Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos labra aukeaa 7.15

Vierailija
04.06.2009 |

...niin voinko mennä sinne antamaan virtsanäytteen (virtsatieinfektio epäily, kirvelee, kuumottaa) ilman lähetettä? Muuten en pysty pidättämään! Ottaako ne mua sinne ollenkaan, vai pissaanko kotona hillopurkkiin...?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisko soittaa päivytykseen niin voivat sitä kautta joko ottaa sut vastaan tai laittaa koneelle lähetteen?

Vierailija
2/8 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella ainakin viime kesänä, kun minulle iski VTI illalla myöhään, kehotettiin vaan saapumaan päivystykseen hoitajan vastaanotolle. Sain sieltä ensilääkityksen ja reseptin ilman mitään näytteitä. Sellaisia ei kuulemma enää nykyään tarvita. Enkä siis tavannut edes lääkäriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät laita päivystyksestä lähetettä labraan, kun päivystys on sairaalassa (Marian) ja mun oma tk on tietty eri, pienempi yksikkö...

Vierailija
4/8 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli Helsingissä olen.

Mulla olisi kahtakin erilaista lääkettä tässä kotona, mutta en viittis sokkona aloittaa (jos pystyn yötä nyt edes kärvistelemään) kun ei tiedä tietenkään mitkä bakteerit siellä jyllää, et kumpia pitäis ottaa. Pitäis saada se näyte ensin, et vois aloittaa samantein sen näytteenannon jälkeen jommat kummat et oireet helpottais, ja vaihtaa sitten kun bakteerikannat selviää jos aloitin väärät...

Mutta aloittaa ei sais ennen kuin olis se pissanäytteen antanut...

Mariassa 5 h jono...

Vierailija
5/8 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pitänyt.

Vierailija
6/8 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oireet selvät! Jos vaan epäily, tarvitaan se pikatesti missä siis näkyy ne tulehdussolut, eikä siinäkään mitään tiettyä bakteeria erota. Vasta jos ei oireet antibiootilla helpota, annetaan näyte jonka annetaan muhia ja nähdään mikä bakteeri. Näin mä olen ymmärtäny ja takana toistakymment vti:ta

Vierailija
7/8 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveille naisille annetaan antibiootti. Suurin osa terveiden avohuollon nuorehkoiden naisten ( ei raskaana olevat, diabeetikot, laitoshoidossa olevat...)VTI:n aiheuttaja on aina E-Coli, eli takapuolesta peräisin oleva pöpö.

Viljely pitäisi tehgä kuitenkin aina: vuorokauden kasvatuksen jälkeen maljalla näkyy pesäkkeitä, joista tehdään jatkotutkimuksia ja antibioottiherkkyys. Näin varmistetaan, mikä bakteeri on kyseessä ja mille antibiootille bakteeri on herkkä.

Turhien/väärien antibioottikuurien määräminen aiheuttaa bakteereille vastustuskykyisten bakteerien kehittymisen. ESBL on yksi niistä.

Terkuin laboratoriohoitaja/bioanalyytikko, mikrobiolologia

Vierailija
8/8 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskennellessäni olen saanut tehdä lähetteen VTI:ta, klamydiaa ja HIV:a varten, ilman lääkäriä!

Labranhoitaja