YLIOPISTO-OPISKELIJAT! Opiskelen amk:ssa aikuislinjalla, mutta osa opettajista tuntuu suhtautuvan meihin kuin lapsiin
Olen opiskeluni aikana saanut mm. nuhteita siitä, että tulin myöhässä tunnille (huom: kyseessä ei ollut edes se opettaja, joka kurssia piti) - vittuunnuin tuosta " kasvatuksesta" niin paljon, etten jaksanut kertoa, että sori, meni vähän myöhäksi lähtö, kun toi esikoinen on sairaalassa.
Toinen " kasvatuksen" paikka oli kun mulle kerrottiin kuin uppiniskaiselle teinille, että " työharjoittelun tarkoituksena on opetella heräämään aamulla töihin" .
Hohhoijaa... En jaksanut sanoa, että joo kiitos, 15v työelämää takana, ei tässä enää ehkä tarvitse HARJOITELLA mitään alkeellisia asioita.
MIten on, yliopisto-opiskelijat - suhtaudutaanko yliopistoissakin tällaisella nuhtelu-kasvatusperiaatteella opiskelijoihin?
Kommentit (40)
ja vaikka kukaan ei varsinaisesti paaponut, niin jos seminaariesitelmä oli myöhässä, niin tulihan siitä nuhteluita: opponoija ei saanut työtä jne. ongelmiahan siitä tuli - normaaliälyinen ihminen osaa olla nolona... Ja työharjoittelu - yo:ssa olin auskultoimassa, olisihan se nyt vähän noloa ollut myöhästyä jostain tunnilta, jota itse pitää =/
Nuorisoasteen opiskelijat kyllä tulee myöhässä tunneilleen ja se on musta ärsyttävää JOS eivät ole imloittaneet miksi myöhästyvät tai ovat poissa.
Meillä kyllä kohdellaan aikuisina, -myös nuorisoasteen opiskelijoita. ja luennoilla niin suuri lössi, että samaa käytäntöä kuin yliopistolla: kaikki hoitakoon itse opintonsa ja suorituksensa.
Olen kuullut diak:in puolella opiskelevilta, että siellä vanhankantaista opetusta juuri mainitsemiasi myöhästymisnuhteiluita myöten.
T. oamk:lainen
aikuislinjalla. ei siellä mitään todellakaan paapota ja myöhästymisistä nuhdella
Muuten ei mitään läsnäolopakkoja ole, jokainen vastaa itse opinnoissa menestymisestään. Toki tarjolla on neuvontaa ja tukea jos sitä kaipaa.
Itsekin olen usein myöhässä, mutta ei se siitä hyvää tapaa tee.
Vierailija:
Itsekin olen usein myöhässä, mutta ei se siitä hyvää tapaa tee.
Minulla on se periaate, että töistä en myöhästy - mikäli huomaan, että niin on käymässä, soitan ja kerron asiasta.
Tämä esimerkki tunnilta myöhästymiseen oli tilanteessa, jossa tulin lauantaina pidettävälle kurssille. Yritin saada luennoitsijan puhelinnnumeroa numerotiedustelusta, mutta suunnilleen samalla seudulla asuvia täsmälleen samannimisiä henkilöitä oli useampia, enkä sitten halunnut koittaa jokaiselle.
Lauantaisin oppilaitokseen ei tule tietenkään paikalle kuin luennoitsijat + opiskelijat, ei esim. opintotoimistoon/kansliaan väkeä. Eli sitäkään kautta en olisi saanut tavoitettua ihmisiä.
Myöhästyminen oli toki oma vikani, mutta en voinut sitä ennakoida - eli en tiennyt edellisenä päivänä myöhästyväni seuraavana aamuna. Lapsen sairaus lisäksi on niin henkisesti riepovaa, ettei sitä vain jaksa aina keskittyä toisarvoiselta tuntuviin juttuihin. Työt olen aina hoitanut, mutta opiskelua on helppo laiminlyödä, koska se on itselleni sitä " luksusta" ja " omaa kivaa" .
t. ap
Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa arvosanaan jopa 40%. Luentoja on niin vähän kuitenkin, että kyllä niillä ehtii käymään. 20 tuntia viikossa. Mutta se, että tunneilla vaaditaan läsnäoloa, ei vähennä oman työn tarvetta. Kokeisiin on alettava lukemaan heti kun kirjan tietää, sekä kaikenlaisia ryhmätöitä kasataan niskaan, samoin kuin yksin hoidettavia tehtäviä.
Omat kurssiarvosanani ovat suurimmalta osin nelosia, joten mistään huonoudesta ei ole kyse. Olen nimittäin pyrkinyt opiskelemaan itsekseni mahdollisuuksien mukaan.
Poissaoloni johtuivat suurelta osin todella pahasta masennuskaudesta, jonka takia en saanut öisin nukuttua. Sekö tekee minusta siis laiskan? Itse olen itsestäni ylpeä, että sain kurssit kuitenkin suoritettua =)
T: 14, jonka elämä tällä hetkellä hymyilee
Tekstari ja sähköposti toimivat. Anteeksi, että tulen huomenna vasta yhdeksään, koska vien lapsen aamulla lääkäriin... Voisinko lähteä jo kolmelta, koska mulla on hammaslääkäri.
AMK ei ole yliopisto, ja siellä on pakko pitää linjaa niin nuorilla kuin aikuisilla, sillä valitettavasti vastuu omasta opiskelusta ei kaikilla ole sisäsyntyistä.
amk-ope
eli iltasin, aikuiset tulee duunin jälkeen sinne opiskelemaan.
on ihan selvää , että joku joskus myöhästyy ylitöide, liikenneruuhkien jne takia. meillä ainakin maikat sen tietty tajuaa ilman mitään sähköpostiviestejä jne.
tietty on eri asia päivälinjalla...
opettajilla ei ole telepaattisia kykyjä. Eivät he tiedä että sinä olet niitä aikuisia jotka osaavat jo perusasiat ja joilla voi olla oikeasti hyvä syy myöhästyä. Oikeasti fiksu aikuinen kyllä kertookin syyn myöhästymiseensä.
Yllättävän monet aikuisetkin opiskelijat tulee koulun silloin kun sattuu huvittamaan tai jättää tulematta jos ei vaan jaksa nousta aamulla ylös.
Aivan oikeasti monet aikuisopiskelijat on pahempia kuin teinit.
t. entinen aikuskouluttaja
eikä meillä ole todellakaan noin tiukkoja sääntöjä! Läsnäolopakkoa ei ole, kielten kursseista en vielä tiedä koska niitä meillä ei ole vielä ollut. Yleensä tunneilta puuttuu aina vähintään se puolet porukasta (siis tarkoitan nyt meitä aikuisopiskelijoita), johtunee siitä että suurin osa meistä käy töissä. Porukka myös tulee myöhässä ja saattaa häipyä kesken tunnin mitään ilmoittamatta.
Saamme myös aika paljon erivapauksia nuoriin verrattuna. Esim. nyt opettajat eivät pidä tunteja ollenkaan pariin viikkoon ennen joulua, koska " teillä kaikilla on kuitenkin joulukiireitä" . Etätöiden palautusaikoja venytetään, syyksi riittää kun vetoaa työkiireisiin. Äskettäin meillä oli tentti, ja opettaja ilmoitti tentin alkaessa että tenttiä ei tarvitse tehdä koululla, saa mennä kotiin ja palauttaa tentin sitten parin päivän sisällä opettajalle. Nuorilla kuulemma ei näin menetelty.
En kyllä todellakaan valita, meillä opiskelusta on tehty TODELLA joustavaa :)
Vierailija:
Tekstari ja sähköposti toimivat. Anteeksi, että tulen huomenna vasta yhdeksään, koska vien lapsen aamulla lääkäriin... Voisinko lähteä jo kolmelta, koska mulla on hammaslääkäri.
amk-ope
aina ei ole sen opettajan kännykkänumeroa, saati tietokonetta saatavilla. Minun elämäni ei todellakaan pyöri vain amk-opiskeluni ympärillä.
- ap -
en muista vastaavaa edes lukioaikana. Enkä työelämässä.
Mielestäni opiskelijoiden kanssa voidaan käydä asiallisesti seuraamukset läpi - kuten, että jos poissaoloja tietty määrä - ei arvosanaa - kurssin uusiminen - jne. Motivaatiota opiskeluun ei voi saavista kaataa.
En käsitä sitä, miten lapsena kohteleminen auttaa tilannetta. Jos ei opiskelijan motivaatio tai elämäntilanne salli etenemistä/opiskelua, ei siihen mikään auta. Päinvastoin epäilen, että opiskelijat joutuisivat ottamaan vastuuta, mikäli nuhteleva holhoaminen poistettaisiin. Ainakin omassa oppilaitoksesssani suurin osa opiskelijoista on työelämässä, jossa he joutuvat työmoraalia kuitenkin noudattamaan. Koulusta voi tinkiä, koska seuraamukset ovat väljemmät.
ap
näihin opettajiin, jotka kokevat aiheelliseksi jotain moraalin nostattamista " varmuuden vuoksi" . Kuten vaikka aiheesta " tulit väärästä ovesta sisään" . Siitä minulla ei ole oikein vieläkään aavistusta, mistä niistä alati muuttuvista säännöistä voisi saada informaatiota, jos koululla vierailee noin kerran parissa kuukaudessa...
t. ap
1-2 kurssia / lukukausi. Pidän opiskelijoille tiukan kurin. En nuhtele heitä mutta ilmoitan kurssin (lähiopetusta pienryhmässä) alussa, mitä heiltä odotetaan ja millaiset ovat sanktiot poissaoloista. Muistuttelen myös tiuhaan aiheesta. Luulen että he vähän salaa inhoavat minua, mutta hyvin harva jättää kurssia kesken (harvinaista) ja palauttavat lopputyönsä ajoissa.
Uskon että heille itselleen on oikeasti helpotus kun ainakaan minun kursisni lopputehtävä ei jää loma-ajaksi roikkumaan ' ja sekin vielä pitäisi tehdä, ja sekin..'
ja se on motivoivaa. Mä en edes tajunnut kuinka paljon muuttuu kun opiskelee yliopistossa. Kohdellaan tosiaan kuin aikuista ja proffat muistaa koko ajan sen että meistä opiskelijoista voi tulla merkittäviä tieteen tekijöitä.
Vierailija:
1-2 kurssia / lukukausi. Pidän opiskelijoille tiukan kurin. En nuhtele heitä mutta ilmoitan kurssin (lähiopetusta pienryhmässä) alussa, mitä heiltä odotetaan ja millaiset ovat sanktiot poissaoloista. Muistuttelen myös tiuhaan aiheesta.
Koska seuraamusten kertominen on asiallista - moraalisaarnat turhia. Ja kyllä - se ON helpottavaa antaa heti varmat dead linet. Siinä vaiheessa kun joku kurssi on roikkunut jo vuoden verran, on melkein helpompi mennä samalle uudestaan kuin penkoa niitä vanhoja tehtäviä esille...
t. ap
Jos on sellainen laitoksen johtaja, jonka mukaan suurin osa pitää päästää läpi huonoillakin kurssisuosituksilla jotta toimintaa voidaan ylipäätään jatkaa seuraavanakin vuonna, niin sitten rimaa ei voida pitää tarpeeksi ylhäällä. Silloin kun kurssien läpi ei pääsisi paljon kukaan. Opinnot kyllä etenevät, mutta siinä vaiheessa kun opiskelijan pitäisi siirtyä työelämään, nouseekin tie pystyyn: kukaan ei huoli tyyppiä joka ei osaa tulla ajoissa paikalle ja jonka työmoraali ja työinto on alikehittynyt. Tälläisiä opiskelijoita ikävä kyllä tapaa aika paljon. Sitten valmistuttua (tai jo työharjoittelussa) ollaankin ihan pulassa kun ei osata eikä viitsitä tehdä mitään. Sitten jos näitä kullanmuruja vähän yrittää saada tajuamaan vastuullisuutta jo opiskeluaikana niin ollaan niin loukkaantuneita että.
Ap ei taida olla itse tällainen, mutta ymmärrän hyvin, että jotakin opettajaa on saattanut alkaa tuo opiskelijoiden toimintatyyli keittää yli ja siinä saa sitten viattomatkin huutia osakseen.