****HELMET kesäkuu 2009****
Aloitellaanpa mekin uutta kuukautta. En päässyt/osannut tulla entisillä tunnuksilla, mutta pienin muutoksin siis täällä edelleen. Kirjoitellaanpa taas ahkerasti ja kertokaa mitä kuuluu muille helmille!
Meillä Leo on oppinut sen, että tissistä tulee maitoa ja helpotusta nälkään: on tosi suloinen kun sängyllä itse kääntyy kyljelleen ja aukaisee suun valmiiksi kuin linnunpoika :-)
Hilperina ja Leo 3,5kk
Kommentit (32)
ja tytölle oli tullut mittaa 66cm ja painoa 6460g. Ollaan miehen kanssa molemmat pitkiä, joten samaa sukua näyttää tyttökin olevan. Neuvolassa ehdotettiin jo kuukausi sitten syöttämään iltaisin velliä kun tuo paino on hiukan alakanttiin pituuden suhteen. Tissimaidon kanssa oli melkeen alusta alkaen ongelmia. Olin niin pyhästi päättänyt että tissillä vietetään ensimmäiset 6kk, mutta katin kontit siitä mitään tullut. Tempperamenttia pimulla riitti vaikka muille jakaa ja jos tissistä ei heti tarpeeksi saanut niin kamala huuto päälle, kunnes sai pullosta maitoa. Sen lonkkalastan kanssa oli myös ongelmia, kun tyttöä ei saanut laittaa kyljelleen. No eipä tietenkään kun kerran jalat oli sivullepäin levällään. Aikamoista akrobatiaa sai välillä käyttää, että tissi oikeaan osoitteeseen saatiin. Vähän tuli fysiikkakin vastaan :). Lopulta lypsäsin pulloon ja tyttö söi kaikki ruuat pullosta. Nyt olen jo muutaman viikon ollut pumppaamattakin. Ei siitä 200ml vuorokaudessa ruokahalua saa tyydytetyksi.
Toisaalta myös aloimme yrittää pikkuiselle sisarusta kun tuo ikäkin alkaa tulla vastaan (jo 39v). Olen vasta varttuneella iällä löytänyt itselle sielunkumppanin ja erinomaisen isän lapselle.
Ja Hilperinan siskolle terveisiä. Kakkaa korjattiin välillä lapaluista asti, kun lastan alle pujoteltu kietaisupaita oli saanut osuman enkä huomannut sitä ajoissa. Kyllä osaa arvostaa pukemisen ja vaippojen vaihdon ihanuutta ilman lastaa! Varsinkin tällainen ensikertalainen, joka ei edes lapsena leikkinyt nukeilla. Oli siinä alussa ihmettelemistä.
Nyt kuullostaa siltä, että Sofia haluaa tankkausta, joten toivotan kaikille hyvää juhannusta ja poistun pelastamaan rakkaan lapsen nälkään nääntymiseltä.
Jaana ja Sofia ensi viikolla 4kk
ei me päästykkää tänää neuvolaan,siirty ens vkolle.
Luca tänää 4kk =)
Kreikan matka meni loistavasti,(ainoo mihin olin pettynyt ja kiukkunen oli finnmatkojen palvelu).
Oltiin Kefaloniassa,ihana pieni saari,RAUHALLINEN, just sopiva perheille.Luca tykkäs kun sai olla suurimman osan ajasta pelkäs vaipas.keskipvällä ei tietenkää oltu ulkona ja ei montaa tuntia rannalla jaksanu olla,varsinki jos Luca oli hereillä.Hyvin saatii suojatttua auringolta.Olihan se erilaista lomailua mitä ennen ilman lasta mut tällästä tää perhe-elämä nyt sit on heh =).Lento kesti hieman yli 3 tuntia,takasin tullessa nukuttiin koko matka.
Hyvää harjotusta jos syksyllä/talvella lähetään pidemmälle reissulle.
