Taskuparkki jännittää
Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Osaan (ja joudun) tehdä taskuparkin, ja teenkin sitä viikoittain tähän kotikadulle. Ongelmana koen vain sen, että aina ennen tätä parkkia jännittää ja kämmenet hikoavat. En tiedä miksi - mielestäni taskuparkki on kuitenkin helpompi kuin ruutuun kahden auton väliinperuuttaminen...se vasta jännittääkin... kortti on ollut jo yli 10.v ja mielestäni ajan hyvin, mitään ongelmia ei ole ollut.
Muilla samaa ?
Kommentit (41)
En osaa taskuparkkia ollenkaan enkä sitä yritäkään. Kahden auton väliin peruuttaminen on ihan helppo nakki. Kortti mulla on ollut 31 vuotta.
yksinkertaista peruuttaa. Näin mä aina parkkeeraankin joka paikkaan. Itse asiassa hallitsen näin paljon paremmin, kun etuperin kahden auton väliin, se on vaikeeta.
Taskuparkkeeraus on ihan ok. Ei kyllä mikään mieluinen juttu, jos on liikennettä kadulla ja kaikki siis odottavat minua...
En tee taskuja niin usein, että tuntisin itseni ihan 100% varmaksi.
kun otin sen asenteen, että tässähän veivaan kunnes auto menee oikeaan kohtaan! Sitä ennen mua nolotti, kun en kuitenkaan kerralla saanut oikein. :)
Ruutuun en ole peruuttanut autokoulun jälkeen! Musta on vähemmän riskaabelia peruuttaa ulos ruudusta kkuin sinne sisään, joten menen aina nokka edellä ruutuun.
Kun olet lähdössä on paljin turvallisempaa nähdä mihin lähtee, kun sokkona peruuttaa sieltä ulos.
kaikki on ihan helppoa kun opettelee hyödyntämään auton peilejä! Muitakin kuin siinä aurinkolipassa olevaa :) Ja auton mittasuhteet kannattaa opetella myös!
Kun av-mamma on peruuttamassa taskuun, menee ja kolauttaa oikea takaovea avokämmenellä ja painuu äkkiä kyykkyyn.
Sitten kun mamma tulee itku kurkussa tarkastamaan "vahingot", pomppaa ylös ja huutaa "kepponen!"
Kun olet lähdössä on paljin turvallisempaa nähdä mihin lähtee, kun sokkona peruuttaa sieltä ulos.
Tuo sun perustelu sopisi ihan yhtä hyvin toisin päin. Kyse on fiiliksistä, ei muusta.
Siitä on aikaa n. 15 vuotta. Mä kehottaisin kaikkia opettelemaan taskuparkin, se helpottaa huomattavasti välillä parkin löytämistä. Kyllä mä auton saan autojen väliin, mutta silloin pitää olla paljon tilaa, niin että mä vaan ajan siihen, muuten ei onnistu, tai en oo siis kyllä edes yrittänyt ja nyt kynnys on jo noussut korkeeksi.
Muuten tykkään autoilla ja peruuttaminen parkkiruutuun onnistuu kyllä.
ja välillä ei sitten millään vaikka kuinka hinkuttaa.
Mä pyrin tekemään taskuparkkia aina mahdollisuuksien mukaan ettei tuu siihen sellasta"pelkoa".
että on turvallisempaa peruuttaa parkkiin, ku toisin päin.
Ajattele nyt, olet villkaalla parkkiksella ja laitat vilkun päälle ja pskin pöölle ja peruutat parkkiin. Näet tilanteen hyvin, kun katsot peiliehin ja muut näkevät mitä teet. Ja kun lähdet näkyvyys on etuperin ja näet hyvin ohiajavat autot.
Mutta toisin päin suikkaat äkkiä parkkiin joo, mutta lähtö: alat peruutella näkemättä joka suuntaan. peilit ei millään riitä kertomaan vasemmalle ja oikealla kaahaako joku auto sieltä. Vaan sinä pakitat ihan ummikkona muiden eteen.
