Matikantehtävä ei valkene...
Yritetään koko perheen voimin selvittää miten lasketaan koululaisen yksi matinkankertaustehtävä ja apu ei olisi pahasta.
Kertaustehtävän vastaus on kirjassa kerrottu. Ongelmana on, että emme keksi millaista yhtälöä pitäisi käyttää, jotta tähän päädytään. Olisiko matikkapäitä paikalla?
Tehtävä: Valokuvasuurennoksen mitat ovat 20cm x 30cm. Laske alkuperäisen valokuvan mitat, kun valokuvan pinta-ala kasvoi suurennoksessa 50%.
Vastaus: Alkuperäisen valokuvan mitat ovat 16cm x 24cm
Kommentit (6)
Aika vaikea kyllä. Mutta nuo vastauksen mitat on pyöristetty, eli sen takia niistä tulee pinta-alaksi tuo 384.
Alkuperäisen kuvan korkeus on pyöristettynä 24,5 ja leveys 16,3 cm, ja ne kun kertoo, saa tuloksena n. 400. Siihen sitten puolet lisää, jolloin tulos on 600 eli 20 * 30 cm kuva.
ensinnäkin matikan tehtävissä ei juuri pyöristellä ja toisenakin haluaisin nähdä sen lausekkeen, jolla tähän tulokseen päästään JOS EI TIEDETÄ VASTAUSTA ETUKÄTEEN - ja mieluusti perusteltuna. Terveisin ei ap, mutta joku, jota kiinnostaa nähdä, miten tuo sivujen suhde saadaan pysymään okeana?
mutta en tiedä osaanko selittää järkevästi eli:
x*1.5=600
x=600/1.5
x=400
eli 400 neliösenttimetriä on tuon alkuperäisen kuvan pinta-ala.
400/5=80
80*3=240 eli 24cm
80*2=160 eli 16cm
a1=20
b1=30
A1=a1*b1=20*30=600
A2=600/1,5=400=a2*b2
a2=a1*neliöjuuri(1,5)=16,3229
b2=b1*neliöjuuri(1,5)=24,4949
a1=20
b1=30
A1=a*b=20*30=600
A2=600/1,5=400=a2*b2
a2=a1*neliöjuuri(1,5)=16,3229
b2=b1*neliöjuuri(1,5)=24,4949
Jos alkuperäisistä mitoista laskee pinta-alan, tulee 384. (Jos siis pinta-ala lasketaan kertomalla luvut keskenään, kuten muistelen?)
20 x30 =600, eikä se ole sama kuin alkuperäisestä pinta-alasta 50%.
Ei ymmärrä, sanokaa joku viisaampi.