Ehkäisypillerit tekee raivopäiseksi ja masentuneeksi!?
Aloitin yli 7 vuoden tauon jälkeen ehkäisypillerit, söin aikanaan eri merkkiä, joka sopi kohtuullisen hyvin muuten, mutta sai mielialat hyppimään laidasta toiseen. Viimeisen 7 vuoden aikana olen siis ollut 3 kertaa raskaana, ja ehkäisy on raskauksien väleillä hoidettu pääasiassa kondomeilla, kokeilin tosin (esikoisen ja toisen välillä) ehkäisyrengasta, joka ei sopinut minulle lainkaan, tuntui, että tulet oikeasti hulluksi sen renkaan kanssa, oli pakko lopettaa kk käytön jälkeen. Minipillerit ei sopineet sen paremmin, joita kokeilin kuopuksen jälkeen kk. Uskaltauduin kokeilemaan Yasminelle pillereitä, jotka vaikuttivatkin ensimmäisen laatan ajan kestäneen tiputteluvuodon loputtua jo täydellisen sopivilta.
Mutta.. neljännen laatan aikana mielialat alkoi taas menemään ristiin rastiin, itken, suutun mitättömästä, raivoan lapsille, mies inhottaa ja ärsyttää pelkällä olemassa olollaan, elämässä ei ole mitään positiivista, joka ikinen asia on huonosti.
Olen yleensä iloinen ja positiivinen, rakastan lapsiani, enkä kestä tätä, että hermoan lapsille ihan tyhjästä, enkä osaa enää rentoutua ja tehdä mitään kivaa.
Kolmannen laatan aikaan oli jo merkkejä, mutta nyt on ilmeisesti pakko lopettaa nämäkin pillerit, ja tyytyä siihen, ettei mikään hormonaalinen ehkäisy sovi, vai vieläkö uskaltaisin kokeilla jotain muuta?
Entä voisiko mieliala vielä tasoittua jos jatkan pillereiden syöntiä? Muuten nämä sopisivat niin hienosti, menkkakivut katosi, koko viikon kestävä vuoto lyheni pariin päivään, ja mitään muuta sivuvaikutusta ei ilmennyt.
Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta?
Kommentit (9)
Mutta löytynyt kuitenkin joku sopiva hormonaalinen ehkäisy?
ap
mutta hormonikierukka sopii. Sterilisaatio ratkaisisi ongelman kerralla.
Mulla kans 4. liuska menos ja lopetan tän jälkeen jos ei muutu. Mies ärsyttää just pelkällä läsnäololla, kaikki on huonosti, yhtään ei haluta. Seksi ei vois vähempää kiinnostaa..
nyt on vaan kortsulla vedettävä :S
Kierukka ei käy, koska olen ylipainoinen ja piuhojen katkasukin kuulostaa liian lopulliselta.
Olen "raivopäinen" normaalisti ja mieliala vaihtelee 3 vkoa kuukaudesta aivan sinne tänne. Ehkä viikon verran kk alkamisesta olen suht rauhallinen. Olen joskus miettinyt, että pitäisikö kokeilla e-pillereitä, josko ne vähän tasaisi.
Ennen lapsia ei ollut mitään ongelmia mutta lasten jälkeen en ole voinut mitään pillereitä syödä kun on ollut juuri samanlaisia mielialan vaihteluita jotka lopulta ottivat niin aivoon että lopetin pillerit kolmannen lapsen jälkeen. Kierukkaa en halua koska tuttava sai juuri vauvan ehkäisystä huolimatta. Sterilisaatio taitaa olla enää viimeinen vaihtoehto jollei kondomien kanssa halua leikkiä.
kierukan kokeilua, mutta hirvittää uskaltaako sitäkään kokeilla, sen käytön lopetus kun ei ole yhtä helppoa kuin pillereiden.
Kumit ei vaan houkuta pidemmän päälle, kun niitä on muutenkin käytetty jo kauan, mutta tietysti jos nyt ei muita vaihtoehtoja ole niin..
Sterilisaatio on liian lopullinen vaihtoehto, vaikka lapsia onkin kolme, ja tällä hetkellä se tuntuu sopivalle, emme halua niin lopulliseen toimenpiteeseen alkaa, koska "lapsen teko vuosia" on vielä suht paljon jäljellä (olen 29v, ja mies 32v), eihän sitä tiedä miten mieli muuttuu.
Nyt pähkäilen lähinnä sitä, kokeilisinko vielä jotain muuta pillerimerkkiä, kierukkaa, vai joko luovutan.
ap
Nelisen vuotta oli taukoa, kun edellisen kerran käytin ehkäisypillereitä. Silloinkin ne vaikuttivat mielialaan yms. Uudelleen aloituksen jälkeen oireet olivat kuitenkin huomaatavasti pahempia. Itkin mitättömistä asioista, raivosin ja hetken päästä olin todella hyväntuulinen. Reilun puoli vuotta niitä jaksoin syödä, kunnes siirryin ehkäisyrenkaaseen. Se on sopinut minulle paljon paremmin, vaikkei oireet silläkään täysin kadonneet. Elämä on nyt kuitenkin paljon tasaisempaa.
Seuraavaksi olisin varmaankin kokeillut kierukkaa ( kupari? ) ellei tuo rengas olisi osoittautunut hyväksi.