Olkaa ystävällisiä kesätyöntekijöille, näyttäkää esimerkkiä!
Viime lauantaina lähikaupassa (Alepa, Helsinki) oli nuori tyttö kassalla, selvästi ensimmäisiä aikoja kaupassa töissä ja ylipäätään töissä. Edelläni oleva mies halusi ostosten lisäksi jonkun veikkauksen pelin. Tyttö ei osannut naputella sitä peliä ja pyysi apua kahdelta(!) vanhemmalta kassa-naiselta. Kumpikaan nainen ei ollut kuulevinaan, he eivät vastanneet sanaakaan tytön avunpyyntöihin! Lopulta tämä oletettavasti siis kesätyöläinen itkua nieleskellen pyysi anteeksi asiakkaalta kun ei voi myydä tämän haluamaa tuotetta koska ei osaa. Onneksi asiakas oli ihan ok asian suhteen. Kaikki asiakkaat näki kuinka inhottavasti muut kassat kohtelivat tuota nuorta naista. Inhottavaa!
Eli hei sinulle Alepan- kassaneiti jos satut lukemaan tämän, Tsemppiä. Harmittaa kun olin niin nössö taas etten avannut suutani. ei kyllä kukaan muukaan avannut.
Olen itse jo "vanha ämmä". Hävettää ikätovereideni käytös.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:35"]
Toki 18 asioilla on toinenkin puoli. Mutta erityisesti tässä, jos asiakkaalle tilanne näyttäytyy sellaisena, että työntekijää kohdellaan huonosti, on vähän vaikea kääntää asioita niin, että "kaikki on varmasti ollut tosi hyvin, mutta asiakas ei vaan ymmärrä sitä".
Varmasti näitä tulee. Itse työskentelen myyjänä kaupassa ja juuri uudemman työntekijän kanssa seuraava tilanne varmasti näyttää siltä, että "pomotan" uutta työntekijää: oli sovittu, että työntekijä tekee tietyt työtehtävät kentällä ja tulee sen jälkeen päästämään minut pois kassalta. Tämä työntekijä usein aloittaa sellaisen: "mä teen tän vielä ihan nopsaan", eikä päästäkään minua pois sovitusti kassalta vaan jää haahuamaan kentälle. Tässä vaiheessa minulla poksahtaa kupla otsassa ja olen monesti joutunut sanomaan tälle työntekijälle, että "Kyllä. Haluan. Pois. Tästä. Nyt. Heti." Tämä työntekijä on sellainen kiltinoloinen, eli varmasti ulkopuoliselle ei avaudu tilanteesta se, että tämä "kiltti" työntekijä ei tee, kuten on sovittu.
[/quote]
Noh edelleen, en ollut paikalla ko. tilanteessa niin on ihan mahdoton sanoa. Voi kyllä olla että olisin nähnyt asian toisin tai sitten ei, mahdoton sanoa.
Mutta laitoinkin vielä lisäkysymyksiä että onko ap. varma että kassanaiset kuulivat naureskelultaan avunpyynnön? Jos asiakas sanoi että "eivät olleet kuulevinaan", niin onko varmaa etteivät olleet niin keskittyneitä naureskeluunsa etteivät kuulleet avunpyyntöä?
Mutta spekulointia tämä kaikki kun en näkemässä ollut, siksi painotinkin sitä harkintaa koska kassalla tapahtuu päivittäin tilanteita jotka näyttävät asiakkaasta ihan muulta mitä siinä oikeasti tapahtuu.
Loistava esimerkkin muutoin tuo sinun uuden työntekijän esimerkki, se näyttäytyy asiakkaalle varmasti ilkeämpänä mitä se on.
Sitten kaiken lisäksi kun miespomotkin ovat lääpällään nättiin nuoreen harjoittelijaan. Se kaiken huippu ja se saa jo rankat kostotoimet kehiin. Sitä ei voi sietää että joku uusi tulee taloon ja on heti pomon lellikki vaikkei tee mitään muuta kuin hymyilee kauniisti sekä esittää niin viattoman viehttävää. Kyllä ne ilmeet täytyy saada laikaistua pois kasvoilta sekä tuntemaan sen ettei ole minkään arvoinen vaikka ehkä näyttääkin miesten silmissä kivalta.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:27"]
Mitä ne kaksi naista teki kun tyttö kysyi apua? Katsoivatko päin, mutta eivät sanoneet mitään?
Oletko aivan varma että he kuulivat avunpyynnön naureskelun keskeltä?
Jos kuulivat, niin miten he reagoivat? Katsoivat tyttöä päin, mutta eivät sanoneet sanaakaan vai?
[/quote]
En kuullut mitä toinen vastasi, jotain lyhyesti. Toinen tuli paikalle, tyttö kysyi häneltä apua, ei vastausta ja selkeästi vältti katsekontaktia. Naiset juttelivat keskenään (vuoronvaihto) jaa tyttö antoi periksi. Tyttö pyysi anteeksi peliä pyytäneeltä asiakkaalta "kun en vielä osaa".
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:43"]
Sitten kaiken lisäksi kun miespomotkin ovat lääpällään nättiin nuoreen harjoittelijaan. Se kaiken huippu ja se saa jo rankat kostotoimet kehiin. Sitä ei voi sietää että joku uusi tulee taloon ja on heti pomon lellikki vaikkei tee mitään muuta kuin hymyilee kauniisti sekä esittää niin viattoman viehttävää. Kyllä ne ilmeet täytyy saada laikaistua pois kasvoilta sekä tuntemaan sen ettei ole minkään arvoinen vaikka ehkä näyttääkin miesten silmissä kivalta.
[/quote]
Joo eiköhän sun mielipide tullut jo selväksi, vituttaa kun joku on kauniimpi, mukavampi ja vähemmän rupsahtanut kuin sinä. Se ei kuitenkaan ole syy työpaikkakiusaamiselle.
Tuli hyvä keskustelu, kiitos siitä. Lähden itse töihin, mutta jatkakaa te ja palataan asiaan. Kerron kun saan palautetta alepasta:). ap
Laita tämä sama palaute menemään Alepan nettisivuilta myös.
No enpä sääli näitä kassaneitejä, ylimielisiä nirppanokkia jotka eivät osaa sivistyneitä käytöstapoja itse. Ei siis kiinnosta.
Todellakin palautetta menemään. Muista mainita tarkalleen myymälä ja aika jolloin olit siellä, ja kuvailla näiden kassaihmisten ulkonäköä, niin menee toivottavasti palautteet oikeaan osoitteeseen. Suututtaa tuollaiset katkeroituneet, elämäänsäkyllästyneet ämmät, joiden on pakko pönkittää omaa egoaan kyykyttämällä nuorempia.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:56"]
Laita tämä sama palaute menemään Alepan nettisivuilta myös.
[/quote]
Laitoin jo:). ap
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:57"]
No enpä sääli näitä kassaneitejä, ylimielisiä nirppanokkia jotka eivät osaa sivistyneitä käytöstapoja itse. Ei siis kiinnosta.
[/quote]
Kuulostatpa viehättävältä ihmiseltä <3
Jep, kyllä minulla on päinvastaisista tilanteista kokemusta että nuoret kassaneidit nimenomaan ovat niin ollakseen, heitä näpäytän, muita kohtelen ystävällisesti.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:57"]
No enpä sääli näitä kassaneitejä, ylimielisiä nirppanokkia jotka eivät osaa sivistyneitä käytöstapoja itse. Ei siis kiinnosta.
[/quote]
Provoilijakin löysi tämän ketjun..
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:59"]
Todellakin palautetta menemään. Muista mainita tarkalleen myymälä ja aika jolloin olit siellä, ja kuvailla näiden kassaihmisten ulkonäköä, niin menee toivottavasti palautteet oikeaan osoitteeseen. Suututtaa tuollaiset katkeroituneet, elämäänsäkyllästyneet ämmät, joiden on pakko pönkittää omaa egoaan kyykyttämällä nuorempia.
[/quote]
Ja minkälaisen kuvan nuoret saa työelämästä jos noin veemäistä on työkavereiden käytös? ap
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:57"]
No enpä sääli näitä kassaneitejä, ylimielisiä nirppanokkia jotka eivät osaa sivistyneitä käytöstapoja itse. Ei siis kiinnosta.
[/quote]
Kuulostatpa viehättävältä ihmiseltä <3
[/quote]
Niin olenkin:)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:01"]Jep, kyllä minulla on päinvastaisista tilanteista kokemusta että nuoret kassaneidit nimenomaan ovat niin ollakseen, heitä näpäytän, muita kohtelen ystävällisesti.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..
[/quote]
Totta tuokin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:01"]
Jep, kyllä minulla on päinvastaisista tilanteista kokemusta että nuoret kassaneidit nimenomaan ovat niin ollakseen, heitä näpäytän, muita kohtelen ystävällisesti. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan..
[/quote]
Ihmeellistä änkkäystä. Tässä ei ollut ollenkaan kyse mistään nuoren myyjän ylimielisyydestä, päin vastoin. Taitaa sullakin olla itselläsi joku ongelma.
Näitä tapauksia valitettavasti on ihan hirveästi, että uutta työntekijää ei perehdytetä kunnolla, ja sitten huudetaan, kun ei ole osannut jotain asiaa, mitä kukaan ei ole edes vaivautunut opettamaan. Nimimerkillä kokemusta on, myöskin kaupan alalta...
En tiedä tuota tilannetta tietenkään, joten siihen en voi kommentoida, mutta sen haluan huomauttaa että asiakkaan on äärimmäisen vaikea tulkita kassatilanteita oikein, kun ei tiedetä yrityksen toimintatapaa tai ohjeistusta!
Siksi asiakkaana olisin äärimmäisen varovainen arvostellessa ja itse päätellessä että mitä tilanteessa tapahtui ja miksi. Varsinkin jos ei tiedä taustasyitä. Harvemmin kassat saa siinä tilanteessa alkaa kailottamaan niitä syitä miksi toimia kuten toimii, esim. rahaturvallisuuteen tai tiettyyn asiakkaaseen liittyvä asia.
Itse olen ollut hieman samantapaisessa tilanteessa, tosin ohjeistin harjoittelijaa kyllä avun äärelle, en vain itse voinut auttaa häntä tilanteen vuoksi. Mutta sain todella ilkeitä katseita ja tuhahduksia eräältä naisasiakkaalta.
Tietysti asiakkaan kuuluu törkeyksiin puuttua, mutta kannattaa aina harkita ennen kuin toimii, koska asiakas ei aidosti tiedä mitä siellä liikkeessä oikeasti tapahtuu.
Kyllä näitä kurppia vaan löytyy, jotka nauttivat päästessään nöyryyttämään nuorta ja nättiä kesätyöntekijää. Varsinkin naisvaltaisilta palvelualoilta löytyy. Tuntevat itsensä sitten varmaan paremmiksi ihmisiksi. Pidän ap:n näkemystä tilanteesta täysin uskottavana.