Anoppini laittoi välit poikki, syynä viides lapsi.
Anoppini on täysin erilainen ihminen kuin minä. Hän arvostaa naisia, jotka tekevät pitkää päivää työssä, luovat maineikkaan uran, ovat feministejä, pärjäävät omillaan ja joilla on 1-2 lasta.
Minun suurin unelmani on aina ollut saada hyvä mies, paljon lapsia ja olla kotiäitinä.
Löysinkin ihanan miehen, jolla oli samankaltaiset arvot. Yhdessä tuumin olemme sopineet, että minä hoidan kodin ja lapset, mies tienaa rahat mitä elämiseen tarvitaan. Olemme onnellisia tässä vanhassa talossamme, joka tuntuu kodikkalta. Meillä on suloiset, rakkaat lapset, nyt iältään 7v. 5v, 3v ja 1v3kk. Seuraavan laskettu aika on tammikuun alussa. Jaksan hyvin, haluamme molemmat vielä ainakin tämän yhden lapsen. Taloudellisesti pärjäämme sen mitä tarvimmekaan.
Anoppi on koko ajan ollut nihkeänä elämäntapaamme. Toisen lapsen synnyttyä sanoi suoraan,ettei halua enempää lastenlapsia ja että kai nyt tajuan mennä pian töihin, yhteiskunnan elättinä olo ei ole hyväksyttyä. Vauva oli tuolloin 7kk ja sanoin, etten ikinä laittaisi noin pientä hoitoon. Kun neljäs lapsemme syntyi, anoppi näki vauvan ensimmäisen kerran vasta ristiäisissä, vaikka asuu 23km:n päässä. Vihoitteli.
Nyt kun kerroimme uudesta raskaudesta, hän suoraan sanoen haukkui minut pystyyn. Kuulemma makaan kotona ja puran penskoja vaan sen takia, ettei tarvi mennä töihin. Lapset ovat onnettomia, koska elävät köyhyydessä ja itse en kuulemma kohta edes naiselta näytä, kun verkkareissa leivon pullaa päivät pitkät lasten kanssa. Jne jne. Tätä purkausta jatkui ainakin tunnin.
Nyt anopilta oli tullut s.postiviesti, että ei vaan voi hyväksyä tapaamme elää, häpeää kuulemma minua ja miestänikin ja parempi, ettemme ole yhteydessä niin kauan, kunnes tulen järkiini. Vanhin lapsemme kuulemma voi käydä mummolassa.
Että näin meillä..
Kommentit (55)
Jotkut tässä ketjussa eivät kuitenkaan voi uskoa että tämä olisi totta? Miksi?
Löysinkin ihanan miehen, jolla oli samankaltaiset arvot. Yhdessä tuumin olemme sopineet, että minä hoidan kodin ja lapset, mies tienaa rahat mitä elämiseen tarvitaan. Olemme onnellisia tässä vanhassa talossamme, joka tuntuu kodikkalta.
Ihan kuin ap:n mies olisi tahdoton olio, joka on joutunut hirviö ap:n verkkoon.
Mistä oletat, ettei ap:m mieskin ole halunnut 5 lasta ja halua ehdottomasti, että ap hoitaa lapsia kotona?
Mistä yleensä oletat, ettei ap:n miehellä ole mitään sananvaltalaa perheeensä asioihin kuten juuri lapsilukumäärään tai siihen, että onko hänestä ok, että vaimio hoitaa kotona lapsia?
Ja mitä se kertoo ihmisestä, jos haluaa löytää hyvän miehen? Eikö kaikki halua löytää itselleen hyvän kumppanin?
Ja mistä päättelit, että ap on etsinyt hyvän miehen vain siksi, että mies maksaa hänen elämänsä. Entäs miehen ja yhteisten lasten elämä?
Ja jos joku tykkä olla kotona verkkareissa ja leipoa pullaa, niin mitä sitten?
Ja minusta ap:n aloituksesta sai käsityksen, että he ovat yhdessä sopineet niin, että mies kantaa taloudellisen vastuun. Miksi siihen tarvittaisiin sinun tai anopin hyväksyntää.
Tärkeintä on, että ne, jotka siinä perheessä elävät(aikuiset) hyväksyvät molemmat tämän asian. Ulkopuolisten hyväksyntää ei tarvita.
