Anoppini laittoi välit poikki, syynä viides lapsi.
Anoppini on täysin erilainen ihminen kuin minä. Hän arvostaa naisia, jotka tekevät pitkää päivää työssä, luovat maineikkaan uran, ovat feministejä, pärjäävät omillaan ja joilla on 1-2 lasta.
Minun suurin unelmani on aina ollut saada hyvä mies, paljon lapsia ja olla kotiäitinä.
Löysinkin ihanan miehen, jolla oli samankaltaiset arvot. Yhdessä tuumin olemme sopineet, että minä hoidan kodin ja lapset, mies tienaa rahat mitä elämiseen tarvitaan. Olemme onnellisia tässä vanhassa talossamme, joka tuntuu kodikkalta. Meillä on suloiset, rakkaat lapset, nyt iältään 7v. 5v, 3v ja 1v3kk. Seuraavan laskettu aika on tammikuun alussa. Jaksan hyvin, haluamme molemmat vielä ainakin tämän yhden lapsen. Taloudellisesti pärjäämme sen mitä tarvimmekaan.
Anoppi on koko ajan ollut nihkeänä elämäntapaamme. Toisen lapsen synnyttyä sanoi suoraan,ettei halua enempää lastenlapsia ja että kai nyt tajuan mennä pian töihin, yhteiskunnan elättinä olo ei ole hyväksyttyä. Vauva oli tuolloin 7kk ja sanoin, etten ikinä laittaisi noin pientä hoitoon. Kun neljäs lapsemme syntyi, anoppi näki vauvan ensimmäisen kerran vasta ristiäisissä, vaikka asuu 23km:n päässä. Vihoitteli.
Nyt kun kerroimme uudesta raskaudesta, hän suoraan sanoen haukkui minut pystyyn. Kuulemma makaan kotona ja puran penskoja vaan sen takia, ettei tarvi mennä töihin. Lapset ovat onnettomia, koska elävät köyhyydessä ja itse en kuulemma kohta edes naiselta näytä, kun verkkareissa leivon pullaa päivät pitkät lasten kanssa. Jne jne. Tätä purkausta jatkui ainakin tunnin.
Nyt anopilta oli tullut s.postiviesti, että ei vaan voi hyväksyä tapaamme elää, häpeää kuulemma minua ja miestänikin ja parempi, ettemme ole yhteydessä niin kauan, kunnes tulen järkiini. Vanhin lapsemme kuulemma voi käydä mummolassa.
Että näin meillä..
Kommentit (55)
KUUNTELEE TOLLASTA HAUKKUMISTA TUNNIN???
Siis sinä ap seisot siinä kiltisti ja kuuntelet kun sua lyödään kuin vierasta sikaa? JA mieheskö nököttää hiljaa vieressä ja antaa haukkua vaimoaan näin?
Mitä väliä vaikka anoppi ois mikä hullu (niin kuin nähtävästi onkin) mutta te tarvitsette jotain MITEN PIDÄN RAJANI kolulutusta tai terapiaa.
Onko sulle normia olla kynnysmatto jolle saa keuhkota kaiken maailman paskapäät valitsemastaan aiheesta? Ehkä tää tapahtu siksi, että SINÄ SAISIT KASVAA AIKUISEKSI ja oppia sanomaan EI KÄY!
Normaali ihminen olisi poistunut paikalta 5 min jälkeen, jos toinen anoppi ei olisi suostunut lopettamaan
Pitäisi jo täälläkin ihmisten tajuta, että liian suuret perheet on suoranainen ekokatastrofi. kaksi lasta riittää tai kolmas, jos on ihan pakko. Mut neljännen jälkeen pitää vaihtaa autoa isompaan ja kaikki kulutusräjähtää. Järkeä haloo!
Meillä on itsellä kolme lasta eikä varmaan enempää tulossa, mutta tämä viesti ei oikein vakuuta. Isoilla autoilla ajelee joka toinen 1-2 -lapsinen perhekin. Meidän perheellä toisaalta ei vielä ole autoa ollenkaan ja ilman autoa pärjätään varmaan seuraavatkin vuodet, asutaan kerrostalossa pikkukaupungin keskustassa.
Minun tuttavapiiriin kuuluu paljon monilapsisia perheitä, joilla on varsin vaatimattomat kulutustottumukset - jo taloudellisten rajoitteidenkin takia. Ja toisaalta tunnen pikkuperheitä, joissa matkaillaan ulkomailla monta kertaa vuodessa.
En suoralta kädeltä usko, että monilapsisuus johtaa epäekologisiin kulutustottumuksiin, mutta onhan se niin, että jokainen lapsi elämänsä varrella on "rasite" maapallolle, jos siltä kantilta ajattelee.
