Onko turvakaukalon käytölle yläikärajaa?
Hei!
Tiedän et painoraja on 13 kiloa, mutta onko sen lisäksi olemassa ikärajaa?Minkä ikäiseksi asti olette käyttäneet lapsellanne turvakaukaloa?
Kommentit (24)
Mulla on semmoinen mielikuva että rajat on 13 kg tai 1v. Ainakin meidän istuimessa. Esikoispoika siirrettiin turvakaukalosta pois sillä viikolla kun täytti 1 vuoden, painoa 9,3 kg. (Puolivuotiaana 8,7 kg ja istui jo hyvin.) Viihtyi ilman ongelmia, niin annettiin olla. Seuraava istuin kuitenkin sen verran isompi, ettei nähty viisaaksi siirtää liian aikaisin.
Kakkonenkin saa olla turvakaukalossa aika pitkään, koska esikoinen täyttää maaliskuussa 3 v ja kakkonen helmikuussa 1 v. Lähelle 1 vuotta siis pidetään, koska poika siirtyy sitten kasvot menosuuntaan ja tyttö saa häneltä istuimen.
Meillä siis kaukalo Römer baby safe (meniköhän oikein), jossa hyvät säätövarat pystympään jne.
Vaikka tyttö on pitkänpuoleinen. ei ollut vielä liian iso kaukaloon, mutta vaihdettiin turvaistuimeen, kun kaukalo meni tuttavaperheeseen. Käsittääkseni pää ei saisi tulla turvakaukalon yli ja painorajaa on noudatettava, mutta muuten voi käyttää niin kauan kuin lapsi suostuu suosiolla olemaan. Törmäystesteissä muuten kaukalot saa järjestäen paremmat arvosant kuin turvaistuimet.
tärkeimmät mittarit - jos painoraja ylittyy tai pää tulee ulos kaukalosta, pitää siirtyä seuraavaan. Eli ei ikärajaa - ajatelkaa nyt vaikka keskosia tai muuten vain pienikokoisia, miksi pitäisi siirtyä jos mitat ei täyty?
Oma esikko siirtyi turvallisuussyistä isompaan istuimeen puolen vuoden iässä, kun kaukalo oli huonoa mallia. Kuopus puolestaan oli kaukalossa vuosikkaaksi, kunnes ei siihen enää mahtunut.
mutta kukapa vuosikas siinä haluaisi enää matkustaa kun ei mitään näekään? Meillä poika siirtyi isompaan istuimeen joskus 8 kk iässä, kun kaukalo kävi talvivaatteissa ahtaaksi.
1v3kk kun mahtui vielä meidän pieni poika mutta kun sai uuden seuraavan koon istuimen, niin oli ilmeessä näkemistä. Ja automatkailu alkoi onnistua. :) Siihen asti siis vain silkkaa huutoa.
Pää ei saa tulla kaukalon yli ja eikä myöskään jalat. Jos jalat tulevat yli kaukalon ja ottavat selkänojaan kiinni, kolaritilanteessa niin silloin on myös lonkkaluutkin poikki....
Tupuna72:
Pää ei saa tulla kaukalon yli ja eikä myöskään jalat. Jos jalat tulevat yli kaukalon ja ottavat selkänojaan kiinni, kolaritilanteessa niin silloin on myös lonkkaluutkin poikki....
Jos jalat eivät saisi tulla yli, suurin osa vauvoista olisi ihan muutaman kuukauden ikäisenä liian isoja kaukaloon. En usko että kaukalot edes testataan vastasyntyneen kokoisella nukella, vaan ihan normaalikokoisella " vauvalla" , jonka jalat kyllä tulevat reunan yli. Ja silti kaukalot saavat erinomaisia arvosanoja testeissä.
Mutta pää ei tietenkään saa tulla yli istuimen reunan. Mutta tietysti jos jalat tulevat ihan hirvittävästi yli niin siinä istuimessa istuminen on aika epämukavaa kun istuimen etureuna tukeutuu yleensä sinne penkin selkänojaan ja tästä syystä kai useimmat sitten vaihtavat isompaan istuimeen.
