Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SH tai lääkäri: VTI kysymys!!!

Vierailija
04.06.2009 |

Onkohan paikalla yhtään sairaanhoitajaa tai lääkäriä?

Minulla on luultavastikin VTI, kirvelee pissatessa hirveästi ja koskee muutenkin (esim. istuessa) alapäähän kirvelyn muodossa. Tämä alkoi tänään vaimeana puolen päivän aikaan, on pahentunut iltaa kohden. Ennen on alkanut rajumminja ollut heti tunnin sisään SIETÄMÄTÖN, nyt vaimeampana alkanut mutta nyt jo alkaa tehdä aika kipeää...

Minulla on aiemmin ollut useita virtsatieinfektioita, muttei pariin vuoteen, tämän vuoksi varalla kotona on Nitrofur C -75mg ja Norfloxacin 400mg -kuurit. Jälkimmäistä en ole käyttänyt, laitettiin viime tulehduksen yhteydessä varalle kun tuntui ettei tuo nitrofur tepsinyt viimeksi, jouduin syömään 2 kuuria.

En kuitenkaan haluaisi millään aloittaa jompaa kumpaa sokkona, kun en tiedä kumpi tehoaa tähän bakteerikantaan paremmin, joten haluaisin antaa näytteen jos vain pystyn vielä sinnittelemään tän kanssa.

Soitin äsken terv.keskuksen päivystykseen (Marian sairaalaan, jonne meiltä on aika matka...) jossa sanottiin että pitää sinne tulla antamaan näyte, mutta että jonoa on. Voin myös sinnitellä aamuun ja viedä omalle terv.asemalle ( =lähellä).

Kysymykseni:

1) Jos aamulla en millään pysty sinnittelemään tuonne terv.asemani labraan (aukeaa klo 8.00), voinko pissata esim. lasipurkkiin, jonka olen kauttaaltaan desinfioinut esim. neo-amiseptillä? (vai onko ihan turhaa? pystyyko mitenkään kotioloissa ottamaan näytettä, jos ei ole oikeanlaista sairaalan purkkia?)

2) Jos yöllä äityy niin pahaksi, että on pakko ottaa lääkettä, kumpi kannattaa aloittaa jos on ihan pakko: Nitrofur (jota olen siis ennenkin syönyt) vai se Norfloxacin???

Kiitos jos joku voi auttaa!!!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi olisi olla viralliset näytteenottoputket, mutta ainakin itse ottaisin vastaan näytteen pestyssä ja keittämällä puhdistetussa purkissa. Eli laitat kattilaan vettä kiehumaan ja keität siinä hyvin pestyä lasipurkkia 10 minuuttia. Sitten viet sen pian sinne labraan eli säilytellä sitä ei kannata. Mutta jos mitenkään pystyt pidättämään niin anna näyte vasta labrassa. Jos oireet ovat selviä vähempikin aika, kuin 4 tuntia riittää rakkoajaksi. Lääkkeeseen en ota kantaa.

Vierailija
2/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vähän huono päivä, mene itse muualle, mitä sä tulet tähän ketjuun ilkkumaan? johan ap selitti, miksei mene nyt lääkäriin; siellä on jono! sulla ei vissiin ole ikinä ollut vti:a...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakaan saa nukuttua. Todennäköisesti et ole edes täällä kirjoittelemassa(?) enää... Toivon ainakin että olet joko lekurissa tai aloittanut kuurin.

Itse olisin ottanut antibiootin jo aikaa sitten, kumman vaan. Mulla on aina niin rajut tulehdukset, että jos aamulla alkaa oireilu niin iltapäivällä pissaan kirkkaanpunaista verta ja kuume huitelee 38 asteessa. Kivut sietämättömät.

Vierailija
4/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti saisit samantien sen näytepurkin ja ottavat liuskalla näytteen, jonka tulos on nähtävissä myöskin odottaessa. Jos siinä ongelmaan, en jaksa uskoa että antavat vti -potilaan odotella kovinkaan kauan. Lääkitykseen en ota sen enempää kantaa kuin että itselläni aikoinaan oli jatkuvasti vt-infektioita ja Trimex oli se joka tepsi.

Silloin tein myös niin, että heti kun oireita tuli, otin yhden Trimexin ja jos helpotti niin vein kontrollinäytteen seuraavana tai sitä seuraavana päivänä labraan. Yleensä helpotti jo sillä.

Myös 1g C-vitamiinia esim. poreena on hyvä konsti alkavaa infektiota vastaan. C-vitamiini tekee virtsasta niin hapanta, että bakteerit eivät pääsen sen enempää kasvamaan. Mutta tämä on mulla auttanut silloin kun virtsaamistarve on kasvanut eikä ole ollut vielä kirvelyä.