Piti tosiaan tänää jutella neuvolassa kiinteiden alottamisesta..ootteko te muut alottanut sen heti 4kk?"Kiva" huomata ettei olla ainoita noissa yöheräilyissä,en oo tarkalleen laskenut että monta kertaa syö mutta samoihin mennään kun Hilperiinalla.Onko muilla näin usein?Välillä on niin kiukkunen väsymyksestä että oon miettinyt antaa korviketta ja mies saa syöttä öisin mutta sitten tulee joku ihmeen "oon huono äiti jos annan korviketta kun oma maito kuitenki riittä" ajatus.Hmm..Mietin vaa et johtuuko heräilyt sitten siitä että imetän ni haluu läheisyyttä tai jtn. Luca meinaa oli hoidossa perjantaina niin oli herännyt vain 2 kertaa yön aikana syömään.
oon ollu tässä muutaman pvän hieman flunssanen,ei onneksi kuumetta,hieman lämpöä mutta ihan voimaton olo.Toivottavasti menee ohi että pääsee mökille viettää juhannusta.
Jotenki tuntuu että joka päivä opitaan jotain uutta.Lattialla pyörii ja hyörii,selän kun käännät niin ei ole samassa paikassa mihin oot jättänyt :).Ihan vähän jo mennää taaksepäin(varmaanki tuurilla ;) ),peppua nostelee kovasti ylös.Leluihin osataan tarttua ja kaikki viedään tietenki suuhun.Jos pitää sylissä esim ruokapöydässä nii saa varoa ettei vedä lautasta lattialle heh =).Kutiaa ihan kamalasti kainaloista,tossa yks pvä oltiin suihkussa ja pesin kainaloista ni toinen vaa kikattelee kokoajan =) =).Saatiin vauvauinti paikkakin,alkaa 5.9.Sitä ollaakin odotettu,Luca meinaa tykkää niin paljon vedestä.
Jännä nähä että paljon on poju kasvanut.Tuntuu että jää vaunut kohta pieneksi.Aivan kauheeta kun toi kasa vain kasvaa mitä vaatteita pitää pistää pois kun liian pieniä :(.
Oikein ihanaa juhannusta kaikille.Toivottavasti saadaan siitä auringostakin hieman nauttia.Voimia väsyneille
Hei pitkästä aikaa. En ole saanu aikaseks kirjotela tänne. Laiskuus, laiskuus :)
Meillä tyttö ensviikolla 4kk ja olis neuvolaläkärin vuoro. 3kk neuvolassa tyttö oli 59cm ja 5600g. Aika pieni verrattuna muihin.
Meillä koko pienen iän ollaan heräilty kerran yössä syömään ja nykyäänkin herätään siinä 5-7 välissä. Yöunien pituudeks tulee n. 12h. Luksusta ettenkö sanois. :)
Täällä kyseltiin kiinteiden alottamisesta ja me ollaan pikkuhiljaa aloteltu perunalla ja porkkanalla. Pakko sitä oli alottaa kiinteet kun tyttö vetäsee kerralla n 250ml maitoo ja sit se tulee suorana putkena ulos ja tunnin päästä on taas nälkä. Hyvin on mössöt uponneet, aukasee suun jo valmiiks. :)
Esineisiin tartutaan jo kivasti ja edellispäivänä kääntyi ekaa kertaa selältää mahalleen. Tykkää kyllä olla tosi paljon mahallaan. Nostaa pyllyä ylös ja laittaa jalkaa alle. Jos käsillä osais vetää vielä niin tää tyttö konttais jo!!!
Mutta eipä mulla muuta tälläerää. Koitan nyt kirjotella vähän useammin.
normutin ja tyttö 3kk ja päiviä päälle.
Kaikki on ilmeisesti juhannuksen vietossa, kun on niin hiljaista täällä.
