Kuinka paljon valtatte flunssaa/ flunssan juuri sairastaneita ja paljonko pidatte perheellanne " varoaikaa" flunssan jalkeen ennen normaaliin elamaan palaamista?
Voiko oireeton perheenjäsen osallistua vaikka synttärijuhlille, jos jollain muulla perheenjäsenellä on flunssa? Kauanko olette itse poissa töistä flunssan ( = nuhakuume, ei influenssa) takia, jos oireet lähinnä nuhaa, yskää, päänsärkyä ja pientä lämpöä ( alle 38)?
Tuolla odotuspuolella odottajia kehotetaan välttämään kaikkea ettei vaan sairastuisi flunssaa ja suoraan sanoen kuullostaa hätävarjelun liioittelulla normaalilla perusterveellä odottajalla. Pitkäaikaissairaat tms. on tietysti asia erikseen
Millä muulla keinoilla vältätte flunssat? Käsienpesu tulee ensimmäisenä mieleen, mutta onko muita konsteja?
Kommentit (6)
on riittävä, niin siinä kunnossa muksut on ainakin päiväkodissa.
Meillä ei vältellä flunssaa mitenkään. Tervetuloa vaan kyläilemään koko porukka, jos jaksatte!
Pesemme koko perhe kädet aina ulkoa tai mistä tahansa kotiin tultaessa. Jos olemme kaupungilla, käymme myös käsien pesulla ennen ruokailua. Silti flunssia tietysti tulee. Mikäli kyläpaikassa ollaan niin fiksuja, että flunssasta ilmoitetaan, harkitsemme tilanteen mukaan menemmekö. Kokemus on kyllä opettanut, että räkäinen lapsi tartuttaa muut lapset. Aikuisten suhteen ei ole ihan niin tarkkaa, koska aikuiset eivät jatkuvasti nuole käsiään ja osaavat yleensä muutenkin huolehtia hygieniasta. raskaana olin normaalia tarkempi, koska muutenkin vaivaa löytyi.
Jos nyt ihan hirmuinen räkätauti on joillakin päällä, niin ehkä ei mennä kyläilemään. Mutta normaali flunssankaan ei pitäisi tarttua enää loppuvaiheessa. (Kai?)
Meille on saanut tulla nuhaisetkin aina kyläilemään, ja me on kyläilty, tosin aina tiedotettu etukäteen ja on sitten jokaisen omakohtainen valinta tuleeko/ ottaako vastaan. Tuttavapiirissä on joitakin perheitä, jotka kieltävät kyläilyn, jos on vähänkin nuhaa - meillä monilapsisessa perheessä tuppaa aina joku niiskuttamaan, joten onpa sitten kaveripiiri vähän karsiutunut.
Yksi kuumeeton päivä ainakin vietetään sisätiloissa, ennenkuin palataan ihmisten pariin.
anteeksi, alkuperäiseen kysymykseen jäi sitten vastaamatta =)
Eli kyllä meiltä oireeton osallistuisi synttärijuhliin.
Ja töistä/hoidosta pois, jos kuumetta.
tulee jos on tullakseen. Mielestäni terve perheenjäsen voi mennä juhliin tms. vaikka toiset olisivatkin flunssassa. Töistä pois olen varmasti jos on kuumetta tai olo huono kuumeettomana, kurkkukipeänä tai yskin kovasti.