Voiko lehtitalo tehdä tälläistä eli sain puhelinmyyjältä päivällä puhelun:
Päivää, olen XXXXXX ja XXXXXXXtalo haluaa kiittää hyvästä asiakassuhteesta Sinua 60 euron arvoisella lahjalla!
JIPPII! MIKÄ SE LAHJA ON?
Minkä tyyppisistä lehdistä pidät?
ETKÖ TIEDÄ, JUURIHAN KIITIT HYVÄSTÄ ASIAKASSUHTEESTA?
Noh, haluatko jonkun naistenlehden kestotilauksen, johon saat XX alennuksen ja kaupanpäälliseksi meikkilaukun? Tai onko Sinulla lapsia ja kiinnostaisiko Ankkojen elämä?....
********************************************************
Eli haluan sen 60 euroa käteen kiitokseksi asiakkuudestani ko. firmassa, en enää yhtään kestotilausta. Voinko siis vaatia lehtitalolta tätä summaa esimerkiksi lähettämällä laskun heille?
Kommentit (17)
Olen itsekkin ollut lehtimyyjänä (pidin muuten työstä siksikin, koska siinä tienaa paljon pelkällä rehellisyydelläkin) meidän firma joutui tekemään paljon työtä korjatakseen ja selvittääkseen tälläisiä " idiootti speekkejä" . Pelkkää asiakkaan huijausta.
Susittelen, että halutessaan asiasta voi nostaa meteliä vaikkapa niiden lehtien kustantajalle joita yritetään tällä tavoin myydä.
Ja tietty ekana voi koittaa, että mitä sanottavaa kysyisen myyjän pomolla on tähän asiaan.
Koska pomostahan se lähtee, pomo antaa myyjille ehdotukset " speekeistä" ja joku myyjä myy juuri sitten tuolla idiootti huijaus taktiikalla ja joku osaa itsenäisesti soveltaa sitä niin, että ei huijaa asiakasta (karo totuus lehti myynnistä myös se, että tiedän joissakin lehtitaloissa tulevan kenkää, jos ei myy " huijaamalla" , kuten pomo käskee).
Luottamusta ei silti tarvitse menettää lehtimyyjiin vaikka näitä huijareita osuukin kohdalle.
Neuvoisin jokaiselle hyvänä neuvona, että kannattaa ottaa kynä ja paperi äkkiä eteen, kun soittaa lehtimyyjä. Ensimmäisenä ennen kuin myyjä alkaa esittelemään lehtiä niin tiedustele mistä firmasta soittaa (vaikka myyjä olisi sen jo kertaalleen kertonut) ja kirjoittaa firman nimi ylös.
Jos tulee lehti kaupat niin kirjoita vielä myyjän nimi paperille ylös.
(vaikka myyjä senkin itsekkin kertoisi niin kysy silti vielä uudestaan, ettei tule väärin käsitystä).
Näin sinulle jää tärkeimmät tiedot ylös ja jos tulee jotain ongelmia lehden, maksun tai kaupanpäällisten suhteen niin tiedät kenen kanssa olet asioinut ja kenen puoleen ja minne tarvii kääntyä tarvittaessa.
Itselläni oli ainakin tapana kertoa asiakkaalle vielä ennen puhelun päätyttäkin tilauksen saadessa, että " jos vaan kynää ja paperia löytyy lähettyviltä niin kirjoitappa ylös vielä, että soitan xxxx-toimiston konttorilta ja minun nimeni on xxxx, jotta muistat ja tiedät kenen kanssa asioit ja kuka ottaa vastuun hyvästä asiakaspalvelusta. Vaikka samat tiedot näkyvät sitten kotiin tulevassa tilausvahvistuksessakin" .
Kaikki ei tätä tee, vaikkakin sen pitäisi kuulua jo koulutuksen tärkeimpiin oppeihin, luoda luottamus asiakkaaseen.
Sori nyt, aloin näkemään punaista kun kuulin (luin), että vieläkin jossain tehdään tälläistä idioottimaista kauppaa :)
Kiva jos asiallisia myyjiäkin on olemassa.
kokenut kouluttaja sanoi, että kaikki heidän palveluksessaan myy tuotteita samalla nimellä, olisiko ollut Kirsi Virtanen. Sanoi, että silloin on helppo jatkaa asiointia seuraavan puhlinmyyjän, kun vaihtuvuuskin on niin suurta. Siellä oli siis kymmenen Kirsi Virtasta myyjänä.