Meillä alkaa vihdoin elämä voittaa kaiken sairastelun jälkeen. Ulos en ole vielä uskaltautunut, mutta vähitellen alkaa jo tehdä mieli. Tuntuu, että kesäkuu vilahtanut ihan huomaamatta näin pitkälle.
Milliasia lomasuunnitelmia helmillä on? Meillä mies tekee ensi viikon varmaan vielä töitä, mutta sitten toivottavasti lähdetään jo vähän mökille ja tuttujen mökille ja sen sellaista. Alkaakin olla jo sellainen olo, että haluaa reissuun, pois täältä kotoa kökkimästä. Toivottavasti nuo ilmat tuosta vain lämpenee, ei siellä mökillä kivaa tälliasilla ilmoilla ole.
Meillä tyttö tuntuu kasvavan nyt kovasti. Siitä on tullut jotenkin ison oloinen. Ja soseet aloitettiin muutama päivä sitten ruusunmarjalla. Melko halukkaasti tyttö syö, vaikka maku ei oikein tunnu miellyttävän. Seuraavaksi ajattelin ottaa päärynää ja sitten voikin aloittaa jo puuron syömisen, kun viisi kuukautta tulee täyteen jo vajaan viikon kuluttua. Neuvola meillä on torstaina, niin nähdään miten on kasvettu.
Lattialla vauveli liikkuu vähän taaksepäin mahallaan, työntää käsillään. Myös akselinsa ympäri liikkuu hieman sekä mahallaan että selällään. Käännös selältä mahalle antaa vielä odottaa itseään, mutta nyt ollaan kyllä jo todella lähellä. Varpaat on myös löytyneet, niitä hypistellään ja maistellaan varsinkin hoitopöydällä.
Mukavaa viikonloppua!
Hilpsu ja tintti 4 kk 3 vkoa
ja masentavaa kun tuntuu, ettei täällä ole vieläkään kesä...
Turkin matka meni loistavasti. Voin siis lämpimästi suositella matkustamista vauvan kanssa.
Paluulennolla tyttö veteli sikeitä koko matkan ja menomatkallakin nukkui pari tuntia. Päivät köllötteli hereillä ollessaan nakuna aurinkotuolissa varjonalla, lisäksi meillä oli sellainen aurinkopeite jossa oli suojakerroin 50. Peite oli loistava, ihanan viileä ja ilmava, jonka alla itsekin olisi mielellään makoillut:) Yöt nukkui klo 22-6 yhtäjaksoisesti ja toivoinkin, että rytmi olisi pysynyt myös kotona, mutta ei... Tosin ei meillä syödä kyllä yöllä yleensä kun kerran kello 2-6 välillä. Etten paljoa kehtaa valittaa!
Pelkällä tissimaidolla vielä mennään ja tavotteenani on täysimetys 6 kuukauteen asti, mutta saa sit nähdä. Jotenkin olisi helpompi mennä tää kesä pelkällä tissimaidolla.
Meilläkin on varpaat löydetty ja niistä on kiva pitää kiinni. Samoin kaikki lelut ym. tavarat tarttuvat mukavasti käsiin. Kääntymään opittiin pari viikkoa sitten ja mahallaan pyörii akselinsa ympäri. Hurjaa kun kehitys on niin nopeaa ettei tällainen hidas hämäläinen pysy matkassa mukana:)
Huomenna olisi neuvola, mutta joudun sen ehkä perumaan kun isommat tytöt ovat kipeinä. Keskimmäisellä nousi paluulennolla korkea kuume (nyt kyllä jo laskenut)ja nyt sit esikoinenkin kärvistelee 40 asteen kuumeessa. Toivottavasti ei tule tähän pienimpään...
Miina ja Pikku-neiti 4½kk
Meikäläinen se ei helmistä pääse eroon sitten millään....... tein tänään positiivisen raskaustestin...... jokohan nyt tulisi se, joka malttaa oikeaan kuuhun (neljäs "helmi")!
onnea positiivisesta raskaustestistä! Sä se jaksat lisääntyä:) Ehkä tosiaan nyt tulee se oikea helmi...
