YLIOPISTO-OPISKELIJAT! Opiskelen amk:ssa aikuislinjalla, mutta osa opettajista tuntuu suhtautuvan meihin kuin lapsiin
Olen opiskeluni aikana saanut mm. nuhteita siitä, että tulin myöhässä tunnille (huom: kyseessä ei ollut edes se opettaja, joka kurssia piti) - vittuunnuin tuosta " kasvatuksesta" niin paljon, etten jaksanut kertoa, että sori, meni vähän myöhäksi lähtö, kun toi esikoinen on sairaalassa.
Toinen " kasvatuksen" paikka oli kun mulle kerrottiin kuin uppiniskaiselle teinille, että " työharjoittelun tarkoituksena on opetella heräämään aamulla töihin" .
Hohhoijaa... En jaksanut sanoa, että joo kiitos, 15v työelämää takana, ei tässä enää ehkä tarvitse HARJOITELLA mitään alkeellisia asioita.
MIten on, yliopisto-opiskelijat - suhtaudutaanko yliopistoissakin tällaisella nuhtelu-kasvatusperiaatteella opiskelijoihin?
Kommentit (40)
Esim. opettajalle voi laittaa sähköpostin: " Lapseni on sairastunut ja sairaalassa, saatan tulla tunnille myöhässä."
En tiedä millä verukkeella olet myöhästynyt työharjoittelupaikastasi.
Yliopisto-opiskelu on täydellisen itsenäistä; kukaan ei kontrolloi suoriutumistasi kursseista tai tahtia, jolla ne suoritat. Laadit itse myös lukujärjestyksesi ja muutenkin vastaat vain itsellesi opinnoistasi (mitä nyt vähän myös Kelalle jos nostat opintotukea). AMK opiskelu poikkeaa täysin yliopisto-opiskelusta, opiskelutavat ovat täysin erilaisia ja tuota kontrollia ei yliopistoissa ole ja hyvä niin. Mielestäni myös AMK:t pitäisi saada vapaammiksi ja itsenäisiksi, opiskelijathan ovat aikuisia ja siten voivat aivan hyvin vastata omasta opiskelustaan!!
Ihme touhua noissa opistotason paikoissa. Eikös joissakin ole jopa liikuntatunteja, kuten koulussa konsanaan!?? Ja läsnäolopakko joka paikassa. Ei minulle, kiitos.
FM
Vierailija:
MIten on, yliopisto-opiskelijat - suhtaudutaanko yliopistoissakin tällaisella nuhtelu-kasvatusperiaatteella opiskelijoihin?
Sitä paitsi yo:ssa, ainakaan meidän oppiaineessa, ei juurikaan tehdä eroa opiskelijan ja henkilökunnan välille. Heti alusta asti meille paasattiin, kuinka meidät otettiin jäseniksi tiedeyhteisöön. Me ollaan tieteentekijöitä peruskursseista asti.
juttelemaan, jos luennon kuuntelu ei kiinnosta. Mutta silloin siis aloite on aina tullut opiskelijoiden puolelta. Ymmärrän täysin, että ei ole kiva pitää esimerkiksi 200 hengen massaluentoa, jos kuulijakunta hälisee ja ovet käyvät jatkuvasti. Tosin tulemisista ja menemisistä eivät siltikään yleensä huomauttele, koska se nyt vain on jatkuvaa ja välttämätöntä, ihmiset eivät useinkaan ihan oikeasti voi saapua luennolle sen alkaessa ja poistua sen päättyessä, aikataulut menevät niin pahasti päällekkäin lähes kaikkien lukujärjestyksissä.
On erilaisia opiskelijoita; on ihan hyvä, että on kaksi erilaista järjestelmää. Eivät kaikki aikuisetkaan omaa suurta määrää itsekuria mitä opiskeluun tulee. Toisille sopii paremmin, että tietty määrä luentoja on täysin pakollisia ja kaikki suorittavat samaan tahtiin ja toisaalta käytännönläheisemmin.
Tunnen montakin liki kolmikymppistä, jotka eivät meinaa saada itsestään irti mennä luennolle yliopistolle. AMK:ssa kun on se pakko, tulee kurssit suoritettua. Toisaalta, aivan orjallista se ei AMK:ssakaan ole; saamme ottaa valinnaisia toisilta kampuksilta, vaihtariksi voi mennä, voi ottaa tunteja intensiiviviikoilla tai sitten ei, voi käydä joitain tunteja iltaryhmän kanssa jne. Sitä varten ne opot on, että selviää itselle paras tapa suoriutua koulusta.
On ihan hyvä, että erilaiset oppijat huomiodaan. Kuitenkin amk voisi olla hieman joustavampi kuin se nykyisellään on. OPiskelumotivaatio on kuitenkin opiskelijasta kiinni ja hänellä tulisi olla se päävastuu omasta opiskelustaan. Kuitenkaan en kannata sitä, että amk:sta tehtäisiin aivan vastaava kuin yliopistosata. Joillekin tosiaan " holhotumpi" opiskelu on parempi vaihtoehto vaikka motivaatiota roppakaupalla olisikin. Erilaiset koulut ovat rikkaus.
terv:3
yliopistolla. Kaikki rajoitukset tähtäävät siihen, että opiskelijat saisivat opintonsa suoritettua ajallaan. Aikuisille voisi tietysti antaa enemmän vapauksia epäonnistua, koulun rahoitus kuitenkin kärsii myöhästyneistä ja keskeytyneistä opinnoista. t. amk-ope.
nuorista aikuisista ei kykene heräämään aamuisin kahdeksaksi opintoihin eikä muutenkaan ottamaan vastuuta opinnoistaan tai elämästään. Siksi en yhtään ihmettele, että jotkut tuntevat itsensä paapotuiksi tai komennelluiksi kuin kakarat oppilaitoksessaan, aika monilla tuntuu olevan itsehallinnan kanssa ongelmia. Minä kun luulin pääseväni tekemään töitä aikuisten kanssa!?
Olen AMK-opiskelija. Ainut meidän luokalla, jolla lapsia. Kummasti pääsen kouluun ajallaan kahdeksaksi, vaikka sitten oisin heränny klo 5:30 ja vieny lapset tarhaan ja tullut kouluun, jonne kotoa tunnin matka julkisilla. Luokkatoverit rasnuaa luokkaan joskus yhdeksän jälkeen, vaikka on omat autot ja asuvat parin kilometrin päässä koululta.
Yhtään vähemmällä holhoamisella nämä ihmiset eivät saisi mitään tehtyä!
vaan opettaja, jota en ollut koskaan aikaisemmin edes tavannut. Luentoa pitävä opettaja hyväksyy ja hyväksyi täysin sen, että yllätyksiä sattuu.
En ole myöhästynyt työharjoittelustani, mistä ihmeestä sellaisen käsityksen sait?
t. ap
Vierailija:
Esim. opettajalle voi laittaa sähköpostin: " Lapseni on sairastunut ja sairaalassa, saatan tulla tunnille myöhässä."En tiedä millä verukkeella olet myöhästynyt työharjoittelupaikastasi.
ei meillä amk:ssa ole paikallaolo velvollisuutta... meillä jengi tulee ja menee just niin kun haluaa... tulee tunneille myöhässä, lähtee kesken pois... en ymmärrä missä tollasia maikkoja on... jätä omaan arvoonsa!
Mutta se mikä minua häiritsee, on " kasvatuksellinen nuhtelu" .
Musta se on ihan ok, että jos ei tule ajoissa, ei vaikkapa saa enää tietyn ajan jälkeen osallistua luennolle/tenttiin/tms. Mutta ei siihen moraalisaarnaa tarvita.
ap
Vierailija:
nuorista aikuisista ei kykene heräämään aamuisin kahdeksaksi opintoihin eikä muutenkaan ottamaan vastuuta opinnoistaan tai elämästään. Siksi en yhtään ihmettele, että jotkut tuntevat itsensä paapotuiksi tai komennelluiksi kuin kakarat oppilaitoksessaan, aika monilla tuntuu olevan itsehallinnan kanssa ongelmia. Minä kun luulin pääseväni tekemään töitä aikuisten kanssa!?
Toisen vuoden keväänä olin harvallakaan kurssilla edes puolia paikalla, mutta kaikista kursseista pääsin läpi ilman lisätehtäviä.
Itse olen itselleni vastuussa opintojeni etenemisestä.
joten tuntuisi aika oudolta, jos jokaisen pitäisi aina ilmoittaa etukäteen milloin on poissa/paikalla. Epäilen, että sillä tavalla saataisiin vain opettajien sähköposti täyttymään...
Lapsella on sairaus, jonka takia noita reissuja tulee - melko paljon - ja ne ovat sen verran kiireellisiä, ettei niitä juurikaan voi siirtää.
t. ap
Jos luento alkaa klo 9, sinne sitten tullaan klo 9. Kun olet työelämässä, sama pätee.
Terveydenhuoltoalalla esim. on nykyisin paljon (nuoria) työntekijöitä, jotka tulevat töihin silloin kun itselle sopii tai jättävät tulematta, mutta eivät ilmoita etukäteen. Homma ei vain pyöri niin
T. Tiukkis AMK-ope
huono kuva ihmisistä, jotka vetoavat lapsiinsa. Sori nyt vaan, mutta olen itsekin perheellinen ja koskaan en käytä lapsia syynäni missään; oli aihetta tai ei. Tulee vaan työnantajille ja muille kuva, että naiset joilla on lapsia lorvivat syyllä jos toisella. Meille annetaan sähköpostiosoitteet sekä luennoitsijoiden puhelinnumerot kurssin alussa.