Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hemoglobiini 109, voiko väsyttää vaikka ei nyt älyttömän alhainen ole?

Vierailija
25.05.2024 |

Mulla on aiemmin ollut ihan hyvä hb, mutta torstaina selvisi, että nyt se on 109. Pitäisi varmaan katsoa tarkemmin mitä syö.

Kyllä mulla on väsymystä ollut, mutta olen ajatellut sen johtuvan univaikeuksista sekä työn ja opiskeluiden tuomasta kiireestä. Kilpirauhasarvot on ok ja vajaatoimintaan on lääkitys.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama hb ja kyllä se väsyttää.

Vierailija
2/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sitten tiedä mikä tuon on yhtäkkiä laskenut kun aiemmin tosiaan ollut normaali. Pudotan painoa, mutta olen tehnyt sen vähentämällä syömistä enkä jättämällä mitään kokonaan pois. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alhainen d-vitamiinitaso, 39 muistaakseni ja oli ihan veto pois.

Vierailija
4/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli alhainen d-vitamiinitaso, 39 muistaakseni ja oli ihan veto pois.

Mulla ei ole tietoa mun d-vitamiinitasosta. 

Ap

Vierailija
5/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 109 on älytyömän alhainen.

Vierailija
6/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla yli 120 eli olet aneeminen. Rautakuuri. Ihan varmasti väsyttää

Vierailija
7/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on anemia. Ehkä myös rautavarastot (ferritiini) on huvenneet.

Vierailija
8/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaa ferritiini. Hb laskee vasta, kun ferritiini on jo todella alhaalla.

Vierailija
9/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos 125 vetää löysäksi minut.

Vierailija
10/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sitten tiedä mikä tuon on yhtäkkiä laskenut kun aiemmin tosiaan ollut normaali. Pudotan painoa, mutta olen tehnyt sen vähentämällä syömistä enkä jättämällä mitään kokonaan pois. 

Ap

Lukuisia mahdollisia syitä. Menkat, raudan ja B12 vajaus yleisimmät. Jos syöt terveellisesti, vika voi olla imeytymisessä. Esim. maito, tee jne. haittaavat. Voi myös olla imeytymissairaus, kuuten gastriitti - esim. helikon takia, mutta myös kilpirauhasen. Sitä voi poistua pyllystä, eli onko vatsaoireita, mustaa tai veristä ulostetta. Voi olla luuytimen toiminnassa vikaa, esim. tuo B12 tai vakavampaa. Munuaisvika verenpaineen tms. takia vähentäisi EPO:n tuotantoa, eli nämä tutkittava, jne... ja huono kunto. Happea kuluttava liikunta nostaa tuotantoa.

Vierailija
11/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lukuisia mahdollisia syitä. Menkat, raudan ja B12 vajaus yleisimmät. Jos syöt terveellisesti, vika voi olla imeytymisessä. Esim. maito, tee jne. haittaavat. Voi myös olla imeytymissairaus, kuuten gastriitti - esim. helikon takia, mutta myös kilpirauhasen. Sitä voi poistua pyllystä, eli onko vatsaoireita, mustaa tai veristä ulostetta. Voi olla luuytimen toiminnassa vikaa, esim. tuo B12 tai vakavampaa. Munuaisvika verenpaineen tms. takia vähentäisi EPO:n tuotantoa, eli nämä tutkittava, jne... ja huono kunto. Happea kuluttava liikunta nostaa tuotantoa.

Menkat on erittäin niukat minipillereiden vuoksi. Olen yrittänyt syödä paljon kasviksia ja katsoa muutenkin mitä suuhuni laitan. Maitoa en juo, mutta maitotuotteita käytän kyllä. Teetä juon harvoin. Ei ole mitään mustaa tai veristä ulostetta. Liikuntaa olen lisännyt laihduttamisen tueksi.

Ap

Vierailija
12/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö lihaa? Suurin B12-vitamiinipuutteen syy työikäiillä on kasvisruokavalio ilman vitamiinilisää. Sitä ei saa kasviksista. Myös rautaa voi rehuista saada liin vähän. B12 on välttämätön verisolujen tuotannolle ja sen puute aiheuttaa polyneuropatiaa eli hermosto menee hajalle... vapinaa, heikkoutta, näköhäiriöitä, väsymystä, ..., kuolema.

Vierailija
13/15 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötkö lihaa? Suurin B12-vitamiinipuutteen syy työikäiillä on kasvisruokavalio ilman vitamiinilisää. Sitä ei saa kasviksista. Myös rautaa voi rehuista saada liin vähän. B12 on välttämätön verisolujen tuotannolle ja sen puute aiheuttaa polyneuropatiaa eli hermosto menee hajalle... vapinaa, heikkoutta, näköhäiriöitä, väsymystä, ..., kuolema.

Syön lihaa, todellakin. En voisi olla kasvissyöjä koska rakastan lihaa. 

Ap

Vierailija
14/15 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ne kaupan testit luotettavia?

Ap

Vierailija
15/15 |
26.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan ne kaupan testit luotettavia?

Ap

Osaako joku sanoa noista kaupan testeistä? Toki varasin työterveyteen hoitajalla ajan, että jos sitä kautta saisin ferritiinitestin, mutta voihan se olla ettei kuulu meidän työterveyteen. Julkisella ovat aika nihkeitä sitä ottamaan. No voisi toki työterveydessä ottaa ihan peruskokeet ainakin. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme