Taskuparkki jännittää
Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Osaan (ja joudun) tehdä taskuparkin, ja teenkin sitä viikoittain tähän kotikadulle. Ongelmana koen vain sen, että aina ennen tätä parkkia jännittää ja kämmenet hikoavat. En tiedä miksi - mielestäni taskuparkki on kuitenkin helpompi kuin ruutuun kahden auton väliinperuuttaminen...se vasta jännittääkin... kortti on ollut jo yli 10.v ja mielestäni ajan hyvin, mitään ongelmia ei ole ollut.
Muilla samaa ?
Kommentit (41)
Parkkeeraamista en ole kokenut hankalaksi missään vaiheessa.
Taskuparkissa ajan edellä olevan rinnalle ja käännän auton menemään perä lähes 90 asteen kulmassa parkkiin aluksi, sitten oikaisen. Menee tällä tyylillä kertalaakista ruutuun. Jos sen 30cm joskus jää rotvallista niin sitten jää.
Perä edellä parkkeeraan kaikkialle muualle paitsi kotiparkkikselle. Kotona sen verran vähän liikennettä, että siellä peruutan ruudusta mieluummin kuin peruuttaisin ruutuun. Jo ihan ostosten vuoksi näin.
Kun seuraavan kerran on aikaa, niin harjoitelkaa ihmeessä parkkeerausta. Ei tarvi jänskättää tosi tilanteessa. Tai hankkikaa autoon peruutuskamera.
parkkeeraan auton.
Eikö taskuparkki ole juuri se, jossa auto peuutetaan tien laitaan kahden auton väliin?
Minusta se on paljon helpompi kuin yrittää ajaa suoraan niiden kahden auton väliin.
olen aina luullut että taskuparkki on kahden auton väliin parkkeerausta, ja niin autokoulussakin (kahdessa erissä) väittivät.
peruutan parkkiin, oli sitten kaupan piha tai mikä hyvänsä johon mahdollista peruuttaa, kyseessä.
Vain tyhmä ei ymmärrä, miksi autokoulussakin neuvotaan tekemään enemmin niin, ja miksi se on turvallisempaa.
On aina ruudusta peruuttavan auton vika, jos törmää parkkipaikalla ajavaan autoon tai ihmiseen. Aina.
Se joka sanoi, että ''autossahan on takalasitkin'', ei kai ihan ymmärrä tätä asiaa mitä ajan takaa. Siis, yleensä kun olet parkissa, vieressäsi on molemmin puolin autoja parkissa. Siitä kun lähdet peruuttamaan pois lähtiessäsi, et voi nähdä sinne sivuille, tuleeko sieltä autoja tai ihmisiä, sinun on pakko peruuttaa ''summassa'' niin pitkälle että alat nähdä. Ja se juuri on se riskitilanne. Takalaseista ei ole tässä lähtövaiheessa mitään hyötyä.
Tajusiko kukaan mitä tarkoitan?! Hyvänen aika..
ei siinä ummikkona peruuta, näkeehän sen että onko siinä takana ketään. Eihän sitä nyt heti aleta rattia vääntämään sivulle kun aletaan peruuttamaan!
Mä olen pärjännyt ihan hyvin vaikka en sitä osaa luultavasti enää tehdä.
Sinä et ehdi nähdä autoa, joka ajaa vähänkin lujaa kun olet suoraan peruuttamassa! Koeta nyt käsittää! Ja se auto kun ajaa sun perääsi, kun ei kerkeä jarruttaa, on se sinun vikasi.
Sinä et ehdi nähdä autoa, joka ajaa vähänkin lujaa kun olet suoraan peruuttamassa! Koeta nyt käsittää! Ja se auto kun ajaa sun perääsi, kun ei kerkeä jarruttaa, on se sinun vikasi.
ja itse peruuttaa niin hitaasti että kyllä siinä ehtii jarruttaa vaikka kuka sieltä tulisi. Eikä mulla kyllä tuo ole ikinä ollut ongelma, ihan hyvin näen sivuillekin, ainoastaan jos on iso pakettiauto vieressä niin pitää peruuttaa ihan hissukseen joku metri ennenkuin näkee paremmin.
Mutta kyllä sen tuolla parkkihalleissa näkee että ihmisillä on tässä asiassa ihan ihmeellisiä ongelmia, eikö ne osaa käyttää peilejä vai mistä ihmeestä on kyse?
ja täytyyhän ihmisellä olla mahdolllisuus uuden oppimiseen.
Mulle on ainakin hirmu vaikea hahmottaa liikettä ja avaruutta etenkin tossa taskuparkkitilanteessa. En sille mitään voi. Tiedän kyllä monta asiaa, jotka miehille ovat vaikeita, mutta antaa silti yrittää. (esim. nopea toiminta, monen asian tekeminen yhtä aikaa)
Mä olen aina taskuparkkiin saanut, vaikka välillä menee hinkuttamiseksi. Hinkkaan aikani ja sitten nousen autosta, kumarran mahdollisille katsojille, teen prinsessavilkutuksen ja lähden asioille.
Jos auton liikuttelu haluttuun suuntaan on näin vaikeaa: käyttäkää julkisia!!! Miten naisilla näin vaikeaa hahmottaa liikettä ja avaruutta.
että ajattelen, ihmisistä jotka eivät koskaan peruuta parkkiin, että he eivät yksinkertaisesti osaa sitä.
Musta on aika pelottavaa, että liikenteessä liikkuu ihmisiä, joille on vaikea käsittää etäisyyksiä ja vauhteja ja ''avaruutta''. Se jos mikä on vaarallista.
että ajattelen, ihmisistä jotka eivät koskaan peruuta parkkiin, että he eivät yksinkertaisesti osaa sitä. Musta on aika pelottavaa, että liikenteessä liikkuu ihmisiä, joille on vaikea käsittää etäisyyksiä ja vauhteja ja ''avaruutta''. Se jos mikä on vaarallista.
Mun on se että en osaa taskuparkkia, mutta kaikki muu kyllä onnistuu. Sun ongelma on toi minkä kirjoitit. Toivottavasti osaa kuitenkin elää pelkosi kanssa ja muistat että myös ne kolaroi jotka ei sitä taskuparkkia osaa. Hyvä kuski on se joka tiedostaa ongelmansa, huono kuski on se joka luulee olevansa paras kuski.
että ajattelen, ihmisistä jotka eivät koskaan peruuta parkkiin, että he eivät yksinkertaisesti osaa sitä. Musta on aika pelottavaa, että liikenteessä liikkuu ihmisiä, joille on vaikea käsittää etäisyyksiä ja vauhteja ja ''avaruutta''. Se jos mikä on vaarallista.
Mun on se että en osaa taskuparkkia, mutta kaikki muu kyllä onnistuu. Sun ongelma on toi minkä kirjoitit. Toivottavasti osaa kuitenkin elää pelkosi kanssa ja muistat että myös ne kolaroi jotka ei sitä taskuparkkia osaa. Hyvä kuski on se joka tiedostaa ongelmansa, huono kuski on se joka luulee olevansa paras kuski.
...ja perä seinää vasten?
Ainaskin meidän mamma kiroo, kun ei pääse lastenvaunuje kanssa sinne mitenkään!
Yhtä hankalaa se on marketin parkissa, jos perät ovat vastakkain kaikissa ruuduissa....montako ostoskärryä kolhiikaan autoja...haloo autokoulut!
Ei kai tämä tapa vaan ala yleistymään...että perä edellä seinän viereen??
Opin itse taskuparkin kerran julmetussa kaatosateessa kun en halunnut kastua:).
Eli ajan tyhjän paikan ohi siten, että olen vähän edempänä kuin edessä oleva auto. Lähden peruuttamaan. Kun oman autoni perä on vähän taaempana kuin edessä olevan perä (tai voi muuten olla etät perät kohdakkain) lähden kääntämäännoin 45 asteen kulmassa. Kun oma etukulmani on suunnilleen edellä olevan peräkulman kohdassa lähden oikaisemaan. tarkkana ettei kolahda edessä olevaan autoon! Ja siinäpä se on.
Joskus jää vähän väliä jalkakäytävään eli ohjeeni tuskin on ihan oikea mutta onpa selvät kohdat milloin kääntää. Oli kyllä vähän vaikea miettiä kun en istu nyt autossa:)
Kahden auton väliin pääsen, mutta sitten pitää olla reilusti tilaa, niin että mä vaan ajan siihen, ei mitään peruutteluaja ja muuta.
Kortti mulla on ollut kohta 20 vuotta ja viimeksi olen tehnyt taskuparkin inssissä, se onnistui! Sen jälkeen en ole sitä perinteistä taskuparkkia tehnyt. Joskus sitä miettii että kyllä se paljon auttais parkin löytämisessä, jos se osaisi tehdä. Mutta täytyy sanoa sekin että hyvin olen pärjännyt ilmankin sitä taitoa, aina oon auton saanut parkkiin.
ja en ole koskaan osannut taskuparkkeeraamista. En myöskään koskaan peruuta kahden auton väliin. Eli olen aivan surkea parkkeeraja. Miehen autolla (iso farmari) en tykkää ajella, jos tiedän, että joudun johonkin ahtaaseen parkkihalliin. Omallani (Yaris) taas ei pitäisi olla mitään ongelmaa parkkeeraamisen kanssa, mutta silti se kammotuttaa. Normaali ruutunajo on ihan OK, mutta esim just taskuparkki, niin en kyllä rupea edes kokeilemaan.
Ajan joka päivä noin 40-50 km ja olen muuten ihan taitava kuski. Mutta se parkkeeraaminen.....
Taskuparkkeeraan näin:
Etummaisen auton sivupeili oman auton sivupeilin kanssa samassa kohdassa, käännän täysillä ratin oikealle, peruutan kunnes perä on kadunreunan kohdilla, rattia vasemmalle ja peruutusta. Kun auton nokka ruudussa, suoristan ja siinäpä ollaan kahden auton välissä. :)
eikö sun autossa oo takalasia? olettaisin muiden täällä puhuvan h.autosta.
jos peruutan ruudusta pois tielle etanavauhtia ja joku tolvana ajaa pahki ku ei kehtaa jarruttaa, niin otan kyllä vastaan tässä tapauksessa myös ne pahoinpitelysakotki hymyssäsuin ;)
taskuparkin kanssa ja teenkin sitä ihan viikottain joka aina onnistuu. Minun hyvä neuvoni on että sivupeilit rinnakkain parkin etummaisen kanssa ja siitä peruuttaminen alkakoon. Helppoa kun heinän teko ;)