Voiko hoitovapaan aikana ryhtyä talon rakentamiseen? Riittääkö rahat?
Kätevää se olisi siinä mielessä, että voisin hoitaa asioita ja käydä hankkiis rakennustarvikkeita pitkin päivää, mutta riittääkö rahat...
Kommentit (3)
paljon teillä on kuukauden nettotulot... En itse kyllä ryhtyisi moiseen.
Meillä molemmilla keskipalkkaiset duunit ja nettotulot noin 3800 ¿ / kk. + lapsilisät.
Silti ei laitettu rahaa omakotitaloon kuin 140.000 euroa. (tästä on jo 4 vuotta aikaa) Pienihän se on nykymittapuun mukaan - 120 neliötä - mutta hyvin riittää meille, ja jää rahaa muuhunkin kuin lainanmaksuun. Lainanhoitokulut eli lyhennys ja korko on yhteensä 840 ¿ / kk
- Kun mies on kaiken vapaa-ajan raksalla
- Kun tavarat ei tule ajallaan ja palkatut timpurit notkuu toimettomina liksa juosten
- Kun hommat on tehty pieleen, puretaan ja tehdään uusiksi - ja rahallinen vastuu kaatuu jälleen teidän niskaanne
- Kun suunnitelmista puuttuu olennaisia detaljeja, ja aikaa tuhraantuu siihen, että saadaan fysiikan lait kumottua
- Kun molemmat on väsyneitä rakentamisesta/lastenhoidosta ja riitelette keskenänne
- budjetti kusee viivytysten ja yllätysten takia eikä rahanne tai lainanne enää riitä
- ...
No ei se rakentaminen ihan noin kamalaa ole, mutta kannattaa jo etukäteen varautua monenmoisiin vastoinkäymisiin. Ja aikatauluttaa homma riittävän väljästi! Omia kykyjään ei parane yliarvioida - ei sillä etteikö rakentamistöitä osaisi tehdä, mutta esim. vuoden rakentamisaikatauluun ei yksinkertaisesti EHDI tehdä itse kaikkea.
Todella monta kertaa olen lukenut artikkeleita lehdistä tai katsonut jotain tv:n ajankohtaisohjelmaa talonrakentajista. Ja lähes poikkeuksetta äiti on joku perhevapaalla oleva luokanopettaja / sh ja isä joku tavan insinööri. Ja isoa pirttiä pistetään pystyyn pk-seudulle. Mistä hitosta ne sen rahan repii? Hintaa kuitenkin halvimmillaan menee tuollaiseen settiin noin 300 000 euroa. Ehkä ne on sitten ottaneet todella pienen kk-erän ja laina-aika on jotain 40 vuotta. En vain itse uskaltaisi tehdä tuollaista liikettä, vaikka meillä on taatusti paremmat tulot kuin tuollaisella pariskunnalla.