Tosin mä epäonnistuin totaalisesti, menetin hermoni kun oli vielä huono tuote myytävänä. Lopetin kahden viikon jälkeen.
viikko sitten:
" Hei! Tieteen kuvalehdet haluaa kiittää teitä siitä, että olette ollut aiemmin tilaajana ja saatte 3 lehteä ilmaiseksi. Juu, ihan ilmaiseksi, ei maksa mitään! Miltäs kuulostaa?"
Minä: " Ihan kivalta."
" Mutta tiedät varmaan, että Suomessa ei mitään saa antaa ilmaiseksi, joten sun täytyisi tilata nyt sen 3 ilmaisen lehden lisäksi 3 normaalihintaista lehteä."
Minä: " Ei kiitos, kuulemiin"
Siis HELVETTI! EIkö voinut suoraan aloittaa, että saat 6 lehteä puoleen hintaan!
Heti kuulee kun yritetään vedättää tai puhua joillain opitulla kaavalla. Olen joskus tilannut asillliselta myyjältä joka ei ole yrittänyt mitään. Sen vaan kuulee kun ollaan NIIIN lässynlässyn.
ja täytyy myöntää, että joukossa on tosi hyvin koulutettuja myyjiä. Poissaollessani vastaa joku toinen näihin puheluihin ja olen vannottanut, että kukaan ei saa tilata mitään. Ensin luvataan digikameraa tms. arvokasta lahjaksi hyvästä asiakkuudesta. Sen jälkeen puhutaan asiakas ympäri tekemään tilaus ihan huomaamatta. Ensin selitetään ummet ja lammet uutuustuotteista, urkitaan vaivihkaa tiedot esim. firmassa käytettävistä tulostintyypeistä ja sitten kehutaan, kuinka heidän värikaseteissaan käytetään erityisen hienojakoista värijauhetta, joka kestää kolme kertaa tavallista kasettia pidempään. Yhden tavallisen kasetin hinta on 80 euroa ja tämä maksaa vain 170 euroa. Sitten puhutaan taas vähän ympäripyöreää juttua ostajan pään sekoittamiseksi. Sitten esitetään täsmäkysymys: " Voin varmaan pistää tästä yhden kasetin kumpaankin printterityyppiin, niin voitte kokeilla" . Joopa joo, kokeilun hinnaksi tulee 440 euroa (+ ALV)! Uuden tulostimen saa halvemmalla kuin tuon värikasetin.
Kun tilauksesta kieltäytyy, ei digikamerasta puhuta enää sanaakaan.
ja se saa karvani nousemaan pystyyn välittömästi
Olen itsekin ollut puhelinmyyjänä ja ei silloin tuollaisia ollut. Silloin puhuttiin, että kun tilaa jonkun verran niin saa kaupan päälle sen ja sen verran.
Nykyään jokainen lehtimyyjä aloittaa joko tuolla " palkitsemme asiakkuudesta" tai " olet voittanut arpajaisissamme" yms. Tosi huijausta.
kerran sain luurin korvaan kun aloin selittään että lahja ei minun mielestäni oikeuta vaatimaan vastapalvelukseksi tilauksia... Vaan lahjat annetaan antamisen ilosta eikä vastapalveluksen toivossa....
sanoin heti alkuunsa että ei kiinnosta, mutta ei mennyt sille perille. Pälätti niin ettei saanut sanaa sanottua väliin ja oikeasti pakkomyi minulle lehteä kuin lehteä, oikein mankui että tilaisit nyt vaan.
Rupesi siinä ihan naurattamaan miten epätoivoista touhua.
En sitten tilannut mitään kuitenkaan, niinkuin jo ekan puolen minuutin aikana sille sanoin.
Kuulostaahan se kivalta että vain euron viikko, tosin kukaan ei puhunut että lehti ilmestyy kerran kuussa ja irtonumero maksaa n. 5¿.
Itse sain kerran lehtimyyjältä takuun, jos yksikin lehti jää lukematta tulee hän meille viikoksi siivoamaan. Harmi ettei jäänyt nimi mieleen sillä lehdet jäi varmaan kaikki lukematta ja siivosapu ei todellakaan olisi pahitteeksi ;).
Kysyin vielä että oikeastiko ei maksa mitään ja nainen sanoi että juu ihan ilmaiseksi tulee tämä lehti.
Vastailin siis kysymyksiin, jotka koskivat lehtiä (ja tunsin itseni tyhmäksi, kyssärit oli niin hölmöjä). Kun olin vastaillut aikani, nainen kysyi minkä lehden ottaisin ja kun ilmoitin ottavani lehden xxx hän kertoi että tulee 3 kk ilmaiseksi ja maksankin sitten 3 kk, eli puolen vuoden lehdet 3 kk hinnalla. Siinä vaiheessa paloi pinna ja saoin että en tilaa ja pasikasin luurin kiinni. Myöhemmin harmitti että en ottanut yläs firmaa enkä soittajaa. Tollaseiseta voisi ja pitäisi valittaa.
kännykkä pirahti soimaan synnärillä, kun olimme laittaneet sukulaislle ja tuttaville vauvaterveiset.
No hei: täällä N. N sieltä ja siletä, mitä kuuluu?
-Anteeksi Kuka? Nyt en muista. On vähän onnesta sekainen olo.
No N. N ja firma. mitä kuuluu?
-No hyvää. Ollaan täällä Naistenkinikalla olen juuri saanut pienen tytön. Eli jos myyt jotain niin ei kiitos.
No nyt olisi huippu hyvä tarjous..
- hei ei. Mä sainoin et olen just saanut pvauvan, enkä todellakaan osta mitään. On hieman muita asioita miettivänä.
No,nyt olisi kuitenkin hyvä tarjous. Kannattaa kuunnella. Meillä..
No en kuunnellut. Harvemmin lyön luurin korvaan mut ..
nyt saan kirjeitse samat tarjoukset ja ne on helppo laittaa roskiin jos ei kiinnosta :o)
sain liian monta kertaa tuon samaisen tarjouksen mitä AP:kin ja kun tivasin mikä on juttu takana myyjä esitti ensin " tyhmää" mutta lopulta " luuletko, että elämässä saa mitään ilmaiseksi"
:oD
En haluakaan saada mitään ilmaiseksi, mutta ei mun tarvii niitä ilmaistarjouksia enää kuullakaan. Ja kiellon teko oli helppoa, maistraatille tieto!
eikös tuo ole jo aivan vanha vitsi. Minua on jo kauan aikaa sitten " palkittu hyvän asiakassuhteen" vuoksi.. Ensimmäisen kerran narahdin ja jäin kuuntelemaan varttitunnin myyntipuheen, tunsin kyllä sen jälkeen itseni täysin ääliöksi kun menin lankaa. Myyjä viimeiseksi totesi " et kai luule että nyt ihan ilmaiseksi tällaista voisimme tehdä.." Minä kyllä hetkisen aikaa luulin koska niin moneen kertaan se kerrottiin. Sen jälkeen olen myyjän ja itseni aikaa säästääkseni sanonut heti aluksi että en osta mitään ,kiitos ja hei!
Vierailija:
ja täytyy myöntää, että joukossa on tosi hyvin koulutettuja myyjiä. Poissaollessani vastaa joku toinen näihin puheluihin ja olen vannottanut, että kukaan ei saa tilata mitään. Ensin luvataan digikameraa tms. arvokasta lahjaksi hyvästä asiakkuudesta. Sen jälkeen puhutaan asiakas ympäri tekemään tilaus ihan huomaamatta. Ensin selitetään ummet ja lammet uutuustuotteista, urkitaan vaivihkaa tiedot esim. firmassa käytettävistä tulostintyypeistä ja sitten kehutaan, kuinka heidän värikaseteissaan käytetään erityisen hienojakoista värijauhetta, joka kestää kolme kertaa tavallista kasettia pidempään. Yhden tavallisen kasetin hinta on 80 euroa ja tämä maksaa vain 170 euroa. Sitten puhutaan taas vähän ympäripyöreää juttua ostajan pään sekoittamiseksi. Sitten esitetään täsmäkysymys: " Voin varmaan pistää tästä yhden kasetin kumpaankin printterityyppiin, niin voitte kokeilla" . Joopa joo, kokeilun hinnaksi tulee 440 euroa (+ ALV)! Uuden tulostimen saa halvemmalla kuin tuon värikasetin.Kun tilauksesta kieltäytyy, ei digikamerasta puhuta enää sanaakaan.
Ja aluksi olin onnesta sekaisin kun olin " voittanut" digikameran. Mutta kun en saanut/halunut tilata mitään väriaineita, niin enpä ikinä saanut sitä. Ja kaiken huippu oli että tämä sama nainen soitti minulle peräti 2 kertaa ja kun vaihdoin firmaa niin vielä uuteenkin firmaan vielä kerran, kysyen edeltäjääni siinä. Selvää on että digikameraa en ikinä saanut.
Asiakkaallahan on oikeus perua tilauksensa (oliko sen nyt) 2 viikkoa ekan lehden saamisen jälkeen. Saa ilmaisia näytenumeroita.