Uhrautuminen... anna mun kaikki kestää.
Olet kyllä täysin samasta puusta veustetty ap:n anopin kanssa. Olisi voinut luulla provoksi, mutta kun täysin ap:n kuvailema ihminen vastaa, niin kait teidänkin laisia on olemassa. Siis sellaisia, joiden mielestä vain omat valinnat ovat oikeiat ja jos muut eicät elä teidän tavalla ja säännöillä, niin sitten joku joutuu uhrautumaan ja jotain alistetaan.
Mutta itse asiaan AP. Anna anopin olla. Et voi häntä muuttaa, teidän on helpompi olla ilman häntä.
Ehkä hän oli toivonut pojalleen parempaan elämää ja tasapainoista parisuhdetta, jossa taloudellinen puoli ei olisi vain yhden vastuulla. Se, että ap:n tavoitteena on ollut hyvän miehen löytäminen, kertoo jo ap:sta melko paljon. Tämä hyvä mies on siis se, joka maksaa sinun elämäsi ja unelmasi olla kotona verkkareissa ja leipoa pullaa? Kyllä nykyaikana molemmilla tulisi olla vastuu. Lasten lukumäärä ei tähän mielestäni kuulu, mutta ehkäpä miehesi voisi jäädä nuorimmaista hoitamaan vanhempainvapaalle ja sinä menisit vuorostasi töihin. Tasaantuisi tuo teidän uhrautuminen perheen takia.
Kyllä 5-lapsisessa perheessä tarvitaan molempien vastuuta. Ap voisi kyllä mennä vaikka ilta- tai yötöihin, jos kerran lapset eivät voi olla hoidossa.
Ja sinusta äiti ei kanna vastuutaan hoitamalla lapsia kotona? Saahan ap kotihoidon tuen ja lapsista lapsilisät. Kyllähän silläkin varmasti perheen kuluja kustannetaan.
Toiseksi, oletko tosiaan sitä mieltä, että kaikkein, jotka ovat kotona lapsen/lapsien kanssa, tulis mennä ilta tai yötöihin?
Teetkö itsekin päivätyön lisäksiilta tai yötöitä?
AP:n työ on nyt 4 lapsen hoitaminen ja ensi vuoden alusta 5 lapsen hoitaminen. Lasten lukumäärä on nyt jo se, mikä pph:lla saa olla. Eikö sinustakaan pph:t tee oikeaa työtä?
Mistä hemmetistä teitä sikiää?
Pitäisi jo täälläkin ihmisten tajuta, että liian suuret perheet on suoranainen ekokatastrofi. kaksi lasta riittää tai kolmas, jos on ihan pakko. Mut neljännen jälkeen pitää vaihtaa autoa isompaan ja kaikki kulutusräjähtää.
Järkeä haloo!
oksettava anoppi :O
sitten anoppi laittaa välit poikki, iteppä siinä eniten menettää. mä en voi sietää tollasia feministi akkoja jotka kuvittelee että kotiäidit on jotenkin orjuutettuja eikä ymmärrä rttä moni nainen nauttii siitä ja haluaa elää just niin
Ihan kuin ap:n mies olisi tahdoton olio, joka on joutunut hirviö ap:n verkkoon.
Mistä oletat, ettei ap:m mieskin ole halunnut 5 lasta ja halua ehdottomasti, että ap hoitaa lapsia kotona?
Mistä yleensä oletat, ettei ap:n miehellä ole mitään sananvaltalaa perheeensä asioihin kuten juuri lapsilukumäärään tai siihen, että onko hänestä ok, että vaimio hoitaa kotona lapsia?
Ja mitä se kertoo ihmisestä, jos haluaa löytää hyvän miehen? Eikö kaikki halua löytää itselleen hyvän kumppanin?
Ja mistä päättelit, että ap on etsinyt hyvän miehen vain siksi, että mies maksaa hänen elämänsä. Entäs miehen ja yhteisten lasten elämä?
Ja jos joku tykkä olla kotona verkkareissa ja leipoa pullaa, niin mitä sitten?