-6-
OK, miten teette sen:
jos tässä on parkissa olevat autot x, minun autoni ---, ja tyhjä väli on se mihin peruutatte:
XXXX XXXX
---
Eli jos peruutan tuosta tästä katsottuna vasemmalta (autossa istuessa katsottuna siis käännän kaikki oikealle) ruutuun, ajanko niin että oman autoni perä on tuossa ruudun vieressä olevan auton puolivälissä, ja siitä käännän kaikki oikealle, ja menee suoraan ruutuun? Väliähän täytyy varmaan olla 1m tuohon ruudun vieressä olevaan autoon, jotta mahtuu kääntymään siihen tyhjää ruutuun?
...ja olen siis ajanut tuolta oikealta päin tuohon vasemmalle. Peräni on nyt kohti ruutua, nokka vasemmalle.
Parkkeeratut autot: XXX, YYY ja DDD, minun autoni: ----
XXXX| |YYYY DDDD
Parkkeeraan autoni ruutuun seuraavasti tullessani itse vasemmalta
Ajan autoni YY:n ja DD:n väliin:
----
XXXX| |YYYY DDDD
Käännän ratista kaikki oikealle ja alan peruuttaa. Tarkkailen molemmista sivupeileistä koko ajan tilannetta. Aluksi peruutan tavallaan "päin XX:n autoa" ja jos näyttää siltä, että tulee törmäys, niin oikaisen autoa hiukan eteenpäin ja vasemmalle. Sitten onkin välioikaisun jälkeen helpompi peruuttaa, katsoo vain että molemmille puolin jää tilaa suunnilleen yhtä paljon.
OK, miten teette sen:
jos tässä on parkissa olevat autot x, minun autoni ---, ja tyhjä väli on se mihin peruutatte:
XXXX XXXX
---Eli jos peruutan tuosta tästä katsottuna vasemmalta (autossa istuessa katsottuna siis käännän kaikki oikealle) ruutuun, ajanko niin että oman autoni perä on tuossa ruudun vieressä olevan auton puolivälissä, ja siitä käännän kaikki oikealle, ja menee suoraan ruutuun? Väliähän täytyy varmaan olla 1m tuohon ruudun vieressä olevaan autoon, jotta mahtuu kääntymään siihen tyhjää ruutuun?
että vasemmalta tullessa vedetään ensin auto YYYY:n ja DDDD:n väliin ja sitten peruutetaan XXXX:n ja YYYY:n väliin (| |)
mut eikö se ole liikaa, jos laitat YYY:n ja DDD:n väliin? Eikö se perussääntö ole, että sun auto on tässä tapauksessa tyhjän ruudun viereisen auton rekkarin puolivälissä, jolloin itse istut sitä seuraavan auton puolivälin kohdalla? :)
Jos auton liikuttelu haluttuun suuntaan on näin vaikeaa: käyttäkää julkisia!!!
Miten naisilla näin vaikeaa hahmottaa liikettä ja avaruutta.
ihmettelin vain silloin, miksi sekoitan oikean ja vasemman.
Keski-iässä olen tajunnut, että minulla on hahmotushäiriö. Olen pärjännyt ilman taskuparkkeja kun on pakko. Ei voi mitään. Todella ärsyttävän hankalaa älytä oikea ja vasen ja peileistä varsinkin.
Ei mitään toivoa neuvoa tietä jollekin.
Autolla ajoon se ei kuitenkaan vaikuta. En minä siinä mieti, käännänkö oikealle vai vasemmalla. Käännään siihen suuntaan, mihin pitää. Taskuparkit ja peruuttaminen sujuu leikiten.
Tuntuu olevan normaalia ettei eroteta vasenta ja oikeaa toisistaan. Miten ajokortin voi saada noilla kyvyillä?
auto jää aina usean kymmenen sentin päähän rotvallista. :/ Siinähän hinkutan autoa taskuun aikani ja jos en onnistu korjaamaan, niin siihenhän sitten jää.
Ruutuparkki on paljon helpompaa.