Meillä kesä jatkuu sairastellen. Kävin tänään jo toista kertaa poskionteloiden punkteerauksessa (edellisen kerran viikko sitten) ja vieläkin tuli märkää. Lääkäri sanoi, että todennäköisesti viikon päästä taas... Onneksi sain nyt ajan keuhkolääkärillekin, niin jos tämä vähitellen tästä alkaisi mennä ohi. Mutta koko kesäkuu tässä on mennyt.
Miinalla kuulosti olleen oikein ihana reissu, kateeksi käy! Toivottavasti sairastelut ohittavat teidät vauhdilla.
Ja Katjalahille hurjasti onnea! Hassua, täällä on kyllä vauvakuume tiessään - vauva on ihana, mutta ei enää ikinä.
No, ei tosiaan kestänyt kauaa sitten se kääntymisen tuleminen, kun viimeksi kirjoittelin. Sunnuntai-iltana neiti pisti kääntyen ja nyt sitä sitten treenataan ahkerasti. Hurjaa vauhtia tuntuu menevän aika, meillä tulee 5 kk täyteen jo perjantaina! Itse asiassa vähän odotan, että neiti oppisi istumaan, kun ei viihdy enää yhtään sitterissä tai lattialla, kun me muut syödään, vaan syliin pitää päästä katsomaan, että mitä pöydässä tapahtuu. Olisi kätevä pistää syöttötuoliin, mutta kun ei vielä voi.
Ihanat ilmat nyt tuntuu olevan... Tylsää sairastaa, mutta ei auta.
Hilpsu ja tintti melkein 5 kk
Meillä meno alkaa vähän rauhoittua. Tulin itse siskon luolta viime keskiviikkona ja torstaina tulivatkin jo juhannusvieraat ja sunnuntaina taas uudet. Eilen lähtivät. Kivaa, mutta väsyttävää.
Leo oppi juhannuksena kääntymään selältä vatsalleen :-)
Kiinteitä hissukseen aloiteltiin, mutta ne on tehneet sen verran mahavaivaa että hidastellaan tahtia. Leo kyllä söisi tosi mielellään, suu auki odottaa lusikkaa ja osasi heti niellä, ei mitään kielellä työntänyt ruokaa ulos. Tänäänkin parahti itkuun kun en antanut kuin 2tl, tyyntyi sitten rinnalle.
Katjalah: ONNEA plussasta!! Teillä vipinää riittää kun viides syntyy. Syvästi kunnioittaen :-)
Hilpsun sairastelut kuulostivat tosi ikävälle, toivon pikaista paranemista teille ja muillekin sairastaville.
Hilperiina ja Leo 4kk 1vko
Olen jo vähän aikaa lueskellut teidän juttuja ja ajattelin nyt kirjoittaa vähän itsekin! Meille syntyi 8.2 tyttö, eli ikää nyt jo 4,5kk, hurjan nopsaan aika menee! Meillä on myös 2v poika. Itsellä ikää 24v.
Katjalahille onnea!!! Vähän kateellisena täällä =) Onko muille ilmennyt jo vauvakuumetta? Musta olis kiva kun tulis pikkukaveri vielä pienellä ikäerolla, mutta tuskin ihan vielä kun tyttö on tissillä tosi usein. Olen jo vähän kiinteitä aloitellut kyllä, lähinnä sen takia kun pulauttelee niin kauheasti.
Mutta nyt tyttö hermostuu, täytyy tulla jatkamaan paremmalla ajalla!
-Henrietta
Tervetuloa Henrietta, kiva saada uusia joukkoon!