Ja minusta ap:n aloituksesta sai käsityksen, että he ovat yhdessä sopineet niin, että mies kantaa taloudellisen vastuun. Miksi siihen tarvittaisiin sinun tai anopin hyväksyntää.
Tärkeintä on, että ne, jotka siinä perheessä elävät(aikuiset) hyväksyvät molemmat tämän asian. Ulkopuolisten hyväksyntää ei tarvita.
Uhrautuminen... anna mun kaikki kestää.
Olet kyllä täysin samasta puusta veustetty ap:n anopin kanssa. Olisi voinut luulla provoksi, mutta kun täysin ap:n kuvailema ihminen vastaa, niin kait teidänkin laisia on olemassa. Siis sellaisia, joiden mielestä vain omat valinnat ovat oikeiat ja jos muut eicät elä teidän tavalla ja säännöillä, niin sitten joku joutuu uhrautumaan ja jotain alistetaan.
ja heti olet hyökkäämässä kimppuun?
Ei se, että ymmärtää toisenlaista kantaa, tarkoita, ettenkö ymmärtäisi ap:takin. Tässähän ap juuri kysyi, miksi anoppi on tätä mieltä.
Oliko tähän ketjuun oikea vastaus: anoppisi on tyhmä.
Heh. hienoa keskustelua.
Ajatelkaa nyt asiaa oikeasti anopin kannalta. Miksi hän voisi ajatella noin?
Oikeesti: Kuka mies haluaa olla vaan maksaja. Nää kotimammat luulee, että miehet vaan iloitsee siitä, että saa itsellensä kotimamman, joka lisääntyy minkä kerkiää ja voivottelee tällaisilla nettisivuilla lastenhoito-ongelmiaan.
Jos kotiäiti ajattelee, että mies vaan nauttii saadessaan kantaa taloudellisen vastuun yksin, niin se on ihan itsensä pettämistä. On itsekästä pistää mies maksaan kaiken. Tai sit se on aasi, joka maksaa kaiken.
Anna muhia omissa liemissään ja nauti ihanasta perheestäsi. Ei ihme, että miehesi haluaa lapsia ja heille kotiäidin. Onnea.
Eikä se varmaan ole ainoa laatuaan. Se on aina haaveillut isosta perheestä, nyt lapsia on 3 ja se haluaisi vielä yhden. Itse taas haluaisin jo mennä töihin koska en enää jaksaisi olla "vain" kotona. Te ja teidän ennakkoluulonne, ei kaikki miehet ole samanlaisia kuin teillä!
Oikeesti: Kuka mies haluaa olla vaan maksaja. Nää kotimammat luulee, että miehet vaan iloitsee siitä, että saa itsellensä kotimamman, joka lisääntyy minkä kerkiää ja voivottelee tällaisilla nettisivuilla lastenhoito-ongelmiaan.
Jos kotiäiti ajattelee, että mies vaan nauttii saadessaan kantaa taloudellisen vastuun yksin, niin se on ihan itsensä pettämistä. On itsekästä pistää mies maksaan kaiken. Tai sit se on aasi, joka maksaa kaiken.
Kyllä se varsin usein on enemmän vaimon unelma. Itse olen miesvaltaisessa työpaikassa ja kerran jos toisenkin olen kuullut tilitystä siitä kuinka vaimo haluaisi vähintään 3-4 lasta mutta mies olisi tyytyväinen yhteen-kahteen. Kotihoidontuki on ajanut monen naisen siihen, ettei enää työnteko huvitakaan vaan viimeistään kuopuksen lähestyessä kahta ikävuotta aletaan painostaa miestä vielä yhden lapsen tekoon...
naisen elämän ainoa unelma on pukata lasta toisen perään ja maata kotona niin että mies elättää.
Kysymyksen voi esittää mys toisinpäin: Kuka mies haluaa oikeesti vaimon, joka raahaa lapset aamuisin hoitoon tullakseen illalla väsyneenä kotiin kiukuttelemaan rästiin jääneistä kotitöistä ja "oman ajan" puutteesta?
mutta hän itsekin on suuresta perheestä (lapsia yhteensä kahdeksan, eikä taustalla uskonnollisia tms. syitä). Hän tiedusteli jo toisilla treffeillä ajatuksiani suurperheestä. Sanoin, että mikäs siinä.
Nyt meillä on neljä lasta. Nyt pidämme vähän paussia, mutta katsotaan, josko muutaman vuoden päästä iskisi taas vauvakuume.
Molempien lähisuku on hyväksynyt kaikki lapsemme täysin, eikä ongelmia ole ollut.
Siis harva tajus ap:n pointin. Juuri antoi selkeästi ymmärtää että mies haluaa hänen olevan kotona lasten kanssa ja että mieskin haluaa monta lasta.Minunkin mies haluaa että olen mahdollismman kauan kotona. Onhan se miehelle raskasta mutta jotkut haluaa tälleen. No itsellä on vaan kaksi lasta ja syksyllä alan hakea töitä.Kyllä tuo anoppi on aivan outo. Ei selvästi rakasta lapsenlapsiaan.Eikä osaa ajatella että mies elää omaa elämää eikä hänen elämäänsä. Olisi kamalaa jos olisi tuollainen anoppi.
Niin, täytyy tarkentaa, että me emme ole missään vaiheessa olettaneet, että anoppi osallistuu lastemme hoitamiseen. Tykkää kyllä itse joskus ottaa nimenomaan tuota vanhinta lastamme sinne päiväksi, mutta muutoin ei ole ollut lastenhoitoapuna kuin kerran äärimmäisessä hädässä (mies oli esikoisen kanssa kalalla, en saanut häntä kiinni puhelimella ja synnytys käynnistyi vihreän lapsiveden tulolla. Silloin hälytin anopin nuorempaa lasta hoitamaan ja itse lähdin ambulanssilla sairaalaan)
Mitä tulee tasa-arvoisuuteen niin voi olla, että jos minä en olisi halunnut tätä viidettä lasta, niin mieskään sitä tuskin olisi ehdottanut, MUTTA oli heti suostuvainen, kun asiasta aloin puhua. Varmisti vielä, että jaksanhan. Meillä on kyllä ollut suht helpot lapsetkin, auttaa asiaa ;)
Ja kyllähän minä saan kotihoidontuen ja lapsilisät, jotka nekin ovat hyvä lisä miehen tuloon. Itseasiassa meillä on yhteinen tili, eikä ole koskaan(!) riidelty rahasta. Olemme molemmat aika maltillisia rahankäyttäjiä.
Minulla on ikää nyt 31v enkä aio lapsia tehdä niin paljoa kuin luoja suo, vaan ehkäisiä on välillä käytetty ja tullaan käyttämäänkin. Töihin kerkeän varmasti sitten, kun kuopus (tuleva tai sitten se kuudes, korkeintaan seitsemäs) täyttää 3v.
Jos anoppikaan ei tuon viksumpi ole.
Onko miehes tosiaan sanonut mitään äidilleen? Siis tämän käytöksestä??
Mulla kans ollut onni löytää mies, joka halusi useampia lapsia. Kysyi tätä itseasiassa ekoilla treffeillämmekin jo! Lapsia nyt 3 ja kovin leikittelee ajatuksella uudesta vauvasta. Mä olin 7 vuotta kotona ja sitten vaihdettiin eli mä menin töihin ja mies jäi kotiin. Vuosi menty nyt näin ja kummallekin taas sopis et vaihdettais takaisin! Toisille siis tosiaan sopii se "vanhanaikainen " järjestely..Ihan kummallekin!
Mä olen kyllä aika yllättynyt että on yleistäkin ajatellauseamman lapsen äidistä että vaan laiskottelee ja elelee miehensä rahoilla.. No jos joku musta on noin ajatellut niin ollaanpahan vuosi sitten näytetty niille pitkää nenää!
Mukavaahan se on ap:lle, mutta entä miehelleen? Ehkäpä äiti tuntee poikansa myös tai poika on jopa kertonut äidille taloudellisen vastuun kantamisen raskaudesta?
Ap voi tehdä omaan tahtiin mitä huvittaa, mutta mies ahertaa töissä kuin hullu, jotta saa laumansa ruokittu, puettua ja katon pään päälle. Kyllä 5-lapsisessa perheessä tarvitaan molempien vastuuta. Ap voisi kyllä mennä vaikka ilta- tai yötöihin, jos kerran lapset eivät voi olla hoidossa.