Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olkaa ystävällisiä kesätyöntekijöille, näyttäkää esimerkkiä!

Vierailija
15.06.2015 |

Viime lauantaina lähikaupassa (Alepa, Helsinki) oli nuori tyttö kassalla, selvästi ensimmäisiä aikoja kaupassa töissä ja ylipäätään töissä. Edelläni oleva mies halusi ostosten lisäksi jonkun veikkauksen pelin. Tyttö ei osannut naputella sitä peliä ja pyysi apua kahdelta(!) vanhemmalta kassa-naiselta. Kumpikaan nainen ei ollut kuulevinaan, he eivät  vastanneet sanaakaan tytön avunpyyntöihin! Lopulta tämä oletettavasti siis kesätyöläinen itkua nieleskellen pyysi anteeksi asiakkaalta kun ei voi myydä tämän haluamaa tuotetta koska ei osaa.  Onneksi asiakas oli ihan ok asian suhteen. Kaikki asiakkaat näki kuinka inhottavasti muut kassat kohtelivat tuota nuorta naista. Inhottavaa! 

Eli hei sinulle Alepan- kassaneiti jos satut lukemaan tämän, Tsemppiä. Harmittaa kun olin niin nössö taas etten avannut suutani. ei kyllä kukaan muukaan avannut. 

Olen itse jo "vanha ämmä". Hävettää ikätovereideni käytös.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokainen arvonsa tunteva duunari näyttää kesätyöntekijälle kaapin paikan. Turha sitä on tulla meidän työpaikalle kukkoilemaan että osaa muka paremmin työt kuin me vanhat työntekijät.

Miehet tietenkin ovat lääpällään jonkin harjottelijatytön silmien räpsyttelyn edessä, mutta kyllä me naiset laitamme harjoittelijan siltäkin osin kuriin.

Vierailija
22/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:07"]

En tiedä tuota tilannetta tietenkään, joten siihen en voi kommentoida, mutta sen haluan huomauttaa että asiakkaan on äärimmäisen vaikea tulkita kassatilanteita oikein, kun ei tiedetä yrityksen toimintatapaa tai ohjeistusta!

Siksi asiakkaana olisin äärimmäisen varovainen arvostellessa ja itse päätellessä että mitä tilanteessa tapahtui ja miksi. Varsinkin jos ei tiedä taustasyitä. Harvemmin kassat saa siinä tilanteessa alkaa kailottamaan niitä syitä miksi toimia kuten toimii, esim. rahaturvallisuuteen tai tiettyyn asiakkaaseen liittyvä asia.

Itse olen ollut hieman samantapaisessa tilanteessa, tosin ohjeistin harjoittelijaa kyllä avun äärelle, en vain itse voinut auttaa häntä tilanteen vuoksi. Mutta sain todella ilkeitä katseita ja tuhahduksia eräältä naisasiakkaalta. 

Tietysti asiakkaan kuuluu törkeyksiin puuttua, mutta kannattaa aina harkita ennen kuin toimii, koska asiakas ei aidosti tiedä mitä siellä liikkeessä oikeasti tapahtuu.

[/quote]

Ei kai tää nyt ollut monitulkintainen asia?

On totta, että on tilanteita, että asiakas ei aina voi saada oikeaa kuvaa tilanteesta. Esimerkiksi toinen myyjä on jo päässyt töistä, mutta vielä työvaatteet päällä ->asiakas ei voi tietää, että myyjä ei työskentele enää työajalla eikä ole siten käytettävissä. Tai jotain muuta, esim. toiset myyjät tekevät jotain hommaa, jota ei voi keskeyttää ja tästä on jo kerrottu etukäteen, että ei voi häiritä.

Mutta silti: liikkeen pitäisi huolehtia siitä, että asiakkaalle ei jää tuollainen kuva, kuin mitä ap:lle jäi. Eli ap:n palaute on täysin asiallinen.

Liike ei ole tässä tapauksessa toiminut oikein. Esimerkiksi veikkaukselle on palvelunumero, johon voi soittaa tarvittaessa. Jos noita toisia myyjiä ei ole saanut syystä tai toisesta häiritä, myyjälle ei ole kuitenkaan kerrottu, että hän voi soittaa palvelunumeroon. Eli jokin tuossa nyt kuitenkin mättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuota tilannetta tietenkään, joten siihen en voi kommentoida, mutta sen haluan huomauttaa että asiakkaan on äärimmäisen vaikea tulkita kassatilanteita oikein, kun ei tiedetä yrityksen toimintatapaa tai ohjeistusta!

Siksi asiakkaana olisin äärimmäisen varovainen arvostellessa ja itse päätellessä että mitä tilanteessa tapahtui ja miksi. Varsinkin jos ei tiedä taustasyitä. Harvemmin kassat saa siinä tilanteessa alkaa kailottamaan niitä syitä miksi toimia kuten toimii, esim. rahaturvallisuuteen tai tiettyyn asiakkaaseen liittyvä asia.