Ehkä hän oli toivonut pojalleen parempaan elämää ja tasapainoista parisuhdetta, jossa taloudellinen puoli ei olisi vain yhden vastuulla.
....
Tasaantuisi tuo teidän uhrautuminen perheen takia.
Ei tule sitten mieleesi, että tällainen järjestely voi ihan oikeasti olla parin yhteinen toive? Ettei kysymys ole mistään uhrautumisesta tai yksipuolisesta vastuusta?
Kiristääkö vähän pipoa, kun kaikki ei teekään niinkuin _sinun_ mielestäsi "pitäisi"?
Sanot vaan rennosti, että se on sitten moro, kun et lastamme hyväksy ja ihan suoraan voit sanoa, että ei ole oikeutta puuttua teidän asioihin ja
jatkossa se ei saa enään toistua.
Tässä nyt taitaa olla ihan siitä kyse, että anoppisi halusi vain yhden lapsenlapsen, kun ei enempää itse jaksaisi.
Kysymyksen voi esittää mys toisinpäin: Kuka mies haluaa oikeesti vaimon, joka raahaa lapset aamuisin hoitoon tullakseen illalla väsyneenä kotiin kiukuttelemaan rästiin jääneistä kotitöistä ja "oman ajan" puutteesta?
Antakaa perheiden tehdä omat valintansa ja päätöksensä ja nielkää se, etteivät kaikkien arvomaailmat välttämättä vastaa teidän valintojanne!
silti. Minä olisin varmaan yhtä ärsyyntynyt tuilla loisivaan kotiäiti-miniään. ARvostan myös älykkyyttä ja halua edetä elämässään.
jos olisin halunnut miniäksi naisen, jolla on ura yms. ja sitten tulee miniäksi nainen, joka on vaan vuosikausia kotona miehen elätettävänä. Anopilla on ilman muuta oikeus omaan mielipiteeseen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että anopilla olisi oikeus haukkua sinua ja teidän perheen valintoja!
silti. Minä olisin varmaan yhtä ärsyyntynyt tuilla loisivaan kotiäiti-miniään. ARvostan myös älykkyyttä ja halua edetä elämässään.
Kirjoituksesi kyseenalaistaa oman älysi...
Arvoja on erilaisia (esim. kunnianhimon ja menestyksen arvostaminen) ja peräänkuulutankin suvaitsevaisuutta näissä asioissa - esim. juuri kunnianhimon ja ammatillisen menestyksen suhteen.
t. täysin kunnianhimoton kuuden ällän ylioppilas
Nettotulot plus lapsilisät yhteensä 1700 € ja hyvin pärjätään. ap
1700e seitsemälle hengelle on vähän. Todella vähän. Varmaan perusjutut saatte mutta ette mitään extraa. Voipi jopa olla että anoppi on kustantanut (tietämättäsi) jotain extraa jo teille.
Ymmärrän kyllä että anoppisi arvostaa itsenäisyyttä, työntekoa jne. Mutta hän ei näköjään pysty ymmärtämään sitä että kaikilla ei ole samat arvot ja sama elämäntyyli ei sovi kaikille. Jos hän vielä ilmaisee asian tuolla tavalla, hänellä on luultavasti psyykkisiä ongelmia. Juuret juontuvat varmaan omasta lapsuuden kodista. Koita kestää.
Ja me kun ajattelimme että meillä ei ole hirveästi rahaa. Nettotulot kuitenkin 2500e ja meitä on kaksi aikuista ja kolme lasta. Teillä ei tosiaankaan jää mihinkään ylimääräiseen rahaa tuolla 1700e nettosummalla tai sitten jos jää niin asuinympäristönne/mukavuutenne on varmaan yleisesti ottaen katsottuna (siis meidän muiden mielestä) todella kurja.
Joku muu kuin ap vastannut tulokysymykseen.
Mun mies haluaisi monta lasta vielä lisää. Ennestään on kolme! Itse voisin vielä harkita yhtä parin vuoden päästä. Olen juuri palannut työelämään kun nuorin täytti 2.5v. Tekee hyvää olla aikuisten parissa välillä. Tosin olen ollut kaikkien raskauksien välissä töissä.
Miehelleni kävisi myös se, että olisin vaan kotona. Kyllä miehiä löytyy erilaisia. Toiset tykkää lapsista, toiset ei tykkää olenkaan.
Kotiäitiys ei tarkoita sitä että nainen makaa kotona. Lastenhoito ei ole leikkiä. Uskon että mies on tyytyväisenä kun vaimo on kotona, sillä miehen tullessa töistä kotona ei ole rättiväsynyt vaimo ja on tullut töistä, käynyt kaupassa, hakenut lapset, tehnyt ruoat yms. Vaan koti on siisti, ruoka valmis ja vaimokin hyvällä päällä =)