Käytännössä lapsen koko siis määrää sen kuinka kauan istuinta voi käyttää. Meillä ovat (pienikokoiset) lapset siirtyneet isompaan istuimeen vähän alle vuoden ikäisenä mutta ulkomaanmatkoilla olemme raahanneet kaukaloa vähän vanhemmallekin kun se on helpompi kuljettaa kuin isompi istuin. Käytännössä meillä lapset ovat joskus ulkomaanmatkoilla satunnaisesti siis istuneet vauvakaukalossa n. 1v 2kk iässä.
muissa istuimissa on erilainen kiinnitys auton omaan istuimeen. Turvakaukalossa nimenomaan perääänajotilanteessa turvakaukalo painuu auton selkänojaa vasten, jolloin vastaan ottaa kaukalon yläkaari - ja vauvan jalat, jos ne tulevat selvästi reinan yli - siis silloin voi vauvan nilkat, lonkat, sääret, polvet ja/tai reidet murtua riippuen jalkojen asennosta onnettomuushetkellä. Isommille tarkoitetut istuimet riippumatta ovatko ne selkä vai kasvot menosuuntaan, kiinnitetään auton istuimeen siten, ettei peräänajotilanteessakaan turvaistuin lävähdä penkin selkänojaan. Toki istuin voi hieman joustaa, mutta ei sen pitäisi kumminkaan osua jos lapsi on istuimen kokoluokituksen puitteissa.
Muistakaa siis aina nostaa/pitää ylhäällä turvakaukalon kaari, koska se on ainoa joka suojaa lasta törmäämästä penkin selkänojaan peräänajossa. Olen huomannut, että joskus näkee, kuinka vanhemmat kiinnittäessä turvakaukaloa auton vöihin laskevat " kantokahvan" alas. Se ei ole siis vain kantokahva, vaan ennenkaikkea turvakaari.
nipo:
Mutta pää ei tietenkään saa tulla yli istuimen reunan. Mutta tietysti jos jalat tulevat ihan hirvittävästi yli niin siinä istuimessa istuminen on aika epämukavaa kun istuimen etureuna tukeutuu yleensä sinne penkin selkänojaan ja tästä syystä kai useimmat sitten vaihtavat isompaan istuimeen.
Käytännössä lapsen koko siis määrää sen kuinka kauan istuinta voi käyttää. Meillä ovat (pienikokoiset) lapset siirtyneet isompaan istuimeen vähän alle vuoden ikäisenä mutta ulkomaanmatkoilla olemme raahanneet kaukaloa vähän vanhemmallekin kun se on helpompi kuljettaa kuin isompi istuin. Käytännössä meillä lapset ovat joskus ulkomaanmatkoilla satunnaisesti siis istuneet vauvakaukalossa n. 1v 2kk iässä.
Turvakaukalohan pitää aina kiinnittää autoon aika lailla makuuasentoon ja niin että tuo turvavyökiinnitys estää sen ettei istuin pääse kolarissa " kippaamaan" sinne selkänojaan kiinni. Tämän saa ihan hyvin testattua niin että kiinnityksen jälkeen yrittää " kumota" istuinta. Jos istuin on kiinnitetty oikein niin se ei kippaa (ei ainakaan meidän istuin).
Ainakin meidän turvakaukalossa (Britax rock-a-tot, 8 vuotta vanha kun esikoinenkin on sen ikäinen ;) on nimenomaan ohjeissa neuvottu että kaari (tai kahva) KUULUU autoon kiinnitettäessä laskea alas. Tiedän kyllä että valmistuksen jälkeen tuo samainen istuin on testattu toimivaksi myös kahva ylhäällä mutta ainakin meillä nimenomaan tuosta ohjeesta johtuen kahva laskettiin kahden ensimmäisen kanssa alas, kolmosella pidettiin pääosin ylhäällä.
Teillä on erilainen turvakaukalo kuin meillä. Meidän kaukaloa ei taida saadakaan niin makaavaan asentoon, ettei se kippaisi peräänajossa (maxi-cosi). En tiedä mikä on tilanne esim isofix-kiinnitteisissä turvaistuimissa - tässä istuin taitaa olla paremmin auton istuimessa kiinni kuin periteisesti vain auton omilla vöillä kiinnitetty.
Meillä kaukalon ohjeissa oli, että turvakaari tulee olla ehdottomasti ylhäällä. Näin käsittääkeni on useimmissa malleissa ja tällaista tietoa sain myös liikkeessä, josta ostin kaukalon. Toki myyjät liikkeissä antavat myös ristiriitaista infoa, mutta siis fysiikan lakeja ei ainakaan meidän istuin kumoa - siinä ei ole mitään, mikä estäisi kippauksen, jos perään törmätään, jollei istuin ole todella makaavassa asennossa siten, että vauvan jalat olisivat lähes suoraan ylöspäin - lisäksi kiinnitysohjeessa on ruksi tällaisen kuvan päällä eli sitä kiinnitysasentoa ei kaukalolle suositella ainakaan tässä merkissä. Jos istuimen laittaa kovin makaavaan asentoon, se ei varmaankaan kippaa, mutta mahdollisessa nokkakolarissa vauva olisi pää edellä törmäyssuuntaan ja vauvaa eteenpäin vievää liikenergiaa vastustava voima kohdituisi pienelle alalle hartioiden kohdalle (turvavyöt) - nokkakolarissa ideaali olisi, että vauva olisi mahdollisimman pystyssä selkä menosuuntaan jolloin liikettä vastustava voima jakaantuisi mahdollisimman laajalle alalle (selkänoja+turvavyöt vs. vain turvavöiden hartiaosa) ja lisäksi kovin makuulla oleva vaaka-asento toisaalta peräänajotilanteessa kohdistaa vastavoiman lähinnä turvavyön haara-osaan toisin kuin jos vauva on pystymmässä asennossa, kohdistuu voima koko turvavöiden peitto-alalle.
Niin tämä siis oli lähinnä törmäysteoriaa, en ota sinänsä kantaa teidän istuimeenne - se on varmasti hyväksi havaittu ja testattu ja siinä on varmaankin kippaaminen jotenkin estetty.
ikää on ihan just 1v2kk. Ja saa vielä tovin siinä istuakkin. Poika on pienenpuoleinen, eli kiloraja ei vielä ole lähelläkään. Painoa oli kaksi päivää sitten 7170g. Pääkin on vielä kokonaan kaukalon sisäpuolella.
kolmonen siirtyi kaukalosta pois ollessaan 1v2kk. Kakkonen taisi olla 1½v ja esikoinen 8kk.
Ei kai noissa ikärajaa varsinaisesti ole. Lapsen kokohan siihen vaikuttaa. Tietysti vanhempia lapsia saattaa tosiaan ruveta tympimään ihan vauva-asennossa matkustaminen =)
ja liikkeessä painotettiin nimenomaan sitä, että jalat eivät saa tulla kaukalon ulkopuolelle, koska jalusta voi kolaritilanteessa päästä kippaamaan selkänojaa vasten. Ja juuri tästä syystä myös kantokahvan tuli olla aina pystyasennossa.
Joten kannattaa selvittää mikä on tilanne juuri sen oman kaukalon suhteen tuossa jalkojen ylitulemisessa. Ehkä kaikissa kaukaloissa tätä vaaraa ei ole.
Eikä käyttöohjeessa puhuta mitään siitä etteivät jalat saisi tulla yli.
On totta että kaukalo (myös pelkkiin vöihin kiinnitetty) kippaa helpommin kuin istuin, jossa on alakiinnityshihnat. Mutta esim. Amerikassa myydään Britaxin turvaistuimia, jotka ovat selkä menosuuntaan vastasyntyneestä noin 15 kg asti, kasvot menosuuntaan n. 20 kg asti. Turvavyö tulee selkä menosuuntaan asennettaessa istuimen etuosasta kuten suomalaisissakin istuimissa, mutta alakiinnityshihnoja ei ole. Eikä sielläkään nähdä jalkojen yli tulemista mitenkään vaarallisena, vaikka luonnollisesti 15-kiloisen lapsen jalat tulevat jo yli. Ja valmistajana Suomessakin arvostettu Britax. Tässä vielä linkki yhteen sellaiseen istuimeen, malli on Britax Roundabout
http://www.britaxusa.net/pdf/guide_roundabout.pdf
ja lapsi oli siinä tasan 1vuotiaaksi. Ja jalat tulivat kyllä siitä yli kaaauan ennen yksivuotispäivää. Meillekään ei myymälässä sanottu ettei saisi tulla. Itse asiassa jalat olivat loppuvaiheessa polvista jo hiukan koukussa, kun ottivat selkänojaan kiinni yksivuotiaana. Enkä ohjeistakaan muista sellaista lukeneeni, ettei jalat saa tulla yli. Myymälässä sanottiin että niin kauan se käy lapselle, kun pää ei tule siitä yli. Ostimme seuraavan istuimen sen takia ettei lapsen jalat tarvitsi olla koukussa. Emmekä sen takia että pää olisi jo tullut yli. Eli kaukalo olisi mennyt reilusti yli yksi vuotiaanakin.
Vaikka käyttöohjeessa ei tuosta jalkojen ylitulemisesta mainitakaan, niin tuon varoituksen saatuani kokeilin itse miten helposti kaukalo jalustoineen pääsee nousemaan ylöspäin. Enpä sen jälkeen kyllä halunnut tietoisesti ottaa sitä riskiä, että vauvan jalat murskaantuvat takapenkkiä vasten kaukalon kipatessa.
Joten oman harkinnan käyttö lienee ihan sallittua vaikka käyttöohjeessa ei tuota seikkaa mainitakaan? Ja kun seuraava istuimemme on hyväksytty 0-18kg lapselle, ei isompaan istuimeen siirtymisestä tuossa vaiheessa tuskin ainakaan mitään haittaa ollut.
nore:
Ja kun seuraava istuimemme on hyväksytty 0-18kg lapselle, ei isompaan istuimeen siirtymisestä tuossa vaiheessa tuskin ainakaan mitään haittaa ollut.
Meilläkin on ollut lapsille vastasyntyneestä asti hyväksytty turvaistuin (Britax Freeway), mutta on se paljon avarampi kuin kaukalo. Eli törmäyksen tullessa vauvan pää pääsee heilahtelemaan sivuttaissuunnassa paljon rajummin kuin kaukalossa. Pelkään aivo-/niskavammaa enemmän kuin murtuneita jalkoja.
tämä menee nyt taas tähän kärjistelyyn. ;o)
Kyllä 7kk ikäinen jo osaa sen verran päätään kannatella, ettei se aivan hervottomasti pääse retkahtelemaan. Enhän nimittäin väittänytkään, että meillä olisi siirrytty isompaan istuimeen jo heti vastasyntyneenä. Ja toki noissa 0-18kg istuimissakin on eroja kuin yöllä ja päivällä, toisissa suojat ovat paremmat kuin toisissa. Mutta kuten sanottu - jokainenhan se itse tekee valintansa, joten meillä päädyttiin tähän ratkaisuun.
Meille ainakin lastentarvikeliikkeessä sanottiin, että jalat eikä pää saa tulla yli. Jalat juuri tuon murtumisriskin takia. Muutenkin olen useamman kerran liikkeissä kuullut myyjän sanovan, että turvaistuin on kaukaloa turvallisempi, koska kiinnitys on yleensä tukevampi (kun ei ole pelkästään auton turvavyön varassa). Poikkeuksiakin varmaan löytyy eri mallien välillä. Meillä lapset (3 kpl) ovat siirtyneet kaukalosta isompaan istuimeen n. 10 kk iässä, vaikka eivät kovin isoja ole olleetkaan.
Kuopus siirtyi juuri tänään isompaan istuimeen ja ikää on nyt 9kk. Jalat alkoi tulla jo aika paljon reunan yli ja ajateltiin, että on mukavampi matkustaa väljemmin.