Itse olen ollut hieman samantapaisessa tilanteessa, tosin ohjeistin harjoittelijaa kyllä avun äärelle, en vain itse voinut auttaa häntä tilanteen vuoksi. Mutta sain todella ilkeitä katseita ja tuhahduksia eräältä naisasiakkaalta. 

Tietysti asiakkaan kuuluu törkeyksiin puuttua, mutta kannattaa aina harkita ennen kuin toimii, koska asiakas ei aidosti tiedä mitä siellä liikkeessä oikeasti tapahtuu.

[/quot

Tuossa kyllä kaksi pitkää kassajonoa katseli kun nuorta tyttöä nöyryytettiin. Kyse oli veikkauksen Keno-pelin naputtelusta sinne koneelle. Enpä usko "turvallisuusriskeihin". Vanhemmat työntekijät naureskelivat keskenään, eivät olleet huomaavinaan tuota nuorempaa tyttöä. Tyttö oli ihan herttaisen oloinen nuori, hymyilevä ja ystävällinen. ap

Vierailija
24/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:15"]

[/quote]

On totta, että on tilanteita, että asiakas ei aina voi saada oikeaa kuvaa tilanteesta. Esimerkiksi toinen myyjä on jo päässyt töistä, mutta vielä työvaatteet päällä ->asiakas ei voi tietää, että myyjä ei työskentele enää työajalla eikä ole siten käytettävissä. Tai jotain muuta, esim. toiset myyjät tekevät jotain hommaa, jota ei voi keskeyttää ja tästä on jo kerrottu etukäteen, että ei voi häiritä.

Mutta silti: liikkeen pitäisi huolehtia siitä, että asiakkaalle ei jää tuollainen kuva, kuin mitä ap:lle jäi. Eli ap:n palaute on täysin asiallinen.

Liike ei ole tässä tapauksessa toiminut oikein. Esimerkiksi veikkaukselle on palvelunumero, johon voi soittaa tarvittaessa. Jos noita toisia myyjiä ei ole saanut syystä tai toisesta häiritä, myyjälle ei ole kuitenkaan kerrottu, että hän voi soittaa palvelunumeroon. Eli jokin tuossa nyt kuitenkin mättää.

[/quote]

Kuten juuri tätä varten sanoin aiemmassa viestissäni, että en voi ko. tapausta kommentoida koska en ole ollut paikalla. Palautetta voi aina antaa, se on rehti ja rehellinen keino ja totuudenmukainen jos asiakas kertoo omista kokemuksistaan.

Palautteethan käsitellään liikkeessä niin että myös toinen osapuoli saa kertoa oman versionsa ja kertoa syyt toiminnalleen, jos perustellut syyt löytyvät niin asia selviää nopeasti, jos on käyttäydytty asiattomasti niin varmasti tulee seurauksia. 

Mutta edelleen, kaikki tämä on asiakkaan tulkinnan varassa ja asiakas ei tiedä mitä liikkeen "taustalla tapahtuu", siksi kannattaa aina harkita tarkasti ennen kuin tuomitsee tai levittää jotain kokemusta.

Olisi itsestäni ainakin todella kurjaa lukea jostain Iltasanomista tai netin keskustelupalstoilta jostain tilanteesta, jolle on looginen syy, mutta asiakas on lukenut tilanteen aivan väärin ja omien päätelmiensä pohjalta levittänyt tietoa keskustelupalstoilla.

Vierailija
25/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:14"]

Kyllä jokainen arvonsa tunteva duunari näyttää kesätyöntekijälle kaapin paikan. Turha sitä on tulla meidän työpaikalle kukkoilemaan että osaa muka paremmin työt kuin me vanhat työntekijät.

Miehet tietenkin ovat lääpällään jonkin harjottelijatytön silmien räpsyttelyn edessä, mutta kyllä me naiset laitamme harjoittelijan siltäkin osin kuriin.

[/quote]

Joojoo trololoo, mutta pelottavinta on se, että on ihan oikeasti kurppia jotka ajattelee näin. Sen on saanut itse nuorena naisena töissä ollessaan kokea. Näköjään höperöityvät vanhetessaan niin, etteivät enää muista miltä tuntui itse olla se nuori ja kokematon.

Vierailija
26/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kiitos kommentista, totta juuri näin. Odottelen millaisen vastauksen saan palautteeseen Alepasta (S- ryhmä). Tulen kertomaan tänne jos/kun vastaus tulee. ap

Vierailija
27/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne kaksi naista teki kun tyttö kysyi apua? Katsoivatko päin, mutta eivät sanoneet mitään?

Oletko aivan varma että he kuulivat avunpyynnön naureskelun keskeltä?

Jos kuulivat, niin miten he reagoivat? Katsoivat tyttöä päin, mutta eivät sanoneet sanaakaan vai?

Vierailija
28/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 11:23"]

[/quote]

[/quote]

Kuten juuri tätä varten sanoin aiemmassa viestissäni, että en voi ko. tapausta kommentoida koska en ole ollut paikalla. Palautetta voi aina antaa, se on rehti ja rehellinen keino ja totuudenmukainen jos asiakas kertoo omista kokemuksistaan.

Palautteethan käsitellään liikkeessä niin että myös toinen osapuoli saa kertoa oman versionsa ja kertoa syyt toiminnalleen, jos perustellut syyt löytyvät niin asia selviää nopeasti, jos on käyttäydytty asiattomasti niin varmasti tulee seurauksia. 

Mutta edelleen, kaikki tämä on asiakkaan tulkinnan varassa ja asiakas ei tiedä mitä liikkeen "taustalla tapahtuu", siksi kannattaa aina harkita tarkasti ennen kuin tuomitsee tai levittää jotain kokemusta.

Olisi itsestäni ainakin todella kurjaa lukea jostain Iltasanomista tai netin keskustelupalstoilta jostain tilanteesta, jolle on looginen syy, mutta asiakas on lukenut tilanteen aivan väärin ja omien päätelmiensä pohjalta levittänyt tietoa keskustelupalstoilla.

[/quote]

Kerroin aika tarkkaan mitä tapahtui. Ei ollut hirveästi tulkinnanvaraa. Nuorta kassaneitiä nöyryytettiin turhaan ja Veikkaus ja Alepa menettivät yhden myynnin.

Vierailija
29/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että on tilanteita, että asiakas ei aina voi saada oikeaa kuvaa tilanteesta. Esimerkiksi toinen myyjä on jo päässyt töistä, mutta vielä työvaatteet päällä ->asiakas ei voi tietää, että myyjä ei työskentele enää työajalla eikä ole siten käytettävissä.[/quote]

Olen muuten täysin samaa mieltä kanssasi, mutta tästä kohdasta olen hieman eri mieltä. Toki osa on sellaisia, että kun työaika loppuu niin se loppuu, piste. Mutta itse olen (vuokrafirman kautta kassalla työskennellessäni) monta kertaa ollut tilanteessa, jossa olen tarvinnut apua kassan kanssa. Olen todella kiitollinen siitä, että tämän huomanneet työntekijät ovat taukoaikanaan tai työajan ulkopuolella auttaneet ja pelastaneet minut tilanteesta.

Itse olen laittanut hyvän kiertämään ja auttanut kokemattomampia työntekijöitä vuorostani, myös velvoitetun työajan ulkopuolella. Tiedän itse miltä se pulaan jättäminen ja nöyryytys pitkän kassajonon edessä tuntuu, enkä halua sitä fiilistä kellekään muullekaan. Inhimillisyys kunniaan.

Vierailija
30/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tosiaan ole mitään kuvittelua se, että kun työpaikalle tulee nuori nätti harjottelija, niin miestyöntekijät kuolaa hänen peräänsä. Ja vielä pahinta jos vain lietsoo sitä hymyilyllään sekä naurullaan. Se tekee vanhoista ukoistakin niin naistenmiehiä että ja kyllä sitä ollaan avuliata sekä melkein syödään kädestä.

Siinä tilanteessa täytyy naisten puuttua peliin ja löytyyhän siihen keinot sekä miehiä että harjoittelijaa vastaan eikä siihen rintamaan ole vaikea saada naisia mukaan.

Jos mikä niin tämä elämän faktaa eikä fiktiota.

Vierailija
31/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2015 klo 10:57"]

No enpä sääli näitä kassaneitejä, ylimielisiä nirppanokkia jotka eivät osaa sivistyneitä käytöstapoja itse. Ei siis kiinnosta.

[/quote]

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Vierailija
32/32 |
15.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki 18 asioilla on toinenkin puoli. Mutta erityisesti tässä, jos asiakkaalle tilanne näyttäytyy sellaisena, että työntekijää kohdellaan huonosti, on vähän vaikea kääntää asioita niin, että "kaikki on varmasti ollut tosi hyvin, mutta asiakas ei vaan ymmärrä sitä".

Varmasti näitä tulee. Itse työskentelen myyjänä kaupassa ja juuri uudemman työntekijän kanssa seuraava tilanne varmasti näyttää siltä, että "pomotan" uutta työntekijää: oli sovittu, että työntekijä tekee tietyt työtehtävät kentällä ja tulee sen jälkeen päästämään minut pois kassalta. Tämä työntekijä usein aloittaa sellaisen: "mä teen tän vielä ihan nopsaan", eikä päästäkään minua pois sovitusti kassalta vaan jää haahuamaan kentälle. Tässä vaiheessa minulla poksahtaa kupla otsassa ja olen monesti joutunut sanomaan tälle työntekijälle, että "Kyllä. Haluan. Pois. Tästä. Nyt. Heti." Tämä työntekijä on sellainen kiltinoloinen, eli varmasti ulkopuoliselle ei avaudu tilanteesta se, että tämä "kiltti" työntekijä ei tee, kuten on sovittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi