuta lasta ei ole negatiivinen asia. Hoitajalla on enemmän aikaa yhtä lasta kohti, avoimessa päiväkerhossa, jossa aika moni pph käy, lapset saavat 1-2 kertaa viikossa leikkiä isommassa porukassa. Usein pph:t ovat tuttuja keskenään ja menevät esim. puistoon samaan aikaan.
Askarteluja tulee tasaisesti, meillä pph laittaa lasten kanssa esim. rairuohon (jonka poika toi tänään kotiin) ja on istuttanut siemenestä lasten kanssa jokaiselle oman kukankin, jonka sitten poika toi kotiin kun oli jo " iso" taimi jne.
Kyllä meillä meni ainakin potalla ja pöntöllä harjoittelu ihan hyvin, samoin kaikki muut opettelut: pukemiset, pesut, pisut ja muut. Ihan välillä hämmästyn mitä kaikkea pieni ihminen oppiikin nopeasti.
Ainoa asia minkä olen huomannut, mitä tarhassa tehdään ja pph:lla ei niin pph ei ole meillä ainakaan lähtenyt luistelemaan eikä hiihtämään lasten kanssa, mutta ainakin meidän pph:lla on ollut koko ajan ikäjakauma sellainen, että hankalaa tuo olisi ollutkin... siskon lapset ovat olleet tarhassa hiihtämässä ja luistelemassa jo 3v ikäisenä.
leikitään,lauletaan,lorutellaan,luetaan,soitetaan,tanssitaan,jumpataan,retkeillään,leivotaan,kokataan,tiskataan,siivotaan,ulkoillaan,kylvetään,nhoidetaan pihaa,nukutaan-kaikkea tätä päivittäin erilaisissa kombinaatioissa. miten sä ap olet lapsellesi sen pph:lle menon selittänyt,jos hän niin kovin pettynyt...vallankin,jos et itse tiedä päivien kulusta tuon taivaallista. Pottailut,hyvä ruokatavat,saksilla leikkamiset ja kengännauhan solmimiset opetellaan ja opitaan tässä yhdessä lasten kanssa arkea eläessä ja touhutessa.
Tuokin riippuu paljolti siitä, että onko latuja tai luistelukenttää lähellä.
Meidän lapsi ei ole ikinä tuonut askarteluja kotiin ja kun joskus siitä kysyin, niin pph sanoi, että ainoa aktivitteetti on ulkoilu. Nyt jonotan tarhaan paikkaa
Ainakin meillä kirjasto lopetti satutunnit, koska siellä ei muita kävijöitä ollut kuin meidän pph hoitolapsineen ja pari kotiäitiä lapsineen. Eli ei voi olla " tilanahtaudesta" kiinni etteikö pph:t saisi sinne tulla.
veroja ihan niin kuin kuka muukin. Miksei lapset pääsisi satutunnille? Tietty pitää olla asiallisesti, mutta muuten.
Vierailija:
...miten sä ap olet lapsellesi sen pph:lle menon selittänyt,jos hän niin kovin pettynyt...vallankin,jos et itse tiedä päivien kulusta tuon taivaallista. Pottailut,hyvä ruokatavat,saksilla leikkamiset ja kengännauhan solmimiset opetellaan ja opitaan tässä yhdessä lasten kanssa arkea eläessä ja touhutessa.
Ja asiahan ei ole siitä kiinni, ettenkö tiedä tuon taivaallista, olen kyllä itse ollut 1 vuotiaasta asti kouluikään pph:lla, mutta heidän ainoa aktiviteettinsa oli kanssa ulkoilu.
Vaivautui minulle ostaa jopa sellaisen esikoulukirjan, kun täytin 6.
Ei siinä sen enempää, en muista askarrelleeni, leiponeeni, käyneeni retkillä.
Saattaa olla että ollaan ehkä kerran askarreltukin jopa!!
hoidossa sydämensä kyllyydestä ja keskity itse leipomaan, lukemaan, piirtämään, kirjoittamaan, muovailemaan ja askartelemaan, kun kerta ulkoilua kerrankin tulee siellä hoidossa tarpeeksi.
Tarkoititko että kun lapset ovat kotona.. jäi vähän epäselväksi.. :D
Onko niin ihmeellistä ehdottaa, että äiti itse puuhaisi lapsensa kanssa??
13
tä tykkää mutta kunnalliset meillä suunnittelee tiimeittäin toiminnan jonka ohjaaja hyväksyy ja valvoo että sitä noudatetaan myös.
Siis mun tuttavapiirissä ei ole äitejä, jotka puuhailevat lastensa kanssa tuollaisia asioita, muita kuin minä. Olen siis ahkera antamaan aikaani askarteluun vaikka puuha olisikin sottaista.
Se on sitten sen ajan kysymys kun lapset sinne hoitoon menevät ja minä töihin, koska en vielä tiedä omaa jaksamustani.
Olen aloittamassa erittäin raskaan oppisopimuskoulutuksen vuorotöinä.
Tietenkään puuhailuni lasten kanssa ei lopu siihen mutta luultavasti tulevat vähenemään, toivon ettei pph:lla lapset ole yhtä aneemisen näköisiä kuin tuossa lähi päiväkodissa missä kävin hakemuksen viemässä...
5,4,3,3 vuotiaat. Lapset leikkii koko pvän eikä valita ollenkaan että on tylsää. Ulkoilussa äiti käy joskus läheisessä leikkipuistossa ja usein omaan pihaan tulee toisia hoitajia, eli lapset saa muitakin kavereita. Askarrellaa, piirretään, muovaillaan, maalataan, leivotaan. Lapset viihtyvät tosi hyvin. Potta-asiat on helppo hoitaa kun lapsia vähemmän kun päiväkodissa.