Neuvolakuulumisia tuoreeltaan, kun neiti uuvahti unille. Painoa oli tullut reilu puoli kiloa, nyt 6170g ja pituutta 62 cm. Pikkarainen on neiti edelleen, mutta kasvaa hyvin. Oli vaan vieras täti ja piikin antaminen ei sujunut ihan mallikkaasti, niin siitä tuli kovat itkut. :( Kovasti myös tyttö vierasti eikä täti tajunnut pysyä vähän loitompana.
Itse sain tänään kolmannen antibioottikuurin, jospa tämä nyt sitten tekisi temput. Keuhkotkin kuulemma vinkuu ja paukkuu, että lepäillä pitäisi.
Viime yönä Tintti nukkui aika ihanasti klo 21-04, mutta ahmi sitten niin kovaa vauhtia maitoa, että sai hikan ja oli sitten hereillä varmaan tunnin..! Ei voinut oikein imettääkään lisää, kun toinen oli ihan ähky jo. Sitten kun unen päästä taas saatiin kiinni, kuorsattiin yhdeksään asti, että ei voi oikein valittaa. Tällaiset yöt ilman sitä kukkumista kelpaisi kyllä meille! :)
Muutenkin tyttö on ollut nyt ihanan aurinkoinen ja hyväntuulinen. Soseet maistuu hyvin, mutta aika hidasta puuhaa se on, että meinaa äidillä ja isällä viitsiminen loppua syöttämisen kanssa. Joka lusikallista maiskutellaan niin hartaasti. Mutta suloistahan se on..! :)
Mukavia hellekelejä kaikille!
Hilpsu ja tintti huomenna 5 kk
Tervetuloa Jaanalle! Minkä ikäinen itse olet? Siskon tytöllä oli aikoinaan se lasta ja vaipan vaihto tuntui tosiaan hankalalta, varsinkin kakkavaippojen :-)
Ollaan edelleen vierailulla siskon luona, liekö vieras paikka vai mikä, mutta Leon nukahtamiset on olleet yhtä tuskaa! Normaalisti 2h on maksimi minkä valvoo, mutta nyt saattaa 3-4tuntiakin olla hereillä ja sitten ihan yliväsyneenä itkee. Millään ei nukahda vaikka silittelen, tissiä annan, kannan, ihan mitä tahansa. Unet sitten maksimissaan 30 min pätkiä. En ymmärrä!
Miten teillä muilla kiinteiden aloitus? Oletteko aloittaneet, millä ja onko vaikuttanut uniin? Huomenna tulee 4kk ja mietinnässä on, ostin jo Ainun ensilusikan. Meillä heräillään edelleen 4-8kert öisin :-( Pelottaa vain jos kiinteät tekee mahavaivaa ja yöt vielä tuosta pirstaloituu, nyt olen jo kuoleman kielissä tämän väsymyksen kanssa.
Mitä kaikkea teillä jo osataan? Meillä Leo kääntyy selältä kyljelleen, mutta ei siitä eteenpäin. Mahalta kyllä selälleen on kääntynyt jo 2kk iästä. Hymyilee kovin ja nauraa, leluja ei ota itse käteen, mutta huitoo käsillä jumppiksen leluja. Mahallaan ei tykkää olla yhtään.
Rintatulehduksesta Jontulle: tällä kertaa olen säästynyt, mutta eskoisen kanssa ole koko ajan rintatulehdus 3kk kestäneen imetystaipaleen aikana. Kuumeessa jatkuvasti ja kamalan kipeät rinnat, oli tosi inhottavaa. Nyt mulla ei rinnat pakkaudu, ja ei ole ollut tulehduksiakaan vaikka en ole kylmältä erityisesti suojannut. Tsemppiä sulle!
mitähän mun piti vielä... en muista, toivottavasti kesä tästä lämpenisi!
Ai niin, jos aloittaa kiinteät niin pitääkö niitä sitten joka päivä antaa? Kyselee lahopää 3:n lapsen äiti *nolona*
Hilperiina ja Leo huomenna 4kk