Vierailija
5/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omakohtaisia kokemuksia on ja ainaskin Treella hyväksytään keittäen desinfioidut purkit näytteeseen, mutta virtsan pitää olla ollut siellä rakossa vähintään 3-4 tuntia, mieluiten tutkivat aamupissan.

Vierailija
6/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyempikin pissa! Ärhäkkä VTI näkyy kyllä! Kaikki antibiootit ei käy kaikkiin infektioihin eli oikea taudinaiheuttaja on etsittävä!!!!!

Sun pitää oikeasti rueta tarkkailemaan, mikä toistuvat infektiot aiheuttaa. Seksielämästä kannattaa pidättäytyä ja itse välillä jätin sokerit, vaalean viljan, maidon...söin karpaloita ja puolukkaa. Istumakylpyjä; vuorenperään pylly kylmässä ja jalat lämpimässä vedessä ja toisinpäin. Selibaatti ja lopulta miehen kanssa varovaista seksiä: pesut molemmille, nainen tyhjentää rakon ennen ja jälkeen ja ennen seksiä basibactia virtsaputken suulle.

Olin pitkiä sairaalajaksoja 80-luvulla ja 90-luvulla sairastin vielä... kunnes nämä edellä mainitut muutokset elämäntavoissa. 5 vuotta ilman infektiota tarkoittaa melkein samaa tasoa muiden sairastamattomien kanssa.

Terkuin toinen labranhoitaja

Vierailija
7/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alottaisin sokkona vaikka Nitrofur-C:n. Todennäköistä on että se puree ja oireet alkaa kohta helpottaa. Viljelyvastauksessa menee ainakin 1 päivä, joten sitä ei heti saa. Voihan sen näytteen käydä antamassa tänään, lääkärissä ei tarvitse käydä, ja aloittaa antibiotin itsekseen. Soittaa sitten vastauksesta kun bakteeriviljely valmistuu ja sitten saa varmuuden.

Vierailija
8/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kannelliseen, hyvin pestyyn muovipurkkiin, näyte jääkaappiin odottamaan aamua ja sitten antibiootti. Nimenomaan on parempi ettet ole vielä saanut lääkettä ennen näytteenottoa.

Jos on kuumetta, selkäkipua, mene lääkäriin.

En osaa sanoa kumpaa läähettä kun en tunne tuota toista ollenkaan

Vierailija
9/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin Norfloxacin 200 mg 1x2 (3-5 pv). Perusterve ja jos ei kovin usein virtsatieinfektioita, ei virtsanäyte välttämätön. Nitrofuria en yleensä käytä nitrofurantoiinikeuhkoajatuksen vuoksi. En henk.koht. koskaan ota virtsanäytettä (en viitsi) ja ei kaikki terveyskeskukset edes laita viljelyyn virtsanäytteitä. t. lääkäri

Vierailija
10/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme, että vastustuskykyiset kannat kehittyvät! Olen mikrobiologian labrassa töissä ja meillä ollaan todella huolissaan näiden ESBL ja TRPA -kantojen takia!

Ei antibioottia ilman viljelyä, please!

Labranhoitaja

Käyttäisin Norfloxacin 200 mg 1x2 (3-5 pv). Perusterve ja jos ei kovin usein virtsatieinfektioita, ei virtsanäyte välttämätön. Nitrofuria en yleensä käytä nitrofurantoiinikeuhkoajatuksen vuoksi. En henk.koht. koskaan ota virtsanäytettä (en viitsi) ja ei kaikki terveyskeskukset edes laita viljelyyn virtsanäytteitä. t. lääkäri

Vierailija
11/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Treen kaupungin päivystysklinikka antoi minulle antibiootit VTI:oon ilman näytettä, se tietää asian huonommin kuin joku perähikiän labrahoitaja? Eikö joku just sanonut, että e-colia suurin osa. Tuskin ne täällä Treellakaan mitään tyhmää piruuttaan tekevät?

Vierailija
12/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helv**ti kestää niitä oireita?! Mun oireet kun alkaa jo ennen kun pikanäytteessäkään näkyy mitään(myöhemmin kyllä)..

Vierailija
13/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos helpottaa, niin eiköhän ne silloin olleet oikeat lääkkeet. Itse syön trimopan 100 mg aina seksin jälkeen, muuten en estoja tarvitse. Ja himassa mulla on multi sticsejä vai mitä ne oli, ja niillä näkee onko tulehdusta vai ei, mutta pöpön laatu on sitten jo arvoitus. Eikä ne päivystyksessäkään nyt yöllä katsois kun sen että onko tulehdusta vai ei ja sokkona määräisi antibiootit, luulisin.

Vierailija
14/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sen näytteen ylipäänsä meinaa ottaa. Ei ole mitään järkeä ottaa näytettä VILJELYYN enää sitten kun antibiootti on jo päällä, ei siinä pissassa sitten enää mitään kasva. Toki on niin, että aikuisen selvä pissiitti ei mitään näytteitä välttämättä edes tarvitse.

ViljelyVASTAUSTA ei tietenkään odoteta ennen antibiootin aloitusta. Antibiootti aloitetaan sokkona joka tapauksessa näytteenannon jälkeen, ja sitten jos kuuri ei purekaan tai tulee muita ongelmia, on viljelyvastaus herkkyyksineen käytössä siinä vaiheessa. Näytteestähän nähdään heti "stiksit" eli pikatestillä tulehduksen merkit, ja mielellään näytteestä pitäisi laskea solutkin. Sitä ei kyllä terkkarissa tehdä. Viljelyvastaus tulee sitten myöhemmin.

Antibiootin voi aloittaa heti. Itsellä ehkä olisi kiusaus aloittaa myös tuo Norfloxacin koska se on laajakirjoisempi, mutta se ei ole mikään ensisijainen lääke ja ongelmallinen haittavaikutusten (ripuli) ja resistenssin kehittymisen vuoksi. Eli virallinen suositus olisi aloittaa Nitrofur. Enpä ole koskaan kuullut kenenkään saaneen nitrofurantoiinikeuhkoa viiden päivän VTI-kuurista, mutta ehkäpä niinkin sitten on voinut käydä. Paljon käytetty ja ihan tehokas VTI-lääke sekin kuitenkin on.

T. toinen lääkäri

Vierailija
15/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa E-Colia, mutta pitkittyneissä infektioissa ja muissa tapauksissa aiheuttaja voi olla jokin muu.

En ole mikään perähikiän labranhoitaja vaan töissä mikrobiologian laboratoriossa ja tiedän mistä puhun! Tutkin näytteitä ja kamalaa on sekin kun pienellä vauvalla on ESBL!

Terveyskeskuslääkäri ei tiedä riittävästi näistä asioista ja siksi koulutus on tärkeätä.

Normaalille ja terveelle naiselle on hyvä antaa antibioottikuuri kouraan, mutta on tärkeätä ottaa myös se pissanäyte, josta tutkitaan se taudinaiheuttaja ja antibioottiherkkyys. Hoitava taho saa heti tiedon ja lääkitys voidaan vaihtaa, jos tarvis.

Näihin asioihin suhtaudutaan liian leväperäisesti ja näin ne MRSA:t ja muut rehottavat.

Haluatteko, että tulevaisuudessa lapsillenne ei ole enää mitään antibioottia, mitä määrätä? Koska bakteeri on niin vastustuskykyinen, ettei mikään auta!

Tuberkuloosia ja tippuria on jo tavattu todella vastustuskykyisenä, puhumattakaan tästä St. aureuksesta, mikä voi viedä kenen tahansa hengen laitoshoidossa!

Jos Treen kaupungin päivystysklinikka antoi minulle antibiootit VTI:oon ilman näytettä, se tietää asian huonommin kuin joku perähikiän labrahoitaja? Eikö joku just sanonut, että e-colia suurin osa. Tuskin ne täällä Treellakaan mitään tyhmää piruuttaan tekevät?

Vierailija
16/24 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINÄ sanot. Muuten menee pieleen vuositolkulla kaikki Treen päivystyksen VTI-potilaitten hoito.

Vierailija
17/24 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitettu?

Eiköhän lääkäreiden koulutuksella ja mikrobiologian ylilääkärin ohjeistuksella ole se painoarvo.

En tajua viestiäsi.

Vierailija
18/24 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveille, ei-raskaanaoleville, nuorehkoille naisille on hyvä antaa käteen resepti, mutta on tärkeätä ottaa myös se näyte.

Vierailija
19/24 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on pakko aloittaa. Parempi että saisit ensin näytteen annettua koska sillä tavoin saadaan virtsasta herkkyydet, joista taas nähdään että syöt oikeaa kuuria.

En desinfioisi neo-amiseptillä, vaan keittämällä. Esim piltti-purkki, peset ensin hyvin, ja huuhtelet huolellisesti, sitten kattilaan kiehuvaan veteen, 10 minuuttia keität.

t sairaanhoitaja

Vierailija
20/24 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoimalla noita aikaisempia tekstejä, että Kyllä labrahoitaja voi tietää bakteerikannoista enemmän kuin joku aloitteleva päivystävä lääkäri. Niitä kuureja nykyään määrätään aika helkutisti viljelemättä, ja se ON huono juttu! munkin mielestä aina pitäisi viljellä. Henk. koht pistän jokaiselle reseptiä pyytävälle ensin näytteet, puhelin reseptin kyllä saa, mutta pissanäytteet täytyy antaa, ei sitä varten tarvi tulla päivystykseen jonottelemaan.

t: edelleen sairaanhoitaja :=)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi